Recenze pilotu

Recenze pilotu

27.9.2013 20:00

Pravděpodobně vůbec nej­očekávanější seriál letošního podzimu konečně dorazil. Joss Whedon sestoupil ze svého holly­woodského trůnu a vrátil se na rodnou televizní obrazovku – fikční svět však zároveň neopustil. Jeho nový seriál Agents of S.H.I.E.L.D. totiž dějově navazuje na loňskou filmovou pecku Avengers.

Buffy, Firefly, Dr. Horrible, Dollhouse. Joss Whedon je díky svým vtipným dialogům, brilantně napsaným postavám a správně „shipperským“ vztahům mezi nimi bohem pro tisíce seriálových fanoušků. Dnes už ho však většina lidí zná především jako režiséra a scenáristu veleúspěšné komiksárny Avengers (na jejíž hlavní (super)hrdiny všechny své výše zmíněné dovednosti úspěšně aplikoval). Nyní se však Joss Whedon vrací do televize s novým seriálem Agents of S.H.I.E.L.D. odehrávajícím se právě po Avengers (a Iron Manovi 3) a v hlavní roli se zmrtvýchvstalým agentem Philem Coulsonem v podání fanoušky zbožňovaného Clarka Gregga.

Když se poprvé ohlásilo, že Joss Whedon napíše a zrežíruje pilotní epizodu Agents of S.H.I.E.L.D., pro fanoušky to znamenalo záruku kvality a to nejlepší možné nakopnutí a určení směru samotného seriálu. A přestože nanejvýš kvalitní podívanou Whedon skutečně dodal, žádný konkrétní směr agentům S.H.I.E.L.D.u přek­vapivě neudává.

Na jeho pilotní epizodě je totiž krásně vidět, že místo aby budoval nějakou pilot přesahující zápletku či podrobně představoval jednotlivé postavy, Whedon je prostě jen rád, že je zase u seriálu. Tým hlavních postav se tak dá rychle dohromady, jen tak mimoděk se u každé z nich letmo zmíní osobní kostlivec ve skříni (Coulsonovo Tahiti, „rodinná minulost“ agenta Warda) a už už honem do terénu chytat novopečeného superhrdinu s nekontrolova­telnými schopnostmi.

Pilotní epizoda Agents of S.H.I.E.L.D. krásně balancuje na hraně komedie a vážnosti přesně tak, jak byste to od Whedona čekali (potěší navíc i cameo Rona GlasseFirefly), a jak to zároveň i pasuje do samotného světa filmových Avengers. Whedon zde na sebe však neupozorňuje jen po stránce scenáristické, nýbrž i režisérské a občasnou kamerovou piruetkou či nadprůměrně vymazlenou scénou vždy připomene, že tohle je vážně něco extra (u bondovsky syrové představovací scény agenta Warda za doprovodu Édith Piaf až mrazí).

Podtrženo sečteno, Joss Whedon si napsal a natočil parádní televizní kousek. Co bychom však měli očekávat od jeho nástupců, to nám zároveň ani nenaznačil. Pilotní epizodu tak jinými slovy už máme sice za sebou, avšak na to, co bude schopen nabídnout samotný seriál, si ještě budeme muset počkat.

Hodnocení pilotu: 80 %

Jít na Agents of S.H.I.E.L.D. | Jít na Edna