Recenze: Assassin's Creed

Recenze: Assassin's Creed

2.1.2017 17:16

Assassin's Creed si už odbyl premiéru ve světě a i my jsme si našli čas zajít do kina. Jak se podle nás film podle počítačové hry povedl? Zlomil Assassin's Creed pomyslné prokletí herních filmů, nebo je jen dalším nepovedeným filmem?

Vznik filmu má za sebou trnitou cestu již od roku 2012. Na konci roku 2016 jsme se konečně dočkali filmu podle herního příběhu, kdy se hlavní hrdina Callum Lynch vydává pomocí speciálního zařízení Animus znovuprožívat vzpomínky svého předka Aguilara de Nerhy. V minulosti má najít pro společnost Abstergo Industries Kousek ráje, mocný artefakt, který dokáže klamat lidskou mysl. Ten chce společnost použít pro ovládnutí neposlušného lidstva.

Film skutečně v hrubých obrysech mapuje příběh první hry Assassin's Creed a vychází z jeho dějové linie. Prakticky si tvůrci vypůjčili z prvního dílu všechny postavy, ale pouze je přejmenovali a upravili pár drobností. Točit filmy podle jakékoliv předlohy je vždy těžké. Když si režisér moc přimýšlí nový děj a odchýlí se od díla, fanoušci nadávají. Když se tvůrci striktně drží předlohy, fanoušci opět nadávají. Tentokrát kvůli tomu, že nedokázal režisér přijít s něčím novým.

A podobně tomu bude i u Assassin's Cre­ed. Fanoušci her nemohou být filmem moc překvapeni. Snímek věrně mapuje příběh první hry a lze snadno předpovídat, co se stane dál. Na druhou stranu je z každé scény cítit, že Justin Kurzel si opravdu dal záležet a je fanouškem her. Ve filmu lze nalézt spoustu odkazů, motivů, bojových stylů, které známe z her.

(Ve filmu se dočkáme tří akčních scén z dob španělské inkvizice. Foto: Ubisoft)

Ať už mluvíme o skákání asasínů, jejich stylu vraždění, pohybování se, házení otrávených šipek, používání kouřových granátů – vše ve filmu najdeme a srdce každého fanouška musí být šťastné. Ve snímku se nachází dvě velké honičky, při kterých si lze vybavit známé pasáže z her, kdy po zabití důležitého templáře je třeba s hlavním hrdinou utéci do bezpečí.

Všechny tyto historické a akční scény jsou fantastické. Skvělý podtext tomu dodává hudba Jeda Kurzela, která připomíná zlověstné burácení, vzdáleně to připomíná soundtrack k Muži z oceli od Hanse Zimmera. Asasíni se pohybují ve stínech a v kouři přesně tak, jak to známe z her. Všechny scény navíc působí přirozeně a divák tak nemá dojem, že některý pohyb hlavní postava udělala čistě jen pro kameru.

Historických scén je bohužel málo, navíc jsou jen akční. Aguilara a dalších historických postav si tedy moc neužijeme. Prakticky je ani neuslyšíme pořádně mluvit, na to bohužel nezbyl ve filmu čas. Největší porci scén divák dostává ze současnosti. Vůbec ale nejsou špatné.

Alana Rikkina tíží čas, protože mu rada Starších templářů hrozí, že mu přestanou financovat Animus, Sophia se cítí nedoceněná ze strany svého otce, Callum pochybuje sám o sobě a netuší, zda správní jsou asasíni či templáři. Každá postava prochází svým vlastním konfliktem, který vyvrcholí ve finále filmu.

(Děj se točí okolo Kousku ráje. Bohužel jeho skutečné moci se ve filmu nedočkáme. Foto: Ubisoft)

Pokud fanoušci milují první hru, tak se jim tento film musí líbit. Justin Kurzel ctí hru tím nejlepším způsobem a studio Ubisoft na něj skvěle dohlédlo. Diváci hrou nepolíbení by také nemuseli mít s filmem problém. Snímek představuje poměrně zajímavé téma s artefaktem z pradávné technologie a kombinuje sled událostí z přítomnosti a minulosti.

Je děj přímočarý? Ano, je. Je děj předvídatelný? To také. Nicméně to neznamená, že film je špatný. Ctí první hru a vychází z ní. Ubisoft musel zkrátka nějak začít a představit nám celý svět asasínů. Snímek nám nabídne tři skvělé akční sekvence, povedenou hudbu a představuje nám zajímavé téma prolínání minulosti a současnosti. Sice si dokážu přestavit poslední třetinu filmu trošku jinak a po návštěvě kina mě hned napadlo spoustu alternativních konců, jak by film mohl skončit a co by se dalo vylepšit. Nicméně si myslím, že Kurzel to dokázal a zlomil kletbu špatných filmů na motivy her.

Hodnocení: 90%

P.S.: Filmu se v kinech příliš nedaří, ale pevně věřím v pokračování. Pokud nebude, tak mě to bude mnohem více mrzet než v případě Warcraftu. Snad asasíni neřekli své poslední slovo.

Jít na Assassin's Creed | Jít na Edna