Recenze: Strážci Galaxie

Recenze: Strážci Galaxie

V nejnovějším přírůstku do filmového světa Marvel Cinematic Universe na chvíli opustíme jednotlivé členy pozemské týmovky Avengers a vydáme se do béčkového sci-fi vesmíru ve stylu 80. let. Jak se Marvelu tahle komediální odbočka vydařila a jak obstojí po boku svých pozemských kolegů? A co na to Kevin Bacon?

3 0
7.8.2014

V době mezi prvními a napjatě očekávanými druhými Avengers by si filmový svět Marvel Cinematic Universe snad ani nemohl vést lépe. Avšak i přes jeho stávající pozici, o které si jiné filmové série mohou nechat jen zdát, jsou letošní Strážci Galaxie pro MCU pořád docela riskantním experimentem, který by ostatním „hlavním“ filmům v případě nezdaru mohl značně srazit hřebínek. Přece jen zakomponovat do existujícího světa Avengerů intergalaktické dobrodružství s mimozemským chodícím stromem a neurotickým mluvícím mývalem není žádná hračka. A Marvel to moc dobře ví.

Právě proto je tedy určitě dobrá zpráva, že v jistém ohledu se Strážci Galaxie rozhodně povedli. Když už nic jiného, bez debaty se jedná o jeden z nejvtipnějších filmů, které jste letos mohli vidět. Strážcům Galaxie se totiž velmi originálním způsobem podařilo spojit atmosféru přepálených sci-fi filmových dobrodružství 80. let s výbornými hláškami, situační komikou a nezaměnitelným retro soundtrackem. Jenže nehledě na to, jak vtipní a zároveň styloví Strážci Galaxie místy dokáží být, je tu pořád jeden problém. Když si totiž všechny ty jejich bonmoty, vtipné scény a hudební montáže odmyslíme, tenhle film je sám o sobě vlastně docela nuda.

Jinak než svou komediální stránkou se totiž Strážcům Galaxie diváky bohužel zaujmout nedaří, což je u filmu z rodiny tak rozsáhlého příběhového univerza trochu problém. Jedna věc je, když tenhle film trpí klasickými neduhy všemohoucího vesmírného macguffinu a žalostně nevýrazného padoucha, které sužují i většinu ostatních marvelovek (kromě bezkonkurenčního Lokiho a možná ještě i seriálového Jasnovidce jsou dosavadní padouši MCU jinak docela nudní). Ten hlavní problém Strážců Galaxie tkví ale v tom, že se jim prostě nedaří dostatečně prodat ani svůj příběh ani své postavy.

Odvolávat se v kontextu každé další nové marvelovky opět na Avengers Josse Whedona je dnes už sice otřepané, stejně mi to ale nedá. Nehledě totiž na to, jak byli Avengers vtipní a celkově nad věcí, kdykoliv to příběh vyžadoval, dokázali vytvořit uvěřitelné drama nebo vybudovat klíčový konflikt mezi jednotlivými členy superhrdinského týmu. Právě tohle ale Strážci Galaxie bohužel neumí a tak skoro vždycky když hlavní antagonista v podobě šmoulového Thranduila kuje pikle na ovládnutí světa nebo hlavní hrdinové řeší své vnitřní démony (kdy se ze všech hlavních postav podařilo nějakou hloubku dát kupodivu jen už zmiňovanému stromu a mývalovi), divák přitom většinou jen napjatě čeká, kdy už se zase semele nějaká ta vtipná taškařice.

Nehodlám tu tentokrát spílat rukama nad tím, jak se stále sílící nevyváženost humorné a vážné stránky filmů Marvel Cinematic Universe může stát pro celou tuto sérii zhoubou. Letošní druhý Captain America dostatečně dokázal (a věřím, že to za rok dokáží i druzí Avengers), že když to příběh vyžaduje, hrdinové světa MCU pořád dokáží s úspěchem nahodit i vážnější tvář.

O to větší škoda pak ale je, že většina vypravěčských nedostatků Strážců Galaxie je diváky často smetena argumentem, že tohle je „přece jenom blbina“. Protože i když není nic špatného na tom, že je film jako Strážci Galaxie vlastně blbina, je rozhodně velká škoda, pokud je to JENOM blbina.

Strážci Galaxie jsou prostě šílená akční a zábavná, místy ale i docela nudná letní podívaná, která své mdlé vypravěčské dovednosti zakrývá kvantem bláznivého humoru. Právě proto si tenhle film nejlíp užijete buďto v co nejhlučnějším kinosále, nebo později i doma s přáteli v rámci pijácké hry vyžadující napít se mimo jiné pokaždé, když se Karen Gillan pokouší o nějaký herecký projev. A čím víc budete pít, tím lepší pro vás tenhle film bude.

Hodnocení: 70 %

Diskuze /24

Nika

Mě se líbili tak na 85% nejvíc se mi líbilo, že téměř celej film provázela jen jedna písnička :) (ta z toho starýho walkmanu) bylo jedno jestli to je romanti, akční, zabíjecí scéna… prostě pořád ta jedna veselá stará písnička :) to bylo takový hezký originální :) jinak strážci mě dost pobavili, ikdyž jsem si celou dobu filmu říkala, jakto, že je Groot velkej strom, když v komiksu byl jen malej klacík, ale pak se to vyřešilo na konci :) a nejkrásnější hláška z celého filmu: „I am Groot.“ :)

#11 Hurley
7.8.2014 | 20:16:02
TheDarkKnight

I epizoda Community, kde jsou všichni zavření v jedné místnosti a hledají ztracenou tužku má propracovnější děj než Strážci galaxie. I když asi není nejlepší nápad srovnávat MARVELáckou popcornovku s nejlepším americkým sitcomem. I když je pravdou, že kdyby se scénáristé tohoto filmu vrhli na nějaký sitcom, udělali by nejlíp, protože jeden ze zásadních faktorů, který kazil opravdu vtipné dialogy (konečně MARVELácký film, kde fungují vtipy – vím, že se všem zdají být vtipní Avengers, ale já na tom prostě nic vtipného ani dobrého nevidím), byly nejen zbytečné, ale především odbyté akční scény. Zkrátka jediné čím, Strážci vybočili ze šablony, byl povedený humor. Ovšem, co čekat, když MARVEL dává tvůrcům tak malou volnost, že režisér, který se osm let těšil na natočení Ant-Man, s tím nakonec seknul. – 60%

Jinak, když už je tady nakousnutý ten Loki. Čím je to tak suprový záporák?

#5 Thorinek
TheDarkKnight
7.8.2014 | 20:16:20
Dragon94

Strážci Galaxie byli jeden z mých nejočekávanějších filmů tohoto roku. Marvel trošku zaexperimentoval a vydal se za hranici námi známého vesmíru. Mezi postavy zařadil mluvícího mývala, maniaka, zloděje, vražedkyni a mluvící strom, který nedokáže říct nic jiného než jen „Já jsem Groot“. Ano není to vůbec obyčejná sebranka. A tahle parta zločinců je poslední nadějí na záchranu galaxie. Nakonec to vše dopadlo tak, že tu máme néjen nejlepší, nejvtipnější a nejemotivnější Marvelovku jaká tu doteď byla, ale také nejlepší vesmírnou operu posledních let. Ano lepší než Star Trek :-). Docela mě překvapilo jak Marvel naprosto nerušivě zvládá měnit emotivní scény, ve kterých máte na krajíčku, na scény, při kterých se smějete na celý sál. Také mě dost překvapilo množství vulgárních výrazů. A že to někdy byla fakt síla. Rozhodně bych to ve filmu pro „děti“ od 12ti let nečekal. Všechny postavy jsem si ihned zamiloval a ty vtípky jsou fakt legendární. Audiovizuál je taktéž úchvatný. Vlastně jediným negativem filmu je snad, že má trošku jednodušší příběh, ale po všech těch kvalitách co film má na tuhle maličkost rádi zapomenete. „We are Groot.“ 93%

#16 TheDarkKnight
7.8.2014 | 20:52:58

Právě podle videí se mi to začalo líbit až když jsem viděl ty vtipný scénky, ale akce ne. Tak je asi dobře, že jsem na to nešel do kina. Hodnocení filmu na cs**.cz mě fakt překvapilo doufám, že se dál bude srážet.

#6 kiso1561
7.8.2014 | 21:31:26
Thorinek
  1. nevím, kde si vzal, že Community je nejlepší americký sitcom
  2. Avengers nejsou vtipný jako celek, ale spíš pár scén (např. proslov Thora k Lokimu, kdy Thor řekne: „Poslouchej bratře…“ a v tom ho sundá Iron Man a Loki se jen usměje a řekne: " Poslouchám",Hulk a Thor na nádraží, Iron Man a Loki ve StarkToweru atd.)Vtipný scény tam jsou, jen jde o to je pochopit.
  3. Loki je prostě sympaťák. Tom Hiddleston si tuhle roli užil a rozhodně to šlo vidět. (nejen v Avengers)#2 TheDarkKnight:
#12 Hurley #16 TheDarkKnight
7.8.2014 | 21:45:10
kiso1561

#4 PecaCZE: Takže si film nevidel ale dúfaš že hodnotenie sa bude znižovať, aha to dáva zmysel.. a inak nie len na csfd to má vysoké hodnotenie na imdb to má tiež 8,8 a rottentomatoes 92%

7.8.2014 | 21:48:05
Xavik

Strážci Galaxie byl pro mě velkým překvapením a v kině jsem se opravdu velmi bavil. Je pravda, že děj filmu byl poměrně suchý, ohraný, prostě nudný, ale to jsem vůbec neřešil, protože jeho humorná stránka byla mnohem lepší než kdejaká komedie, která je stavěna na tom, že má pobavit. Strážci Galaxie v podstatě na tom nestaví, ale i tak to beru jako komedii. Já se nesmírně bavil, proto mých 90% má velmi zasloužených. :)

admin
7.8.2014 | 21:59:44
Casstiel

Tak tenhle film je podle mě nejlepší Marvelkovka co zatím je!!! Opravdu se mi líbí humor na styl seriálu Farscape kdy Emzáci nechápou pozemské fory a přísloví. Kloubí vážné a legrační scény a daří se jim to moc dobře! A narozdíl od Kapitána Klacka v zadku ameriky si nehrají na vážnější než jsou, všichni víme, že hlavní padouch prohraje tak proč se má každej film tvářit jak Dark Knight s rádoby epickou hudbou a věčně vážnejma postavama(ps. Temného ritíře mám opravdu rád ale nemyslím, že každý film by měl být takový)!!! Ne ne GoG se mi rozhodně trefilo do vkusu pokud sem dal Avengerům 90% tak GoG ode mě dostane nejméně 95%… Film který mi připomíná užasnou atmosferu Firefly, Farscapu a další užasných sci-fy nemůže být horší jak těch 95%.

7.8.2014 | 22:33:49
Caabaa

I AM GROOT!

7.8.2014 | 23:19:15
Valada06

Vidím to podobně jako Hurley. Ano, film je vtipný a je hlavně o vtipu, ale kdo říká, že by nemohli drobně vylepšit i ten příběh?

8.8.2014 | 2:20:35
Hurley

#1 Nika: Nepleteš si pojmy písnička a hudba? Pokud vím, žádná písnička z Awesome Mixu tam nezahrála víc než jednou.

#15 Nika
8.8.2014 | 8:28:11
Hurley

#5 Thorinek: S tím, že je nejlepší, bych ani neměl problém. Horší je spíš to, že Community vůbec není sitcom. :)

#16 TheDarkKnight
8.8.2014 | 8:33:40
Alexander

Nejradeji bych toho pisalka recenze jemne profackoval, nemam moc rad, kdyz clovek co nic nedokazal,,, takhle evidentne mudruje a hani. AZ VYPRODUKUJES PORADNEJ FILM, kterej bude hodnocenej 90% +, muzes tu sazet rozumy. Do ty doby bych s kritikou na tvym miste moc nehyril.

#14 Hurley
8.8.2014 | 9:50:08
Hurley

#13 Alexander: Podle stejný logiky pak ale nemáš právo kritizovat mou recenzi, dokud sám nějakou někde nezveřejníš.

8.8.2014 | 10:05:53
Nika

#11 Hurley: Sorry, když jsem to psala, tak už jsem byla dost unavená po 11 hodinový šichtě na brigádě, mělo tam být ten veselí styl 70´ let nebo ze kterejch jsou ty písničky…

8.8.2014 | 11:51:00
TheDarkKnight

1. Viděl jsi někdy Community?
2. Jestli ti stačí tohle, tak to jsou Avengers potom k popukání. Ne, ale vážně. Když si vezmu Nolanovu trilogii, tak tam je taky plno vtipů, ale trochu inteligentnějších, a abych neomílal pořád jenom Nomalovy Batmany, tak i například Zelený sršeň má úžasné vtipy. Schválně se na to koukni a porovnej. #5 Thorinek:
3. To, že si tu roli užil, ale neznamená, že ji hrál dobře. Jako záporák není ničím výrazný, Avengers neohrožuje tak, jak by bylo třeba, aby to bylo alespoň trochu zajímavé, nemá charisma a vše dělá jen pro sebe, nemá vyšší cíle. Joker chce chaos, Lex Luthor chce zničit planetu…

Jestli si myslíš, že tohle bylo lepší než Star Trek (předpokládám, že máš na myslí ten od J. J. Abramse), tak to jsi se na to díval asi v Kinoripu bez zvuku, protože už jen po vizuální stránce je Star Trek 100× lepší než Strážci, navíc je tam plno vtipů, ale nechybí tam příběh ani skvělý záporák (zejména v Into Darkness). #3 Dragon94:

A co je to, když ne sitcom? #12 Hurley:

#19 Hurley
TheDarkKnight
8.8.2014 | 14:00:48
Menelvagor

po vizuální stránce Star Trek lepší? really? to je fakt myšleno vážně? s těma milionama modrejch záblesků? :D , co chybělo Strážcům galaxie na příběhu, to vynahradil do značné míry dosti propracovaný a barevně zajímavý vizuál. Ostatně Abramsův vizuál v novym Star Treku je jeden z důvodů proč se zásadně netěšim na nový Star Wars

#18 TheDarkKnight #20 Hurley
8.8.2014 | 14:52:50
TheDarkKnight

Ne, to nebylo myšlený jako vtip. Jinak, pokud jsi se v kině pořádně díval, tak u Strážců jsou animace (kromě těch mývala a Groota) pěkně chabý a při závěrečný bitvě jsem měl pocit, že se dívám na Lazy Town. #17 Menelvagor:

TheDarkKnight
8.8.2014 | 15:47:46
Hurley

#16 TheDarkKnight: Komediální seriál. A rozdíl mezi těma dvěma pojmama si klidně vygoogli.

#24 TheDarkKnight
8.8.2014 | 16:09:31
Hurley

#17 Menelvagor: Vzhledem k tomu, jak Abrams točí, sem se vizuálu jeho Star Wars taky nejdřív bál, ale jelikož je bude točit na 35mm film (+ IMAX) místo digitálu, tak už sem o něco klidnější.

8.8.2014 | 16:11:18
Sowir

jdu na to dnes a chtěl bych vědět, jaký dabing je lepší. Český, nebo originální.

9.8.2014 | 11:14:00
Methius

byl jsem se na to podívat s kamarády v kině a po filmu jsme museli uznat že jsme se fakt dobře pobavili (věta: „so they got my di*ck message“ mě fakt dostala :D )…a ano nemá to zrovna propracovaný příběh ale dá se to přežít…

pak jsme se začali bavit o tom že už je v tomhle universu je dost věcí co dokáží zničit téměř cokoli ⇒ teserakt, éter a pak ted to co bylo ve strážcích a za boha si nemůžu vzpomenout jak se tomu říkalo…no jde o to že se mi to zdá už trochu moc a je dost jednoduchý vymyslet „něco“ co dokáže zničit vesmír a pak z toho udělat téměř celou zápletku což má marvel hrozně rád ve zvyku

9.8.2014 | 12:28:41
Methius

a rozhodně jdi na originál…já už zásadně na českej nechodím po tom co jsem slyšel v nejnovějších x menech :)