Recenze pilotního dílu (80 %)

Recenze pilotního dílu (80 %)

22.3.2013 0:57

Ocitáme se ve světě několik let zpátky, a zároveň o víc jak 70 let později od roku 1960. Zároveň ale vše probíhá v současnosti. Seriálový prequel k filmu i ke stejnojmenné knižní předloze Psycho si sice hraje s časem, ale vůbec ničemu to nevadí. Moderní pojetí novému televiznímu hororu naopak až děsivě svědčí.

Román Psycho od Roberta Blocha z roku 1959, případně kultovní horor Alfreda Hitchcocka z roku 1960 snad není nutné představovat. A pokud snad je, vůbec nejlépe uděláte, když se alespoň na film podíváte. Není sice nutné předlohy znát, abyste si nový seriál stanice A&E užili, váš zážitek to ale zcela jistě umocní.

Sedmnáctiletému Normanu Batesi (Freddie Highmore) zemře otec a jeho matka Norma (Vera Farmiga) se rozhodne, že jediný způsob, jak se přes to přenést, je odstěhovat se a začít nový život. Odjíždějí proto z Arizony do Kalifornie, kde Normanova matka koupí motel a s ním i velký dům. Přestože z toho Norman radost nemá, musí svou matku poslouchat, a ona sama mu ostatně ani jinou možnost nedává. Začíná se tak pomalu zabydlovat v nové škole s novými spolužáky, stejně jako si nových usedlíků začnou všímat i obyvatelé městečka. Ne všichni ovšem jejich příjezd a koupi motelu hodnotí kladně. Tajemný dům i se svým okolím náhle začne pomalu odkrývat svá zvláštní tajemství. Norma je na ně připravena. Je na ně ale připraven i mladý Norman?

Snímek Psycho se dočkal svých tří pokračování, za poslední z nichž (Psycho IV: The Beginning) Bates Motel supluje roli prequelu, tedy odhaluje události, které se odehrály před vůbec prvním dílem filmové série. Na rovinu přiznám, že jsem tento filmový počin neviděl, takže žádného srovnání se ode mě nedočkáte. Místo toho vám ale krátce povím, jak na mě seriál působil hned poté, co jsem první Psycho zhlédnul.

Jednoznačně mě potěšilo věrné prostředí, takže i když jsem se během dvou a půl hodiny sledování obou dvou děl přesunul časem o 70 let dál do současnosti, nešlo to vlastně vůbec poznat. Freddie Highmore (Karlík z továrna na čokoládu) se naprosto skvěle dostal role o několik let mladšího filmového Normana, a hraje zde stejně „zvláštního“ chlapce, který je velmi milý i plachý, ale zároveň také celkem – přehnaně řečeno – chladnokrevný. Všechny tyto jeho vlastnosti ostatně s chutí podporuje jeho matka, v jejíž roli Vera Farmiga (Lítám v tom, Skrytá identita) taktéž vyniká jakožto žena, která svého syna až příliš moc miluje a je k němu až přespříliš upoutána. Jiným slovy: „Maminka moc dobře ví, co je pro jejího synáčka nejlepší.“ A ještě úplně jinými slovy: „Chlapcovým nejlepším přítelem je jeho matka.“

Bates Motel tak ve svých prvních 47 minutách nabídne přehlídku dvou skutečně skvělých hereckých výkonů, které udržují místy lehce i silně ponuré pozadí, s nímž dokonale splývají. Posun z přelomu 50. a 60. let do 21. století je také další z věcí, kterou musím pochválit. Zde tvůrci seriálu nezkoušeli vybudovat o 70 let mladší Spojené státy, ale naopak mistrně převlékli prequel do moderního kabátku, při jehož šití byli Carlton Cuse (Lost) a Kerry Ehrin (Friday Night Lights) velmi pečliví. I díky tomu také seriálu tolik sluší. Co mu také sluší, to je jeho plynulost, uvěřitelnost a logičnost, které řadě dnešních seriálů chybí.

Pro mě je zatím desetidílný Bates Motel velkým překvapením, jehož první epizoda si zaslouží pochvalných 80 procent. Sympatický je navíc také fakt, že těchto deseti epizod se opravdu dočkáme, protože již byly stanicí A&E objednány i natočeny, takže žádný konec v půlce nás nečeká, i kdyby měla sledovanost být propastná (3,04 miliony na pilotní díl jsou na kabelovou stanici velikosti A&E ovšem vskutku pěkná čísla).

Pokud vás seriál zaujal, přečtěte si o něm víc na našem webu, kde najdete všechny možné informace o postavách, epizodách, ale také fotkytrailery a samozřejmě i české titulky.

Jít na Bates Motel | Jít na Edna