Batman
98/100 - 35×

Batman

Když byl Bruce Wayne malý, zabili mu rodiče. Jako dospělý se rozhodl vrátit do rodného města Gotham spravedlnost a jako Batman chránit spravedlnost. Navštivte náš web věnovaný komiksovému, seriálovému i filmovému fenoménu Batman.

1937 | Vysílá se
Akční, Detektivní, Komiksový

Recenze: Počátek Christophera Nolana

Recenze: Počátek Christophera Nolana

Počátek, nejnovější film od tvůrce posledních dvou filmových Batmanů, intenzivně burácí v českých i světových kinech a na svůj účet sklízí jeden superlativ za druhým. Zaslouží si to? A jak vlastně my vidíme nejnovější film režiséra, bez kterého by tento web pravděpodobně nikdy nevzniknul?

0 0
16.8.2010

Být Novým filmem Christophera Nolana je co každé dva roky čím dál větší fuška. Po navrácení sebedůvěry filmové verzi jednoho z nejznámějších komiksových velikánů a soustavném matení divácké pozornosti svými dokonalými triky, odjistil v roce 2008 tento britský režisér bombu, která světem stříbrného plátna otřásla od základů. Zatímco po uvedení Temného rytíře začalo být jasné, že naplnění diváckých očekávání pro třetí film o Batmanovi nebude snadné, po zhlédnutí letošního Počátku se to zdá být už zhola nemožné.

Sic na svém nejnovějším filmu prý Nolan pracoval už posledních deset let, je Počátek z pohledu jeho aktuální tvorby až překvapivě novátorský a zdravě experimentující. Zatímco doteď režisér svým filmům vštěpoval vyloženě spletité až chaotické příběhy (Temný rytíř) či jednodušší zápletky obohacoval naprostým rozdrcením jejich chronologie (Dokonalý trik, Memento, Sledování), v nejnovějším Počátku Nolan vypráví příběh, který je jednak velice prostý (o co v něm doopravdy jde byste bez vynechání jakékoliv závažnější skutečnosti vtěsnali do několika málo vět) a zároveň na sebe jeho jednotlivé scény (s výjimkou té úplně první) navazují v přirozeném časovém sledu. A přesto se u něj divákovy mozkové závity zavaří minimálně stejně, jako jsou tomu navyklé z předchozích Nolanových filmů.

Svoje nejrůznější patenty na zamotávání děje a vrstvení jedné vyprávěcí roviny na druhou zde totiž režisér (a tudíž pochopitelně i scénárista v jedné osobě) vkládá do konkrétních detailů příběhu. Na rozdíl od svých starších filmů tak má Počátek tu markantní výhodu, že i když zrovna nemáte ponětí, „jak“ jeho hrdinové právě něco dělají či „jak“ se dostali do situace, kterou musí tak či onak řešit, máte zároveň neustále přehled o tom, „proč“ to dělají, jaký je jejich cíl a jednotlivé pohnutky každého z nich.

Druhá nová finta, kterou Nolan do filmu aplikuje – a která je podstatně dalekosáhlejší než ta první, vychází z otázky, jak udržet divákovu pozornost v ději tak prostém a zároveň s tolika složitými podrobnostmi. Nolan pak toto řeší naprosto nevídaným způsobem, když se diváka rozhodne intenzivně a zároveň dlouhodobě pumpovat adrenalinem, což pak v praxi znamená, že jakousi „finální sekvenci“, ve které postavy řeší stěžejní problém filmu a rozplétají všechny jeho podzápletky, a kterou je divák přirozeně zvyklý očekávat v posledních zhruba dvaceti – třiceti minutách stopáže, režisér v Počátku protáhl na více než hodinu!

Právě zde se pak ukazují další rysy Nolanovy nesporné zručnosti a řemeslného talentu. Celá druhá polovina filmu vás totiž skutečně zamáčkne do sedadel a až do konce nepoleví. Nejen že tu tak neexistují žádná hluchá místa, ale naopak nevzniká ani nechtěná překombinovanost. Napětí totiž Nolan sice drží neustále, s vyloženě akčními scénami však překvapivě šetří – za to má ale každá z nich ve filmu svoje pevné místo bez samoúčelných serepetiček.

Co jsem si vychvaloval už v případě Temného rytíře a co musím vyzdvihnout i u Počátku, jsou také výborně vybraní herci, z nichž si žádný nesnaží film uzurpovat pro sebe a chemie mezi nimi je vysloveně magická (Tom Hardy + Joseph Gordon-Levitt). I když tak ústřední Leonardo DiCaprio hraje excelentně (minimálně stejně dobře jako v nedávném Prokletém ostrově; na Oscarech bude mela), mezi svými kumpány nevyčnívá nijak radikálně. Ansámbl hlavních aktérů je prostě sestaven z jednoho sympaťáka vedle druhého, a to dokonce i včetně takové postavy, která se zhruba celou první třetinu filmu zcestně prezentuje jako hlavní záporák.

Těžko tak říct, zda-li Počátku, vzhledem k jeho novátorským kličkám, lze vytknout něco s příhledem na režisérovy starší filmy. Nolan možná tentokrát neudržuje onen pověstný „krok před divákem“, ani se o to však nesnaží a naopak nabízí docela jiné a podobně efektivní podněty k zamyšlení, které vás donutí o filmu dlouze uvažovat a vyhledávat jej opakovaně (přestože, jak jsem psal na začátku, pro pochopení holého příběhu vícenásobné zhlédnutí nutné není). Z toho pak vyplývá i nesnadná snaha o srovnání Počátku se svými předchůdci, což je ale dle mého názoru jenom dobře a je úžasné, kolika novými cestami je režisér ještě schopen se vydat. Christopher Nolan má před sebou zářnou budoucnost nejuznávanějšího režiséra desetiletí, současně s tím pro něj však bude film od filmu těžší překonávat divácká a kritická očekávání tak jako do teď. Upřímně jsem ale zvědav, kolik ještě dokáže natočit filmů, které těsně po své premiéře čistě z principu obsadí první místo na IMDb.

HODNOCENÍ: 100%

Článek jsem původně vystavil na svém blogu Jumbotron.cz.