Recenze filmu Smrtelné zlo

Recenze filmu Smrtelné zlo

19.10.2015 21:00

Původní americký snímek The Evil Dead je hororovým fenoménem nejen v zahraničí, ale dokonce i u nás se mu na začátku 90. let v prvním velkém přívalu západní produkce podařilo zapsat nicnetušícím Čechoslovákům tvrdě do paměti. Jak ale tahle klasika obstojí dnes?

Není žádnou ostudou říct, že Smrtelné zlo, první díl z původní filmové série Evil Dead, k dnešnímu dni v jistém smyslu zestárlo zdaleka nejvíce. Není to ale ani tak proto, že by tento film byl sám o sobě z celé trilogie nejstarší, jako spíš proto, že do jisté míry byl zastaralý už v době svého vzniku. Právě díky tomu tak hodnocení prvního Smrtelného zla můžeme rozdělit na dvě části…

K části první je naprosto klíčový kontext toho, jak tento film vznikal. Že ho jeho tvůrci udělali na koleně a zaplatili ho z vlastních kapes a z příspěvků od pár investorů. Že se spoustou masek a různých praktických efektů se muselo improvizovat přímo během natáčení. Že se jedná o debut tehdy jednadvacetiletého režiséra, že všech pět hlavních aktérů, kteří nás celým filmem provází, měli v té době teprve velmi málo hereckých zkušeností… A tak dále, a tak dále.

Už jen díky těmto skutečnostem je The Evil Dead fenoménem pro prakticky kohokoliv, kdo se zajímá o filmařinu jako takovou, protože právě tito lidé si uvědomují, že vzhledem k okolnostem, za jakých tento film vznikal, se jedná v podstatě o mistrovské dílo. S tím ale bohužel moc nepochodíme u současných diváků, kterým moderní horory posunuly toleranční laťku vůči grafické hrůze a explicitní brutalitě do úplně jiných sfér.

Reinvence onoho takzvaného „gore“ a „splatter“ žánru je sice určitě něco, čím se původní Smrtelné zlo ve své době zapsalo do filmových dějin, byla by ale chyba zároveň tvrdit, že tento snímek nelítostnému zubu času dodnes odolává právě díky svému šokujícímu vizuálu. Tím se také dostáváme k oné druhé části toho, jak lze první Smrtelné zlo hodnotit. Přestože po vizuální stránce tento film nepopiratelně zestárl, v jiných ohledech by dnes snad ani nemohl být aktuálnější. Právě až čas totiž ukázal, že na této Raimiho klasice není důležité ani tak to, co vidíme, jako spíš to, co nevidíme. Nadčasovým se totiž The Evil Dead stal především díky režisérově geniální práci s napětím a sugestivní atmosférou, která nás nutí vžít se do pocitů prkenného Bruce Campbella, pro kterého se dějiště zdánlivě poklidné lesní chaty změnilo v morbidní pekelné doupě šílenství.

První Smrtelné zlo vás prostě nikdy nenechá vydechnout. Pokud na scéně zrovna nedominuje explicitní brutalita (v čele s dodnes velmi odvážnou scénou znásilnění jedné z hrdinek samotným lesem), jsou postavy spolu i s diváky týrány alespoň psychicky. Raimi totiž po celý film využívá opravdu širokou paletu filmařských prostředků jen k tomu, aby udržel vaše smysly neustále ve střehu. Od kradmých pohybů kamery přes zlověstné svícení až po přepálenou zvukovou stopu, která nás vždycky nechá na vážkách, zda se k hrdinovi blíží nové nebezpečí, nebo se jen noční vánek opřel do dřevěné houpačky na verandě.

O tom už ale kultovní odkaz prvního Smrtelného zla zpravidla nemluví. Pravda, tento film skutečně položil základní kámen nové vlně krvavých hororů spoléhajících na šok a nechutnost, téměř žádný z těchto samozvaných následovníků (a to bohužel v čele s jeho remakem) ale zároveň nedokázal napodobit sílu napětí původního Smrtelného zla, která při závěrečných titulcích nechá všechny vaše smysly naprosto vyčerpané. Díky tomu, co The Evil Dead divákům ukazuje – od démony posedlých postav až po šokující krvavé scény, se stal základním kamenem kultovní hororové série. Avšak díky tomu, co divákům neukazuje, jak nechává pracovat naši fantazii a jak si podrobuje naši pozornost, právě díky tomu se stal i jedním z nejlepších hororů ve filmové historii.

Naše hodnocení: 100 %

Jít na Ash vs Evil Dead | Jít na Edna