Game of Thrones (Hra o trůny)
95/100 - 2 310×

Game of Thrones(Hra o trůny)

Fantasy seriál o intrikách, magii a zradách. Západozemí a Východní země nejsou zeměmi, ve kterých by chtěl někdo žít, na každém rohu totiž číhá nebezpečí, která vás může ihned připravit o život.

USA | 2011 | Ukončeno
vysílání
8 sezón | HBO | 60 minut
žánr
Dobrodružný, Fantasy, Historický
hrají
Peter Dinklage (Tyrion Lannister), Lena Headey (Cersei Lannister), Emilia Clarke (Daenerys Targaryen), Kit Harington (Jon Sníh), Maisie Williams (Arya Stark), Sophie Turner (Sansa Stark), Nikolaj Coster-Waldau (Jaime Lannister), Iain Glen (Jorah Mormont), John Bradley (Samwell Tarly), Alfie Allen (Theon Greyjoy), Conleth Hill (Varys), Gwendoline Christie (Brienne z Tarthu), Liam Cunningham (Davos Mořský), Aidan Gillen (Petyr Baeliš), Isaac Hempstead Wright (Brandon Stark)

Andalové

Andalové

Dominantní etnickou skupinou současného Západozemí jsou Andalové (v originále Andals), kteří po si celé území doslova získali. Jejich invaze byla tak zničující, že dokázali původní obyvatelstvo téměř vyhladit.

40 0
30.7.2015

Etnická skupina Andalů, světlovlasých lidí se světlou pletí a světle zbarvenýma očima, je v současnosti dominantní v populaci Západozemí a odvozují se od ní zvyky i převládající víra. Všechny ostatní totiž po své invazi v Sedmi královstvích vytlačili nebo vyhladili a už 6 000 let říši ovládají, přestože se politické uskupení za tu dobu značně proměnilo.

Původně ale žili na jiném kontinentu, a to v Essosu. Tvrdí se, že pocházejí z poloostrova u Chvějivého moře nazývaného Sekera, odkud odešli na rozsáhlejší severozápadní území sousedící s pobřežím Braavosu a Pentosu. Toto území, ohraničené Sametovými horami a horami Norvosu, pojmenovali Andalos (nebo se oni pojmenovali po území, což se přesně neví).

Jejich život tam ale nebyl poklidný. Museli se totiž utkávat s kmeny, které tato území obývaly, a s národem Rhoynarů žijícího kolem řeky Rhoyne, od něhož se naučili umění zpracování železa (i když v posvátné knize Sedmicípá hvězda tvrdí, že je to naučil Kovář, jedna z tváří boha Sedmi).

Poté, v době před 6000 lety, i když podle některých pramenů 4000 lety a mistrů 2000, je měl navštívit bůh Sedmi, tedy zjevení bytosti, jejíž sedm aspektů začali uctívat, podnítit v nich tak náboženský zápal, korunovat prvního krále Hugora z Kopců a přimět je k docela agresivní migraci přes Úzké moře a rozšiřování víry v Sedm (méně náboženský důvod však mohl být také rozpínání Valyrie, jejíž dračí lordi zásadně odmítali víru v Sedm a poražené národy zotročovali).

Andalové tak přistáli na Prstech v Údolí, napadli První lidi obývající hory, zabili krále Obrova kopí a pokračovali dál do ostatních koutů Západozemí, kde vypalovali boží háje, sekali stromy srdce s tvářemi starých bohů a masakrovali děti lesa a ty První lidi, co se jim nevzdali nebo s nimi neuzavřeli spojenectví. Velký triumf například slavili na kopci Vysoké srdce, který byl pro děti posvátný, a kde se Andalové zbavili celkem jednatřiceti čarostromů a spousty dětí, jejichž duše na něm mají dodnes strašit. Říká se dokonce, že při první invazi První lidé zlikvidovali polovinu dětí bronzem a Andalové jejich práci dokončili při druhé železem.

V následujících stoletích se pak postupně utkávali se všemi králi rozdrobeného Západozemí a podmanili si většinu kontinentu, ať už zbraněmi či sňatky. Neúspěšní byli pouze na Severu a Šíji, kde přetrvali První lidé a Andaly zastavili v bažinách a u Kailinské držby, a dalších dvou území, kam sice pronikli, ale nezvítězili. Na Železných ostrovech to totiž nakonec byli oni sami, kdo podlehl místnímu pirátskému způsobu života a převzal i Potopeného boha, a do pouštního a vzdáleného Dorne se andalská kultura dostávala jen stěží přes několik dobrodruhů, co se usadili v neúrodných píscích, a nakonec tam před 700 lety zvítězila jako dominantní rhoynská po vpádu Rhoynarů, uprchlíků před Valyrijci, a sjednocení území.

Proto je Západozemí v Essosu často označováno jako Země Andalů, například Dothrakové všem obyvatelům říše bez rozdílu říkají Andalové, přestože s nimi, třeba jako v případě Joraha Mormonta, nemají nic společného, a král Sedmi království se na prvním místě honosí titulem král Andalů (až poté Rhoynarů a Prvních lidí), ačkoli z nich nemusí pocházet – třeba Targaryeni, kteří jako první říši sjednotili a stvořili tak titul krále Západozemí, jsou z linie Valyrijců.

(Původ Joraha Mormonta nesmíme hledat u Andalů, ale u Prvních lidí)

Přestože tedy vnucování andalských zvyků probíhalo velmi odhodlaně a často i krvavě (ač pro stabilizaci moci a zabránění náboženských nepokojů časní andalští králové tolerovali uctívání starých bohů), dnes už si bez nich nikdo neumí Západozemí představit. Zahrnují totiž rozšířenou víru v Sedm, používání železa místo bronzu, nové písmo, které nahradilo runy Prvních lidí, jazyk dnes známý jako Společná řeč, malování a vyřezávání sedmicípých hvězd na těla a zbroj bojovníků, nebo tradici rytířů, bojovníků pomazaných ve světle Sedmi. Z toho důvodu se například na Severu rytíři příliš nevyskytují a Jorah Mormont, pasovaný po porážce Greyjoyovy rebelie, byl jednou z mála výjimek.

V dnešních dnech už se navíc ani neberou příliš striktně. Většina obyvatel říše nemá problém respektovat existenci vyznavačů starých bohů, snad s výjimkou radikálních Bojovníků víry, zbývající čarostromy už se také nekácí, a mnoho rodů naopak pyšně prohlašuje, že má v žilách i krev Prvních lidí. Což je často pravda, neboť po tisících letech míšení už se dávno promíchaly andalské fyzické rysy s dalšími skupinami a možná už ani v Údolí Arryn se nenajdou jejich čistokrevní potomci.

Foto: HBO

Diskuze /61

Locker

Už se těším až Jorah Mormont rozšíří Šedý lupus po celém Západozemí…bylo to v ukázkové kapitole Vichrů Zimy.

#2 Stardos
30.7.2015 | 18:07:14
Stardos

#1 Locker: Ano , až na to že Jorah v knize šedý lupus nemá a ten je momentálně zaneprázdněn u Druhých synu , ale jinak ano

#4 Locker
30.7.2015 | 18:32:40
Scenárista s veľkým S

Gratulujem nakŕmili ste trolla :D

30.7.2015 | 18:39:59
Locker

#2 Stardos: V knize to totiž roznese Jon Connington ;)

30.7.2015 | 18:40:17
Locker

A já si to jen převedl na Mormonta, což je logické. A i scénáristé to potvrdili.

#7 Batiatus
30.7.2015 | 18:40:47
Scenárista s veľkým S

Je to logické, kedže počet postav v knihe sa líši od počtu postav v seriály!

30.7.2015 | 18:48:51
Batiatus

Prečo mas potrebu stále ripat ? #5 Locker:

#8 Locker
30.7.2015 | 21:57:18
Locker

#7 Batiatus: Rýpat? My tu regulérně diskutujeme. Jen jsem napsal, co řekl sám G. R. R. Martin…

#11 Batiatus
30.7.2015 | 22:29:27
Stardos

Jen by mně kde scenáriste potvrdili že se to stane ?

30.7.2015 | 22:56:30
Lortis

Jon Snow je mrtev, ať žije Jon Snow!

30.7.2015 | 23:05:23
Batiatus

Už v predošlej diskusi som vedel že pises klamstva ale potom si napísal že sa snazis len diskutovať tak som ti uveril ale teraz si stym jorahom spravil chybu s ked sa ti nato prislo snazis sa z toho vykrútiť neviem prečo klames mozno chceš aby sme ta mali za veľkého borca že vies toľko spoilerov dopredu ešte skôr ako samotný webmastery na edne :)#8 Locker:

#12 Locker
31.7.2015 | 7:06:15
Locker

#11 Batiatus: :D jako myslet si to můžeš, ale vážně né :)

#13 Batiatus
31.7.2015 | 11:03:57
Batiatus

Dobre napises do spoileru že boltoni sa pridaju k bielym chodcom že si kamos Martina atd. a ja neviem co si mam otom myslieť ak to nemyslis zle co si písal tak sa ospravedlnujem#12 Locker:

#14 Locker
31.7.2015 | 11:10:27
Locker

#13 Batiatus: Stejně se tu kromě nás čtyř (já, ty, Stardos a Scénárista) nikdo nebaví takže je to fuk…aspoň udržujeme diskuzi.

#15 Batiatus
31.7.2015 | 11:19:07
Batiatus

Ok len mi to prislo ako klamstvo že boltoni budú s chodcami pretože mi nedava zmysel prečo by práve ich tých boltonov nechavali na zive ved ww nenavidia život a chcú každého zabiť vôbec ma nenapada aký úžitok by mali z toho že by ich nechali na zive ale možno sa to stane ako ty pises uvidime#14 Locker:

31.7.2015 | 11:23:39
Stardos

A nebo že Trystane bude král a ožení se s Margeary . Jako tohle mi moc pravděpodobný nepříjde

#17 Locker
31.7.2015 | 11:40:43
Locker

#16 Stardos: Doran ho tam neposlal pro nic za nic…byl to on, kdo povolil Elarii otrávit Myrcellu, jinak by si to nedovolila když jí dal poslední šanci. Doran už nepočítá s Lannistery a chce, aby synek nahradil Tommena…avšak Myrcellu musel zabít, protože Trystane by ji neopustil kvůli politickému sňatku s Margery.

#18 Stardos
31.7.2015 | 11:44:54
Stardos

#17 Locker: Mně se hlavně jedná o to , jak hodlá docílit toho že Trystane bude král , když Myrcella je mrtvá . Když by umřel teď Tommen , kdo bude mít právo na trůn ? Daenerys ne ? Traystane by mohl být králem jedině že by Myrcella neumřela a umřel Tommen a to bez dědice . Až by bylo po Trystanově svatbě a korunovaci , tak až v tom momentě by mohli odstranit Myrcellu

#21 Locker
31.7.2015 | 12:27:58
Scenárista s veľkým S

Margery a tretí krát vydatá ? Ved to by jej museli už mali chystať prezývku čierna vdova!

White Walkers prejdu cez čierny hrad na ktorom všetkých zabijú! Ja si myslím že sa nebudú spolčovať s nikým , kedže to nepotrebujú! Naopak ,spojiť sa musi svet ľudí , pretože armáda nemŕtvych bude narastať , takže čim ďalej sa budu zdráhať spojiť ,tým menšia šanca na výhru v tejto vojne bude!

31.7.2015 | 12:28:22
Batiatus

Je podľa mňa jasne že sa spoji aspoň veľká väčšina ľudí a o to pôjde v siedmej seri o spojenie ludstva a nakoniec to skonci veľkou bitkou v ktorej ľudia vyhraju ale zomrie väčšina postáv takto si myslím že to bude :D

31.7.2015 | 12:34:51
Locker

#18 Stardos: Ale teď už to není o pokrevní linii a právu nástupnictví. Západozemí je v chaosu a zcela vyčerpáno a králem bude ten, kdo bude mít zajištěnou největší moc (tedy sílu + peníze) a to zajistí právě Malíček, který výměnou za to bude pobočníkem = prakticky bude „králem“ on…

#23 OslicekCZ
31.7.2015 | 13:33:42
WILLIAM_MOINSPIELD

,,Válka, co už dáávno neni sránda, švánda, sundej si sándále a di z pláže do prdele. Ty WW jsou jak imigranti, svět lidí se musí spojit a bojovat, pokud je vám život takový jaký známe drahý." G.R.R.M

31.7.2015 | 14:49:57
OslicekCZ

#21 Locker: To jako vážně věříš, že Doran dovolil zabít Myrcellu? Jestli si četl knížky, tak určitě víš, že je to jeden z největších blábolů… A ani v serialu by to nedovolil. Otrávili ji bez jeho souhlasu. Takže do šesté řady očekávám asi takovýhle děj : Doran zuří, popraví Rudý Zmiji jeho ženu. Cersei dostane do rukou Trystane a bude vyhrožovat jeho zabitím. Následně Doran odpřísáhá věrnost… Na bitvu totiž nemají scénáristé prachy =D A bílí chodci se spolčí s Bolotny? Říká se, že Noční král byl Stark a vzal si bílou chodkyni. Takže je to možné, ale totálně nepravěpodobné.

#24 Locker #25 Azog2182
31.7.2015 | 15:24:45
Locker

#23 OslicekCZ: Chodci se chtějí „nadlábnout“, ale na Severu už neni skoro čeho takže Boltony využijou, aby se snáz dostali na jižní část kontinentu. Samozřejmě nepočítají s tím, že dejme tomu cestou zpátky Boltony nechají na živu, ale tehdy už nebudou představovat problém.

#29 OslicekCZ
31.7.2015 | 15:29:02
Azog2182

#23 OslicekCZ: Nemaji prachy aha :D A proto ma hra o truny Nejvetsi rozpocet jakej dky serial mnel :D

#26 Locker
31.7.2015 | 15:31:42
Locker

#25 Azog2182: No furt ne takovej, aby mohli udělat víc, než jednu bitvu za sezónu.

31.7.2015 | 15:56:53
Locker

Třeba v 5. sezóně vyplácli všechny prachy na bitvu s mrtvými…viz. legendární epická bitva Stannis vs Boltonové…

#28 Azog2182 #31 OslicekCZ
31.7.2015 | 15:57:53
Azog2182

Klidne to mohli udelat jenze chteli aby se to veslo do finale a kdyby udelali poradnou bitvu tak by to zabralo vic nez polovinu Finale :)
#27 Locker:

31.7.2015 | 16:05:20
OslicekCZ

#24 Locker: Helek, nikde není psánou jaký mají chodci vůbec úmysly :) Třeba oni jsou ti hodní a lidé ti sprostí paraziti, kteří jim vzali původně jejich území? Kdo ví =D

#30 Locker
31.7.2015 | 16:47:32
Locker

#29 OslicekCZ: Však píšu jen to, co si myslím. Třeba máš pravdu ty, třeba nikdo. Třeba to jsou ufouni, kdo ví…já osobně taky nevěřím, že to je čirý zlo. Prostě je to jiná rasa, jejíž zájmy jsou absolutně v rozporu se zájmy lidí. To z té rasy nedělá automaticky zlou.

31.7.2015 | 16:50:01
OslicekCZ

#27 Locker: Přesně tak. Ono obecně natáčet bojové scény je dost drahé jak na čas tak na penízky. I když v 6. serii asi ani žádná velká bitva nebude, co si tak vybavuji. Ledaže by jako v knize na Meereen zautočili otrokáři, ale na to je už trochu pozdě.

#32 Azog2182
31.7.2015 | 16:50:55
Azog2182

#31 OslicekCZ: A jak to muzes vedet kdyz 6 serie bude cerpat z nevydane knizky :D

#33 OslicekCZ
31.7.2015 | 16:54:34
OslicekCZ

#32 Azog2182: Z něčeho, co neexistuje… hm to zní celkem pravděpodobně =D

#34 Azog2182
31.7.2015 | 17:01:55
Azog2182

#33 OslicekCZ: GRR Martin rekl ze Vichry zimy uz maji pres tisic stran a uz jsou temer hotove takze je jasny ze to co ma napsany uz davno predal scenaristum a myslim si ze uz jen dolazuje detaily nic vic :)

#35 OslicekCZ
31.7.2015 | 17:07:16
OslicekCZ

#34 Azog2182: Jo to psal i na svým webu, ale já už mu nevěřím ani slovo, dokud to oficiálně nevydá ať nic neslibuje a radši píše dál!! =D

#36 Azog2182
31.7.2015 | 17:10:48
Azog2182

#35 OslicekCZ: Kdyz uz to pise tak dlouho tak uz musi mit temer vetsinu hotovou ted podle mne jak rikam pouze doladuje detaily a knihu podle mne vyda budto zaroven se 6 serii nebo tesne po ni :)

#41 OslicekCZ
31.7.2015 | 17:13:21
Scenárista s veľkým S

Bojím sa že on svoje životne dielo nedokončí! Pribral dalších 7 kg!

#38 Stardos
31.7.2015 | 17:14:24
Stardos

#37 Scenárista s veľkým S: No tak si hold vezme svoje tajemství o tom kdo usedne na Iron Throne do hrobu :D

#39 Scenárista s veľkým S
31.7.2015 | 18:17:47
Scenárista s veľkým S

#38 Stardos:

Lenže on počíta s tým že sa nedožije a tak pre istotu ako to všetko skonči už prezradil producentom GOT!

#40 Stardos
31.7.2015 | 18:29:25
Stardos

#39 Scenárista s veľkým S: A ty víš jestli jim prozradil zrovna jeho konec ? :D Ano , může se to zdát divné , ale Martina člověk nikdy neví :D

31.7.2015 | 18:57:52
OslicekCZ

#36 Azog2182: Ohledně vydání někde říkal, že by to chtěl vydat s 6. serii serialu. Uvidíme… u nás to vyjde stejně tak rok po vydání… =D

31.7.2015 | 19:01:27
Dejw

Malá korekce, Jorah nebyl pasovanej na rytíře po turnaji v Lannisportu, ale po dobytí Štítu při Greyjoyjově rebelii.

#43 Ann Taylor
1.8.2015 | 12:37:27
Ann Taylor

#42 Dejw: Jo? Tak z Lannisportu si přivezl manželku? To se mi to asi spojilo do jednoho, opravím. Díky za jediný komentář po dloooouhé diskuzi, který je konečně k článku :D

#44 Dejw
redaktor
1.8.2015 | 13:29:42
Dejw

#43 Ann Taylor: Jj, přesně jak říkáš, kdyžtak to je v první kapitole Daenerys ve Střetu králů, nedávno sem ji četl :D

#45 Ann Taylor
1.8.2015 | 16:11:30
Ann Taylor

#44 Dejw: No tak to já už právě dávno na takový detaily. Akorát mi teď ještě došlo, že by to stejnak byla blbost, protože aspoň podle Rytíře sedmi království se turnaje můžou zúčastnit asi jenom rytíři, když dělali takový drahoty s tím, jestli Dunka někdo pasoval nebo ne :D

#46 Dejw #47 Hoří
redaktor
1.8.2015 | 16:35:00
Dejw

#45 Ann Taylor: Jj, ten turnaj byl právě na oslavu Robertova vítězství :) :D

1.8.2015 | 16:53:14
Hoří

#45 Ann Taylor: No, nevim ale v knize bylo mnoho případů kdy se turnajů účastnili nerytíři, jako příklad dám Ohaře který byl dost často favorit, než začala válka s turnaji byl utrum.(myslim že sundaval z koně i Králokata, víc než jednou)

#48 Ann Taylor
5.8.2015 | 12:29:31
Ann Taylor

#47 Hoří: Ohař byl ale úplná výjimka mnoha událostí – například vstoupil do královské gardy taky, aniž by byl rytíř, a to je přitom bratrstvo nejlepších sedmi rytířů Západozemí. Ale byl to přísežný štít (meč? nevím, prostě ochránce) prince, možná to s tím taky mělo co dělat a zařídilo mu to podobné možnosti. Jinak si nepamatuju na žádného nerytíře, naopak na to, jak Dunk sháněl po všech čertech důkaz, že jeho starého opravdu někdo znal a mohl dosvědčit, že to byl rytíř, co ho mohl pasovat taky, a tedy že se může zúčastnit turnaje v Jasanobrodu.

#49 Ann Taylor
redaktor
5.8.2015 | 12:58:27
Ann Taylor

#48 Ann Taylor: Tak teď jsem se podívala na wiki a máš pravdu, nemusí to být vždycky rytíř, záleží na pravidlech. Je možné umožnit účast jen pasovaným rytířům a dělají to hlavně nejvyšší lordi a na nejdůležitějších událostech a podle tradice v daném místě a v Jasanobrodu směli jen rytíři, proto to bylo tak komplikovaný (což byl jediný případ, kdy jsem si pěkně a pochopitelně přečetla pravidla, tak jsem si myslela, že jsou stejná pro všechny). Takže Ohaři to prostě asi povolili.

#50 Hoří
redaktor
5.8.2015 | 13:08:04
Hoří

#49 Ann Taylor: že ho nepasovali na rytíře ani když dostal bílej plášť bylo proto že ho tam prostě chtěli, a on rytířem bejt prostě nechtěl :-) , jinak často mluvili o „svobodných jezdcích“ účastnivších se turnajů(třeba ten turnaj co uspořádal Robert na počest Neda, jako nového pobočníka), nebyl to jen Ohař. Nepochybuji o tom že se pořádaly i „hogo-fogo“ turnaje jen pro pasované rytíře, ale o takovým sem v Písni nečet, zato si vzpomínám si na turnaj kde mladičký Baristan Selmy dostal titul „Chrabrý“ a to ještě nebyl rytíř, čili druhý příklad. A nejsem si jist jestli starej Reed (otec Meery a Jojena) byl rytíř na tom turnaji o kterým vyprávěli jeho děti Branovi.(Těžko když byli Reedové uctívači Starých bohů).

#51 Ann Taylor
5.8.2015 | 13:26:34
Ann Taylor

#50 Hoří: No ale kdyby nebyl jeho osobní ochránce, tak ani prostě chtěli nepomůže, nemůže si tam protlačit kohokoli, kdo mává mečem, jen proto, že se mu tam zamlouvá, to by brzo královská garda ztratila smysl (stačí se jen podívat jak to dopadlo, když začala úřadovat Cersei a chovala se při udělování titulů a funkcí přesně takhle) a Joffrey musel začít s vymýšlením výjimek. A myslím, že takových „hogo fogo turnajů“ bylo i mnohem víc, zvlášť proto, že se jednak často pořádali při svatbách, i kdyby to měla být jen jedna disciplína na jeden nebo dva dny (a asi ne každý si mohl dovolit nechat účastnit kohokoli, kdo projde kolem, takže to funguje i jako redukce lidí), a taky si rytíř nemůže moc dovolit nechat se porazit někým „nižším“, to by jeho pověsti moc nepřispělo. U panoše, co mu k pasování chybí už jen kousek, je to jinej případ, ale spousta rytířů pořád byla dost pyšná a taková porážka žoldákem nebo svobodným jezdcem by je pořádně zostudila, takže si, jak na wiki taky píšou, často účast dost žárlivě hlídali. A u Reeda – nebyl tehdy už třeba lord? Nevím, jak to funguje s titulama, ale lord by mohl mít stejnou váhu, ne? Zvlášť lord, co má pod palcem nějaký území a ne jen jednu pevnůstku. To mě tak i napadá, jak to bylo u Baratheonů? Byl někdo z nich rytíř?

#52 Hoří
redaktor
5.8.2015 | 13:39:03
Hoří

#51 Ann Taylor: Tak jsem to i myslel s tím Ohařem, to bylo celkovým úpadkem gardy za vlády Cersei, dřiv(za Targaryanů a Roberta) to bylo nemyslitelné. Co se těch turnajů týče, ty jsou z podstaty „pro rytíře a ne kmány“, ale pravidla musela určitě trochu povolit s přijetím Severu do říše, to by se asi seveřanská honorace urazila kdyby jejich panstvo nemohlo na turnaje. Taky určitě hraje roli původ, všechny propírané případy (Ohař, Baristan, Reed) jsou synové rytířů nebo lordů. Eh.. Baratheoni… vůbec nevím, Robert prvorozenej být vůbec nemusel, od Stannise bych to i čekal ale nevzpomínám si že by se to zmiňovalo a Renly taky nevim, to je tim že to byli v době Hry o Trůny všichni úřadující Lordi, tak je nikdo ani nemoh titulovat „Sere“.

#53 Hoří #54 Ann Taylor
6.8.2015 | 10:12:04
Hoří

#52 Hoří: oprava: …nevím. Robert, prvorozenej být… bez tý čárky to mění význam věty :-)

6.8.2015 | 10:19:45
Ann Taylor

#52 Hoří: Robert právě vyrůstal v Údolí a měla jsem dojem, že dělal Jonovi panoše, tak že by ho nikdo nakonec nepasoval? Princezna Renly bych si i tipla, že nikomu panoše nedělal a možná se k tomu ani nedostalo, před rebelií byl malej a pak mu spadl do klína Bouřlivý konec, ale o Stannisovi už nevím nic. A oni Seveřani se asi tak jako tak turnajů tolik neúčastnili, vem si, že na Severu se prakticky nepořádaly a spousta severských lordů na Jih nejezdila. Největší tradici mají v Rovině a i když se sem tam někdo ze Severu dole objevil, nemůžu si pomoct, ale mám dojem, že ho měli trochu za barbara z pustiny a kvalírské způsoby a rytířské tradice v nich asi moc nehledali, takže to pro ně stejně vyhledávaná záležitost nebyla :)

#55 Hoří #56 Hoří
redaktor
6.8.2015 | 12:42:53
Hoří

#54 Ann Taylor: Pochopitelně že na severu se asi nepořádali, ale když si vyrazili seveřani na jih jistě se mnozí rádi zůčastnili turnajů, seveřani sice rytíře jako takové nevedou, ale rytíři jsou původně jen pojmenování pro těžkou jízdu(tj. těžká zbroj, dřevec a zbraň u pasu) a tu seveřani používali a tudíž měli kandidáty do turnajů kde si mohli poměřit síly s naleštěnými rytíři z jihu, o tom hlavně jsou turnaje. Kavalírské tradice jsou sice rytířskou záležitostí, ale turnaj je spíš měření sil a tréning v době míru pro „těžkou jízdu“ tedy panstvo, takovou výzbroj (Koně, brnění, meč a dřevec + léta tréningu) si prosťáček prostě obstarat nemohl.

Že měli jižanští rytíři „kecy“ na severské pány se dá předpokládat, ale stejně tak je nemohli prostě odbýt( tím by si od nich vysloužili posměch a označení zbabělec) Ned Stark turnaji pohrdal, ale neřekl bych že by to byl majoritní názor seveřanů.

#57 Ann Taylor
6.8.2015 | 15:41:54
Hoří

#54 Ann Taylor: Jestli dělal panoše v Údolí tak bych čekal že to dotáhne, ale nevím jak a kdy se stal lordem, pokud by to bylo dřív než byl pasován tak bych se nedivil kdyby se k tomu už nedostal.

6.8.2015 | 15:44:18
Ann Taylor

#55 Hoří: Rytíři přišli do Západozemí až s Andaly a Andalové se nedostali na Sever – takže „původní význam rytíře“ sice může platit v naší historii, ne v Západozemské. Mohli si tak říkat bojovníci, co používali totéž, ale výhradně bojovníci Andalů, takže původně žádnej Seveřan. A stejně tak turnaje – v naší historii to může být měření sil a trénink, ale v Západozemské opět něco, co přišlo s Andaly, jako kavalírská tradice ctnostných rytířů a výlupků vší nádhery. Prakticky to sice je trénink, ale Andalové, co začali vnucovat Západozemí vlastní tradice, byli hlavně na začátku fanaticky věřící a tohle všechno včetně cti, pomazání a poslání brali velmi vážně, takže reálnou historii reálných turnajů na to neroubuj. (A právě pro to, aby někoho nemuseli otevřeně odbýt, se často používají pravidla o přístupu jen rytířů, takže by tam Seveřan tak jako tak nemohl :)

#58 Hoří #59 Hoří
redaktor
6.8.2015 | 16:37:11
Hoří

#57 Ann Taylor: Nesnažím se „roubovat historii“ :-) měl jsem na mysli srovnání vojenské výzbroje Andalů a Seveřanů, že „rytíř z jihu“ a „jezdec ze severu“ bojovali stejným způsobem.

Ale ty turnaje bych zrovna nepovažoval za něco odlišného od reality, Martin se inspiroval historii, feudalismem v Evropě a „křesťansko-katolickým rytířstvím“, popravdě jedinej rozdíl mezi Andalským a Křesťanským rytířem kterýho jsem si všim je náboženská symbolika (hvězda – kříž), jinak je schoda úplná, takže to srovnání s historii je podle mě na místě.

6.8.2015 | 18:59:41
Hoří

#57 Ann Taylor: A o těch pravidlech se nehádám, to je záležitost jednotlivých turnajů, předpokládám že menší turnaje byly pouze pro rytíře, ale velké turnaje z principu musely mít více uchazečů a tudíž byli připuštěni i méně „vhodní“ kandidáti, do téhle kategorie patřil i ten na počest Pobočníka na začátku knihy. Zrovna o něm mluvil Malíček když vyjmenovával kolik přijede rytířů, svobodných jezdců, zbrojnošů a panošů což jsou všechno potenciální kandidáti v případě že nejni podmínkou titul.

#60 Ann Taylor
6.8.2015 | 19:09:04
Ann Taylor

#59 Hoří: Jo, to souhlasím, že menší (kterých bylo asi o dost víc, než velkých) měli „zmenšená pravidla“.
Ale ani srovnání křesťanských a andalských rytířů nevyvrací to, co říkám – stejně jako před křesťanskými rytíři v Evropě mezi pohany rytíři nebyli (doufám, historie je obor, ke kterému mám fakt daleko :D), tak nebyli rytíři v Západozemí. V obou případech přišli až s vírou, akorát, že u Andalů se nájezdníci nedostali na Sever, takže se jejich tradice nerozběhly po celém kontinentu, takže tam, dokud nezačali s Jihem nějak víc komunikovat, obchodovat a navštěvovat se (což vzhledem ke konfliktům vyvolaným snahou dobýt Sever počítám, že celkem trvalo), rytíř nikoho neoznačovali. Původní pojmenování pro těžkou jízdu může být rytíř v reálné historii, ale první zmínky o pojmenování bojovníků rytíř v Západozemí jsou až u Andalů a jejich bojovníků pomazaných sedmi oleji (třeba i mistři shazují některé legendární hrdiny tím, že se o nich mluví jako o rytířích, takže podle nich musí pocházet až z doby Andalů), takže První lidé jí tak neříkali :)

redaktor
6.8.2015 | 20:01:33
Hoří

Jo to máš pravdu, terminologie je odlišná, v Písni nejsou rytíři před Andaly. Andalská feudální kultura se rozvinula odlišně a vcelku skokově bez mezistupňů, ale dospěla k relativně přesnému obrazu středověkých katolicko-feudálních rytířů.

V reálu to byla delší cesta, první rytíři byli už ve starém Římě( i když nevím jestli už před křesťanstvím), tehdy to byli prostě jen jezdci(hlavně germáni, římani sami to na koni moc neuměli), ale ještě nepoužívali útok s kopím pod paží, to byla novinka až za Francké říše – a tehdy taky začala tradice rytířů-kavalírů s kodexem chování, kteří se pak rozšířili po Evropě a stali se později nižší šlechtou podobnou právě rytířům z Písně ledu a ohně.

Dost mi to přijde jako přirovnání katolické Evropy(Andalský jih) s jejími feudálními rytíři a Ruských zemí(Sever) kde bylo pravoslaví a rytíře neměli (jejich práci na bojišti odváděli „družiníci“ kteří bojovali defakto stejně ale ve společnosti měli jinou roli než západní rytíři)

6.8.2015 | 21:30:04
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

Konec Game of Thrones

Seriál Game of Thrones odstartoval svou existenci na jaře roku 2011 a skončil na jaře roku 2019. Byl tu s námi dlouhých osm let, ale vše musí jednou dojít na svůj konec. Pokud chcete seriál podpořit a zároveň ukázat, jak vás bavil, tak jej ohodnoťte. Můžete také ohodnotit jednotlivé postavy a epizody

Prequel

Hra o trůny je sice u konce, ale to neznamená, že se do Západozemí už nikdy nepodíváme. Stanice HBO totiž objednala nový seriál, ve kterém se zaměří na dračí rod Targaryenů. 

Reklama

Nejoblíbenější postavy

Narozeniny

Hlídejte si nás

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů








Reklama