Recenze: Fantastická zvířata a kde je najít

21.11.2016 17:52

Studio Warner Brothers. nechtělo značku Harry Potter držet dlouho u ledu a tak požádalo spisovatelku J. K. Rowlingovou, zda by nenapsala scénář k filmu z jejího světa. Rowlingová se do psaní pustila rychle a společně s režisérem Davidem Yatesem nám přinesla Fantastická zvířata. Jak se film povedl?

Rowlingová měla strašně těžkou úlohu – musela obhájit svou brilantnost, kterou předvedla u Harryho Pottera. Navíc v poslední řadě přibývá snímků (Hobbit a další), které těží z původních a slavnějších filmů, které se zapsaly do historie filmové kinematografie, a nové počiny tak spíše dělají ostudu původním dílům. Rowlingová tak na sebe trochu upletla bič.

Nicméně to zvládla. Alespoň částečně. Každý jiný film, který vychází ze slavnější série, má zapotřebí neustále odkazovat na původní dílo a představovat nám staré postavy v jiném provedení. Rowlingová se u Fantastických zvířat vydala zcela jiným směrem. Byla si jistá, že nové postavy a nové prostředí sami utáhnou její úžasný kouzelnický svět a není potřeba každou minutu odkazovat na Harryho Pottera.

Změna prostředí sérii prospěla, stejně tak nové postavy. Rowlingová zkrátka v prvních minutách dokazuje, že její svět je pestrý, nápaditý a je stále z čeho čerpat. Navíc nám představuje zcela originální tvory a každý si ve snímku najde svého oblíbence. Takto to zní, že vše šlo jako po másle a film je úžasný. Jsou tedy Fantastická zvířata skutečně tak fantastická?

(Ve filmu tentokrát poznáme i prezidentku a senátora. Foto: Warner Brothers.)

Ani tolik ne. I když se film jmenuje Fantastická zvířata, snímek prakticky o nich není. Je jim věnováno pár scén, které sice patří k těm nejpovedenějším z filmu, ale s hlavním dějem nijak nesouvisí. Hlavní děj se točí okolo neznámé hrozby v podobě černého kouře (ano, vítej zpátky, Muži v černém ze Ztracených), který bohužel už není tak zábavný.

K tomu se váže celkový příběh filmu, který se jako by nějak vypařil. Úvodní dvacetiminutovka v bance, představení jednotlivých hrdinů, ztráta zvířat – vše je sehrané na jedničku, následně ale jako by se film zastavil na jednom místě a nevěděl, jak se pohnout dál. Sice nám je nastíněna hrozba v podání odhalení kouzelnického světa, ale vše jsou pouze slabé náznaky, kterým se film vůbec nevěnuje.

Další slabinou jsou postavy, především ty ženské, které mi (možná i podobnými účesy) splývaly do jedné nevýrazné postavy, o které jsem nevěděl, co si mám myslet. Colin Farrell nedostal upřímně moc prostoru a příliš nevynikal. Bezesporu nejlepší postavou je mudla Jacob Kowalski. Vůbec poprvé poznáváme mudlu, který je fascinovaný kouzly. Oproti Dursleyovým je to příjemná změna.

(Schválně – dokážete vyjmenovat všechna jména hlavních postav na obrázku? Foto: Warner Brothers.)

Problém je ovšem ten, že když je ve filmu z kouzelnického světa o kouzelnících nejlepší postava mudla, tak je asi něco špatně. Eddie Redmayne sice postavu Mloka Scamandera hraje svědomitě, ale příběh mu nehraje do karet a v podstatě jsem se o něj v žádné scéně nebál. To je veliký rozdíl oproti Harrymu Potterovi, který se dostával do nebezpečí v každém díle a divák se o něj bál, i když věděl, že musí přežít.

Čím se film blíží konci, vše je ještě horší. Fantastická zvířata se dostávají zcela do ústraní, prostor dostává černý kouř a Rowlingová s Yatesem sklouzávají ke klasické hollywoodské oblibě, kdy všechno musí vybuchnout a musí dojít ke zničení poloviny města. Bohužel tak v posledních pár minutách sledujeme naprostou destrukci New Yorku, která vůbec do konceptu tohoto snímku nezapadá.

Na závěr se Yates snaží vyčarovat mezi dvěma postavami možný románek, který je naprosto zbytečný a prakticky vycucaný z prstu, protože žádná předešlá scéna nijak nenaznačovala, že by dané postavy k sobě tíhly. Upřímně by bylo asi nejlepší, kdyby se Yates v dalším pokračování už nevrátil. Natočil čtyři filmy o Harrym Potterovi, nyní Fantastická zvířata a točit má dál. Copak tento Voldemort je jediný režisér, který dokáže správně natočit film o kouzelnickém světě? Určitě ne.

(Údajný románek si Yates vyčaroval z prstu v posledních pár minutách. Foto: Warner Brothers.)

Suma sumárum – film má svěží nádech, představil skvělá fantastická zvířata, ale bohužel příběh s nimi a některými postavami neumí pracovat a věnuje se nudné zápletce, která vygraduje ve slabším finále s ještě slabším záporákem a destrukcí města. Pokud něco film naprosto nezvládl, byl to hlavní příběh. Prvních dvacet minut bylo famózních, pak přišlo pár skvělých vedlejších scén se zvířaty, ale to bylo prakticky vše dobré, co film nabídl. Konec si film zasloužil lepší.

Co se rozhodně dá vynachválit, je hudba od Jamese Newtona Howarda. Howard sice není Williams, ale i tak dokázal složit velice příjemný soundtrack (toto je dle mého názoru nejlepší skladba), který se dobře poslouchá a zvedá film na větší úroveň, než na který by si upřímně zasloužil být. Tento soundtrack považuji za vůbec nejlepší z posledních čtyřech filmů o Harrym Potterovi.

P. S. 1: Možná všichni hledáte hodnocení v podobě procentuálního vyjádření. Upřímně si myslím, že mnohem důležitější jsou slova, která jsem napsal výše, než nějaké číslo.

P. S. 2: Obtloustlý Johnny Depp se skutečně ve filmu objeví. Jak jsme u něj z jeho předchozích rolí zvyklí, čeká nás další neobvyklý vzhled postavy. Depp už hrál ledacos, ale postavu, která nápadně připomíná německého pornoherce z 90. let určitě hraje poprvé. Celé kino se při jeho scéně začalo smát a kroutilo hlavami.

Jít na Harry Potter | Jít na Edna