Český Mamon: Když žák předčí svého učitele

Český Mamon: Když žák předčí svého učitele

22.11.2015 14:41


Letos na podzim česká stanice HBO rozvířila místní seriálové vody. Po všech letošních pokusech o dobrá a uvěřitelná dramata s policisty, záhadami a spiknutími, které jsme na domáckých televizích viděli, se ale HBO se svým Mamonem vystřelila vysoko nad všechny.


Vraždy v kruhu, Labyrint, Případ pro exorcistu nebo Policie Modrava jsou asi nejznělejší seriálová jména letošního roku – alespoň co se českých televizních stanic a žánru krimi/mystery týče. A přestože žádnému z výše zmíněných nelze upřít více či méně zdařilou snahu o zlepšení české televizní tvorby, ke konci roku se objevilo dílo, které je všechny dohromady strčilo do kapsy.

(Matěj Hádek v hlavní roli novináře Petra Vlčka. Foto: HBO)

Placená televize HBO, respektive její česká odnož, loni vyrukovala s na první pohled nikterak originálním nápadem: předělávkou skandinávského dramatu, na které jsou diváci zahraničních seriálů už pár let zvyklí (Bron/Broen a The Bridge, Forbrydelsen a The Killing a podobně). Tentokrát se zaměřili na šestidílné norské drama Mammon, které v roce 2014 vysílala stanice NRK1. A s pomocí režiséra Vladimíra Michálka přetavili norskou předlohu do českých poměrů.

Nápad kopírovat úspěšné formáty však není kritikou, ale naopak odvážným krokem, který může mít jen dva konce: trapas nebo vítězství. A český Mamon na plné čáře předvedl, že zvítězil a svého předchůdce dokonce předehnal. Jakkoliv je totiž norské drama zdařilé a hodné uznání, jeho bratr mu dodal svižnost a energii – dvě složky, které dle mého některým severským počinům chybí.

(Mocní muži na vysokých pozicích. Foto: HBO)

Přestože Mamon začíná podobně rozvlekle a nesourodě, postupem času jen dokazuje svou předem dobře promyšlenou komplexitu a po překlenutí do druhé poloviny série (tedy po třetí epizodě) se z postupně odvíjejícího se povídavého příběhu stane napínavá a akční podívaná, která vrcholí vynikajícím pátým dílem, po kterém vše přeskočí do velmi zdařilého vševysvětlujícího finále.

Sledovat práci investigativního novináře nebylo v českém seriálu ještě nikdy zábavnější. Stejně jako pozorovat rozplétající se záhadu, do které jsou zapojení vlivní, bohatí a zdánlivě nedotknutelní lidé. A pozorovat při tom výborné herecké výkony Matěje Hádka, Evy Leimbergerové, Terezy Hofové a Gabriely Míčové (paralela o silných ženách, které se nebojí postavit mocným mužům vás po závěru seriálu nenapadne náhodou) je stejným zážitkem, stejně jako celé „nečeské“ a svěží zpracování, což v podstatě jen znamená, že Mamon je seriál, který může směle konkurovat kterýmkoliv jiným pořadům ze zahraniční produkce.

(Tereza Hofová v roli státní zástupkyně Jany Skálové. Foto: HBO)

Nutno také dodat, že stanice HBO svému Mamonu zjevně dost věřila. Po jednoduché registraci totiž zpřístupnila svou online službu HBO GO bezplatně každému divákovi a v omezeném balíku poskytla celou první řadu Mamonu zdarma, navíc s týdenním náskokem před televizní premiérou (finále je na HBO GO dostupné ode dneška, v televizi bude až příští neděli).

Suma sumárum, jestli jste ještě neviděli Mamon, dá se jen těžko vysvětlit, nač ještě čekáte. Jeden z nejlepších českých seriálů posledních několika let a rozhodně nejlepší domácí seriál tohoto roku si přece nechcete nechat ujít.

Nepřehlédněte: Více o seriálu Mamon | Epizody seriálu Mamon


Jít na Mamon | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!