X-Men
89/100 - 49×

X-Men

X-Meni jsou jedním z posledních komiksů tzv. Stříbrné éry komiksu. Jednu z nejznámějších týmovek světa vytvořil tehdy editor a spisovatel Stan Lee a kreslíř Jack Kirby. Na filmovém plátně se objevili v roce 2000 pod režisérským vedením Bryana Singera.

USA | | Ukončeno
Akční, Komiksový, Sci-fi
Ed Skrein (Ajax), Ben Foster (Angel), Zoë Kravitz (Angel Salvadore), Oscar Isaac (Apocalypse), Jason Flemyng (Azazel), Terry Crews (Bedlam), Nicholas Hoult (Beast), Kevin Durand (Blob), Peter Dinklage (Bolivar Trask), Dominic Monaghan (Bolt), Josh Brolin (Cable), Stephen Merchant (Caliban), Dania Ramirez (Callisto), Daniel Cudmore (Colossus), James Marsden (Cyclops)

Recenze na X-Men:Budoucí minulost

Recenze na X-Men:Budoucí minulost

V pořadí již sedmá výprava do světa mutantů obdařených super-schopnostmi přináší nejen návrat toho, kdo ságu před 14 lety odstartoval, ale také časově propojuje starou i novou generaci všech X-Menů. Jak dopadl jeden z nejočekávanějších filmů roku?

2 0
24.5.2014

Záblesky terminátora

Země roku 2023. Lidstvo je zotročeno, mutanti téměř vyhlazeni a nad ztemnělým zemských povrchem hlídkují gigantiční roboti – Sentinely. Původně byli vytvořeni pouze pro vyhledávání a likvidaci mutantů, pak ovšem začali pronásledovat i obyčejné lidi. Jedinou šanci – pro mutanty a vlastně i pro celé lidstvo – je zabránit tomu, aby Sentinely kdy vůbec vznikly. Profesor X, Magneto, Storm, Iceman a několik dalších se na odlehlém místě pokusí o nemožné – pomocí Kitty a jejích schopností vrátí v čase mysl Wolverina, aby mohl v roce 1973 odvrátit osudnou událost, která vedla až k neradostné budoucnosti. Plán se zdá jednoduchý, ovšem Wolverine se zapotí víc než by čekal – nikdo mu nevěří, Xavier je zahořklý hipík a Magneto je uvězněn. A čas se krátí v obou dějových liniích…

Když comics nestačí

Děj Budoucí minulosti je inspirován dějovou linkou přímo z comicsu, ale tam je samotný děj rozprostřený jen přes dvě čísla a tím, kdo se vrací ve své mysli do minulosti není Wolverine, ale samotná Kitty Pride. Scénáristé filmu vcelku logicky udělali z největší herecké hvězdy most mezi minulostí a budoucností, mnohem zajímavější je ovšem dějová linie z roku 1973 (zabírá většinu filmu), kde se do popředí dostává vznik jedné z nejklasičtějších ikon comicsů X-Menů: Sentinely. Ty se zatím objevily ve filmu jen na skok na počátku třetího dílu, tady ovšem dostávají (doslova) maximální prostor, stejně jako jejich tvůrce, jeden z nejznámějších nepřátel X-Menů, Bolivar Trask.

Hvězdné války

Trask (střídmý Peter Dinklage – prcek z Game of Thrones) ovšem musí většinu filmu bojovat se záplavou dalších postav. Nejenže některé z nich se vyskytují v obou generacích (Profesor X, Magneto), je zde spousta dalších jednak z původní trilogie, tak i z chronologicky prvního dílu, První třídy. Záplava všech postav je tak obrovská, že některé z nich mají opravdu jen sporadické cameo (Toad, Havok), někteří o něco větší cameo (Kitty Pryde, Colossus, Storm) a některé další jsou rovnou vyřazeny (Angel, Azazel, Banshee, Emma). Z nováčků je na tom nejlépe Quicksilver, který si pro sebe ukradne i nejoriginálnější a zároveň nejvtipnějších akční scénu za poslední roky, kdo by ovšem čekal, že rytmus akce tvrdí Wolverine, bude se plést. Budoucí minulost není příliš akční, spíše konverzační film a jádrem je vztah Magneto-Profesor X-Mystique. Právě Mystique projde asi nejzajímavějším vývojem a bude pro fanoušky tím nejvděčnějším jménem z filmu. Tedy možná až na dvě další camea v samém závěru.

Návrat do budoucnosti?

Přítomnost právě těchto dvou postav v závěru prokazuje, že návrat do minulosti způsobil více změn, než se na první pohled zdálo a umožnil tak tvůrcům prakticky od nuly budovat nový vývoj X-Menů. Zatímco zpočátku se film snaží velmi důsledně pospojovat všechny volné konce ze všech dílů a takřka bezchybně propojit starou a novou generaci, samotný konec ukazuje, že pro všechny další filmy můžeme prakticky na dosavadní filmovou historii zapomenout. Když budeme navíc hodně rejpaví, můžeme už samotný příběh Budoucí minulosti považovat za anomálii, protože dosavadních 5 dílů odehrávajících se po roce 1973 nic takového jako Sentinely neobsahuje. Zlom od posledního Wolverine, kdy z relativně poklidného světa, kde se v boji mutantů naposledy použil pouze lék nebo řešil Stříbrný samuraj, je přeměna světa v matrixovské ruiny během pouhých pár let poněkud násilná. Když si tedy budeme hrát příliš v cestování v čase, skoro od začátku už Budoucí minulost chce budovat vlastní historii a ve výsledku má tudíž i logicky jinou budoucnost, ať se Wolverine přenese nebo ne.

Nikdo není dokonalý

To jsou ovšem možná až příliš velké nuance na film, který evidentně má pouze popcornové ambice. Ty dokáže ať už pomocí superhvězdného ansámblu nebo několik výjimečných akčních scén či masivní výpravy (utracených 200 miliónů dolarů je vidět v každém políčku). Režisér Bryan Singer je v podobné formě, v jaké příběh X-Menů druhým dílem opustil, všechno tohle zvládá s klidem a přehledem. Právě dvojku X-Menů svým tempem (a díky recyklaci hudebního motivu) připomíná Budoucí minulost ze všeho nejvíce. Což je rozhodně dobrá zpráva, protože tři z následujících čtyř výprav do světa X-Menů byly přijímané dosti rozporuplně a pokud se Singer zapojí nejen už do plánovaného dalšího dílu, ale i do dalších, nemusí se X-Meni o svojí budoucnost v nabitém comicsovém světě obávat. Osobně bych umístil Budoucí minulosti zhruba těsně za druhé X-Meny, tedy velká spokojenost, ale na samotném vrcholu pro mě zůstává pořád První třída, která svojí svěžestí, akčností a stylem byla přeci jen o chlup lepší.

A co bude dál?

Úplně poslední záběr (počkejte opravdu do úplného konce titulků) nám už otevírá dveře do rozjetého dalšího dílu s jasným podtitulem Apocalypse (myslí se tím zcela nová postava, nikoli události z tohoto dílu). Za dva roky se tu znova potkáme a už teď se těším.

HODNOCENÍ: 80%