Recenze první řady

Recenze první řady

23.9.2014 18:00

V uživatelské anketě Zlatá Edna se Agents of S.H.I.E.L.D. stali nejoblíbenějším novým seriálem sezóny 2013 a 2014. Přestože ale spousta diváků tento seriál miluje, mnoho jej naopak opustilo hned po prvních pár epizodách. A co si o první řadě seriálu Agents of S.H.I.E.L.D. myslíme my?

V září roku 2013 nebyl seriál, kolem kterého by se točilo víc očekávání, než Agents of S.H.I.E.L.D. Seriál, který nejen že se měl odehrávat v populárním fikčním světě filmových Avengers a vzkřísit oblíbeného agenta Coulsona jako jeho hlavního hrdinu, ale zároveň i seriál, který si pod svá křídla vzal sám Joss Whedon, tvůrce takových televizních kultů jako Buffy nebo Firefly. Tady ovšem v rámci diváckého očekávání narážíme na první problém.

Prvotní hledání sama sebe

Přestože Joss Whedon napsal a režíroval pilotní epizodu seriálu, jeho showrunnery (tedy hlavními scenáristy a tvůrci seriálového světa) jsou ve skutečnosti Jossův bratr Jed Whedon a Jedova manželka Maurissa Tancharoen. A i když oba tito scénáristé v minulosti spolupracovali s Jossem například na seriálech jako Dollhouse nebo Dr. Horrible's Sing-Along Blog, sami svůj vlastní seriál dosud ještě nevedli. A právě proto bylo třeba se nejdříve rozhodnout, jakým směrem chtějí, aby se jejich prvotina vlastně ubírala.

Seriál Agents of S.H.I.E.L.D. ze své podstaty nabízí spoustu vyprávěcích témat. Jedna epizoda může být čistou špionážní klasikou, druhá čistým sci-fi dobrodružstvím a ve třetím dílu můžeme zase přihlížet zrodu nových komiksových zlosynů nebo sledovat dějovou linku navrženou jednotlivými filmy. Dobrá zpráva je, že Jed Whedon a Maurissa Tancharoen jsou si této rozmanitosti dobře vědomi a také ji už od začátku hojně využívali. Problém byl ale v tom, že jim chyběla nějaká kostra, která by celý jejich příběh držela pohromadě.

V průběhu první poloviny první řady tak někteří diváci mohli cítit jistou frustraci z toho, že spíš než aby se jedna konkrétní dějová linie rozebrala více do hloubky, naopak se tu objevovalo hned několik náčrtů různých témat, na které se ale postupem času spíš jen prášilo. Noví ikoničtí padouši se sice rodili, hned ale zase mizeli. A když přišlo na novou mytologickou epizodu, spolu s ní vyvstala i spousta nových otázek, ale žádné odpovědi. Seriál Agents of S.H.I.E.L.D. v tomto bodě jednoduše potřeboval určit si priority a zaměřit se na jeden konkrétní směr. A to se naštěstí podařilo.

Klíčový zlom

Mnoho fanoušků si stojí za tím, že seriál Agents of S.H.I.E.L.D. se otočil o 180 stupňů po jeho sedmnácté epizodě, kdy došlo ke klíčovému dějovému zvratu vyvolanému událostmi filmu Captain America: Návrat prvního Avengera. Nezpochybnitelné stopy zlepšení směru seriálu jsou však zřetelné už o něco dřív, a to konkrétně během návratu seriálu po jeho novoroční pauze, která více zúžila prioritní témata své mytologie a začala se do nich hlouběji nořit.

Ve své druhé polovině se ale kvalita seriálu Agents of S.H.I.E.L.D. začala navyšovat nejen z hlediska příběhu, ale i z hlediska svých postav. Charakter hlavních členů tohoto seriálového týmu byl totiž další překážkou, se kterou se oba tvůrci museli trochu poprat. Zatímco agenti Coulson a May v podání Clarka Gregga a Ming-Na Wen představovali ostřílené agenty ze zlaté éry špionáže a britské duo Fitz fungovalo především jako komická dvojice s lehkou romantickou podzápletkou, horší už to bylo s postavami Skye a agenta Warda.

Už od prvních epizod totiž bylo vidět, že Skye, tak jak byla původně napsaná, svádí nemalý vnitřní boj se svou představitelkou Chloe Bennet, která se ji snažila pojmout „více po svém“, zatímco Brett Dalton jako Grant Ward představoval charakterově plochého a, pokud vynecháme všechny jeho akční scény, i poměrně nudného patrona.

I problém Warda a Skye ale v druhé polovině první řady nachází své řešení. Zatímco kolem Skye se začala rozplétat záhadná mytologie, která jí brzy nabídla větší charakterový vývoj a tím pádem i lepší spojení se svou představitelkou, která tak už nemusí hrát jen „hláškovací hackerku“ (schválně si uvědomte, jak obrovskou změnou charakteru Skye během první řady prošla), i agentu Wardovi konečně dorostla pomyslná páteř, přestože to pro jeho postavu vyžadovalo spád, který někteří fanoušci asi tak úplně neuvítali. Pokud vám ale postava agenta Warda přišla dosud skutečně nudná a nevyužitá, její změna ke konci řady vás mohla dost dobře donutit zpětně ji docenit napříč celou první řadou.

Neobroušený diamant

Z dosavadního textu by se mohlo zdát, že první řadu seriálu Agents of S.H.I.E.L.D. lze rozdělit na dvě poloviny, dobrou a špatnou. Jen to, že seriál ve své druhé polovině dosáhl výrazného zlepšení, ale přitom neznamená, že by jeho první půlka měla být špatná. Agents of S.H.I.E.L.D. od začátku do konce své první série představuje kvalitní podívanou, které možná jen chvíli trvalo, než našla svůj směr. Nejen že se jim však tento směr už podařilo najít, ale celý seriál si dnes navíc už i velmi dobře uvědomuje své nejsilnější zbraně, kterými jsou solidní scénář, excelentní výprava a dobrá chemie mezi hlavními postavami.

Tím skutečným esem v rukávu seriálu Agents of S.H.I.E.L.D. se však naprosto bez debaty stalo to, že přestože se jedná o na první pohled přímočarou „akční komiksárnu“, nikdy nevíte, co od ní můžete čekat a čím vás hned v další nové epizodě může šokovat. Agents of S.H.I.E.L.D. proto možná nakonec nebyli tím nejlepším seriálem uplynulé sezóny, rozhodně to byl ale seriál, který nás dokázal nejvíc posadit na prdel, když jsme to nejmíň čekali.

Jít na Agents of S.H.I.E.L.D. | Jít na Edna