Andor
89/100 - 75×

Andor

Povstalecký špeh Cassian Andor se objevil už ve filmu Rogue One: Star Wars Story, ale co všechno předcházelo jeho příchodu na stříbrná plátna? Právě o tom je napínavý špionážní thriller Andor, jenž se mimo jiné zaměřuje i na počátky odboje vůči Impériu.

USA | 2022 | Pauza
vysílání
2 sezóny | Disney+ | 45 minut
žánr
Sci-fi, Špionážní, Thriller
hrají
Diego Luna (Cassian Andor), Stellan Skarsgård (Luthen Rael), Genevieve O'Reilly (Mon Mothma), Kyle Soller (Syril Karn), Adria Arjona (Bix Caleen), Fiona Shaw (Maarva Andor), Denise Gough (Dedra Meero), Faye Marsay (Vel Sartha), Elizabeth Dulau (Kleya Marki), Forest Whitaker (Saw Gerrera), Andy Serkis (Kino Loy), Varada Sethu (Cinta Kaz)

Recenze první řady seriálu Andor

Recenze první řady seriálu Andor

Máme za námi první řadu seriálu Andor a samozřejmě vyhlížíme již druhou. Ještě než se ale budeme věnovat novinkám ke druhé řadě, se na chvíli ohlédneme za tou první. Tak jak dopadl tento nový Star Wars seriál, který je naprosto jiný od všech, které jsme doposud viděli?

22 0
28.11.2022

Když byl v roce 2018 poprvé oznámen seriál Andor, nevěděli jsme co si myslet. Cassian Andor se doposud objevil pouze v jednom hraném filmu, kde byl jeho příběh rovnou uzavřen. Navíc nešlo ani o nejlepší a nejoblíbenější postavu celého snímku Rogue One, tudíž jsme se sami divili, proč právě tato postava dostane svůj vlastní seriál. Navíc seriál měl (opět) vyprávět o Povstání proti Galaktickému Impériu, což je téma, které bylo několikrát již prozkoumáno z různých úhlů pohledu.

Celkově se tedy nový seriál zdál jako úplně zbytečný, který toho nebude mít moc co nabídnout. Jenže k celému seriálu se opět přidal tvůrce Rogue One Tony Gilroy. A právě jeho rukopis dodává celému seriálu šmrnc. Hned od začátku sledování tohoto seriálu víte, že něco je jinak. Vůbec poprvé ve světě Star Wars sledujeme zcela obyčejné postavy, které řeší denní problémy smrtelníků jako většina naší populace. Chodí do práce, mají sex, jí křupínky, svou rodnou planetu zřídkakdy opouští.

A i když by mohlo jít o poměrně jednoduché a nudné postavy, Gilroy jim dodává unikátní lidskost a i zdánlivě obyčejná postava dokazuje, že může být zajímavou. Z Impéria je cítit potřebný strach. Stormtroopeři nejsou již vojáci, kteří nic netrefí, ale konečně z nich jde patřičný respekt. Jednotliví příslušníci ISB jsou polidštění, jsou precizní, plánují, ale zároveň dělají chyby stejně jako každý jiný člověk. Z postav zkrátka srší jejich vlastní osobnost, plochých postav je v seriálu pramálo.

(Seriál Andor je za námi, jak ho hodnotíme? Foto: Disney+)

Celý seriál s sebou navíc přináší naprosto nevšední atmosféru. Každý výstřel se počítá, každé rozhodnutí někoho něco stojí. Seriál je doprovázen nevšední vážností, na kterou nejsme u Star Wars zvyklí. Je to ale příjemná změna, i když lze naprosto pochopit, že ne každému bude vonět. Tohle není seriál pro všechny, spíše pro fajnšmekry, kteří se do Star Wars chtějí ponořit ještě o něco hlouběji.

Dalším velkým plusem je bezesporu vizuál. Poslední hrané seriály se většinou natáčejí za obřími LCD monitory, které simulují pozadí typické pro rozmanité planety Star Wars světa. Seriál Andor na to jde ale hezky postaru. Nabídl nám nádhernou přírodu, poctivě vybudované lokace. A celkově je to na vizuálu dost znát. Seriál totiž hned působí živěji, hmatatelněji a není tak zploštělý jako třeba Obi-Wan Kenobi či The Mandalorian. Přeci jenom tzv. Volume má své vlastní limitace a na určitých záběrech je to vidět.

První řada se primárně soustředila na Cassiana a jeho cestu k přesvědčení, že Impérium je skutečné zlé a je nutné proti němu bojovat. Každý příběhový oblouk skládající se z několika epizod posunul postavu vždy o kousek dál. Začali jsme postupně chápat jeho motivaci. Schválně si nyní pusťte Rogue One. Z filmu budete mít jiné pocity, které film stoprocentně obohatí.

Už to vypadá, že seriál Andor je bez chyb, ale bohužel jich musíme pár zmínit, aby to bylo fér. Jednotlivé příběhové oblouky se vždy soustředí na určitou skupinu postav, které se třeba v seriálu i nadále vyskytují. Patřičný obrys charakteru ale dostanou postavy právě ve svých příběhových obloucích, pak už dostávají minimum prostoru a jsou někdy plošší. Bix Caleen a Syril Karn se nám skvěle představili v prvních třech dílech, ale jejich následný vývoj v dalších epizodách je minimální. Je to díky minimu prostoru a soustředěním se na jiné události.

(Cassian projde zajímavým vývojem. Foto: Disney+)

A tento nešvar se opakuje prakticky každý příběhový oblouk. V epizodách čtyři až šest jsme zase více poznali Vel Sarthu, ale její příběh po loupeži na Aldhani je taktéž osekán na minimu. Svůj vlastní příběh, který je de facto vytažen z kontextu celého seriálu, dostala i Mon Mothma. Stojí za zvážení, zda bylo opravdu nutné tuto známou senátorku do seriálu přidávat. Na Cassiana (zatím) nemá žádný vliv a její příběh se táhl hlemýždím tempem. Řešení rodinných financí skoro polovinu série bylo někdy na povážení.

Dalším problémem seriálu je ten, že celý projekt nepůsobí dostatečně Star Wars dojmem. Není to lokacemi ani kulisami. Je to počtem ras, které se v seriálu (ne)vyskytují (a teď nemyslíme bělochy, černochy apod.). Seriál je v tomto ohledu málo různorodý a primárně se soustředí pouze na lidskou rasu. Ať je to Ferrix, Aldhani, Narkina 5 či Coruscant – všude se nachází pouze lidé a mimozemských ras je v seriálu minimum. A s kombinací s vážnou atmosférou si někdy zkrátka nejste jisti, zda vůbec koukáte na Star Wars. Posledním problémem je tempo, kdy právě prostřední epizody v příběhových obloucích jsou až někdy moc pomalé.

Seriál Andor je bezesporu svěžím vánkem do světa Star Wars. Konečně tu máme projekt, který se soustředí na dospělé publikum a vyobrazuje hmatatelné rozdíly mezi Povstáním a Impériem. Přitom ale nic není jednotvorné. Jedná se o seriál, o kterém jsme nevěděli, zda ho potřebujeme. Ale po jeho zhlédnutí jsme nesmírně rádi, že je tu s námi.

Na druhou stranu ta veškeré kritika kolem a divácký (ne)zájem je svým způsobem pochopitelný. Andor není seriálem pro všechny. Nepřilákáte k němu dětské publikum, ti si tam zkrátka nic svého nenajdou. Zatímco ostatní Star Wars seriály jsou klasickou pivnicí, kam si každý rád za pár kaček na pět kousků zajde, Andor je prvotřídní restaurací, která je jen pro vybrané. V tom bude asi největší rozdíl mezi Andorem a ostatními seriály. Ale buďme rádi, že něco takového vzniklo.

Hodnocení: 80%

Diskuze /36

Denyslayer

Za mě je to to nejlepší, co kdy ze světa SW vzniklo. 9,5/10

28.11.2022 | 17:40:56
Lex Luthor

Andor je příjemné překvapení na začátku jsem nevěděl, co si o něm mám myslet nakonec se z toho vyvinul fajn špionážní sci fi seriál a dal nám novou zajímavou postavu Luthena. Hezky shrnutá recenze souhlasím.

28.11.2022 | 20:57:11
dukanxxx

Bylo to super, nejlepší SW hranej seriál. Rozhodně bych ale nešel tak daleko jako Slayer. Říct, že je to to nejlepší co ze světa SW vzniklo je podle mě přestřelení, když to ani nemá SW feel :D.

#4 Zilwicky #7 Denyslayer
28.11.2022 | 23:40:32
Zilwicky

#3 dukanxxx: Prečo myslíš že to nemá SW feel?
K tomu že tam nie je dost mimozemských ras – v originálnej trilógii ich tiež nebolo bohviekoľko :)

29.11.2022 | 9:08:02
zabijakptak

Ten nedostatek ras se dá pochopit. Nemám toho moc načteno, ale mám pocit, že v EU bylo naznačeno, že Palpatine je xenofobní a chce impérium čistě lidské. Proto se na Coruscantu „mimozemské“ rasy vyskytovaly jen v nižších vrstvách. Jedinou rasu, kterou jakž takž uznával byli „chiss“ (Thrawn). Ale možná kecám.. jak říkám, zase tolik načteno toho nemám.

#9 Filip Ondrej
29.11.2022 | 9:28:12
Kafka Tamura

Absence jiných ras mohl být kompromis kvůli financím. Nevím, kolik peněz na které projekty padlo… no dovedu si představit, že když někdo (Gilroy?) přišel za studiem s tím, že to chce udělat trochu jinak “ne pro úplně všechny“, tak na to asi nedostal největší balík. A radši ty peníze uvalil jinde (casting, reálné kulisy místo lacných LCD…) než aby se drbali s maskami/cgi.

#15 Zilwicky
29.11.2022 | 10:02:29
Denyslayer

#3 dukanxxx: „SW feel“ = dětinskost a potřeba všude strkat „roztomilé“ prvky (např. Grogu v Mandalorian, či Ewoci v epizodě VI), aby rodiče nakupovali hračky pro děti? Tenhle feel já ve Star Wars určitě nepotřebuji.

#10 dukanxxx
29.11.2022 | 10:19:21
Zargos

Mezi Mandem, Bobou a Obi-Wanem jednoznačně nejlepší. Upřímně ta dětská složka mě nikdy ve SW nezajímala, ani když jsem byl dítě a třeba ten baby Joda v Mandovi mě vyloženě štval, o rozpolceném Obi-Wanovi raději nemluvit, měli to rovnou udělat jako animák pro děti. Poprvé až v Andorovi mi pak nechyběla klasická Williamsova SW hudba, zde je taková až bladerunnerovská, už aby tu byla druhá řada, super.

29.11.2022 | 16:36:43
Filip Ondrej

Opravdu vynikající seriál.

#5 zabijakptak: Jinak v kánonu není xenofóbní Palpatine, ale Tarkin a vrchní vrstvy velení impéria. Dále lidé patří ve star wars mezi nejrozšířenější druhy (možná nejrozšířenější vůbec). A nakonec to odpovídá i původní trilogii, kde taky nebylo oproti lidem tolik mimozemšťanů.

#14 tom99
29.11.2022 | 17:47:54
dukanxxx

#7 Denyslayer: SW feel je The force a pocit grandióznosti, ale tvoje definice SW feelu je to co píšeš ty tak nechápu proč na SW projekty vůbec koukáš

#11 Zilwicky #12 Camaris
29.11.2022 | 18:03:39
Zilwicky

#10 dukanxxx: Nehrajme sa ale ze nieco ako „SW feel“ vôbec existuje, pre každého to bude znamenať nieco ine

#13 Camaris
29.11.2022 | 18:05:17
Camaris

Seriál Andor byl užvaněný a zbytečně dlouhý. Absence klasické hudby v těch pár skutečně dramatických scénách, byla podle mě velká chyba a rasově homogenní Coruscant a věznice působily hloupě. Hodnotil bych 60% hlavně kvůli hereckým výkonům Skarsgarda a Serkise.

#10 dukanxxx: Souhlasím.

29.11.2022 | 18:30:31
Camaris

#11 Zilwicky: Kdybych měl někomu popsat, co pro mě znamená Star wars feel:

https://www.youtube.com/…/W0BeIfEjEaE

Určitě bych si třeba nepředstavil nudné společenské večeře Mon Mothmy :)

#15 Zilwicky
29.11.2022 | 18:41:42
tom99

#9 Filip Ondrej: Souhlasím s tím. Nicméně v některých scénách se to nedá okecat. Pokud Impérium bylo tak „rasistické“, proč naopak ta věznice nebyla plná mimozemšťanů? A místo toho využívalo své oblíbené „lidi“? Tady to právě moc nedává smysl…

webmaster
29.11.2022 | 22:47:17
Zilwicky

#13 Camaris: A ja by som si nepredstavil dialog medzi Anakinom a Padme o tom ako nemá rád piesok. Alebo ewokov jak porážajú, podľa slov Palpatina, najlepších vojakov impéria ;) Vždy sa nájde niečo..

#6 Kafka Tamura: Súhlasím, každý si to predstavuje ako easy peasy, proste trosku CGI.. ale na to aby to vyzeralo dobre je treba kvalitné CGI ktoré stojí oveľa viac. A čím viac scén tým viac peňazí to stojí.

30.11.2022 | 8:26:03
WILLIAM_MOINSPIELD

Andor super, konečně postava, co někoho bez pardonu odpraskne a jde dál. Temná strana rebelie celkově super. Jen jsem doufal ve větší posun příběhu například u Mon Mothy a finálový díl odehrávající se pouze na Ferrixu, taky mohl být velkolepejsi, ale například epizoda s útěkem z vězení, tam jsem skoro nedychal, to se nedá s Obiwanem ani Bobou vůbec srovnávat. Za mě 85% minimal.

30.11.2022 | 11:23:31
Felix Jaeger

vacsinu casu to nebolo detinske, takze to nemalo SW feel. U mna dobre 8/10

30.11.2022 | 19:09:50
dukanxxx

Fakt by mě teda zajímalo proč lidi co píšou že SW feel je „dětinskost“ vůbec na cokoliv star wars čumí… To je jak koukat se na The Boys a chtít pocit Marvelovky…

#20 Camaris
1.12.2022 | 1:18:05
Carlos Matos

No ještě, že ten Gilroy něco ze světa SW vytvořil. Jediné projekty, které jsou solidní. Mandalorian sice rozhodně není špatný, ale nedokážu odpustit scénáristům epizodovitost – série 8 dílů (kolikrát 30 minut díl) a stejně epizodovitost. Ještě k tomu jsou ty epizody jednoduché.

A jsem rád, že tento seriál bude mít druhou řadu. Protože zatím to vypadá, že se od ostatních projektů dočkáme při nejlepším jednoduchého fanservice.

1.12.2022 | 1:49:42
Camaris

#18 dukanxxx: Takže pro některé je to nejlepší SW, protože to SW vlastně vůbec není :)

StarWars.

#21 4391 #22 Zilwicky
1.12.2022 | 21:12:04
4391

#20 Camaris: Za mě spíš proto, že to do světa Star Wars přineslo něco nového a neokoukaného. Jelikož ale většinová fanouškovská komunita dává sledovaností najevo, že o tohle není zájem, tak se asi už podobných projektů nedočkáme.

2.12.2022 | 11:38:57
Zilwicky

#20 Camaris: https://www.edna.cz/…een-kennedy/#…

Zaujímalo by ma podľa čoho určuješ čo je a co nie je SW :) Podľa množstva akcie?

#23 Camaris
2.12.2022 | 12:01:56
Camaris

#22 Zilwicky: Tak si to přelož do češtiny. HVĚZDNÉ VÁLKY se to jmenuje. Epické bitvy, souboj dobra a zla, síla a jediové, impérium a první řád (ať se nám to líbí nebo ne), mimozemské národy a světy, bounty hunteři etc etc. Jestli to vážně musím vysvětlovat takhle polopaticky tak je to marné. Když tu někdo srovnává postavu Andora! s osudem postav jako Luke, Vader, Ahsoka atd a napíše že to je trapný, fanservis, tak cituji: „Proč na to vůbec čumí?“

#24 Zilwicky
2.12.2022 | 14:45:49
Zilwicky

#23 Camaris: Neviem prečo zrovna do češtiny, hádam vidíš že som Slovák :D
Čiže partizánsky spôsob boja nie je vojna? Tak potom sú vlastne aj epizódy IV až VI zle pomenované podľa teba :)

#25 Camaris
2.12.2022 | 15:04:42
Camaris

#24 Zilwicky: Víš co Sašo.., tak si běž pustit tři hodiny maraton, jak Mon Mothma shání peníze a nebudem to řešit. :)

#26 Zilwicky
2.12.2022 | 15:23:43
Zilwicky

#25 Camaris: Ty si ale na oplátku musíš pustiť epizódy VIII a IX :)

#27 dukanxxx #29 Camaris
2.12.2022 | 18:36:37
dukanxxx

#26 Zilwicky: A podle čeho určuješ co je Harry Potter? už se těším až udělají seriál kde vůbec nebudou čáry a kouzla… to už se radši podívám na toho vašeho slovenskýho Dana Dreva a turnaj Mekyho Žbirky

#28 Zilwicky
2.12.2022 | 19:05:47
Zilwicky

#27 dukanxxx: Reaguješ troška od veci ale nevadi.
SW je pre mňa SW ked sa to odohráva v SW univerze a nekadí to na už zabehnutý lore, príbeh a postavy. Samozrejme to automaticky neznamená že je to dobrý SW.
Harry Potter je to vtedy ked je tam.. drum roll.. Harry Potter :) Ak maš ale na mysli HP ako univerzum tak platí rovnaké pravidlo.

2.12.2022 | 19:11:12
Camaris

#26 Zilwicky: Nóóó uznávám, že Ep 9 po druhé nezvládnu!. Ale není fair srovnávat filmy a seriály. :) Kdyby měl J.J.Abrams 9,7 hodiny prostor, jako Andor, tak by ta epizoda taky vypadala jinak :)

#30 Zilwicky
2.12.2022 | 19:17:30
Zilwicky

#29 Camaris: Kriste boha :D Film s 10× násobným rozpočtom nie je fér zrovnávať so seriálom, to mas k*rva pravdu ale úplne naopak :D

#31 Camaris
2.12.2022 | 19:18:49
Camaris

#30 Zilwicky: Až na to, že seriál Andor měl podle dohadů rozpočet 15–25 milionů na epizodu, to dělá 180–300 miilonů USD za první řadu. Star Wars EP 9 stála 275 milionů.

#32 Zilwicky
2.12.2022 | 19:46:31
Zilwicky

#31 Camaris: Nechce sa mi overovať tvoje čísla ale tak prosím: SW EP 9 – 275 mega na 2 hodiny. Andor 300 mega na 12× 50 minut cca.

#33 Camaris
2.12.2022 | 19:50:08
Camaris

#32 Zilwicky: Tak a teď se zamysli, co nám dokázali z hlediska loru, představit nového v EP 9 za ty dvě hodiny a co v Andorovi za 9,7 hodin.

EP9: Force heal, force bond, force teleportation, Hyperspace skipping, klonování, palpatin měl syna.

Andor: Loď dokáže uniknout z tažného paprsku.

#34 Zilwicky
2.12.2022 | 20:03:38
Zilwicky

#33 Camaris: Priznaj sa.. že ešte chodíš do školy?

3.12.2022 | 9:24:22
Camaris

Neumíš odpovědět co Andor představil nového do světa Sw, tak sem prostě plácneš první co tě napadne.

  • Takže já ti srhnu obsah naší diskuze a tím s tebou končím.
  • Andor je prý nejlepší SW hraný seriál. Můj názor je, že to nemůže být lepší než Mandalorian, Boba, dokonce ani Kenobi. Protože to nemá žadný SW feel
  • Co je to Sw feel? Podle tebe vše co se jmenuje SW. Podle mě seš mimo.
3.12.2022 | 12:45:56
mina1988

Hrozně mě tento seriál překvapil a nadchnul. Nechápu kritiku, že to nemá SW feel? Je období začínají rebelie, impérium má armádu, zdroje a všechno na daleko vyšší úrovni. Otevřený boj by trval deset minut a povstání by bylo v prdeli. Tohle nahlédnutí klidně i na financování rebelie je za mě super. Jediné co mi chybělo bylo více mimozemšťanu, ale s tím se smířit dokážu.

8.12.2022 | 7:40:20
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

Novinky

Pozor, finále první řady seriálu Andor má mít potitulkovou scénu

Pozor, finále první řady seriálu Andor má mít potitulkovou scénu

Těch dvanáct epizod uteklo jako voda. Doposud nejdelší hraný seriál ze světa Star Wars bude již zítra u konce. Tentokrát ale vydržte až do samotného závěru, protože podle dobrých zpráv bychom se měli dočkat jedné potitulkové scény, která vás naláká na řadu druhou.

Reklama

Nejlepší postavy

Zajímavosti

Jedna postava neměla v Rogue One žádnou úlohu, až přetáčky Tonyho Gilroye vše změnily

Jedna postava neměla v Rogue One žádnou úlohu, až přetáčky Tonyho Gilroye vše změnily

Někdy se jako herec máte zúčastnit natáčení, ale máte velice malinkou roli. Dopředu s tím počítáte. Náhle se ale udělají přetáčky, které má na starosti někdo jiný, a vše se najednou změní. Takový osud potkal Duncana Powa, jehož role nabrala na významu díky Tonymu Gilroyovi.

Galerie

Galerie

Narozeniny herců

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů








Reklama