Recenze filmu Spider-Man: No Way Home

Recenze filmu Spider-Man: No Way Home

Marvel Studios v prosinci uvedlo očekávaný snímek Spider-Man: No Way Home, který měl přinést velkolepé zakončení celého roku. Někdo mohl po poměrně jiných a odvážných filmech čtvrté fáze pochybovat, nyní ale dostáváme to, co jsme si vždycky přáli vidět na plátnech kin.

17 1
25.12.2021

I když jsme film viděli hned při premiéře, bylo nutné chvilku utřídit myšlenky a až následně se zhoupnout k hodnocení. Snímek Spider-Man: No Way Home uzavírá první trilogii studií Sony a Marvel Studios a hází Petera Parkera na novou kolej. Jak tedy dopadlo zakončení jedné velké série, kdy očekávání fanoušků byla hrozně vysoko?

Film se nese poměrně v rychlém tempu. Hned od začátku se navazuje na konec dvojky, kdy se ze Spider-Mana stává veřejný nepřítel číslo 1. Kromě Petera to ovšem odnášejí především jeho kamarádi, spolužáci a rodina. Mladý Parker tak nechce změnit tok událostí jen kvůli sobě, ale především kvůli svým přátelům, kteří zbytečně pykají za jeho životní rozhodnutí.

Ostatně to je smyslem celého filmu – je schopný hrdina přijmout následky za své činy a obětovat svůj život za vyšší dobro? Fráze s velkou mocí přichází velká zodpovědnost konečně zazněla a navíc dostává větší smysl než kdy dříve v jiných pavoučích filmech. Snímek je stále o našem Peterovi, který na začátku filmu má vše, po čem toužil – milující přítelkyni, dobré kamarády, výbavu od Tonyho Starka, ale otázka zní, zda se toho dokáže všeho vzdát, aby znovu zachránil svět.

(Začátek filmu má opravdu velký spád. Foto: Disney)

Film přináší tyto velké otázky a konečně tak máme pocit, že jde o něco velkého. Z každého rozhovoru je cítit, že daná postava netlachá jen tak pro nic za nic, ale baví se o životně důležitých věcech, které zásadně mohou změnit celý směr pavoučí série. A vlastně je to cítit i ze soubojů. Tentokrát se nebojuje jen tak s někým, kdy předem víte, že oběma aktérům se nic nestane. Máme tu minimálně jednoho záporáka, ze kterého jde vážně strach, nevíte, co od něj čekat. Scény s ním jsou syrové, překvapivé a nevyzpytatelné.

Když už jsme nakousli ty záporáky, je nutné podotknout, že tu máme celkem pět padouchů (celý výčet zde). Každý z nich dostává tak akorát prostoru, nikdo není až moc výrazně upozaděn. Vše působí přirozeně a na každého dojde. V tomto směru tak film nepůsobí přeplácaně, jak si mnozí mohli myslet. Z minulých pavoučích filmů (Spider-Man 3 a Amazing Spider-Man 2) víme, že ukočírovat vícero padouchů v jednom filmu není až tak jednoduché.

Nyní se to ale pomohlo. Kupodivu hodně prostoru dostává Electro v podání stále lepšího Jamieho Foxxe. Ostatně právě herci ze série Amazing Spider-Man předvádějí nejlepší herecké výkony. A když myslíme všechny, tak opravdu všechny. A pokud se série měla něčím vykoupit, tak je to přesně tento film. Snímek taktéž dokazuje, že casting se v této sérii povedl, jen ne až tolik scénář. Herci z Amazinga působí nejvíce přirozeně, herecká vyspělost je z nich cítit a maximální emoce umí dávat najevo jen z výrazů.

(Tentokrát jde o hodně. Foto: Disney)

U původní pavoučí trilogie si pochopitelně celý film pro sebe krade Willem Dafoe, jenž je opět fenomenální. A jen při jeho skřetím smíchu vám naskakuje husí kůže. Film ovšem dokáže skvěle střídat vážné pasáže a pochopitelně je umí výborně a hlavně přirozeně kombinovat s těmi vtipnými. Máme tady celou řadu zábavných scén, kdy se upřímně a nenuceně zasmějete. Pak tu jsou ovšem scény, které nejsou ani zábavné či vážné, přesto vaše srdce pleská blahem.

Ano, film je opravdu velkým fan-servisem, nicméně tvůrci zde věděli, kdy a jak s ním přijít, aby vše působilo správným dojmem. Fanoušci původních pavoučích sérií si přijdou na své, před zhlédnutím nového filmu je dobré si zopakovat obě předchozí série, neboť zážitek je o to více umocněn. Každý rozhovor původních a nových postav je skvěle napsán a někdy pouze jen hledíte na plátno a pláčete štěstím, protože to je přesně to, co jste jako fanoušci chtěli, nyní to máte a ono to je ještě lepší, než jste si dokázali představit.

Film Spider-Man: No Way Home je vším, čím byste chtěli, aby pavoučí film měl být. Osud hrdiny a jeho života nebyl nikdy více v ohrožení, tentokrát jde opravdu o všechno a vy zkrátka cítíte tíhu rozhodnutí, jakou Spider-Man musí udělat. Když k tomu přičteme vyvážené padouchy, jejich vzájemné pošťuchování a skvělé výkony Foxxe a Dafoea, tak už i tak tu máme skvělý film. Ale tím to nekončí, závěrečných čtyřicet minut přináší jeden velký fanouškovský dort, po kterém se musí každý ještě teď olizovat.

Tohle je to, co jsme chtěli. A to jsme taktéž dostali. Jedná se o jedno z nejhezčích a nejsmysluplnějších konců jedné trilogie, která sice za sebou zanechává otevřené dveře, přesto funguje skvěle jako závěr jedné kapitoly. Spider-Man prošel velkou změnou a to ostatně chceme – aby se postava vyvíjela a šla dál. O filmu roku není potřeba debatovat. A pokud někomu nechutnali v průběhu roku MCU filmy a seriály a nepřijde na chuť ani tomuto megafilmu, tak už je vážně na špatné adrese.

Hodnocení: 100%