Recenze filmu Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Po Black Widow to Marvel Studios zkouší s Shang-Chim, zcela novým hrdinou s asijskými kořeny. Pokud ještě váháte, zda do kina zajít, přečtěte si naší nespoilerovou recenzi, zda tento nový přírůstek do MCU rodiny za to stojí, nebo se na něj hodně rychle zapomene.

19 0
8.9.2021

Marvel Studios pokračuje v představování nových a méně známých hrdinů. Tentokrát se na řadu dostává Shang-Chi, který utekl před svou minulosti do Ameriky po krutém výcviku svého otce. Snaží se žít normální život, nicméně to pochopitelně nejde do nekonečna. Když se na scéně opět objeví jeho otec, musí se Shang-Chi rozhodnout, zda bude slepě následovat svého bývalého mentora, nebo se bude řídit srdcem.

Marvel odvádí s novými postavami skvělou práci. I když je pro většinu diváků celá řada postav zcela neznámá, casting se nesmírně povedl. Herci předvádějí velice přesvědčivé výkony a jednoduše jim vše na plátně věříte. Simu Liu se tak lehce stane vaším novým oblíbencem, Awkwafina má trefný humor a Tony Chiu-Wai Leung je zkrátka sázkou na jistotu, kterému sem tam fandíte, i když je to vlastně hlavní záporák.

(Akce se povedla. Foto: Disney)

Když už jsme u těch záporáků, zde na chvíli zůstaneme. Po delší době se studiu opět podařilo vytasit se s černobílým záporákem, u kterého chápete jeho pohnutky a myšlenky. A on to v podstatě ani padouch není, pouze zlomený muž otrávený životem. Lze ho chápat a sympatizovat s ním a někdy mu může divák i skrytě fandit.

Asi největší přirovnání by si zasloužil s Erikem KillmongeremBlack Pantherovi. Nicméně tam tvůrci Erika zkazili ve třetím aktu, kde nepochopitelně z něj udělali ultimátní zápornou postavu, kterou museli zásadně odlišit od Black Panthera v závěrečné třetině, zde to tak díkybohu není a naopak nás čeká spousta překvapení, kdy nevíte, kam otce Shang-Chiho vlastně zařadit.

Hlavním motivem celého filmu je rodina. Shang-Chiho minulost je nám dávkována v trefných flashbacích napříč celým filmem. A pokaždé flashback splní svůj účel a odhalí nám něco nového, co v současnosti ještě nevíme a vlastně potřebujeme vědět. Právě díky flashbackům je snímek velkou emocionální jízdou a lehce si všechny postavy zamilujete, sympatizujete s nimi a soucítíte. Dost možná je to i jeden z nejsilnějších a nejdojemnějších MCU filmů, které jsme zatím mohli vidět.

(Nejlepší dvojka v celém filmu. Foto: Disney)

Akce dopadla na jedničku. Sledovat choreografii je zkrátka pastva pro oči, postavy se pohybují tak lehce, až to někdy připadá, že tančí. Samozřejmě si dokážeme představit ještě reálnější choreografii, kde se ubere zpomalovacích efektů Zacka Snydera a trochu CGI, ale čert to vem. To rozhodně lze tomuto filmu úplně v pohodě odpustit.

Film nemá prakticky žádnou slabší pasáž, vše odsýpá a každá scéna má ve filmu svůj důvod. Z filmu, od kterého možná většina Evropanů nic nečekala, se tak klube jeden z nejhezčích MCU filmů. Režisér Destin Daniel Cretton odvedl i přes nelehké natáčecí podmínky během pandemie skvělou práci. A casting je tak výborný, že postavy a herce si rozhodně plést nebudete (aneb častý problém Evropanů u asijských produkcí, pozn. red.).

Když to budeme srovnávat s nedávnou Black Widow, tak Shang-Chi je o tři třídy výš. Zatímco sólovka Natashy působila jako jednorázová chuťovka navíc, která měla dorazit už před pár lety, tohle je skutečný film čtvrté fáze, který vás opět vtáhne do děje. A nyní se již nezbývá těšit než tohoto nového a skvělého hrdinu uvidíme po boku Avengers a jiných. Je rozhodně o co stát.

Hodnocení: 90%

Diskuze /16

Má očekávání byla ve všech ohledech překonána, protože takový nášup nenaservíroval Marvel už pěkně dlouho. S klidným svědomím mohu říct, že se jedná o tu nejpříjemnější podívanou plnou naprosto precizně zvládnutých akčních pasáží, což dělá Shang Chiho nejvíce akčním filmem a to hlavně z hlediska soubojů, které jsou perfektní, nechaotické, dobře natočené a nedebilně sestříhané. Rozhodně tleskám výpravě a celkovému zpracování, čekal jsem druhého Panthera a dostal jsem přesný opak. Největší plus, kromě akce, vidím ve stylu vyprávění, kdy nám je minulost servírována postupně a my se tak dozvídáme pohnutky hlavně padoucha, který nemá jednu vrstvu, ale hned několik a divák s ním snad dokonce i soucítí a chápe ho, navíc hlavní záporák zde hraje téměř druhou hlavní roli a je mu věnován maximální prostor a je naprosto perfektně zahraný. Další velké plus je rozhodně pocta klasickým asijským bojovým filmům s mýtickými až pohádkovými prvky folkloru, tedy poskakování a všechna možná mýtická monstra, Miyazaki je zde přímo cítit…Shang Chi sám je sympaťák a rychle jsem si ho oblíbil. No a poslední velké plus, hlavní nosné téma celého filmu, je rodina, zde by se měli poučit tvůrci Rychle a Zběsile. Toto téma zde funguje na výbornou a vzbuzuje plno emocí a to hlavně v závěru. Humoru je tak akorát a rozhodně není infantilní, ale nenápadný a funkční. Shang chi je jeden z nejlepších filmů MCU a já chci pokračování…

8.9.2021 | 17:56:30
AbrahamCZ

Mám tři zajímavé věci k debatě.

1. Všimli jste si taky (jak vidíme Wenwuovi muže poprvé), že jeden z nich, měl v sobě evidentně Extremis? (minimálně hezký Easter Egg)

2. Na konci jsme viděli v potitulkové scéně Bruce Bannera… Proč né Profesora Hulka? (Dle mě lusknutí Tonyho, vrátilo jej do původního stavu Banner-HULK, nebo a dle mě pravděpodobnější varianta jsou nyní zvlášť, každý jako jedna osoba… Protože měl Banner zlomenou ruku)

3. Sice vědělo, že tam Abomination, ale má někdo z vás teorii, jak se tam sakra dostal?

#3 ori #4 Hunter12
8.9.2021 | 22:57:45
ori

#2 AbrahamCZ: Už si veru nepamätám a nechce sa mi to hľadať, ale na Tonyho pohrebe ešte nebol normálny nie?

9.9.2021 | 12:14:35
Hunter12

#2 AbrahamCZ: Že by mezi Wenwuovými muži byl uživatel Extremis, jsem si nevšiml, ale v aréně s Černou vdovou Helen zápasil týpek s Extremis. Teorie s Bannerem, Hulkem a lusknutím je zcela mylná. Jednak by nedávala smysl a jednak byl Banner Profesorem Hulkem ještě na samotném konci Endgame, když posílal Rogerse do minulosti, tedy dávno po lusknutí. A Banner neměl zlomenou ruku. Tu ruku měl spálenou a nejspíš trvale poškozenou právě kvůli tomu, jak v Endgame použil kameny nekonečna. Vždyť i na konci Endgame ji měl ještě jako Profesor Hulk v závěsu. Možná na sebe vzal opět lidskou podobu, aby si ji mohl lépe léčit a také proto, že teď už bude fungovat výhradně jako vědecká podpora hrdinů. Má zraněnou ruku. Do boje se tedy pouštět nebude a jeho zelené alter ego by mu tak bylo k ničemu. A jak se Emil dostal do arény? No přeci s Wongem. Z jejich krátkého rozhovoru jsem pochopil, že je Wong nejspíš jakýmsi Emilovým terapeutem. Učí ho, jak zvládat vztek. A ty zápasy byly jednou z terapeutických pomůcek. Po zápase spolu odešli na místo, které by mohlo být vězením, kde momentálně Emila drží v zajetí.

#5 AbrahamCZ
9.9.2021 | 17:32:09
AbrahamCZ

#4 Hunter12: Kdyby se mohl proměnit na lidskou podobu, tak by v ní nebyl nonstop… například při nastavovani quantoveho tunelu, jak to zkoušel na scotta, když nemohl mačkat přes Hulčí ruce tlačítka a používal tupou stranu tužky…

Proč by to byl zrovna Wong?

#9 Hunter12
9.9.2021 | 19:10:35

A nebo se She Hulk odehrává souběžně nebo před Shang chim. Zde by měl údajně svůj intelekt, příčetnost a inteligenci předat sestřenici a nejspíš se proměnil zpet na Bannera. Jenže se šíří drby že by měl být následně klasickým Hulkem ještě ovšem mnohem silnějším a šílenějším ovšem hádám že tím bude až po scéně z Shang Chiho. Má se ještě objevit v Moon Knightovi

9.9.2021 | 19:47:28

Řekl bych, že Ruffalo taky nebude chtít hrát Hulka na věky, tím spíš když teď musí mít na sobě oblek a není vidět… dost možná by se chtěl co nejdřív vrátit zpět na Bannera.

9.9.2021 | 20:00:25

No to asi nebude chtít, každopádně pořád mluví o tom že chce Hulk vs Wolverine a jeho role nevyžaduje trénink a tak…takže podle měe vydrží…

9.9.2021 | 20:11:29
Hunter12

#5 AbrahamCZ: Já to ale nemyslel tak, že by se Banner mohl přeměnit zpět na člověka samovolně. Profesorem Hulkem se stal, dle svých vlastních slov, díky pokusům v gama laborce. Když se pak rozhodl o změnu zpět na člověka, vrátil se do gama laboratoře, kde se pomocí nějakých přístrojů přeměnil zpět. Přeměna může být za těchto podmínek složitá. Profesorem Hulkem se rozhodl být na pořád, ale pak se odehrály události v Endgame a Banner změnil svůj názor a následně i podobu. Scénáristickým důvodem může pak být to, že Banner v seriálu She-Hulk dá své sestřenici krevní transfuzi a to by jako Hulk udělat nemohl. Jehla by neprošla jeho zelenou kůží. Možná proto se tvůrci rozhodli změnit Bannera zpět na člověka, aby byl připraven na svou úlohu v She-Hulk. Aspoň tak to vidím já.

11.9.2021 | 0:01:54
CaptainDeadpool

asi jsem jeden z mála.. ale Shang-Chi se mi nelíbil.. přišel mi stejně jako Black Panther (všechna čest Chadviku <3 ) jako cílený film… tentokrát na komunitu v Asii… sry pro mě lepší jako odpady jako IH, CM, TR, IR3… ale i tak na Marvel špatný film

#11 Hunter12
11.9.2021 | 1:36:37
Hunter12

#10 CaptainDeadpool: Ani mne se nelíbil. Sice byl lepší než Black Widow, ale ne o moc. Nemám rád ale srovnávání tohoto filmu s Black Pantherem, protože ten se mi na rozdíl od Shang-.Chiho líbil.

11.9.2021 | 8:45:50

Ty jsi fakt jak malá ovce, cílený? A ty jiné filmy jsou zase cílené na koho? Na bílé lidi? Nebo na koho? Je to asijská postava a je to v asii tak je to hned nějaká agitka? Některý lidi by si měli vytáhnout hlavy z vlastních prdelí…

#16 LAZARUS111
11.9.2021 | 9:37:12

Nebo teda na koho je cílený třeba Deadpool?

11.9.2021 | 9:41:09

Hele a co Aquaman líbil se? Na můj vkus byl až moc cílený na Atlanťany…

11.9.2021 | 9:42:39
66miso11r

Priemerny film , vtipne scenky daktore neboli vobec vtipne a daktore predvidatelne .Bojove sceny celkom fajn , a tie zveri spica zrobene . Ale celkovo film priemer možno dačo menej . ničim novym neohuril ..

12.9.2021 | 21:44:56
LAZARUS111

#12 Ratemus: No vzhľadom k tomu že BP a Shang-Chi niesú tak multikulturne ako filmy s bielymi superhrdinami tak sú cielene trochu.