Divergent (Divergence)
84/100 - 17×

Divergent(Divergence)

Chicago obklopuje močál a ostnatý drát. Společtnost je rozdělena do pěti frakcí a to na Mírumilovné, Sečtělé, Odevzdané, Neohrožené a Upřímné. Beatrice Prior se narodila v Odevzdanosti a teď, stejně jako ostatní šestnáctiletí, si musí zvolit frakci, ve které stráví zbytek svého života…

USA | 2014 | Ukončeno
Drama, Romantický, Sci-fi
Ansel Elgort (Caleb), Zoë Kravitz (Christina), Theo James (Čtyřka), Jai Courtney (Eric), Kate Winslet (Jeanine), Miles Teller (Peter), Shailene Woodley (Tris), Maggie Q (Tori)

Recenze: Rezistence

Recenze: Rezistence

Premiéra očekávaného pokračování ságy Divergence: Rezistence je za námi. Stává se pravidlem, že pokračování ság se ujímají jiní režiséři. Jak si Robert Schwentke poradil s dystopickým Chicagem a dějem z knižní předlohy?

10 1
29.3.2015

Řadím se ke skupině čtenářů, kterým se sága Divergence líbí, ale druhý díl je příliš neoslovil. Už tomu tak bývá, že mezi třemi pokračováními bývá střed čtenářsky slabší a děj slouží jen jako vatová výplň. Film mě ovšem dovedl k zamyšlení, že jsem nejspíš špatně četla. Děj se sice posunul jen o kousek, ale Rezistence v sobě nese velký potenciál a události jsou odrazovým můstkem pro třetí pokračování. Nicméně, srovnávat knihu a film by bylo jako porovnávat jablka a hrušky… ba hůř: jablka a cibuli. Film se enormně odklonil od dějové linie knižní předlohy, a proto jsem se snažila zaměřit pouze na hodnocení filmového zpracování, i když jsem se občasnému srovnávání neubránila.

(Foto: Summit Entertainment, Lionsgate)

Do kina jsem přicházela raději bez velkých očekávání. Z kina jsem odcházela s dobrým pocitem. Neubránila jsem se dojmu, že je filmová Rezistence stejná jako Divergence. I když ji točili dva různí režiséři, po vizuální stránce se filmy podobají. Jen v Rezistenci se věci trochu víc rozpadaly na kousky… Děj začíná pět dní po rozvratu systému. Scénu zahajuje Jeanine svým varováním před divergentními. A právě Jeanine film i po dvouhodinové akční show zakončuje. Systém fungoval 200 let. A v průběhu (zhruba) dvou let ho tato mocichtivá žena dokázala zničit. Když se nebudete hluboce zamýšlet nad logikou dystopického světa v Chicagu, může se vám film líbit.

(Foto: Summit Entertainment, Lionsgate)

Z vlastní dějové linie jsme viděli jen málo, hromadu scén pokrývají simulace, snové sekvence a vzpomínky. Pro fanoušky možná zklamání, protože takto je film vystavěn na množství akce a vizuálních efektech, nikoli na hloubce příběhu. I přes délku však jedna scéna míjela druhou a člověk se nenudil. Akční scény byly natočené dobře. Chválím režii, kameru i všechny ty digitální triky. V simulacích šlo často o klišé, ale vizuálně byly působivé. Ohromně se mi líbily pohledy na oplocené Chicago. Schwentke nám působivě představil poničené město a ukázal nové lokality. Mohli jsme tak blíže poznat frakci Mírumilovných a Upřímných (i když ne tolik, jako v knize).

(Foto: Summit Entertainment, Lionsgate)

Pointa druhého pokračování (skříňka) byla vyzrazena hned v začátku a vedlejší postavy, na které se mnozí fanoušci těšili, ve filmu vůbec nebyly, anebo byly odsunuty do pozadí. Dokonce i Čtyřka zůstával stále stejně tajemný a málomluvný. Kate Winslet jako Jeanine opět nezklamala. Užili jsme si i přítomnost Naomi Watts a Octavie Spencer. Miles Teller jako Peter se stal dozajista nejoblíbenějším záporákem. Hlavní pozornost byla věnována Tris, což mnohé recenze kritizují, ale zrovna já v tom vidím spojitost s knižní předlohou. Tris je ještě stále šestnáctiletá slečna, která právě přišla o oba rodiče, v sebeobraně zabila kamaráda, a její bratr se postavil na stranu protivníka. Jejímu žalu, přehnané agresi a iracionálnímu jednání se tedy nedivím. Na místě je spíš kritika samotného nápadu dostat šestnáctileté do situace, kdy skáčou do/z rozjetých vlaků, pobíhají se zbraněmi v rukách a organizují povstání.

Dovolím si připsat ještě jedno velké mínus filmu, které se hodně odráží v závěrečném hodnocení. Ten film byl němý. Když jsem odcházela z kina po Divergenci, přehrávala jsem si v hlavě několik různých skladeb. A nyní? Nevzpomínám si na jediný song. Skladby zřejmě neseděly ke scénám, anebo nebyly dostatečně výrazné, jinak si to vysvětlit neumím. Celkový dojem z filmu byl ale velmi dobrý, i když jsem text pojala kriticky. Akce, emoce a Čtyřka :) Ráda si přečtu vaše oponentury anebo souhlasy v komentářích. Zvlášť se můžete těšit na článek shrnující rozdíly mezi knihou a filmem.

Diskuze /10

Divergent

Naprostá pravda. Film byl kratší než jeho předchůdce a děj rychleji odsejpal. Opravdu jsem si celý film náramně užil. Byl jsem na 4DX a skvělý zážitek. Už se nemohu dočkat na Alianci.

29.3.2015 | 20:49:15
wee_n

Jediná dobrá písnička byla v titulcích tuším :D Holes in the sky :D Jinak nemůžu než souhlasit :) Když člověk nic neočekává, nemá ho co zklamat a ve finále z toho vyjde i dobrej film :) U prvního dílu jsem se rozčilovala neskutečně a neustále jsem to srovnávala s knihou..jako třeba… vážně mi tam chyběl Edward. Podle mě scéna s nim by tam chybět neměla..co se Petera týče, odcházela jsem z kina z pocitem „Já ho asi miluju“ :D Koneckonců..když jsem se dívala na Erica, měla jsem ten samý pocit..on je na jednu stranu tak hrozně slizkej a na druhou tak hrozně přitažlivej :D

29.3.2015 | 21:22:04
lalika

Mňa neskutočne sklamal koniec. Úplne ho prevrátili: a) Tris mali zatknúť čo sa nestalo, b) Tobia a Tris mali byť pohadaní, c) Evelyn v knihe nechcela aby sa video dostalo von, d) všetci mali byť zavretý v meste, nie utekať von keď sa brána zrazu otvorila. Som zvedavá ako spravia trojku keď bol koniec úplne od veci :/

30.3.2015 | 16:53:40
Cůca

Já film už od jedničky nesrovnávám s knihou. Pořád se mi ale líbí víc filmové zpracování, než knižní. V něčem s tebou souhlasím, v něčem ne, každopádně z 99,9% tato recenze odpovídá mým pocitům ;)

30.3.2015 | 23:23:34
kath023

Já film ještě neviděla,ale ten box nebo co to bylo,jak o něm v traileru Caleb říkal že testuje divergentní,to bylo v knížce taky?Já ji před pár dny dočetla a vůbec si to nevybavuju,je ale pravda že jsem to četla docela dlouho protože mě to moc nebavilo,tak jsem to možná přehlídla..

31.3.2015 | 16:30:12
Verča M.

Vůbec nechápu, jak kdokoliv, kdo četl knihu může být spokojený s tímhle filmem. Myslela jsem si, že to má být ta knížka zfilmovaná ne, že si z ní půjčí pár scéna postav. Dost mě zklamal vztah Tris a Čtyřky, v knížce se docela hádali a Čtyřka se na Tris zlobil, že mu pořád lže. Ve filmu mu něco slíbila, nedodržela to a on se jí pak omluvil. A vedlejší postavy! Vezněme třeba Uriaha, ten byl dost důležitý už v jedničce knížce, ale ve filmu nebyl. Do dvojky už ho teda dali, ale vždyť neřekli ani jeho jméno, ne?

2.4.2015 | 14:20:46
nelvy

I když jsem z druhého dílu knižní série nebyla úplně nadšená, ve filmu mi zkrátka chyběly důležité spojníky s knihou, které jsem tam tak nějak očekávala. Kdybych knihu nečetla, jsem si jistá, že by mě oslovil víc. Ve většině musím souhlasit s autorkou této recenze, a nejvíc mě mrzí absence skvělého hudebního doprovodu, který byl v prvním díle. V tomto mě oslovila jen ta písnička na závěr, což je velká škoda :( Ovšem kamera, efekty a podobné vymoženosti, za to klobouk dolů… především teda u „panoramat“ města nebo základny Mírumilovných. To byla skvělá pokoukaná! Samozřejmě nechyběla akce a nějaká ta scéna, u které si nejedna fanynka povzdychla :D A kdo/co se mi na filmu nejvíc líbilo? Za mě rozhodně Miles Teller v roli Petera! On byl prostě dokonalý a všech scénách, ve kterých hrál, si ukradl pozornost jen a jen na sebe! Dokonalé! ;) :D No a samotný závěr mě vážně překvapil (a také zklamal). Co bude teď? Všichni z města zmizí, nebo jak? :D Jsem vážně zvědavá, jak se se závěrečným dílem (dvěma díly) poperou. :)

4.4.2015 | 17:42:24

Tak konečně jsem to také viděl. Upřímně do 3/4 mi film přišel o dost lepší než kniha a tleskal jsem tvůrcům, jak dokázali nějaké zápletky obohatit, zrychlit, dát jim hlubší podtext. Např. úvodní scéna s proslovem Jeanine mi přijde naprosto dokonalá a mnohem lépe dotváří celou situaci ohledně uprchlíků a útoku na Odevzdanost. Problém přijde, když se Tris vzdá Sečtělým. Podle mě se zbytečně film věnuje simulacím a nenabídne nám jednak boj Odpadlíků/Neoh­rožených se Sečtělými, ale také tajnou misi Tris a Marcuse, kterou vůbec považuji za vrchol knihy. Nevím, proč se tvůrci tak ke konci odklonili od předlohy, ale zápletka se zničením informací Sečtělých, ovládání Divergentních pomocí simulace a hlavně tolik zrad, kolik v knížce přijde, mi přijde mnohem zajímavější než jedna malá, záhadná krabička…

12.4.2015 | 22:44:35
BloodyHell

tento film se nemůže rovnat s knihou, opět si to udělali po svém. Také jsem zvědavá, jak navážou s trojkou, přesně jak výše zmiňují, celé Chicago prchá za hradby.. Dále mne zklamala i zpráva z krabičky – čekala jsem celou dobu, až zmíní jméno Prior a ono nic. To mi přišlo jako velmi podstatná informace. A Erik.. Ach ten Erik :)

18.4.2015 | 21:57:19
LenkaJ

Budeš písať aj porovnanie medzi knihou a filmom?

5.1.2016 | 18:17:06

Aliance

3. díl knižní trilogie od Veronicy Roth

Světová premiéra 1. části: 10.3. 2016

Systém frakcí je rozvrácený, rozhoří se souboj mezi jednotlivými vůdci toužícími po moci, ale všichni ve skutečnosti touží po jediném – po pomstě. A svět za plotem obklopujícím celé město se zdá ještě nemilosrdnější. Pokud však Tris chce ochránit své blízké, musí se vydat právě za hranice svého rodného Chicaga. Zde odhalí tajemství, které je ještě více šokující, než čekala…

V ČR vydává nakladatelství CooBoo.

Trailer k Alianci

Hodnocení filmů