Doctor Who (Pán času)
94/100 - 456×

Doctor Who(Pán času)

Britské sci-fi o cestování v čase pomocí modré policejní budky, jehož historie sahá až do šedesátých let minulého století. Seriál Doctor Who byl nedílnou součástí britské kultury druhé poloviny 20. století a nyní baví i zcela novou generací fanoušků sci-fi, fantasy, dramatu i originálního britského humoru.

VB | 2005 | Pauza
vysílání
14 sezón | AXN Sci-fi, BBC One | 45 minut
žánr
Dobrodružný, Drama, Sci-fi
hrají
Peter Capaldi (Dvanáctý Doktor), Jenna Coleman (Clara Oswald), Matt Smith (Jedenáctý Doktor), Karen Gillan (Amy Pond), Arthur Darvill (Rory Williams), Neve McIntosh (Madam Vastra), Dan Starkey (Strax), David Tennant (Desátý Doktor), Freema Agyeman (Martha Jones), Catherine Tate (Donna Noble), John Simm (Vládce (obnovené série)), Alex Kingston (River Song), Christopher Eccleston (Devátý Doktor), Billie Piper (Rose Tyler), John Barrowman (Jack Harkness)

Dvojitá recenze epizod The Caretaker a Kill the Moon

Dvojitá recenze epizod The Caretaker a Kill the Moon

Shon okolo letošního brněnského WHOCONu už je nějaký ten pátek za námi a tak je nyní třeba dohnat ty nejnovější epizody osmé řady Doctora Who. A právě přitom se nám vedle sebe dostávají dva díly, které by se od sebe snad nemohly víc lišit.

1 0
19.10.2014

Zpátky do školy

I když třeba nemáte ve scenáristech Doctora Who absolutně žádný přehled, u epizody The Caretaker jste mohli velmi silně cítit, že tenhle rukopis už znáte. Scenárista Gareth Roberts v sobě totiž lásku k házení Doktora do všedního lidského života nezapře a po dílech The Lodger, ve kterém si jedenáctý Doktor hrál na nájemníka, a Closing Time, kde hlídal nemluvně a pracoval v obchoďáku, se nyní pouští i do dvanáctého Doktora, který se stává školníkem na pro seriál ikonické škole Coal Hill.

Po vzoru těchto dvou epizod pak právě i díl The Caretaker nejvíc vyzdvihují scény, ve kterých Doktor čelí všední realitě pozemského života. Navíc právě to, že se tu dvanáctý Doktor zhostil role školníka, vytváří krásnou paralelu s epizodou School Reunion, ve které se desátý Doktor vydává za učitele.

Takže ano, The Caretaker je svižný a vtipný díl se slušným záporákem (sic je občas jen těžko uvěřit, že se má jednat o „nejnebezpečnějšího bojovníka ve vesmíru“), nic z toho ho ale nedělá výjimečným. Výmečným se totiž stává až tehdy, kdy se Doktor konečně střetne s Dannym Pinkem, který poprvé po až ostudně dlouhé době představuje zase postavu, která z Doktora automaticky nepadá na zadek.

Jako bývalý voják totiž Danny vidí Doktora v docela jiném světle než jeho klasičtí společníci. Vidí jeho válečnou stránku, stránku muže, který posílá jiné muže na frontu (přestože i sám Doktor bojoval v předních liniích, jeho velitelské jádro zapřít nelze). Ponecháme-li stranu otázku, do jaké míry Danny skutečně chce Claru ochránit před Doktorem a do jaké míry s ní možná manipuluje kvůli svým vlastním zájmům, tento nový trojúhelníkový vztah Clary, Doktora a Dannyho je každopádně velmi originálním a svěžím hybatelem, který by osmou řadu ještě mohl dost ozvláštnit.

Hodnocení: 80 %

Měsíc na zabití

A pak tu máme Kill the Moon. Epizodu, která by od Caretakera snad nemohla být vzdálenější. Mohl bych říct, že tenhle díl měl prostě špatnou už svoji ústřední pointu, jenomže neměl. Téma „hrozného rozhodnutí“ mezi přežitím jednoho života nebo jedné civilizace není špatné. Je jen děsně ohrané (vzpomínáte na The Beast Below?) a panovačně vygradované, jakože se vlastně jedná o něco extra. To, co je na epizodě Kill the Moon špatně, je totiž všechno ostatní.

Od protivné a rozmazlené Courtney, která nemůže uvěřit, že si o ní Doktor myslí, že není výjimečná (tedy že je to jen stejný lempl jako všichni diváci), přes dvě naprosto zbytečné vedlejší postavy, které se nám epizoda snaží emocionálně přiblížit až po jejich smrti(!), až po naprosté zdětinštění výsledné pointy.

Jediné plus této epizody tak v podstatě představuje její závěr, ve kterém dá Clara Doktorovi košem. Když pomineme naprosto úžasný herecký výkon ze strany Jenny Coleman, je tato scéna výborná hlavně proto, že do vztahu Doktora a jeho společnice přivádí zase něco zcela nového. Tento zlom by ale zároveň nemohl fungovat konkrétně bez Capaldiho Doktora, protože zatímco například Doktor jedenáctý si vždycky dobře uvědomoval dopad svých činů, což u něj často vyvolávalo pocit méněcennosti, dvanáctý Doktor svá rozhodnutí (která se od rozhodnutí předchozích Doktorů ve výsledku neliší) pojímá velmi prakticky a na pohled necitelně. Jenže nehledě na to, jak byl tenhle konec skvělý, celou epizodu to bohužel nezachránilo.

V jejich závěrečné konfrontaci Clara Doktora osočila, že je levný, ubohý a panovačný A přesně takhle by se dala shrnout i celá tahle epizoda. Epizoda, která se točí kolem obrovského dilematu, které ale nakonec vyšumí do prázdna a zbude po něm jen ten zatím jednoznačně nejhorší díl osmé řady.

Hodnocení: 40 %

PS: Co se stalo s hudbou k Doctoru Who? Dřív bylo sem tam trošku protivné, když se v jednotlivých epizodách moc opakovala znělka jedenáctého Doktora, ale v aktuálních dílech prakticky není slyšet nic jiného, než motiv Doktora dvanáctého. Písnička je to pěkná, o tom žádná, ale všeho moc škodí, no ne?

Zdroj: AXN Sci-fi, BBC One

Diskuze /19

barahir

Tohle je motiv Doctora? To je tak obyčejné, že jsem si to s ním vůbec nespojil. Takže k divnýmu Doctorovi i divn znělka. :-/

čestný člen redakce
19.10.2014 | 18:16:32
JeremyFall

To ja sem si zase vsiml, ze strasne casto tam zase hraje Clariina znelka. Jinak s hodnocenim celkem souhlasim.

#6 barahir
19.10.2014 | 19:44:13
NiennaTasart

Tak původně jsem taky netušila, že toto je znělka dvanáctýho Doctora. Ale chápu producenty a ostatní lidi v týmu, proč ji tam dávají tak často. To je tak epická hudba!

#4 Hurley
19.10.2014 | 19:52:53
Hurley

#3 NiennaTasart: Ne často. Furt.

čestný člen redakce
19.10.2014 | 19:55:50
Nemesis23

nooo,tak toho tématu sem si párkrát všimla,ale nějak sem si to nespojila s doktorem :-D až teď v aktuálním dílu…takový nevýrazný…

19.10.2014 | 20:44:40
barahir

#2 JeremyFall: To je pravda, Clařina znělka už je celkem otravná.

čestný člen redakce
19.10.2014 | 20:47:54
iliris

Já mám pořád nejradši „I am the doctor“ od 11. Doktora, tohle je sice hezké, ale je pravda že příliš časté, asi zmenšili ropočet na hudbu.

19.10.2014 | 21:02:17
Krikrinozka

Mne u Měsíce zaskočil nejvíce ten konec. Scénárista si s tím měsícem pěkně naběhl, aby pro příští díly nemuseli měsíc někam schovávat, drak naklade vejce? Zákon zachování energie? Z vejce se vyklube drak, a ten , aniž by se „nažral“, okamžitě naklade vejce o stejné velikosti z něhož pochází?… Nabíledni by bylo nejdřív sežrat Zemi, jak se správně obávali, nebo přinejlepším Venuši. (Ta se mi zdá výživnější než Mars). Mělo to mít hezké poselství, nekonečný cyklus zrození, ale tohle mne prostě zarazilo. Taková hoodně viditelná zkratka.

#9 Hurley #10 Meredith68
19.10.2014 | 21:40:56
Hurley

#8 Krikrinozka: To třeba já nemám problém s tím, že tohle zvíře se živí sluneční energií nebo něčím. Spíš mě zarazilo, že potvůrka odlítá kamsi do pryč a nechala za sebou jen prach, a v dalším záběru už je tam najednou nový vejce. Wut?

čestný člen redakce
19.10.2014 | 21:55:31
Meredith68

#8 Krikrinozka: Souhlas. A taky bych řekla, že takový změny hmotnosti Měsíce, mizení a objevování by Zemi pořádně vyvedly z rovnováhy…

#11 Ibis
20.10.2014 | 12:51:27
Ibis

#10 Meredith68: Mě naopak udivilo to, že Vejce/Měsíc přibral/o za asi třicet let několikanásobně na hmotnosti, takže začal/o zvedat příliv a takové věci. Nějak mi nejde do hlavy, kde za tak krátkou dobu přibralo to stvoření. Jo, a taky mi z pohledu pozemšťana nepřipadal moc důvěryhodný ten Clařin televizní přenos na Zemi.

#13 Gepeto
20.10.2014 | 16:10:49
Gepeto

Zdá sa, že sme sa s autorom textu narodili na naozaj rozličných koncoch zodiacu :D Nič v zlom.

Epizódu, ktorá má temnejšiu atmosféru, je o skutočných smrtiach a záporákoch, ktorí nie len že sú opísaní ako „Superduper zabijácky stroj“, ale to aj prakticky preukážu, epizódu, ktorá mala určitý emočný efekt a niečo vo mne zanechala na konci, zhodnotí zakaždým negatívne (Kill the Moon nie je prvá).

Naproti tomu epizódu, ktorá je pre mňa plná trápnych americko-seriálových až sitkomových „rodinných“ klišé vtípkov, epizódu, ktorá akoby statočne ignorovala charakterový vývin Doktora vo všetkých ostatných (Dobrý deň, túto epizódu sa bude Doktor chovať diametrálne odlišne, aby to padlo scenáristovi, ktorý sa hrá s úplne iným Doktorom než všetci ostatní scenáristi), epizódu, ktorá na mňa pôsobí len tak, že sa hrá na niečo, čomu nesiaha ani po kotníky, zhodnotí skoro vždy veľmi pozitívne (Caretaker nie je prvá).

Dosť sa mi zdá, že autorovi týchto recenzií chýba starý trápnokomický quijotovský humor fešného jedenásteho a desiateho Doktora, ktorí boli skôr domáci maznáčikovia svojich spoločníkov než solídni partneri spolu so spoločníkmi. Pôsobí to tak na mňa dosť zaujato, takže by som termín „recenzia“ nepoužíval, skôr je to subjektívny prehľad. Zatiaľčo KTM sa vyčíta stratená pointa, u Caretakera sú všetky negatívna ignorované (Skvorox má byť podľa opisu ešte horší než Dálek a pri tom kým sa nabootne niekoho zabiť, majú protagonosti dosť času zasiahnuť, čo mi príde ako dosť trápne klišé). A ešte raz – toto bol úplne iný Doktor a zistil som, že nie som jediný, kto si tú zmenu všimol.

Bohužiaľ dôvod, prečo si od ostatných amerických seriálov odskočím sem pre dávnu britizmu je práve schopnosť Doktora mať flexibilný dej a to, že seriál sa neustále mení a nezostáva v rovnakom štýle (akokoľvek niektorými adorovaným). Užil som si tú quijotovskú komickosť predchádzajúcich sérií, ale jedna desiatkovská dávka temna nebola dosť, tu je o tom celá séria, čo sami páči. A Doktor sa mi páči práve vďaka tým zmenám a experimentom. Nechcel by som, aby sa to zabrzdilo na pomaly upadajúcej téme. Časom by to pripomínalo HIMYM. Jeden štýl, ktorý časom upadol.

Ale to je len konštatovanie dvoch rozličných názorov. Skôr mi len vadí, že epizóda s vyšším hodnotením je tá, pri ktorej boli subjektívne ignorované negatívne aspekty. Neznamená to, že by som popieral negatívne aspekty menované u KTM. Práve naopak. Rozmaznaná Courtney (a tá trápna vec s čistidlo-ex-machina), ohraná pointa a emocoionálne zblíženie post-mortem (hoci aspoň to bol nebezpečný organizmus, nie ako Skvorox Windows-boot Strážnik zabitý len pre Missy na konci) sú veci, pod ktoré by som sa tiež podpísal.

Ad Hudba: Inak toto som si teraz vo Flatline tiež všimol. Ešte ma to neruší, lebo tá téme je skvelá a ešte sa mi neohrala, ale začína mi to pripomínať Hobita jednotku, kde nehrala len rovnaká téma, tam sa mi zdalo, že pri každej čosi-ex-machina hrala jedna a tá istá pesnička Misty Mountains. A nepridáva to, že tá téma je tiež skoro len to isté dokola (narozdiel od I Am the Doctor, kde sú variácie)

#17 Hurley
20.10.2014 | 19:09:55
Gepeto

#11 Ibis: No keď už dávame divnosti z KTM (akoby Caretaker tiež kopu nemal), mňa udivilo ako jednoducho zrazu vypli chudákom ľuďom elektrinu. A to nie že ľudia vypínali svetlá doma. Tam boli vypnuté verejné riestory efelovka. Ideálny čas na krádeže a pouličné vraždy :D

20.10.2014 | 19:13:36
lilith23

Mne prídu nové časti na jedno kopyto, našlápnuté na začiatku na epickú jazdu a potom sa to odoberie niekam úplne do preč na ručnej brzde. Máme problém. Doctor čo s tým? Nič vytiahnem sonický šrobovák, pár krát zamávam a je po probléme. Čo sa stalo? Došli nápady na epické konce???

20.10.2014 | 22:07:35
lilith23

Ešte musím dodať že úplne stupídny mi prišiel ten rozlúčkový diel Doctora s Clarou. Celú dobu áno končím, mám toho dosť. bla bla a potom zrazu, nie nevadí ideme ďalej.

20.10.2014 | 22:10:01
iNstinkt-

já to mám uplně opačně, až na pár blbostí(jak se tam objevilo to další vejce) byl díl Kill the moon tak 1000× lepší než Caretaker, kterej byl uplně o ničem. Celej díl byl jen o tom, jak divákům co nejvíc znelíbit toho nudnýho negra.

20.10.2014 | 22:57:03
Hurley

#12 Gepeto: Že máš přesně opačnej názor je v pohodě, od toho tu jsou diskuze. :)

Mně se Caretaker líbil, protože věděl, čím je. Věděl, že bude spíš oddechovější epizodou, která Doktora zase vrhne do trochu jinýho prostředí a bude se dělat převážně jen humor. Oproti tomu Kill the Moon mi přijde jako strašně panovačnej. Postavy naprosto o ničem, dramatickej efekt vyšumělej do prázdna a jen chytlej za druhej konec v asmotným závěru. Celej ten díl se přitom ale celejch 40 minut tahá za šaška a cpe nám do hlavy, jak je hrozně dramatickej a zlomovej… Ale to už sem psal. Nijak neočekávám, že změním tvůj názor anebo ty zas můj.

Apropos: Nevidím důvod, proč tyhle články nenazývat recenzema. KAŽDÁ recenze je VŽDYCKY subjektivní. A kromě toho myslím, že mi trochu křivdíš, pokud ti přijde, že na Doctora pohlížím americkou optikou. Vždycky se snažím danou epizodu porovnávat s předchozíma epizodama a s vyprávěčskejma postupama danýho scenáristy a vždycky se snažím najít místo oný epizody v její sérii. Opravdu nejsem někdo, kdo by Doctora potřeboval páčit na principy americký seriálový produkce, aby ho pochopil.

čestný člen redakce
20.10.2014 | 23:14:04
Fezzman

Když už je řeč o Kill the Moon, to opravdu nikomu nevadila ta „povinná“ dramatická scéna, kde Clara a ostatní probíhají úzkou chodbou ve slow motion a prskají na ni jiskry a pára a vybuchující plameny? Vždyť to bylo jako dostat hřebíkem do oka!

#19 Hurley
21.10.2014 | 20:13:45
Hurley

#18 Fezzman: Hele to se mi třeba líbilo. Jasně, bylo to hrozně samoúčelný a na efekt, ale vizuálně to vypadalo opravdu výborně a hlavně to byl jen krátkej záběr, takže mě to nestihlo naštvat. Ano, bylo to sice eye-candy klišé, ale zároveň poměrně decentně pojatý eye-candy klišé.

čestný člen redakce
21.10.2014 | 20:34:51
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

Nepřehlédněte

BBC oznámilo představitele čtrnáctého Doktora

BBC oznámilo představitele čtrnáctého Doktora

V nedělních odpoledních hodinách stanice BBC oznámila hvězdné jméno, které po Jodie Whittaker převezme roli Pána času.

Doktor who?





 

Reklama

Momentka

Momentka

Narozeniny

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů








Reklama