Recenze epizody El Jefe

Recenze epizody El Jefe

1.11.2015 21:00

Halloween je za námi a s ním i oficiální premiéra první epizody nového seriálu Ash vs Evil Dead, která poprvé po dvaceti letech plnohodnotně navazuje na nekonvenční hororové dobrodružství Bruce Campbella jako Ashe Williamese pod taktovkou režiséra Sama Raimiho. A jak to dopadlo?

Nepočítaje relativně nedávný remake jejího prvního dílu, kultovní filmová trilogie Evil Dead byla posledních dvacet let mrtvá. A mrtvou by i zůstala nebýt zástupu oddaných fanoušků, kteří režiséra Sama Raimiho a herce Bruce Campbella vyburcovali zpátky do sedel. Oba pánové jim proto slíbili nový seriál s jejich nejoblíbenějším (anti)hrdinským tlučhubou, který by se tak opět utkal se vším smrtelným a zlým. Dokáže ale televizní seriál navázat na odkaz dvě až tři dekády starých filmů? A může vůbec zaujmout i diváky, kteří nemají nejmenší ponětí, co to nějaký ten Evil Dead vlastně je?

Pro fanoušky původní komediálně-hororové trilogie je první díl nového seriálu Ash vs Evil Dead v podstatě splněným snem. Když vás má epizoda El Jefe vyděsit, vyděsí vás. Když vás má pobavit, pobaví vás. A to všechno přesně v tom duchu, jaký si pamatujeme. Divákům novým pak sice rozhodně nehrozí, že by se v seriálu bez znalosti původních filmů ztráceli po stránce příběhové, mohl by je ale zaskočit jeho šílený vizuál a ještě šílenější situace. Pokud se ale na tuhle bizarně autentickou auru Evil Dead dokážete naladit, čeká vás jízda, na kterou jen tak nezapomenete.

Sledovat Sama Raimiho za kamerou a Bruce Campbella před ní je prostě skutečná pastva pro oči. Raimi se sice hned ze startu tak trochu stává obětí své vlastní záliby v trýznění Campbellovy postavy, kdy z ikonického Ashe Williamse udělá snad ještě většího idiota, než jak jsi ho pamatujeme, lze mu to ale odpustit vzhledem k tomu, že z čím hlubší propasti se Bruceův Ash škrábe na povrch, o to víc v závěru epizody oceníme jeho plnohodnotný návrat do svého nářezového módu.

Na Campbellovi samém je konec konců vidět, jak moc si návrat do své nejslavnější role užívá, a jak své klasické eskapádní polohy a chrlení hlášek prolíná vážnějšími hereckými vsuvkami, které během těch dvaceti let od posledního dílu pochytil. Souznění Campbella a Raimiho pak ze zákulisí skvěle doplňuje ještě i hudební skladatel původní trilogie Joseph LoDuca, jehož úžasně přehnaný doprovod k Ash vs Evil Dead je krásným pokračováním jeho soundtracku ke Smrtelnému zlu 2 a nesporným důkazem, že bez jeho tónů by to celé prostě nemohlo být ono.

Spojenými silami této tvůrčí trojice tak vlastně vzniká ten pro fanoušky pravděpodobně nejuspokojivější efekt, že i když se jedná o práci dnes uznávaného hollywoodského režiséra pro velkou kabelovou stanici, El Jefe se občas pořád nebojí přijmout své béčkové děditství. Častá přepálenost seriálu Ash vs Evil Dead ale přitom v žádném případě nespadá do kategorie záležitostí „tak špatných, až jsou vlastně dobré“. Tenhle seriál přesně ví, co dělá, a jaký efekt tím má navodit. Je tahle hudba zbytečně dramatická? Je tahle replika divná? Ztrácí se Ashovi noví parťáci v konkrétní herecké poloze? Občas ano. A přesně tak to má taky být.

Samozřejmě by byl nesmysl tvrdit, že tato epizoda nemá své slabší chvilky nebo že všechno můžeme hodit na záměrnou béčkovost. Přestože digitální efekty se zpravidla drží na uzdě a hrají pouze druhé housle praktickým trikům a litrům „skutečné“ krve, občas se to s digitálem (který navíc ani na televizní poměry není nic extra) trochu přežene, což je případ zejména scény s oživlou kousavou panenkou, ve které už to prostě vážně trochu skřípe. Když pak opustíme scény trikové, podobně mimo mísu zbytku epizody se jeví i nepřirozeně natočená scéna s videohovorem à la Paranormal Activity, která navíc slouží jen jako nucená expozice pro další díl.

Samozřejmě taky zůstává otázkou, jak se bude seriál vyvíjet dál. Raimi sice režíroval jen první epizodu, seriál jako Ash vs Evil Dead ale zároveň přímo vybízí k nejrůznějším režijním experimentům a ani Raimi s Campbellem se pár novotám bránit určitě nebudou. Po první epizodě má seriál, co se příběhu týče, navíc našlápnuto opravdu dobře – parťáci Pablo a Kelly v podání Raye Santiaga a Dany DeLorenzo Ashe skvěle doplňují a pozadu rozhodně nezůstala ani vedlejší linka s Jill Marie Jones v roli detektivky Amandy Fisher, která se v pilotní epizodě postarala o navození té správné hororové atmosféry (Lucy Lawless jako záhadná Ruby se tu bohužel jen mihla a víc si ji tak užijeme až v dílech následujících).

Epizoda El Jefe navíc mimo jiné ukázala i to, jak velkým plusem by pro seriál mohl být onen ohlášený formát půlhodinových epizod. Pravda, Raimiho díl utekl jak voda i se stopáží o deset minut delší, právě těchto deset minut ale přitom plně zužitkoval k představení děje a hlavních postav, což v dalších dílech už asi tolik třeba nebude. U následujících epizod prostě jen bude stačit, když nás stihnou pobavit, vyděsit, pustit nám nový flák z Ashovy rockové sbírky a celé to zabalit, než se vůbec stihneme podívat na hodinky.

Jinými slovy abychom se každý týden dočkali čistokrevného a ničím nerušeného nářezu, který z hlavy dalších sedm dní nevyženeme. A alespoň zatím to vypadá, že přesně tohle nám seriál Ash vs Evil Dead opravdu splní.

Naše hodnocení: 90 %

Jít na Ash vs Evil Dead | Jít na Edna