Neil Gaiman nejen o vzniku seriálu Good Omens

Neil Gaiman nejen o vzniku seriálu Good Omens

26.6.2019 7:58


O scénář k minisérii Good Omens se postaral Neil Gaiman, který společně s Terrym Pratchettem napsal před necelými třiceti lety knižní předlohu. V rozhovoru pro The Guardian mluvil o tom, jak mu jeho kolega při psaní scénáře chyběl, o politice nebo o svém pohledu na dnešní svět.


O psaní scénáře

Neil Gaiman s Terrym Pratchettem ještě před jeho smrtí mluvil o myšlence vytvořit z jejich společného díla minisérii. Když se pak Gaiman vracel z pohřbu svého přítele, začal už v letadle dávat dohromady první řádky scénáře. Psát ho bez Pratchetta bylo ale podle něj naprosto příšerné. „Když jsem se nad něčím zaseknul nebo jsem vymyslel něco chytrého, tak tam nebyl, aby to ocenil."

Gaiman také nechtěl jen něco sepsat, předat to dál a nechat to na někom jiném, protože by to mohlo dle jeho slov dopadnout jakkoliv. Kromě scénáře se tak mimo jiné podílel třeba i na výběru herců. Když psal například scénu, která se odehrává v kostele, kde Crowley zachraňuje Azirafala před nacisty, došlo mu, že tím pravým pro roli démona bude právě David Tennant.

Foto: Amazon Studios

O politice

V rozhovoru mluví také o tom, jak při návštěvě Číny v roce 2010 zjistil, že tam jeho knihy pro děti nejsou k dostání. Podle tamějšího nakladatele totiž vystupují v Gaimanových dílech dětské postavy, které si neváží svých rodičů a zlobí, aniž by byly potrestány. I on sám přiznává, že v jeho knihách se na dospělé zkrátka nedá spolehnout. Zároveň zmiňuje i fakt, že se nedá důvěřovat ani těm, co nás vedou, což dobře ilustruje i minisérie Good Omens.

„Nemyslím si, že můžete vytvořit něco takového, aniž by se to nedalo považovat za politickou satiru. Na druhou stranu je skvělé, že díky andělům a démonům nemusíte zmiňovat konkrétní politické strany. U politiků vnímám jejich neschopnost přiznat svou vlastní chybu a také to, že sledují jen osobní cíle a ne zájmy světa.“

Foto: Amazon Studios

O dnešním světě

Gaiman vzpomíná, že s Pratchettem mluvili o tom, jak divné je psát o Armageddonu, když spolu lidé tak dobře vycházejí. „V té chvíli mi Armageddon připadal velmi vzdálený. Nejpozoruhodnější na tom je, že kniha, která vyšla před třiceti lety, se dnes zdá být mnohem aktuálnější než tehdy. Raději bych žil v tom nudném světě, kde jsme lidi museli přesvědčit, že se blíží konec světa, než v tom dnešním, kde je hrozba jaderné války nebezpečně blízko.“

Kvůli intenzivní práci na minisérii Good Omens musel přerušit svou práci na pokračování knihy Nikdykde. Tento fantasy román, který vyšel v roce 1996, byl Gaimanovou reakcí na změnu v londýnských ulicích za vlády Margaret Thatcherové. Vycházel také ze zkušeností, které získal během práce pro britskou charitativní organizaci Comic Relief.

„V minulosti jsem odmítl nespočet nabídek, abych napsal pokračování k některým mým knihám, ale teď se chci vrátit k románu Nikdykde, protože Londýn se mění. Jdete z Convent Garden směrem na Leicester Square, procházíte nějakou zapadlou uličkou a narazíte na drogově závislé a lidi, kteří žijí ve stanech. Nyní se tenhle problém, kterému jsem se věnoval v knize Nikdykde, vrátil a je to ještě horší než předtím. Chci, aby se o tom více mluvilo.“

Embed from Getty Images

Ačkoliv si Gaiman rád na internetu pročítá reakce fanoušků a je za ně vděčný, tak přiznává, že v případě Good Omens ho ohlas tolik nezajímá. „Existují chvíle, kdy vytvoříte něco, co se vám tak moc líbí, že je vám úplně jedno, co si o tom myslí ostatní,“ tvrdí Gaiman. Možná, že je tomu tak i proto, že celou minisérii věnoval Pratchettovi. „Nevěřil v nebe ani peklo, takže není šance, že by to jeho přízrak sledoval. Kdyby to tak bylo, byl by Terry mrzutý. Ale udělal jsem to pro něj.“

Zdroj: The Guardian


Jít na Good Omens | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!