Jak seriál nesmí pokazit lorda Voldemorta aneb co se nepovedlo ve filmové sérii
Lord Voldemort je sice úhlavním nepřítelem Harryho Pottera, ale když se blíže podíváte na jeho počínání ve filmové sérii, tak zjistíte, že s každým dalším filmem jde z něj menší a menší strach. V závěru působí dokonce až směšně, čemuž se musí nový seriál vyvarovat.
I filmová série Harry Potter má své nedostatky, a jedním z nich je rozhodně Voldemort. Ralph Fiennes sice temného pána ztvárnil naprosto dokonale, ale problém s hlavním záporákem nastal po skončení čtvrtého filmu. V Ohnivém poháru byl Voldemort děsivý, slizký a svým vzhledem věrně odpovídal popisu z knih.
Bohužel tvůrci vyslyšeli stížnosti rodičů, protože scéna na hřbitově děsí děti dodnes. Tvůrčí tým se proto rozhodl Voldemortův vzhled polidštit, což vedlo k tomu, že temný pán už nepůsobil tak hrozivě. A s přibývajícími filmy šla jeho děsivost ještě více dolů. Změna vzhledu ale nebyla jedinou slabinou tohoto ikonického záporáka.
Když se podíváme blíže na Voldemortovy činy, zjistíme, že je často až naivní a vlastně i neschopný. Na Bradavice a Harryho pokaždé zaútočí až na konci školního roku, a přesto se mu nikdy nepodaří školu zcela ovládnout. Ve srovnání s jinými padouchy, kteří ovládají galaxie (Darth Vader a císař Palpatine), nebo ničí celé vesmíry (Thanos), působí Voldemort chvílemi skoro komicky.
Pátý, šestý a následně i sedmý díl (rozdělený do dvou částí) Voldemorta příliš strašidelně nevykreslují. Pokud se však vrátíme ke konci čtvrtého dílu, musíme uznat, že tam odvedl režisér Mike Newell skvělou práci. Voldemort zabije Cedrica Diggoryho, čímž podtrhne svou hrozivost a nevyzpytatelnost. Celá scéna na hřbitově věrně zachycuje temnou atmosféru závěrečných kapitol knihy. Voldemort zde působí opravdu děsivě, a je velká škoda, že si tuto auru nedokázal udržet až do posledního dílu.
Navíc jeho plánování často selhává na úplně základních věcech. Voldemort, který se považuje za nejmocnějšího čaroděje všech dob, opakovaně spoléhá na skupinu Smrtijedů, z nichž mnozí působí spíš jako chaotická banda než jako skutečně efektivní armáda. Místo toho, aby využil svou moc k systematickému rozkladu kouzelnického světa, zůstává posedlý Harrym Potterem a jeho smrtí, čímž přehlíží větší hrozby a příležitosti. Ani jeho plán s viteály, které mají zajišťovat jeho nesmrtelnost, nepůsobí příliš důmyslně – jsou snadno dostupné a umístěné na místech, která Harry a jeho přátelé relativně snadno odhalí. Tento nedostatek strategie podkopává Voldemortovu autoritu jako skutečně děsivého záporáka.
Filmovou sérii už nezměníme, ale to neznamená, že je vše ztraceno. Studio Warner Bros. aktuálně pracuje na seriálu o Harrym Potterovi, a určitě si dají záležet na tom, aby jejich hlavní padouch působil dostatečně děsivě. Voldemorta mohou začít budovat už v prvních třech dílech. Je navíc pravděpodobné, že studio vnímá kritiku, která se na filmového Voldemorta po skončení série snesla. Mají tak jedinečnou příležitost vše napravit a přinést nám temného pána, jakého si tato příběhová sága zaslouží.
A jak na vás působil lord Voldemort v průběhu série Harry Potter?
Zdroj: ComicBookMovie.com
Diskuze /16
Sekvence na hřbitově v Ohnivém poháru je opravdu jednou z nejlépe natočených scén z celé série. Moment Priori Incantatem je jeden z nejsilnějších okamžiků. Nejen kvůli rodičům, ale i Cedricovi, kterého jsem nikdy moc nemusela, ale tahle chvíle je fakt hodně silná.
Jako hodně z toho je pravda, ale tenhle argument „Ve srovnání s jinými padouchy, kteří ovládají galaxie (Darth Vader a císař Palpatine), nebo ničí celé vesmíry (Thanos), působí Voldemort chvílemi skoro komicky.“ vždycky přehlíží, že měl kontrolu nad vládou, zákony, soudnictvím, veřejně uznávanými médii celé země, začaly fungovat rasové čistky, na ten rok DOSÁHL systematického rozkladu kouzelnického světa (respektive Británie, protože nebyl psaný jako mezinárodní nebo světová hrozba, tohle byla britská zápletka) a že i v té „škole, kterou nikdy neovládl“ měl vlastní lidi – a ne jenom Snapea, který nebyl jeho člověk, a platila tam jeho pravidla včetně užívání neprominutelných a dalších děsivých kleteb jako trestání studentů. A taky to, že tohle není dílo, kde by se jednalo o celý vesmír. Jako… v podstatě nebyl neúspěšný až do samého konce, kde „zlo“ ztroskotalo na tom, že „hnutí“ stálo na jediném člověku, takže nemohlo úplně pokračovat po jeho konci.
#6 StardosTak jestli na to brali rodiče děti od 8 do 12 let, tak je naprosto pochopitelný, že museli ubrat. Třetí a čtvrtý díl měl spoustu děsivých prvků a Harry Potter byla snad kniha hlavně pro děti. Pokud mělo dítě noční můry z filmu, tak by rodiče o rok později své děti do kina už nevzali.
Tom super si to vystihol
Jasně, dejme seriálu R-kový rating, to zvedne sledovanost. Sorry, ale tohle působí dojmem, že autor nečetl knížky. Knížky jsou pro desetileté (Kámen mudrců) až po osmnáctileté (Relikvie smrti). Filmy byly točeny podle knížek.
#9 tom99Tohle je krásné a přesné hodnocení docela průměrné knížky pro děti, která měla štěstí a byla úspěšná a dostala adaptaci. Těch rapidních změn by bylo potřeba více, ale pokud se to má držet knížek, tak to hold bude ve výsledku takto primitivní.
#7 Ann Taylor#2 Ann Taylor: Tohle je něco, co bych spíše uvítal. Zaměřit se na to, jak právě tohle ovlivnilo jak kouzelnický svět, tak i ten mudlovský. Udělat z toho reálnou globální hrozbu.
#6 Stardos: Na to měli Grindelwalda, Voldy nikdy nebyl globální hrozba, to byl vždycky britský problém, ke kterému se sem tam povedlo přitáhnout nějakého zahraničního zájemce. Akorát, že Grindyho strašně blbě zpracovali, když se z nějakého důvodu rozhodli sloučit do jednoho film/sérii o ztřeštěném zoologovi a jeho zvířátkách a film/sérii o vzestupu a pádu světového magického „nacizmu“ odehrávajícího se v meziválečném a válečném mudlovském období. To nefungovalo.
No mně teda nepřišlo, že by se jeho vzhled mezi čtvrtým a dalšími filmy nějak změnil.
#5 percival2: Četl. A hned několikrát. Voldemort je v knihách (alespoň v mých myšlenkách) daleko zlověstnější než ve filmech. Zvlášť v posledním filmu fakt z něj vůbec nejde strach.
Cedrica nezabil Voldemort ale Pettigrew ( sice na jeho příkaz ).
Kritika v tomto texte mi príde extrémne od veci. Voldemort je záporák proti malému chlapcovi, pozdejšie proti teenagerovi. Nebolo by naopak hlúpe, keby chlapček s kamarátmi zakaždým porazili dokonalého zloducha? Niekedy sa nad tou kritikou treba naozaj viacej zamyslieť.
Takže v první řadě souhlasím s Tomem a článek mi vykouzlil úsměv na tváři. Začněme jednoduchým schématem. V době, kdy se začala vysílat filmová verze Harryho Pottera, museli tvůrci brát v úvahu čtenáře knih. Knižní série měla spoustu fanoušků, a tak bylo nutné film částečně přizpůsobit jejich očekáváním. Na druhé straně tu však byla nová generace diváků, kteří knihy nikdy nečetli, a pokud by se tvůrci zaměřili výhradně na uspokojení knižních čtenářů, mohl by film skončit neúspěchem. První filmy proto hrály na obě strany, což bylo rozumné, přičemž se postupně začaly od knižní předlohy v některých ohledech odchylovat a budovat si vlastní identitu. Tento proces je typický pro každou adaptaci a není na něm nic nečekaného.
Diváci, kteří knihy nečetli, si buď našli cestu k dalším filmům, nebo ne. S ohledem na to, že série zpočátku cílila hlavně na děti a jejich rodiče, vytvořila si poměrně silnou fanouškovskou základnu, která přežila až do posledního filmu a žije dál. Naopak čtenáři knih byli buď spokojeni s filmovou adaptací, nebo ji určité procento zavrhlo. Ale vzhledem k tomu, že jde o čtenáře, bylo procento těch, kteří filmovou sérii opustili, zanedbatelné. Lze tedy říci, že série si vedla velmi dobře.
Jak jsem již zmínil, tvůrci cílili na děti. Voldemort jako záporák tedy nebyl zpočátku nijak výrazný. Namísto toho se zaměřili na prostředí školy, přátelství, šikanu, trochu tajemna, učitele a hry – tedy na věci, které děti dobře znají. Záporák byl v prvním díle řešen pouze okrajově, protože divák se měl nejprve seznámit s prostředím. To je pochopitelné a nemám s tím problém.
Problém nastal až ve druhém filmu. Ten na mě působil mnohem dětinštěji. Voldemort, vyobrazený jako teenager, mi neseděl – děti to nemohlo vystrašit. Jediným strašidelným prvkem tam byl had, a to bylo vše. Ve třetím díle se Voldemort dokonce vůbec neřešil. Z části to chápu – působilo by lacině, kdyby Harry Voldemorta porazil v každém filmu. Čtvrtý film byl ale jiná liga. Voldemortův návrat, smrt Cedrica Diggoryho, temnější atmosféra – to vše ukázalo, že série má potenciál být víc než jen dětskou pohádkou. Pro mě osobně je čtvrtý díl jedním z nejoblíbenějších, i díky úvodu, kde byl spáchán téměř teroristický útok. Skvělá práce tvůrců.
Chybu však tvůrci udělali tím, že jak herci rostli, rostla i fanouškovská základna, která si zasloužila temnější filmy, než jaké nakonec dostala. Pokud vznikne seriál, doufám, že nabídne určitou gradaci temnoty. Nelze ale zapomínat, že to, co jsme považovali za strašidelné před 20 lety, dnešní děti nepovažují za dostatečně děsivé. Dnešní děti hrají hry plné masakrování zombie a sledují horory už od útlého věku. Sladký tón seriálu by neseděl ani dětem, ani dospělému publiku. Tady vidím velký problém. Pokud vznikne “sladký” Harry Potter seriál, bude odsouzen k neúspěchu. Nepomůže mu ani loajální fanouškovská základna z filmů, protože ta odejde po prvním zklamání.
Seriál bude muset být temnější – nemyslím obsazení různorodých herců, ale atmosféru jako takovou. Každopádně jsem se odklonil, ale když píšete a píšete, nejde se zastavit. Voldemort byl jako záporák extrémně slabý. Osobně bych ve světě Harryho Pottera provedl zásadní změny. Možná bych zabil jen jeho otce, ale matku nechal naživu. Mohla by se se synem izolovat od kouzelnického světa, dokud by Harry nebyl připraven nastoupit do Bradavic. Jaký má smysl povraždit všechny důležité postavy hned na začátku? A adoptivní rodina? To byl ten nejhorší prvek na začátku každého filmu.
#13 Stardos#12 Punisher bude trestať: Popsal jsi to dobře. Ono by možná zásadně pomohlo, kdyby se Voldemort z prvních dvou filmů / knížek vyškrtl, jak tomu bylo v trojce. Trojku osobně vnímám jako nejlepší díl série, hlavně kvůli tomu, že se to odklonilo od toho, že Voldemort je ten hlavní problém. Najednou to byl úplně někdo jiný, a ještě k tomu to bylo úplně jinak, než si měl divák/čtenář myslet. Nechat si Voldemorta až pro čtvrtý díl bez předchozí ukázky by mělo větší smysl z hlediska nějakého gradingu. Nicméně zásadní problém je, že HP příběh zná každý – netuším jak je na tom současná generace dětí pod deset let, ale děti nad deset to pořád znají. Osobně by se mi zásadní změny líbili, zvlášť když to prostě není tak dlouho po první adaptaci. Nicméně místo matky, jak zmiňuješ, bych první tři filmy ponechal s adoptivní rodinou, a následně nechal Harryho žít se Siriem v období dalších dílů (Siriuse bych nechal přežít do posledního dílu)
#14 Punisher bude trestať#13 Stardos: Pokud tvůrci skutečně plánují seriál, který poběží skoro dekádu, není kam spěchat. Pryč s Voldemortem, stačí, aby jeho příchod byl několik sérií jen připravován. Napětí by mohlo postupně narůstat a divák by se dočkal odhalování zákulisních her, které Voldemort rozehrál. Dejme tomu, že věci, kterým by Harry musel v prvních sériích čelit, by byly dobře připravené zkoušky, jejichž nitky by Voldemort tahal zpoza opony. Rozhodně ale není nutné, aby se Voldemort objevil už od první série.
Tvůrci nesmí zapomínat, že seriál bude formovat novou generaci fanoušků, kterou už nebude zajímat to, co fascinovalo naši generaci u filmů. Je tedy nutné brát v úvahu, co děti dnešní doby preferují. Sakra, vždyť už jen to, že osmileté děti mají Instagram – co budou mít v Bradavicích? Sovy, přes které si budou vyměňovat fotky? Pokud má jít o moderní seriál, přináší to jisté problémy. Tvůrci mohou předstírat, že se svět Harryho Pottera odehrává v roce 2000, ale tím se nové generaci jen těžko přiblíží. Kouzelnický svět se tak bude muset přizpůsobit, a já klidně očekávám, že Harry Potter bude v první sérii hrát GTA 6 na PlayStationu 5. Bohužel, moderní prvky nebude možné ignorovat.
Pokud navíc uvážíme, že část studentů pochází z mudlovských rodin, kde je technika přirozenou součástí, a část je ryze kouzelnická, kde by mobily mohli považovat za ďábelský mudlovský výmysl, karta by se mohla obrátit. Mudlovští kouzelníci by mohli pohrdat těmi, kteří se moderním technologiím vyhýbají. Co se týče adoptivní rodiny Harryho, ta byla ve filmech spíš slabým článkem, takže by se to mohlo v seriálu pojmout lépe. Šikana Harryho formovala jeho charakter, takže tento aspekt by měl zůstat. Rozhodně však oproti předloze musí dojít k extrémním změnám. Kniha vznikla před několika dekádami a filmy jsou dnes už staré a neaktuální. Všechno se musí přizpůsobit novému světu.
nesouhlasim s tim že by se stal komickej neschopnej atd. a v pátym díle byl děsivej celou dobu akorát že na konci proti němui nastoupil Brumbál tak je jasný že při souboji s nim bude vypadat jinak než s Harrym na hřbitově a mimochosem duel s Brumbálem považuju za nejlepší z celý filmový série a neni pravda že nic neovládl kterej hňup tenhle článek psal tvl. na začátku sedmého dílu zlikviduje ministerstvo třeba ne sám ale taky je tam ta scéna u Malfoyových na začátku filmu tam si myslim že jeho děsivost vyniká víc než dost školu řídí právě on s pomocí Snapa a Carowových dokonce o tom mluví v radiu který poslouchaj Harry s Hermionou a v dalšim díle sám vyvraždí Gringotovic banku sám rozbije štít kolem bradavic zabije jednoho ze svých ponižuje Luciuse Malfoye a zabíjí Snapa ani jednou nevypadá komicky navíc patří mezi top 5 nejlepších filmových záporáků + další věci ve filmech co sou zmíněný nebo vidět a ten serial zkurví nejspíš mnohem víc věcí remake Harryho Pottera přichází moc brzo a tvůrci nejspíš nerespektují předlohu
mě by zajímalo jak mohly dvanáctileté děti mít hrůzu z toho hřbitova…nic ve zlém, ale ty filmy nebyly pro šestileté děti. Dokonce pokud vím tak šestý dál by měl být od 16 let z důvodu mrtvol atd…ale to tak nebylo natočeno tak hrozivě jak bylo v knihách