Recenze: Batman v Superman jako komiksový spektákl

30.3.2016 23:16

Poprvé v historii se ve filmu potkávají Batman a Superman. Jejich dlouho očekávaný souboj přichází do kin v roce, kdy vrcholí filmově-komiksová horečka. Dokázal naplnit až do nebes vysoká očekávaní?

V kinech je Batman v Superman jen pár dní, ale stačil rozdělit internet na dva nesmiřitelné tábory. Zatímco většinou fanoušci rozdávají plná hodnocení, kritici jsou veskrze negativní a film odsuzují. Z čeho si vybrat? Je to tak mimořádné dobrý film, anebo je naopak tak nepovedený? Pojďme si projít všechny důležité části filmu a postupně je zhodnotit.

Takže, kde jsme to skončili naposledy? Superman sice zachránil Metropolis (a svět) před zničením ze strany generála Zoda, ale zanechal za sebou pořádnou spoušť a také nejistotu, komu se vlastně nadčlověk jako on zodpovídá. Zatímco to první trápí především Bruce Waynea, který díky událostem v Metropolis přišel o lidi, peníze i iluze, to druhé zajímá hlavně americkou vládu, a té našeptává navíc do jednoho ucha Lex Luthor. Vše postupně spěje k legendární bitvě mezi Batmanem a Supermanem, o slovo se však hlásí i další postavy…

Zatímco Marvel budoval před první týmovkou své univerzum pomocí pěti filmů a jen pomalu servíroval další vývoj, DC se s tím nemazlí a do dvou a půl hodin narvalo několik desítek let komiksové historie a vlastně i několik desítek postav. Dočkáme se tedy opět nového představení Bruce Waynea (které by s větším přimhouřením oka mohlo být bráno jako pokračování Nolanovské trilogie), do děje zasáhne Wonder Woman a malých ukázek se dočkají i budoucí členové Justice League. Ani na straně padouchů toho není málo, jeden minulý se alespoň na skok vrací, další, budoucí, je naznačen, prim ovšem hraje Lex Luthor a z trailerů už dobře známé monstrum Doomsday. Možná úplně největším zážitkem pro fanoušky komiksů budou vybrané motivy z dvou slavných supermanovských komiksů, jejichž názvy jsou ale poněkud větším spoilerem, takže jen naznačíme, že z obou dvou přicházejí nejen samotné motivy soubojů, ale i vybrané záběry, některé z nich jsou prakticky oživlou stránkou komiksu. Pomrkávání na znalce komiksů je asi ten největší zážitek z celého filmu. Pokud se posledních patnáct let snažil filmový svět komiksy co nejvíce přiblížit masovému publiku a díky X-Menům, Spider-Manovi, Avengers a samozřejmě Temnému rytíři se to podařilo, Batman v Superman jde opačným směrem a moc se s běžným divákem nemazlí.

O nadupanosti děje už řeč byla, množství komiksových detailů si zaslouží úplně samostatný článek, také zcela chybí nějaká vnitřní rozervanost hrdinů v hlubším rozměru, naopak se sází na nadpozemské souboje, ve kterých padají celé budovy, zní k tomu dunivá hudba a hrdinové nemají čas říct víc než jednu větu. Akce sice není překvapivě tolik, jako bylo v Muži v oceli, vlastně celou hodinu a půl se titulní souboj víceméně jen připravuje, na druhou stranu když už k ní dojde, je na co se koukat.

Z hereckého obsazení si nejvíc pochval zaslouží Ben Affleck jako zestárlý Bruce Wayne. Internet mu po oznámení obsazení moc nepřál, ale Affleck to ustál a může být na svého Batmana více než hrdý. Henry Cavill nemá logicky tolik prostoru jako v Muži z oceli, nicméně je to pořád dobrá volba a herecky se Cavill mírně zlepšuje. Gal Gadot je jako Wonder Woman parádní, její původ sedne do role exotické Amazonky jak ušitý. Těším se na její sólový film. Z vedlejších postav je ještě hodně zajímavý Jeremy Irons jako Alfred, který je na rozdíl od předešlých verzí pro Bruce Waynea spíše něčím mezi starším bratrem a bondovským dodavatelem vynálezů Q. Naopak možná nejméně povedený je Jessie Eiseinberg, který Luthora dost často divně přehrává, ovšem pořád nemá na Laurence Fishburna. Ten se pro druhý díl rozhodl udělat z Perryho Whitea variaci na šíleného Jonaha Jamesona ze Spider-Mana, a je to úplně zbytečné.

Velká očekávání se vztahovala také k hudbě, ostatně Hans Zimmer už má za sebou jednu batmanovskou ságu. Do souboje Batman v Superman nic ale z předchozí batmanovské práce nepoužil (anebo možná ano a někdo z citlivějších uší to časem rozpozná) a nový motiv Temného rytíře nechal hodně na svém parťákovi, Junkiem XL, je tedy slyšet hodně dunivých a temných bubnů. Mnohem zajímavější je motiv Lexe Luthora, variace na smyčcové klasiky staré dvě století, ovšem suverénně nejzajímavější je budoucí motiv Justice League, hlasitá a řízná metalová hudba. Bylo by rozhodně sympatické, kdyby DC v této oblasti neudělalo stejnou chybu jako Marvel, který střídá motivy i autory hudby soundtracků všech svých hrdinů skoro v každém filmu.

Jaký tedy Batman v Superman je? Není to ani průser, ani pecka. Ze všeho nejvíc připomíná Batman v Superman filmovou adaptaci Watchmen. Tedy epickou a temnou podívanou, kde se na prostoru dvou a půl hodin odehrává příběh mnoha postav s bohatou historií a s mnoha skrytými odkazy. Kdo čekal další Avengers, bude zklamán, tady chybí lehkost či reálné ukotvení hrdinů, kdo ale má rád hutné spektákly nabité komiksovými odkazy, bude víc než spokojen.

Jít na Justice League | Jít na Edna