Festival Serial Killer letos bude hybridní, zdarma v divadle i obýváku

Festival Serial Killer letos bude hybridní, zdarma v divadle i obýváku

Na třetí ročník seriálového festivalu Serial Killer už nutně nemusíte do Brna, pokud z nějakého zvláštního důvodu nechcete nebo nemůžete. Kvůli pandemii koronaviru bude totiž většina jeho programu přístupná online. „Letos to bude taková malá Británie, ale příští rok už bude velká,“ říká v rozhovoru pro Ednu šéfka festivalu Kamila Zlatušková.

6 0
8.9.2020

Letos zdarma a online

„Stále platí ta stejná poučka: Ty věci, které u nás uvidíte, určitě nebudete znát, ale budete z nich nadšení,“ slibuje Kamila Zlatušková, šéfka brněnského festivalu Serial Killer přibližujícího televizní a webovou tvorbu střední a východní Evropy. Dva ročníky má za sebou a na jednomdruhém předvedla, že ‚ta stejná poučka‘ doopravdy platí.

Letos to ale kvůli šíření nemoci covid-19 bude trochu jinak. Festival se sice odehraje mezi 22. a 27. zářím 2020, ale hybridně. „Seriály budou po dobu konání festivalu zdarma, online na portálu DAFilms i offline,“ vysvětluje Zlatušková. Předchozí ročníky byly placené, návštěvníci si kupovali akreditace.

Vše se odehraje tentokrát pouze v areálu brněnského divadla Husa na provázku na Zelném trhu. V prostorách divadla, u baru i na venkovním dvoře s výčepem, grilem a terasami. „Na plátně v divadle, offline a zadarmo, lidé uvidí to nejlepší z odborného programu a to nejlepší z projekcí. Budou tam i exkluzivní kusy, které online neuvidíte. Evropská HBO se rozhodla, že nám dá exkluzivní premiéru rumunské komedie Tuff Money (trailer níže) o korupci. A budeme tu mít i exkluzivní premiéru Terapie sdílením od Ester & Josefíny z Mall.tv,“ láká Zlatušková a připomíná, že jejím cílem je, aby se všichni v sálech i okolo cítili bezpečně a komfortně.

(Terapie sdílením, od října na Mall.tv. Repro: YouTube)

Hlavní soutěž: Dvakrát Rusové, žádní Češi

V hlavní soutěži letos bude opět šest titulů. Dvakrát Rusko, poté Estonsko, Srbsko, zmínění Rumuni a taky Bosna a Hercegovina. Chybí česká tvorba, která byla minule zastoupena Zrádci a MOST!em nebo špionážním thrillerem Bez vědomí mimo soutěž. „Není tam český zástupce, protože jsme nenašli nic, co by mohlo naší dramaturgii odpovídalo. Žádné věci, které by posouvaly hranici vnímání dramatiky. Nechci v žádném případě tvrdit, že teď u nás nevzniklo nic dobrého, ale my se snažíme orientovat na tituly, které mají zaujmout západoevropské producenty. Koneckonců i potom s celou tou soutěží objíždíme celý rok festivaly a televizní akce, takže těch šest titulů pro nás musí být takových, za kterými si bezpečně stojíme,“ vysvětluje Zlatušková.

Thumbnail Play icon

Rusové (loňští vítězové) třeba chtějí uspět s dramatem Dobrý člověk (trailer), které je postavené na skutečném „Angarském maniakovi" – policistovi, který zavraždil 78 žen a před pěti lety byl odsouzen na doživotí. Estonci posílají do boje Zrádce (trailer níže), elegantní špionážní thriller o byrokracii a motivacích stoupat za každou cenu, který je inspirovaný skutečnými incidenty mezi ruskými a estonskými tajnými službami.

Týdenní maraton z gauče

Ti, kteří nebudou chtít anebo nebudou moct na projekce do divadla, můžou skoro všechny seriály sledovat z domu. Umožní to spolupráce s portálem dafilms.cz. „Ještě do nedávna jsme netušili, že fenomén binge-watching se bude týkat právě našeho streamovacího portálu. Jak ale ukázala zkušenost z letošního roku ovlivněného pandemií, kvalita a pestrost obsahu je to, co naši diváci oceňují nejvíce. Jsme proto nadšení, že vykročit vstříc seriálové tvorbě můžeme právě ve spolupráci s festivalem Serial Killer,“ uvedla v tiskové zprávě výkonná ředitelka DAFilms Diana Tabakov.

(Velká část festivalu se letos odehraje zdarma a online na DAFilms.cz. Repro: dafilms.cz)

Online vysílání bude zdarma od začátku festivalu 22. září do jeho konce, tedy necelý týden. Stačí k tomu jen registrace. Placený bude jen odborný program. „Máme i televizní konferenci, kterou jsme se letos rozhodli předtočit na cestách po Evropě. Všichni jsou určitě unavení ze všech online videokonferencí, takže to nebudou hodinové panelové diskuze, na které, když se díváte na počítači, tak po třech minutách ztratíte zájem a jdete na Facebook. Budou to patnáctiminutová úderná videa, která můžou profíka velmi zaujmout a laika velmi potěšit. Anebo klidně naopak,“ upřesňuje Zlatušková.

Kam kráčíš, česká quality TV?

V pátek se v Brně odehraje třeba velké setkání generálních ředitelů všech českých televizí s ministrem kultury a ředitelkou Státního fondu kinematografie. Téma debaty: transformace filmového fondu na audiovizuální. „To je jedna z věcí, která je nesmírně důležitá proto, aby se u nás quality TV skutečně začala realizovat a dostávala podporu nejen ze strany televizí, ale aby i stát řekl: Ano, myslíme si, že i tohle je kultura, která má velký potenciál,“ doplňuje Zlatušková.

Reetur/Traitor season 1 trailer from Elisa Teleteenused on Vimeo.

Letošní program festivalu se stejně jako předchozí roky finišuje v posledních dnech. „U webseriálů ještě stále uzavíráme soutěž, protože doba jejich vzniku i výroby je kratší. Takže tam čekáme, co se z nich vyklube. Už teď ale víme, že tam bude speciální projekce z Moldavska,“ říká Zlatušková.

Fokus: Malá dřív než Velká Británie

Jasné ovšem je, že v programu nebude chybět zaměření na Velkou Británii, humor a ženy. „Vyzdvihla bych jeden příklad za mnohé z těch, co uvedeme. A to je britský ‚sadcom‘, tedy smutný sitcom, jménem Back to Life. To je příběh o ženě, která se po osmnácti letech, kdy seděla ve vězení za vraždu, vrací do maloměsta, odkud pochází. A to je čistá krása. Na ten seriál hledíte a nevíte, jestli máte dřív plakat, nebo se smát. Ty emoce jsou podobné, jako když sledujete třeba After Life od Rickyho Gervaise,“ nastiňuje Zlatušková.

Mezi dalšími britskými tituly bude třeba Salisbury Poisonings o otrávení Sergeje Skripala a jeho dcery, psychologický thriller The Nest o náhradním mateřství nebo komedie GameFace o herečce čerstvě po rozchodu a s dluhy, která začne chodit k životnímu koučovi a do autoškoly.

Thumbnail Play icon

(Back to Life)

Po ‚smutkomu‘ možná přijde i Potvora!

Letos byli v plánu velcí zahraniční hosté, dorazit ovšem nemůžou. Mohli by snad za rok. „Ty špeky si necháváme na příští rok. V březnu jsme se rozhodli, že nám korona nezabije náš britský ročník, takže jsme ho rozdělili na dvě části. Letos to bude taková malá Británie a příští rok Velká. A možná by se to i mělo jmenovat třeba ‚Rozdělená Británie‘, aby reflektovalo i Brexit a koronavirus a podobně,“ doplňuje Zlatušková. S tím taky souvisí intenzivní komunikace organizátorů s agenty tvůrkyně Potvory a Killing Eve Phoebe Waller-Bridge nebo Chrise O'Dowda nejznámějším díky Ajťákům, aby do Brna přijeli. Podporu festivalu vyjádřila i britská ambasáda v Praze.

Nebudou to ale jen Britové. Zastoupení bude mít znovu ve velkém i Skandinávie. „Už druhým rokem hlavně ve Skandinávii vidím neuvěřitelný příklon k parodiím nebo komediím. Letos tam máme třeba švédský seriál jménem We Got This! (trailer ve švédštině), který má pro mě neuvěřitelnou zápletku. Je to parodie na detektivní případ, který řeší skutečnou vraždu švédského premiéra Olofa Palmeho v roce 1986. V současnosti to má dokonalý twist i v tom, že když ten seriál začali vysílat, tak se shodou okolností v reálném životě přišlo i na to, kdo je skutečný vrah,“ kroutí pobaveně hlavou Zlatušková. Švédská policie oznámila, že věří, že ví, kdo byl skutečný vrah. Ten ovšem trestu unikne. Sám se zabil v roce 2000.

Dvě F: Finové i Francouzi

V mezinárodním panoramatu se diváci rozhlédnou i po Finsku. Peacemaker je politický thriller, jehož děj spustí zjištění, že Finové tajně prodávají zbraně do Saúdské Arábie. Dramaturgové také sáhli do Francie pro první francouzský seriál, který se dostal do výběru filmového festivalu Sundance. Jmenuje se Laetitia (trailer), vznikl podle čtyři roky staré knihy francouzského historika Ivana Jablonky. Za literární rekonstrukci skutečného případu vraždy osmnáctileté dívky, o které se dozvěděla celá země, obdržel v roce 2016 literární cenu Prix Médicis.

Peacemaker Trailer from REinvent Studios on Vimeo.

Křest berlínským ohněm

Nepsané motto festivalu Serial Killer je bourat hranice mezi západní a východní Evropou. Podle Zlatuškové se to už začíná dařit: „Zlomový bod pro mě bylo letošní Berlinale, kde jsme poprvé měli prezentaci televizní tvorby ve východní Evropě. Byla jsem u toho strašně nervózní, což už normálně nebývám. Nemohla jsem z toho spát, protože jsem věděla, že tam budou zástupci Netflixu, Amazonu a že tam bude šéf HBO a že nemůžu udělat prezentaci průměrně, ale skvěle. Co když se lidi nebudou smát těm mým vtipům, že představa o východní Evropě je asi taková, že jsme tu všichni prostitutky, narkomani a že tu jezdí Putin na medvědovi?“

Thumbnail Play icon

(The Nest)

Fiasko se ovšem nekonalo. „Přesně tahle prezentace je důvod, proč letos máme exkluzivní premiéru z Rumunska. Ředitel celé evropské HBO přišel a řekl: ‚Tak teď jsem konečně pochopil, o co vám jde, a když budete cokoliv potřebovat, tak přijďte.‘ No a my jsme přišli a řekli, že chceme exkluzivní evropskou premiéru. V to jsem ani nedoufala, že se tenhle můj sen začne tak rychle plnit, že si nás bude takový velký hráč všímat,“ má radost Zlatušková.

Co z toho plyne pro českou tvorbu? „Mám v prvé řadě velkou radost, že se námi uvedené seriály v televizi objevují. Třeba teď Prima COOL vysílá ukrajinskou kriminálku Na schovávanou, kterou jsme loni uvedli v premiéře. Ovšem když se dívám třeba na trendy ve Skandinávii, tak si myslím, že máme silnou pozici právě v crazy komediích. Bylo by fajn se zkusit ohlédnout a rozhlédnout okolo sebe, jestli právě pro nás tento typ humoru není něco, co je pro nás blízké. Pořád připomínám třeba Magnuse z loňského roku. Byla bych teď v těchto mírně depresivních a skeptických časech ráda, aby televize a i my jsme přinášeli něco takového v maximálně míře,“ míní Zlatušková.

Thumbnail Play icon

(Salisbury Poisonings)

Černobyl jako příklad úspěchu

Východní a střední Evropa podle ní má budoucnost. „Je vidět, že když s námi komunikují třeba z Amazonu nebo Netflixu, tak tady máme možnost stát se jakýmsi mostem, mostkem nebo aspoň mostečkem do východního prostoru. Není tu totiž žádný velký distributor, který by se zaměřoval na kvalitu a na to, co má laťku pozvednout výš. U nás je trend takový, že se kopírují vzory ze západu. Klíč k úspěchu je těžký, ale zároveň jednoduchý – musíme najít svůj vlastní jazyk a své vlastní příběhy. Právě Černobyl ukázal, jak obrovský potenciál tento region skrývá, ale na druhou stranu pak musí přijít americká produkce, aby ukázala, že za relativně malé peníze tady může natočit globální hit.“

Na otázku, jestli je větší stres pořádat akci pro stovky lidí, nebo částečně internetový festival, odpovídá Zlatušková trochu šalamounsky. „Dělat masovou akci je rozhodně větší radost a zábava, protože festivaly jsou od toho, aby se lidi potkávali živě, vyměňovali si vizitky, aby spolu komunikovali, dali si pivo a společně se smáli na projekcích. Dělat online akci je složitější kvůli domluvě a vyřizování práv pro online vysílání. Na druhou stranu celý ten letošní nový koncept ‚zdarma‘ bych chtěla udržet i do budoucna a chtěla jsem ho i dřív. Korona nám k tomu dala důvod. Pro nás je podstatnější, aby to vidělo maximum lidí, že věci, co nabízíme, jsou in pro celé Evropě a že o tom třeba přesvědčíme i české vysílatele. A internet nám může slušet a můžeme tak oslovit evropské diváky,“ věří Zlatušková.

A po festivalu na vysokou

Na závěr šéfka festivalu připomíná ještě jednu věc, na které jí záleží. Bourat předsudky o Brně. „Brno má spoustu předpokladů pro to, aby bylo relevantním místem, kde se bude kvalitní televizní tvorba reflektovat. Začátky místního ‚silicon hill‘, kde se soustředí velké množství IT firem taky nebyly o moc jiné. Někdo s tím začít musí,“ naznačuje Zlatušková své další kroky.

A to je do dvou let zřídit akreditovanou soukromou vysokou školu. Televizní akademii se třemi bakalářskými obory spolupracující s Norskem. „Navázali jsme partnerství s norskou filmovou a televizní školou, kdy u nás by bylo bakalářské studium a ti nejlepší by šli na magisterské do Norska. Ostatně děkan norské školy byl loni u nás v porotě a na základě té zkušenosti se rozhodl, že magisterský program vytvoří. Škola má být komorní a maximálně flexibilní po vzoru elitních evropských škol s garancí, že studenti budou mít s kým dál spolupracovat,“ uzavírá ředitelka.

Příští rok chce v akademii, jejíž vznik má zaplatit investor Jiří Hlavenka (známý třeba díky vyhledávači letenek Kiwi.com), pořádat inspirační programy pro televizní pracovníky. Učit by se mohlo začít na podzim 2022. Pro školu s malým kinosálem nyní vznikají architektonické plány. Zřízená bude v bývalém sídle České televizi, v Typosu na Běhounské ulici a Jakubském náměstí.



Diskuze /1

garvon

Uz se tesim, loni to bylo super. Jen me trochu mrzi, ze to nebude ve Scale.

8.9.2020 | 18:43:49
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

Filtr seriálů