Na slovíčko s kostýmní návrhářkou Meredith Markworth-Pollackovou

Na slovíčko s kostýmní návrhářkou Meredith Markworth-Pollackovou

29.4.2015 18:45


12. února 2015 vydal módní časopis L'Officiel rozhovor s návrhářkou Meredith Markworth-Pollackovou, která kromě Reign tvořila kostýmy i ke Gossip Girl, či Hart of Dixie. Jak se k této práci dostala, proč se rozhodla pojmout kostýmy Reign ‚moderněji‘, jaké jsou její oblíbené kousky ze seriálové skříně… To vše se dozvíte v našem přeloženém rozhovoru.


Reign televizní stanice CW, volně inspirováno vzestupem Mary, královny Skotů, je seriál, na nějž máte hned několik důvodů se dívat. Krásné prostředí, příjemně organizovaný soundtrack (úvodní písní je Scotland od The Lumineers) a celá zápletka je popisována jako mix Gossip Girl, Hry o Trůny a Tudorovců – seriály, které milujeme – s politikou, romancí, smrtí a gotické tajemnosti na každém rohu. Nebudeme lhát, obsazení seriálu je také pastvou pro oči.

Ale ačkoliv dáváme kredit obsazení a tvůrcům, skutečnou hvězdou tohoto seriálu jsou kostýmy. Kostýmy. Více než pouhý oděv, kostým dokáže ukázat skutečnou povahu postavy, s dotykem stylu, pozlátka a luxusu. Je to nový, odvážný přístup k historickým dramatům, který jsme doposud neviděly. Místo obrazy a gobelíny doloženými kostýmy z 16. století, inspirace u kostýmů seriálu je brána jak z historických učebnic, tak z moderních přehlídkových mol; archaické elementy sloučené s moderními střihy a materiály. Ano, dívky v seriálu jsou oděny do korzetů a širokých sukní, ale také do šperků od J. Crew, blůz z Free People a šatů z módních domů Temperley London, Marchessa, Alexander McQueen a Oscar de la Renta.

To všechno vznítilo náš zájem, abychom si vygooglili génia za bohatou garderóbou Reign a našli jsme Meredith Markworth-Pollackovou, hlavní kostýmní návrhářku. Jak se ukázalo, dělala i na Gossip Girl a Hart of Dixie, dva seriály, při nichž se naše módní srdce nejednou tetelila štěstím. Ta dáma ví, co dělá, věřte nám.

Vytáhli jsme Meredith Markworth-Pollackovou z její pracovní místnosti, abychom si s ní popovídali o jejích začátcích, zdrojích inspirace a oblíbených kouscích ze seriálu.

Studovala jste někde módu?

Ne, místo toho jsem šla filmovou školu. Moje matka je však návrhářka interiérů a její matka předtím byla módní návrhářka, takže myslím že ten um je ve mě už od narození. Už v dětství jsem byla zaměřena na design, sedávala jsem v matčině kanceláři, probírala se jejími knihami s látkami a vymýšlela si krátké příběhy.

Jak jste se dostala ke kostýmnímu návrhářství?

Až na vysoké (na University of California, Santa Barbara) jsem si teprve uvědomila, co kostýmní design vůbec je. Vzpomínám si, že jsem sledovala Nashville Roberta Altmana a pomyslela si – ‚Oh můj bože, někdo dal dohromady vzhled pro každou postavu a pozadí – to je vážně působivý‘. Jakmile jsem vyšla školu, přestěhovala jsem se do New Yorku a našla si práci jako stážistka v kostýmním oddělení The Notorious Bettie Page pod kostýmním návrhářem Johnem Dunnem. Dělala jsem ty neobyčejnější věci, jako třeba dávání polystyrenu na ramínka, aby z nich kostýmy nespadly, a milovala jsem z toho každou vteřinu. Jen ta energie být součástí filmového štábu bylo pro mě tak okouzlující. Tehdy jsem věděla, že kostýmy jsou mé poslání. Tak jsem se vypracovala a skončila u asistování Ericu Damanovi na dvou sériích Gossip Girl. Spolupráce s CW mě vedla k Hart of Dixie a pak k Reign.

Proč jste se rozhodla pro moderní přístup ke kostýmům Reign? 

První telefonát s tvůrci, režisérem a producenty bylo dva dny předtím, než jsem naskočila na letadlo do Irska, kde se natáčel pilotní díl. První věc, co jsem se od nich dozvěděla, bylo – představ si Gossip Girl stmelenou s Game of Thrones.

Televize a producenti chtěli moderní vzhled hned od začátku, takže bylo na mě, abych přišla na to, co tím mysleli. Vzhledem k demografickým datům CW to dávalo smysl – mladé ženy, které se dívají na tyhle seriály kvůli módě. Chtěli, aby vzhled našeho seriálu byl pro diváky dosažitelný. Dívky, které by se na něj dívaly, by pak mohly být schopné vytvořit si svůj vlastní Reign look. Myslela jsem, že je to chytrý tah, protože televize v poslední době posunula módu dopředu a diváci si šatníků postav skutečně všímají. Byl to skutečně znepokojivý úkol dosáhnout v krátké, dvoutýdenní přestávce přípravu pro pilotní díl. Zamáčkla jsem slzy a vytvořila tabule témat pro každou postavu a diskutovala o jemných a ne tak jemných nuancích současnosti, kterými bych se zabývala.

Čekala jste tak pozitivní reakci k vašim kostýmům? Bylo jim dáno hodně volnosti, co se historické přesnosti týče, musela tak počítat s nějakými riziky… 

Zmodernizovat kostýmy bylo velké riziko. Cítila jsem to víc, než všichni ostatní. Pamatovala jsem si, jak jsem se u pilotního dílu ptala sebe samé: „Bude tohle fungovat?“ Ale zjistila jsem, že jakmile kostýmy jsou součástí prostředí, ať už se jednalo o látku, barvy, nebo střih šatům podobným té době, nádherně to do sebe zapadlo. Idea byla, že naše kostýmy vás neměly rozhodit, protože byly „nepřesné“. Spíše měly navodit atmosféru a náladu naší show, drama s dávkou šmrncu. Svým způsobem je to mnohem více fantasy než historické drama.

Také bylo pro mě velmi důležité znát tu dobu, v které se Reign odehrává, a pak si s tím trošku pohrát. Když se seriál začal vysílat a lidé vyjádřili obdiv k mým kostýmům, byla jsem potěšená. Rozhodně tu byla úleva, že lidé pochopili, o co jsem se snažila a co to také bylo – tedy hravý pohled na historii.

Co říkáte kritikům, kteří nemohou přehlédnout nepřesnost v periodizaci kostýmů? 

Dostalo mě, že kritici říkali, že podceňujeme naše diváky. Že si myslíme, že by nepochopili nebo nezpracovali autenticitu kostýmů tehdejší doby. Ale to tak vůbec není. Naši diváci jsou velice chytří a chápou, co jsme s kostýmy zamýšleli. Někteří mají blogy a instagramy zasvěcené drobným detailům na nich a porovnávají je s obrazy Marie Stuartovny a Catherine de Medici. A to je prostě skvělé. Ačkoliv někdy se musím zasmát, jak moc k srdci si lidé berou tu nepřesnost… Jako kdybych to snad dělala schválně a stmelovala dohromady kostýmy, u kterých doufám, že se vyrovnají oblečení 16. století.

Jaké jsou tři Vaše doposud nejoblíbenější šaty ze seriálu? 

Zamilovala jsem se do Maryiny korunovační róby. Tu dobu jsem byla V L.A. a našla jsem tuhle nádherně rudou a květinovou látku. Poslala jsem ji do Toronta, aby na ni dílna začala pracovat. Měla šesti-palcovou vlečku a byla vážně nádherná.

Byly tu také šaty, které jsem udělala pro Mary v první sérii. Byly ve scéně, kdy Mary tančí s Tomasem, synem portugalského krále. Byla to černá indická látka se zlatým zdobením, z které jsme udělaly šaty bez výstřihu a rukávů. Přidali jsme k nim tylovou sukni, aby v nich mohla tancovat, k ní jsme ještě přidali tyl kolem krku k vytvoření okruží. Bylo to takové pokývnutí k šatům tehdejší doby. Ty šaty jsem milovala. Také miluji Catheriny běžné šaty, s vysokými zdobenými okružími a límci. Její styl je do barev drahých kovů a Megan prostě padnou.

Některé z našich oblíbených kousků jsou navrženy interně. Jak se účastníte jejich návrhů? 

Navrhla jsem všechny šaty, které nosí naši hlavní hrdinové. Obvykle začínám s látkami. Je to právě látka, která inspiruje kus, který hodlám ušít. Najdu například těžkou, lemovanou látku a říkám si, že by mohla být skvělá pro Mary, protože je těžká a připomíná mi brnění. Pak udělám několik rychlých návrhů, nebo přidám nějaký z ilustračních obrázků a promluvím si s hlavním střihačem. Často nemáme čas, abychom vše prodiskutovali, máme jen rychlý rozhovor a pak se dáme do šití. Uděláme tyhle šaty za tři až čtyři dny. Je to šílené. Televizní produkce je prostě hrozně rychlá.

Avšak někdy jsou tu specifické šaty pro specifickou scénu. Většinou pak potřebujeme těchto šatů několik, aby se do nich mohli obléknout i kaskadéři (jízda na koni, někdo je pokryt krví, apod.) Máme několik kopií, protože někdo se vždycky do něčeho připlete. Máme také tým designerů pro vedlejší postavy a pozadí. Pokud nemáme čas na jejich ušití, půjčujeme si je ze všech koutů Evropy, Kanady a Ameriky.

Kde jinde berete inspiraci, pokud nepočítáme historické obrazy a knihy… 

Rozhodně u moderních designerů, kteří mají oko na jistou dekadenci a královský šmrnc. Alexander McQueen, Marchesa, a Dolce & Gabbana, abych pár jmenovala. Ale většina mé inspirace pochází z látky samotné a jejich uměleckého pozadí, ať už jsou prošívané, zdobené, nebo barvené.

K velké části kostýmů v našem seriálu totiž patří to, že každá z postav si ty šaty přizpůsobí. Například jsme nakoupili červenou róbu Oscar de la Renta na The Outnet pro Mary, ale když jsme ji vyzkoušeli, byla příliš moderní kvůli srdcovitého střihu bez ramínek. Takže, aniž bychom se jí úplně vzdali, jsme nechali sukni a vytvořili trochu jiný korzet, který by více odpovídal době. Ze začátku mi to připadalo kruté, ničit někomu takhle původní návrh, ale pak jsem si uvědomila, že je to prostě jiný způsob tvorby. Je to velmi postmoderní…

Nějaké zajímavé příběhy ze zákulisí a z šatníků?

Použila jsem docela dost vintage stylu na Reign, často přebarvím staré svatební šaty, aby na děvčatech vynikly. Mnoho z těchto šatů jsou ve svém poslední tažení. Myslím, že jsem tak přivodila hodně nervových zhroucení vzhledem k tomu, že se ty šaty na člověku rozpadají, zatímco se snaží natáčet scénu. Ale všechny jsou tak krásné! Máme také sérii kožených kalhot pro muže, a myslím si, že každý z nich má na nich dříve či později díru. Ať už od jízdy na koni, nebo souboje s mečem se tu také odhalilo pěkných pár zadnic.

Co jste si nejvíc odnesla z práce na Gossip Girl

Eric Danman, kostýmní návrhář pro GG, měl smysl pro doplňky. Od něj jsem rozhodně odkoukala pár triků, co se toho týče šperků, náušnic atd. Také naučení odhadu počtu kostýmů je umění samo o sobě. To samé je tu s Reign – máme tu kolem 50 šatů, co se týče hlavních postav. A pak přidejte vedlejší postavy a pozadí. To je něco přes 200 kostýmů za epizodu a všechny musí padnout, mnohdy se změnami. Je to jako velký stroj.

Co je nejlepší na práci návrhářky pro jedny z nejoblíběnějších pořadů televize? 

Nejlepší na této práci je schopnost spojit se s diváky. Naše oblečení je něco jako pokračování naší psýché. Nacházím tolik žen, které se na sociálních sítí ptají, jak docílit, aby měli šaty podobné těm z Reign. Nebo zasílají fotky stylů a šatů, které byly naším seriálem inspirované. To miluji. Být schopna dát lidem sebejistotu, nebo je inspirovat a vymanit je ze škatulky běžného oblečení – to je pro mě skutečně potěšující. Často říkám „to co vidíš není to, co dostaneš“, a tím myslím, aby nikdo nebyl limitován kouskem oblečení, které mu zrovna nesedne, ať už je to kvůli velikosti, barvě, nebo stylu. Vždycky to můžete předělat, nebo přešít natolik, aby to vašemu stylu vyhovovalo.

Ale teď dost o práci. Jaký je Váš osobní styl?

Můj styl je docela různorodý. Jsem holka z Kalifornie, takže mám jistý uvolněný styl, obzvláště ve chvílích, kdy kolem pobíhám jako šílená 10 hodin v práci. Musíte být připraveni na všechno. Ale mám taky v sobě trochu z městské holky, takže se mi líbí jistý šmrnc. Řekla bych, že minimalistický romantik by asi dával smysl…

Moje babička je má módní ikona. Byla vždycky napřed ve své době a velmi šik. Moje matka mě postupně obdarovala některými z jejích osobních kousků a jejích návrhů (byla módní návrhářka). Měla tenhle dar dát několik věcí nenuceně dohromady, a tím vždycky vyčnívala nad ostatními. Mám jednu z jejích starých fotografií z raných šedesátek – měla na sobě černou buřinku, šálu s obrovskou broží, sametové sako s elastickými kalhotami a vysoké jezdecké boty až ke kolenům. Prostě nadčasové.

Markworth-Pollacková se spojila s Amandou Judge, návrhářkou z Untamed Petals a společně vytvořili kolekci vlasových doplňků, které jsou inspirovány šperky z Reign. S názvem ‚Pozlacené‘ (eng. Gilded), kolekce obsahuje zdobené sponky, tiary, čelenky a koruny ve stříbře a zlatě. Kolekci můžete vidět tady.

Zdroj obrázků: CW


Jít na Reign | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Ale k tomu se musíš registrovat nebo se přihlásit!

Zatím žádné komentáře