Recenze první řady seriálu Star Trek: Picard

6.4.2020 15:24

Od finále uběhla už nějaká doba a většina fanoušků si určitě udělala čas, aby se podívala na finálovou jízdu admirála Picarda. Nyní máme tedy za sebou všech deset epizod a můžeme konečně bilancovat. Jak se povedl další výlet do světa Star Treku? Přináší něco nového?

Po dvou řadách Discovery, které bezesporu zaznamenaly veliký úspěch, přesto otřásly fanouškovskou základnou, tady máme další seriál, který snad ještě více útočí na srdce zarytých fandů. Tvůrci vrací do hry legendárního Jeana-Luca Picarda, u kterého nám slíbili, že se vydáme na zcela nová dobrodružství a nebudou se oprašovat ta stará.

Splnili tvůrci svůj slib? Tak částečně. Seriál o Picardovi je bezesporu diametrálně jiný než předchozí Star Trek seriály, nutno podotknout, že tvůrci se nám přesto v každé epizodě snaží připomenout nějaký starý příběh či postavu, abychom nezapomněli, že jsme stále v onom světě. Ještě před uvedením první řady tvůrci slibovali, že rozhodně nemáme čekat v každé epizodě cameo nějakého starého známého.

Jak to dopadlo ve finále? Stejně jsme se starých známých dočkali a pokud to nebylo každou epizodu, tak alespoň ob epizodu. Z toho také vyplývá, že toto nové dobrodružství je spíše pro staré fandy, kteří se ve světě Star Treku dobře orientují a ke starým postavám mají již pevně vybudovaný vztah. Pro nového diváka ale celá řada epizod může být jen klasickým výplňovým příběhem, který by se dal i přeskočit.

(Hlavní záporné duo není špatné, ale dostalo málo prostoru pro interakci s těmi hodnými. Foto: CBS All Access)

Třeba taková epizoda Nepenthe nepřináší nic nového, pouze vrací do hry starého Williama Rikera, aby si fanoušci zavzpomínali a hlavně zabrečeli. A bohužel podobných scén je v celém seriálu hned několik. Nový fanoušek, nebo i ten starý, který si nepamatuje původní seriál (už je to přeci jenom nějaká doba, co se vysílal), ovšem bude považovat tyto scény a epizody za trochu zbytečné. Místo toho by se tvůrci měli věnovat novým postavám.

A zde se dostáváme k dalšímu kamenu úrazu. Nové postavy nejsou dostatečně zajímavé a pokud ano, tak nedostanou tolik prostoru. Například takový Elnor má skvělé entrée, ale jeho účast v dalších epizodách (a i význam) značně stagnuje. Něco podobného lze zaznamenat i u hlavního záporáka Nareka, který z posledních epizod až nápadně zmizel.

Najdou se samozřejmě i světlé výjimky. Jednou z nich je především rozporuplný kapitán Cristóbal Rios, který dokáže vzbudit alespoň špetku zájmu, ke slovu se ovšem taktéž dostane až ve druhé polovině řady. Hlavní slovo si tak bere nestárnoucí Picard, jeho staří známí a sem tam nějaká nová postava. Seriál má určitě rozmanité obsazení, zde se tvůrci snažili, jen by to chtělo si s postavami více pohrát, mezinárodní (a barevné) obsazení samo o sobě není zárukou kvality.

(A vítězem ankety o nejhorší postavu se stává doktorka Agnes Jurati. Foto: CBS All Access)

A co samotný děj? Ten není vůbec špatný. Tvůrci sice přišli s ohranou zápletkou, kterou známe z jiných filmů a seriálů, ale lze jim to odpustit. Tématika syntetiků a jejich pravý cíl byly odhalovány postupně každou epizodu, takže jsme se každý díl něco nového dozvěděli a vše nakonec zapadlo do celkové skládačky. Možná trochu zklame úplné finále, které je až moc pohádkové a zčistajasna a trochu násilně uzavírá hned několik dějových linek naráz.

Trochu mi to připomínalo finále první řady Discovery, která se do té doby jevila opravdu skvostně, ale ve finále se konflikt s Klingony vyřešil mávnutím kouzelného proutku. Jak to celé hodnotit? Mohlo to dopadnout rozhodně lépe, ale dle mého názoru i o dost hůře. Dost mi to svým stylem připomínalo seriál Heroes: Reborn, kdy tvůrci také slibovali, že půjde především o nový příběh a nové postavy, ale nakonec se vše točilo okolo těch starých.

Seriál Star Trek: Picard rozhodně není špatným počinem, ale je tuctově průměrný. Chybí mu zajímavější postavy a možná trochu propracovanější děj. Kolem Picarda je nutné mít několik zajímavých a podpůrných charakterů, které utáhnou epizody, přece jenom se nemůže celá tíha seriálu nechávat na devětasedmdesá­tiletém Patricku Stewartovi.

Hodnocení: 70%

Jak hodnotíte seriál vy? A těšíte se na druhou řadu?

Jít na Star Trek: Picard | Jít na Edna