Recenze: Solo - Star Wars Story

Recenze: Solo - Star Wars Story

24.5.2018 17:00

Do kin se přiřítil film o mladém Hanu Solovi, který byl doprovázen spoustou potíží. My jsme si taktéž udělali čas a na film zašli do kina. Jaký tedy podle nás film je? Jedná se o důstojný origin oblíbené postavy, nebo tento snímek naopak neměl nikdy vzniknout a působí zbytečně?

V prosinci 2017 jsme tu měli poslední Star Wars a o pět měsíců později tady máme další, zatím s nejkratší prodlevou mezi jednotlivými filmy. Na řadu tentokrát přišel spin-off o mladém pašeráku Hanu Solovi, který má v mnohém několik prvenství. Zaprvé je to příběh převážně o jedné postavě, zadruhé se děj konečně nesoustředí na konflikt dvou znepřátelených stran v galaxii a zatřetí snímek režíroval oscarový režisér (vůbec první v sérii) Ron Howard.

Na Epizodu VIII panují různé názory. Ať už patříte do kteréhokoliv tábora, tak zřejmě musíte uznat, že poslední film Riana Johnsona fanoušky tak trochu rozdělil. Ti nadšení film vynášejí do nebes a obhajují ho, druhý tábor hledá na snímku všemožné chyby, kde se jen dá, a nemůže ho vystát. Pokud měl Solo do této filmové války něco přinést, tak rozhodně klid a návrat ke kořenům, což se mu povedlo.

(Mladý Alden Ehrenreich je úctyhodnou náhradou Harrisona Forda. Foto: Disney)

Solo: Star Wars Story neexperimentuje, hraje na jistotu, ale každý z nás se musí sám sebe zeptat, zda je to tak správné či nikoliv. Film vrací do série dobrodružství, napětí, zvraty, cit pro děj, práci s postavami, moment překvapení a hlavně srdce, což některým filmům v minulosti chybělo. O scénář se postarali Lawrence Kasdan a jeho syn Jonathan. První jmenovaný má se Star Wars bohaté zkušenosti a působil jako scenárista u Epizod V, VI a VII.

Jeho cit a tah na branku je znát i v případě Sola, protože do série se opět vrací jistá dobrodružnost, která posledním filmům značně chyběla. Už od první scény si lze najít cestu k postavám, vlastně stačí jen pár slov a máte důvod s nimi sympatizovat. Alden Ehrenreich schytal pořádnou nakládačku ještě před premiérou, ale obavy nebyly na místě. Jako Han Solo nahrazuje Harrisona Forda důstojně. Ehrenreich je vtipný, umí dobře hrát, má nacvičené grimasy. Ze všech herců to bohužel odnesl ještě před premiérou nejvíce a nutno dodat, že je výtečný a kritika před filmem nebyla oprávněná.

Pokud jde o ostatní herce, tak ani zde by neměl mít nikdo větší problém. Woody Harrelson a Emilia Clarke hrají svůj standard, jejich postavy jsou dobře napsané a hercům sedí. Donald Glover je jako nový Lando Calrissian okouzlující a lze si ho lehce oblíbit. Musím ovšem přiznat, že zatímco Ehrenreich byl zakopáván do země a Glover vnášen do nebes, tak jsem byl nakonec z jeho výkonu mírně zklamán, což má ale za příčinu přepálená marketingová kampaň a vyzdvihování Donalda Glovera. Když to pominu, tak i Glover byl výtečný a po druhém zhlédnutí jeho kvalit daleko více docením.

(Michael K. Williams musel projekt opustit a nahradil ho Paul Bettany. Foto: Disney)

Příběh se také povedl, za což může Ron Howard děkovat především Lawrenci Kasdanovi. Ten připravil poutavý děj, do kterého skvěle zakomponoval důležité milníky Hanova života. Zároveň si Kasdan dobře poradil s časovým skokem, který nás čeká zhruba po dvaceti minutách stopáže filmu. Trailery rozhodně neukázaly vše, ve filmu je mnoho překvapivých momentů a zvlášť z jednoho fanoušci ještě dlouho nebudou spát.

Film Solo: Star Wars Story snad ze všech filmů z předaleké galaxie nejvíc odkazuje na předchozí filmy, planety, seriály, postavy či dokonce i hry. Přesto to dělá vkusně a naprosto nenuceně. Člověk by čekal, že film o Solovi bude kdovíjak vtipný, ale snímek se nese na poměrně vážné notě. Pár vtipů sice ve filmu je, ale pouze vkusných a dobře zasazených do děje. Nejedná se o žádné umělé srandičky, které byly do filmu dodány pouze z jednoho účelu – pobavit publikum a násilně odvádět pozornost od děje.

Když už jsme u těch odkazů na předchozí díla, tak mě to znovu vede k myšlence, že zatímco hlavní série je spíše pro širší publikum, tak spin-offy jsou dělané především pro fanoušky. Film se totiž nese v podobném duchu jako původní Star Wars filmy, zkouší pozornost diváků, je vážný, trefně vtipný, rodinný. Co se týče provedení, tak vidím u Epizody VII a VIII s porovnáním s Rogue One a Solem obrovskou propast. A vlastně se mi to líbí.

(Donald Glover dělá Billymu Dee Williamsovi čest. Foto: Disney)

Studio Disney má rádo drama až do samého konce. Film Rogue One byl provázen problémy téměř od začátku, u Sola tomu nebylo jinak a i tady byl snímek dokončen za pět minut dvanáct. Dobrou zprávou je, že to na filmu není vůbec poznat. Výměna režisérů není na snímku cítit, nijak ho to nepoškodilo. Obavy byly znovu naprosto zbytečné, Ron Howard zkrátka věděl, co dělá, když do projektu vstoupil.

Alden Ehrenreich je jako Solo dobrý, možná dokonce i výtečný. V původních filmech byl hlavní postavou Luke Skywalker, ke kterému všichni vzhlíželi, chtěli držet jeho světelný meč, a Han byl až tím druhým v pořadí. Zde je Solo na prvním místě a já tuto postavu začal milovat ještě víc. Film nepůsobí zbytečně, naopak ještě prohloubil mou lásku k této postavě a to je to, co měl vlastně snímek splnit a podle mě i splnil.

Jak film hodnotit? Snímek je rozhodně svěžím filmem léta plný akce, skvělého dobrodružství, kovbojky a správným Star Wars snímkem, který svým bratříčkům a sestřičkám rozhodně nedělá ostudu. Fanouškům by se měl film líbit, u těch, kteří navštívili kino náhodou, bych se trošku obával, protože těch cizích názvů planet, ras, her a všeho ostatního je zkrátka tolik, že to někoho může nudit. Film by si zasloužil už jen za ten skvělý výsledek s krkolomnou cestou k cíli 80 %, ale nakonec dávám plný počet, protože já nezažil ty pravé Vánoce u Epizody VIII, ke mně dorazil Ježíšek až nyní a jsem nadmíru spokojen.

Hodnocení: 100%

P.S.: Pokud si Darth Vader ukradl pro sebe scénu v Rogue One, i tady je moment, kdy si jedna postava pro sebe ukradne prakticky celý film a po odchodu z kina nebudete mluvit o ničem jiném.

Ostatní recenze: