Recenze: Star Wars: Síla se probouzí

Recenze: Star Wars: Síla se probouzí

31.12.2015 12:10

Po šesti pohledech redaktorů Edny na nové Hvězdné války vám přinášíme delší a ucelenější recenzi Epizody VII, kde se podrobněji podíváme, co nového nám film přinesl, a naopak co se stále recykluje dokola u všech dílů.

Po deseti letech od uvedení Pomsty Sithů přináší J. J. Abrams do kin pokračování Star Wars, které se chronologicky odehrávají třicet let po Návratu Jediů. Z popela Impéria povstal hrozivý První řád v čele s Kylo Renem, oslabená Republika není schopná se bránit, a proto byl vytvořen Odboj v čele s Generálkou Leiou Organou.

Celý film prakticky vzdává hold filmům ze staré trilogie, a na tu novou, ačkoliv je (stále) také součástí Star Wars světa, naprosto zapomíná. Abramsovi jde především o to, aby se zavděčil starým fanouškům, kteří vyrostli na původních dílech. Bohužel někdy až příliš často odkazuje na staré filmy a recykluje nápady, se kterými přišel Lucas už před řadou let.

(Rey a BB-8 jsou nové postavy, kolem kterých se točí děj)

Ve výsledku tak znovu vidíme totožnou barovou scénu jako tenkrát v Mos Eisley na Tatooinu, planety se ničí opět jedním přesným výstřelem a znovu je potřeba dopravit droida s cennými údaji do rukou Odboje/Povstalců. Abrams z tohoto hlediska nepřichází s ničím novým a pouze poupravuje staré scény, které jsme všichni stokrát viděli.

Epizoda VII je oproti všem ostatním filmům daleko vtipnější, jak to v poslední době u hollywoodských snímků bývá. Bohužel je z filmu cítit tlak Disneyho, který se zřejmě po vzoru marveláckých filmů, které jsou odlehčené, a sypou jednu hlášku za druhou, snaží film co nejvíce odlehčit. V některých momentech je to až rušivé. Jako příklad stačí zmínit hned první scénu filmu, kdy v naprosto vážné scéně oznámí Poe Dameron Kylo Renovi, že mu není přes masku rozumět, a celé napětí se rázem vytratí.

Nejsilnější zbraní filmu jsou nové postavy, které jsou přirozené a hned po několika minutách si je divák oblíbí. Ať už hovoříme o pilotu Poeovi nebo Finnovi, který byl neprávem už před filmem odsuzován, všichni jsou naprosto skvělí. Film si pro sebe ovšem krade mladičká Rey, která je od první scény dokonalá a táhne film kupředu. Staří herci skvěle doplňují ty nové, a troufám si říci, že Epizoda VII má nejsilnější herecké obsazení ze všech Star Wars filmů.

(Kylo Ren je novou zápornou postavou, kterou budeme vídat i v dalších dílech)

Ani u záporáků není situace jiná. Hux je typický drzoun s hitlerovským komplexem, Kylo Ren je propracovanou zápornou postavou, která pod maskou svádí vnitřní boj. Zcela převyšuje Dartha Maula či hraběte Dooku a chvílemi se vyrovnává i Darthu Vaderovi. Navíc film odhaluje ještě jednu zápornou postavu, kterou budeme vídat v příštích dílech.

Skladatel John Williams se opět vrátil k hudebnímu kormidlu, ale bohužel jeho hudba není až tak výrazná (i po několikátém zhlédnutí filmu a opakovaném poslouchání soundtracku). První hodina je prakticky bez hudby a film působí hluše, což je u Star Wars filmů naprostý nezvyk. S druhou půlkou se situace zlepší, ale pokud nezahraje klasická Star Wars hudba, prakticky není o co stát. Po poslechnutí soundtracku považuji za nejoriginálnější a nejvýraznější skladby s názvy March of the Resistance a The Jedi Steps and the Finale.

Digitální triky dopadly dobře a jsou skvěle nakombinované s maskami a skutečnými kulisami. Abrams se ale chtěl až příliš zavděčit fanouškům staré trilogie a celý film vypadá tak trochu „zastarale“. Pokud bych neznal všechny Star Wars filmy a pustil si je teď najednou, s klidným srdcem bych řekl, že Pomsta Sithů je daleko novější film než Síla se probouzí, protože tak zkrátka působí, i když mezi filmy zeje desetiletá propast.

(Kapitánka Phasma je spíše vedlejší postavou filmu)

Pokud nebudeme mluvit o recyklování starých epizod, Abrams přináší do filmu mnohem ucelenější příběh, než který nám odvyprávěl George Lucas v Epizodách I – III. Díky skvělým postavám lze leccos odpustit, navíc dialogy jsou dobře napsané a ne v každé druhé větě slyšíme prapodivné oslovování a krkolomné řeči, které se vedly v nové trilogii.

Abrams se dokázal dostat postavám pod kůži, takže se jim daří diváka uhranout a vymáčknout z něj patřičnou emoci. Abrams navíc skvěle připravil půdu pro další epizody a troufám si říci, že každá postava má stále co nabídnout. Nicméně Abramsův nástupce Rian Johnson bude mít nesmírně těžkou úlohu, protože recyklování příště nebude stačit, ale bude muset přijít s něčím novým a originálním. V prosinci 2017 se dozvíme, jak se s tím popere.

Jít na Star Wars | Jít na Edna