Terminator (Terminátor)
90/100 - 24×

Terminator(Terminátor)

V nedaleké budoucnosti bude většina lidstva zničena. Ti, co přežili, vedou válku proti strojům. Vede je jediný muž, John Connor. Stroje několikrát vysílají do minulosti roboty – terminátory, aby Johna či jeho matku zabili. Existuje ale osud, nebo jen to, co sami pro sebe vytvoříme?

USA | 1984 | Rozhoduje se
5 sezón | | 120 minut
Akční, Drama, Sci-fi
Arnold Schwarzenegger (T-800), Linda Hamilton (Sarah Connor), Christian Bale (John Connor), Robert Patrick (T-1000), Claire Danes (Kate Brewster), Sam Worthington (Marcus Wright), Summer Glau (T-888), Joe Morton (Miles Dyson),

Terminator Salvation Recenze

Terminator Salvation Recenze

Už jsme ani nevěřili, že přijde. Po odchodu Arnolda do politiky a Jamese Camerona do třetí dimenze, se zdálo, že spolu s vypuknutím Soudného dne na konci třetího dílu se Terminátor poroučí do filmové historie. Jenže zdání klame. Natočit čtvrtý díl se plánovalo už před sedmi lety spolu s trojkou. Teprve teď se na pokračování našly nové peníze a nové hvězdy. A co vzniklo?

0 0
24.5.2009

V úvodu je hned nutné říci, že je sympatická snaha pokračovat v odkazu prvních dvou Terminátorů, které v roce 1984, resp 1991 natočil James Cameron. Protože málokterá série přežije odchod svého tvůrce. Naštěstí první dva díly nabídly hodně prostoru k vyprávění dalších příběhů, a proto může Terminátor jako série pokračovat prakticky ještě hodně dlouho, aniž by bylo nutné ji nějak restartovat jako třeba nový Batman nebo Star Trek.

Terminator Salvation pokračuje v linii, kterou načal Terminátor 3. Píše se rok 2018 a na zničené Zemi proti sobě bojují zbytky lidí a počítačový systém Skynet. John Connor sice přežil Soudný den a byl vychován jako budoucí zachránce lidstva, ale zatím je pouze jedním z mnoha velitelů malých jednotek lidí operujících na území Severní Ameriky. Vylézt z protiatomového krytu a tvrdit, že jednou zachrání všechny lidi, to nikoho neohromí. Tohle je drsná upocená válka a když ji vidíme v prvních minutách v několika rychlých záběrech, vypadá to skoro záběry z filmů z druhé světové. Tady mesiášové mohou rychle velmi rychle umírat.

Navíc lidstvo právě objevilo jiný prostředek ke zničení Skynetu – rádiový kód schopný rychle a stoprocentně deaktivovat každý stroj. Novinka nejen pro diváky, ale i pro Johna Connora, který zjišťuje, že toto není budoucnost, o kterému mu jeho matka dlouhé roky vyprávěla. To se potvrdí, když se John seznámí s jistým Marcusem Wrightem, ze kterého se vyklube nový druh terminátora – uvnitř kovová kostra, ale zároveň lidské srdce, mozek a především vzpomínky. Nové duo John Connor – Marcus Wright je tak trochu obdobou klasického modelu z prvních tří dílů – člověk a jeho ochránce se snaží uniknout před svým pronásledovatelem. Tato přímočará linie luxusně fungovala v prvních dvou dílech a do jisté míry i ve třetím. Žádné komplikace, bylo prostě nutné přežit, aby budoucnost byla zachráněna. Tady se paradoxně nebojuje o budoucnost, ale o minulost – John a Marcus se totiž musí vypravit do srdce Skynetu, aby zachránili jistého mladíka, kterého Skynet vězní. Jeho jméno je Kyle Reese a ano je to ten, který se jednou vrátí do minulosti a bude chránit Sarah Connor.

Terminátor: Salvation ale není primárně o rodině Connorů. Hlavním hrdinou je Marcus Wright, který poté, co sám o sobě zjistí překvapivou skutečnost, že je terminátor, musí prchat před lidmi a zároveň není ani jisté jeho místo u Skynetu. Doslova a do písmene tak bojuje mezi tím, co mu říká jeho lidské srdce a co mu určuje počítačový čip zabudovaný v jeho mozku. Tohle téma je v Terminátorovi nové, na první pohled neotřelé, ale nepříliš dobře fungující. Když se stroj snaží pochopit lidské chování, tak jako T-800 v Terminátorovi 2, dává to smysl. Ale Marcus je pořád člověkem a jeho závěrečné osudové přemítání, na kterou stranu se má přidat, působí nepříliš uvěřitelně.

Je to dvakrát škoda, protože jinak je Marcus dobře napsaná postava a Sam Worthington (nový herecký objev) je přes své minimální herecké zkušenosti velmi sebejistý a dokáže kvalitně zahrát akční i emociální scény. To Christian Bale jako John Connor je spíše zklamáním. Jednak jeho postava neprojde vůbec žádným vývojem a nijak netěží ze svých znalostí, které by měl díky své matce znát, a pak je to od začátku do konce krystalicky kladná postava a ty upřímně Bale moc neumí. Dokud hraje temného Batmana nebo psychotického zabijáka (Americké psycho) budiž, ale tady je zbytečně křečovitý. Zdá se, že ani ve svém třetím filmu nenašla postava Johna Connora kvalitního představitele, po neoblíbeném Edwardu Furlongovi (T2) a nevýrazném Nicku Stahlovi (T3) zůstává zachránce lidstva stále ve stínu jiných postav.

Docela příjemným překvapením je mladičký Anton Yelchin, který hraje Kyle Reeseho. Zatímco v jedničce zachraňoval budoucnost a Johna on, tentokrát je to naopak a neobejde se to bez několika pěkných pomrknutí jako je třeba kde Kyle přišel ke své hlášce, kabátu nebo způsobu, jakým si váže zbraň. Další postavy už jsou prakticky nedůležité, zcela naprázdno vyznívá hlavně Connorova žena Kate, která má za úkol jen občas něco odborného prohodit a pak zase zmizí, ačkoliv třeba její těhotenství by mohlo být docela pěknou záminkou k rozehrání dalšího děje. Dvě další postavy jsou vyloženou vykrádačkou dvou postav z jiného filmu Jamese Camerona, konkrétně z Vetřelců – malá holčička je něco na způsob Newt a modelkovský kukuč Moon Bloodgood se vůbec nehodí k její drsné „Ripley“ vojandě.

Kdo se tak chce hodně rýpat v originalitě, může si říct, že chování vojáků z TS víceméně připomíná chování vojáků z Vetřelců a vizuální stránka zničené budoucnosti zase až příliš připomíná budoucnost z trilogie Šílený Max. Ale takhle drsní nemusíme být za každou cenu, protože především snaha vymanit se z původní představy o budoucnosti z minulých dílů (vždy jen krátké záběry na noční bitvy) je celkem sympatická. Přesvícené záběry působí skoro tak, jako kdyby filmový pás samotný ležel zapadaný jaderným popelem po Soudném dni.

Silná vizuální stránka je něco, za co si může režisér McG (natočil například akční komedie Charlieho andílci) připsat pár kladných bodů. I když o jeho nadání pro efektní záběry vzhledem k jeho videoklipové branži asi nikdy nepochyboval. Horší je – přesně jak jsme předpokládali – způsob jakým vypráví. McG nedokáže nabídnout na rozdíl od Jamese Camerona strhující akční film, pod kterým byste dokázali po xtém zhlédnutí objevit i něco víc. Jeho režie je čistě na efekt, ví dobře postavit klip a jakou k němu použít hudbu (efektní třetí trailer mu vzhledem k hotovému filmu budeme asi hodně často připomínat), ale na celovečerní film snažící se vyprávět něco víc než jen obyčejnou pohádku z budoucnosti, na to prostě nemá.

V čem se mu daří, jsou vybrané akční scény (naštěstí žádné zpomalovačky a žádné kamerové vrtule), má také jasnou představu o tom, jak originální může být akční scéna na povrchu zničené Země a koneckonců nabízí i slušné triky. Celkem dobře se popral s výtvarnými koncepty některých detailů. Výborně se povedly například návrhy nových terminátorů. Dříve jsme kromě T-800 viděli jen záblesky jiných strojů, tady se v plné parádě předvedou všechny druhy: neohrabaná, ale účinná T-600, vodní průzkumníci hydroboti, vzdušné stíhačky schopné se rozpadnout na několik menších a nebo obrovský Harvester, který sbírá lidské zajatce. Co ale bude fanoušky původní trilogie nejvíce zajímat je kromě slušného množství odkazů na minulé díly (úvodní titulky, vybrané hlášky, písníčka You Could Be Mine, finále v továrně, jizva na Connorově tváři) a snahy, že tentokrát to není snaha o podbízivost a parodii (viz celý T3) dlouho probíraná účast herců z minulých dílů. Zatímco cameo Lindy Hamilton (původní Sarah Connor) se smrskne pouze na jednu novou hlasovou nahrávku audio kazety, tvář Arnolda Schwarzeneggera je nepřehlédnutelná. Současný guvernér odmítl ve filmu přímo hrát, navíc by ve svém věku už působil jako nezničitelný terminátor poněkud ošoupaně, počítačová grafika ale dokázala velmi zdařile jeho tvář digitálně vyhladit a naroubovat na tělo jiné herce, takže to opravdu vypadá, jako kdyby Arnold ve filmu opravdu hrál.

Tím nejlepším měl být na celém filmu jeho samotný konec, bohužel se jeho pointa dostala na internet už rok před premiérou a tvůrci tak museli vyrobit nový, jehož působivost je velmi unylá. Je to celkem škoda, protože o prosáknutí se široká veřejnost prakticky nedozvěděla a fanoušci by ho určitě také ocenili. Byla by to totiž vzhledem k předchozím dílům opravdu jediný moment, který je nějakým způsobem výjimečný a odvážný. V současném konci si navíc producenti až příliš lacině vytvořili prostor i pro další pokračování, a proto Terminátor:Sal­vation nejde ve vyprávění až do maxima, za které můžeme považovat finální bitvu proti Skynetu včetně epizod, kde by vybraní hrdinové naskákali do stroje času a nechal se poslat zpět. To zřejmě až v pětce, pokud tedy budou finanční výsledky TS natolik zajímavé.

Celý čtvrtý díl se snaží sice držet linie předchozích dílů, ale ani jeho scénář ani režie nedosahuje kvality kterým disponovala jednička a dvojka či úderného obsazení, které nabídla trojka. Terminátor: Salvation tak sice nic vysloveně nepokazí, nenajdete v něm jedinou scénu, kde by bylo něco špatně či k smíchu, ale zároveň tam není moc okamžiků, které by dokázaly i na podruhé či napotřetí zaujmout tím, jak jsou vystavené. Terminátor se po odchodu svého otce-zakladatele Jamese Camerona už podruhé nedokázal dostat do formy a celá série teď díky dalšímu dílu působí ještě víc roztříštěně. Fanoušci nepochybně ocení několik pietních odkazů, ale laťka prvních dvou dílů pro ně zůstane nepřekonána. A pro ty ostatní to bude jen další drahý, lehce nadprůměrný letní hollywoodský biják, kde něco občas bouchne a je v něm hodně triků. A to je vzhledem k tomu, jaký fenomén Terminátor ještě před pár lety byl, opravdu mimořádná promarněná šance. Další šanci už taky nemusí Terminátor dostat.

HODNOCENÍ: 70%

RottenTomatoes (34%)

IMDB (7,7/10)