The 100
90/100 - 818×

The 100

Post apokalyptický scifi seriál stanice The CW. Lidstvo bylo zničeno nukleární válkou, která vyhubila téměř vše živé na planetě. Nyní skoro po sto letech je vyslána expedice čítající stovku mladistvých delikventů, aby zjistili jestli je Země znovu obyvatelná.

USA | 2013 | Ukončeno
7 sezón | CW | 43 minut
Dobrodružný, Drama, Sci-fi
Bob Morley (Bellamy Blake), Eliza Taylor (Clarke Griffin), Thomas McDonell (Finn Collins), Devon Bostick (Jasper Jordan), Richard Harmon (John Murphy), Christopher Larkin (Monty Green), Marie Avgeropoulos (Octavia Blake), Lindsey Morgan (Raven Reyes), Eli Goree (Wells Jaha), Paige Turco (Abby Griffin), Isaiah Washington (Thelonius Jaha), Henry Ian Cusick (Marcus Kane), Dichen Lachman (Anya), Adina Porter (Indra), Alycia Debnam-Carey (Lexa)

Recenze páté série seriálu The 100

Recenze páté série seriálu The 100

Máme za sebou pátou řadu seriálu The 100, která nezvykle skončila uprostřed letních prázdnin. Všichni si jistě již udělali čas a dohonili pár posledních epizod, tak se pojďme podívat, jak pátou řadu vnímáme my. Povedlo se seriálu vrátit na výsluní, nebo pokračuje v propadu kvality?

23 0
17.8.2018

Čtvrtá řada se od předchozích sezón lišila v tom, že v ní prakticky nebyl žádný hlavní záporák, se kterým by naši hrdinové mohli soupeřit. Pouze v pozadí byla apokalypsa, která se každým dnem přibližovala. Bohužel dle našeho názoru ne vždy byla hrozba úplně hmatatelná, a proto se čtvrtá řada místy pořádně vlekla.

Pátá sezóna si z té předchozí bere ponaučení a představuje nám hned několik (konečně zajímavých) postav, které dostanou na obrazovkách patřičný prostor. Madi si lze snadno oblíbit hned v první epizodě, Paxton McCreary je zase takovou zlou postavou, jakou seriál přesně potřebuje, Charmaine Diyoza je nevyzpytatelná žena, u které nikdy nevíme, na jaké straně stojí.

To je největší pokrok od minulé řady. Tam jsme totiž poznali poměrně nudného Iliana, který minulý rok stejně zemřel, a na kterého si letos stejně ani nikdo nevzpomněl. Navíc i v řadách hrdinů se objevili noví protivníci (Octavia Blake), kteří prošli takovým vývojem, že ani u nich nevíme, co přesně od nich očekávat.

(Bellamy už nezlobil tolik jako v předchozích řadách. Foto: CW)

Dá se říci, že Jason Rothenberg se svými kumpány připravil solidní příběh, který nedělá seriálu ostudu. Dokázal si vkusně pohrát se třemi dějovými linkami naráz a připravit poutavý děj. Možná je trošku škoda, že jsme se nedočkali více flashbacků z bunkru, z vesmíru a z dob, kdy Clarke Griffin byla sama, protože právě flashbacky první polovinu řady značně oživovaly.

Samotný boj o Údolí byl povedený. Jen je trošku škoda, že tři čtyři epizody před koncem to vypadalo, že tvůrci neví, kam dál, a tak trochu uměle děj natáhli, ale předchozí epizody a v rámci možností povedené finále nás jistě všechny donutí na ty slabší díly úplně zapomenout. Přesto se ale nedokážeme zbavit pocitu, že prvních pět epizod mělo zcela ďábelský spád a bylo to to nejlepší, co letošní sezóna nabídla.

Co naopak seriálu vytknout? První až třetí série se vyznačovala naprostou nepředvídatelností děje. Rothenberg se nebál zabíjet v řadách hlavních postav. Kdo čekal, že v podzimním finále druhé řady přijde o život Finn Collins? Posléze jsme také překvapivě přišli o Lincolna, Lexu či Iliana, Roana a Lunu v jedné epizodě. To bylo opravdu něco.

Letos ale takový efekt překvapení nenastal. Například když se hrdinové ocitli v téměř bezvýchodné situaci, byli obklopeni desítkami nepřátel, vždy se nějak dokázali z problému hravě dostat, což nás nakonec ukonejšilo tak, že v závěru jsme se o hlavní hrdiny ani tolik nebáli. Seriál ztratil takový ten Game of Thrones efekt, kdy mohl opravdu každý přijít o život. A nikdo tehdy nic nečekal.

(Bez války by to nešlo. Foto: CW)

Troufáme si tvrdit, že kdyby se v předposlední epizodě Damocles – Part One obětovala Octavia za Gaiu, Indru a svého bratra Bellamyho, scéna by měla mnohem větší hloubku a sílu, než ta odvysílaná, kdy se tam zničehonic objeví hrdinové, aby svou bývalou kamarádku, kterou už i tak nepoznávají, zachránili. Navíc Octavia možná už ani nemá seriálu co nabídnout.

Stejný případ je kupříkladu s Abby Griffin a Marcusem Kanem. Obě jsou to zajímavé postavy, ale svůj podíl v seriálu již splnily. A nyní se již několik řad točí neustále v kruhu a je jen otázkou času, než to začne diváky nudit. Kdyby se Abby předávkovala a Marcuse zabil Vinson, nikdo by to nečekal a seriál by opět získal svou nepředvídatelnost.

Místo toho se tvůrci zbavili dvou postav (Monty Green a Harper McIntyre), které de facto nikdy nebyly hlavními postavami a již několik řad se ve větším měřítku v seriálu neobjevovaly a rozhodně se kolem nich netočily ty největší scény a dějové zvraty. Jejich scény byly sice dojemné, nicméně pro budoucí vývoj seriálu nezbytné. Tyto postavy by se v příští sezóně (opět) trápily stejně jako kdysi Jasper Jordan, který měl seriál opustit po třetí sezóně, jak se původně plánovalo.

Jak tedy pátou řadu zhodnotit? Jednalo se o velice vydařenou sérii s povedeným příběhem. Vyzdvihnout lze nové postavy a příběh okolo Údolí. Mínusem je rozhodně to, že seriál se tak trochu stává předvídatelným a již není tak plný překvapujících scén. Stále se ale jedná o nejlepší show, kterou stanice CW nabízí. Seriál vymačkává ze svého rozpočtu co se jen dá. A na to, že už máme za sebou pět řad, si seriál (kolísavě) udržuje svou kvalitu.

P.S.: K posledním deseti minutám epizody Damocles – Part Two se moc nechceme vyjadřovat, protože mezigalaktické cestování prakticky popírá vše, co jsme doposud v seriálu viděli a museli bychom snížit hodnocení. Uvidíme, zda v příští sezóně Rothenberg přijde se zajímavou zápletkou a vysvětlením, jak je toto cestování nyní možné. Také se ovšem obáváme, že nová „Země“ a její obyvatelé budou vypadat stejně jako ta naše Země a místní občané, protože nízký rozpočet stanice zkrátka víc nedovolí. Ale uvidíme.

Diskuze /23

Libor.

5. série byla lepší než 4. série, ale celou sérii se tam schylovalo k velké válce a nakonec vlastně žádná válka ani nebyla. Žádná z hlavních postav nezemřela a ke konci se vyjadřovat raději nebudu. Jak to mělo ze začátku našlápnuto na hodně dobrou sérii, tak jsem byl nakonec dost zklamaný. Na nové planetě samozřejmě zase najdou novou skupinu lidí a můžeme začít odznovu. Od 6. série už raději nic neočekávám.

17.8.2018 | 17:26:09
KollbY

přesně jak píšete !! kdyby abby a kane umřeli a vinson přežil to by byla pecka !!

17.8.2018 | 18:33:57
Anonymous

Odkiaľ všetci beriete informáciu že na novej planéte už niekto je?

#4 Tony-Z #5 -Skinner-
17.8.2018 | 18:37:44
Tony-Z

#3 Anonymous: Letěl k ní Elegius III, aby prozkoumal, zda je obyvatelná a nikdy se nevrátil.

17.8.2018 | 18:59:23
-Skinner-

#3 Anonymous: Jason Rothenberg v jednom rozhovore povedal, že uvidíme mimozemšťanov.

17.8.2018 | 19:04:50
tominotomino

Někde jsem četl vyjádření Rothenberga, že nová planeta nebude vypadat jako Země. A co přesně to galaktické cestování dle vás popírá?

#8 Anonymous #9 mima33
17.8.2018 | 19:36:20
memar

Pre 100ku mám slabosť ale táto séria bola najslabšia, prvé dva diely zniesli aké také kritéria a ostatné diely iba vata, koniec hrôza. Táto séria bola tak slabá že nasledujúca môže byť iba lepšia.

17.8.2018 | 19:56:07
Anonymous

#6 tominotomino: tiež som sa chcel spýtať prečo všetkým ten koniec tak vadí

17.8.2018 | 20:17:50
mima33

#6 tominotomino: práveže sa podľa vyjadrení Jasona očakáva, že na novej planéte bude všetko iné, hlavne teda fauna a flóra (aj keď samozrejme nemôžeme očakávať Avatar). A tiež sa mi nezdá, že by ten koniec niečo popieral. Eligius 3 letel na novú planétu minimálne tých 75 rokov. Becca im vyrobila nightblood, Eligius 3 odletel zo Zeme krátko pred prvou apokalypsou – Becca mala len 26 rokov, keď vytvorila ALLIE 1, o rok neskôr vytvorila ALLIE 2, v tom istom roku nastal koniec sveta. A na Arche o projekte Eligius vedeli. Nebolo to celkom neznáme pre nich. A to, že na Arche nemali tak vyspelú technológiu (napríklad kryokomory) sa dá ľahko vysvetliť tým, že to na vesmírnych staniciach nepotrebovali.

Ale inak s recenziou úplne súhlasím. Aspoň Gaia, Indra, Abby a O. mali umrieť.

#11 Tony-Z
17.8.2018 | 20:46:45
mia28

K posledním deseti minutám epizody Damocles – Part Two se moc nechceme vyjadřovat, protože mezigalaktické cestování prakticky popírá vše, co jsme doposud v seriálu viděli a museli bychom snížit hodnocení. Uvidíme, zda v příští sezóně Rothenberg přijde se zajímavou zápletkou a vysvětlením, jak je toto cestování nyní možné.

Celou dobu je jasné, že Eligius IV byl někde u jiné planety, velice pravděpodobně i v jiné galaxii, kde těžili hydro… Inu, prostě to palivo/ropu 2.0. Z toho usuzuju, že Eligius IV má technologii, umožňující mezigalaktické cestování. Nevidím v tom problém, už jen z toho důvodu, že se o tomto cestování Vesmírem v seriálu už mluvilo… Obyvatelé původních 12 (13) stanic, které nakonec utvořily Archu, pravděpodobně o misích Eligia neměli nejmenší tušení, plus tyto stanice byly něco jako ISS – nebylo tedy nutné, aby byla technologie lodi uzpůsobená mezigalaktickému cestování.

#11 Tony-Z
17.8.2018 | 21:13:35
Tony-Z

#10 mia28: Jinou galaxii bych na 95% vyloučil. To už jsou opravdu šílené vzdálenosti a ty technologie by musely být někde úplně jinde.

#9 mima33: Elegius III tam podle mě musel být rychleji než Elegius IV. Na nahrávce kapitán IV totiž zmiňuje, že záměrně poškodil motory, aby se po vzpouře trestanců vracel na Zemi déle. Z toho bych vyvozoval, že III s motory v pořádku tam letěl kratší dobu. Ale to jsou myslím všechno detaily, kterými se seriál nijak zabývat nebude. K přesunu zkrátka došlo, možná se nějak naťukne, proč to na Arše nevěděli a tečka.

#12 mima33
17.8.2018 | 22:35:58
mima33

#11 Tony-Z: tak či tak museli odletieť rok max dva pred prvou apokalypsou (súdiac podľa veku Beccy), takže ak tam aj doleteli o 30–40 rokov, tak už sa nemali s kým na Zemi spojiť. Ale dúfam teda, že to podrobnejšie vysvetlia.

18.8.2018 | 7:44:02
racina

Mně se série líbila a finále nejvíc, a to právě z důvodu překvapení – tedy toho, čemu říkáte nepředvídatelnost. Nesouhlasím, že k nepředvídatel­nosti je potřeba zabíjet postavy. Jsem ráda, že nikoho zbytečně nezabili :P

18.8.2018 | 7:53:23
Matěj from Czechia

Článkem naprosto souhlasím, Kene, Abby a Octávia už nemají seriálu co nabídnout. Dost možná to Kene stejně nerozdejchá a brzy zemře. Abby se pak vrátí ke svému osvědčenému fetování a po zbytek sezony bude chodit v kruhu. A co budou chtít udělat s Octávií, která vše ztratila? Aspoň že se tvůrci zbavili Jaha. Po přistání na nové planete budou herci zmateně běhat pod palbou od místních lidí po severoamerických lesích všem tam ozvláštněné poletujícím světýlkem nebo zvláštní kytkou.

18.8.2018 | 9:49:22
Natall_STR

Tak Kane a Abby měli zemřít, ale na druhou stranu by se Clarke ze smrti její matky jen tak hnedka nevzpamatovala

18.8.2018 | 10:19:23
niektotu

5. séria bola podľa mňa dosť chaotická, skupiny prebehali od jednej strany k druhej, bez komunikácie navzájom. Podľa mňa uvedenie novej skupiny väzňov bol nevyužitý potenciál, nevideli sme žiadne akcie z ich strany, alebo len minimálne. Záver bol fajn, rovnako flashbacky, tých mohlo byť viac. Vidím to tak, že nám do 6. série pribudlo zopár postáv, pritom už teraz dej trpí kvalitnou konverzáciou hrdinov. Máme tam už jednu detskú postavu Madi, teraz pribudne dieťa Diozy aj syn Jordan, syn Montyho Harper, to tam budeme mať škôlku? Vraj k nemu bude mať C+B rodičovský vzťah. To tam budeme mať škôlku:-))). Menej postáv a lepšie rozvinuté vzťahy by tejto šou len prospeli. Dúfam že uvidíme viac scifi, odlišnú krajinu aj zvieratá, dpfam že si postavy vezmú odkaz Montyho a budú sa snažiť o lepší svet, aby boli lepšími ľuďmi. A hlavne menej vojen, viac zmysluplných akcií pre zachovanie ľudstsva.

#17 evaval
18.8.2018 | 10:25:13
evaval

#16 niektotu: Jordan má už nějakých 26 let, takže je (fyzicky) starší jak většina z původní stovky. Mám pocit, že Ivana Milicevic nebyla zatím pro další sezónu potvrzena, navíc přibližně před dvěma měsíci porodila a vzhledem k tomu, že se už začíná natáčet, tak nevím jestli se s ní počítá. Navíc na konci páté série byla dost upozaděna, takže asi nebude, tím pádem se nebude řešit ani dítě.

Co se týká Eligius 3 tak o něm na Arše vědět mohli, ale ne všichni, jen „vedení“, možná to je důvod proč Kane ještě žije, abychom se o tom něco víc dozvěděli. Možná Abby o tom taky něco málo ví. Určitě pochybuji, že by o tom věděly „děti“ z původní stovky, nebo nějaký běžný personál na Arše, určitě to byla jedna z těch přísně utajovaných informací.

#18 Tony-Z
18.8.2018 | 11:40:55
Tony-Z

#17 evaval: To Kanem mě napadlo taky. Jako poslední žijící kancléř Archy by mohl mít nějaké „inside“ informace.

18.8.2018 | 12:09:29
evaval

tak jsem to našla přesně, Ivana porodila 14.4., to jsou 4 měsíce

#20 wee_n
18.8.2018 | 12:37:21
wee_n

#19 evaval: Tudíž se klidně vrátit může. :) Ono totiž mateřská v Americe není jako mateřská v Čechách.. :D :)

18.8.2018 | 14:04:03
evaval

samozřejmě může, otázka jestli chtít bude :-)

18.8.2018 | 14:07:26
Ellyse

„Kdyby se v předposlední epizodě Damocles – Part One obětovala Octavia za Gaiu, Indru a svého bratra Bellamyho, scéna by měla mnohem větší hloubku a sílu, než ta odvysílaná, kdy se tam zničehonic objeví hrdinové, aby svou bývalou kamarádku, kterou už i tak nepoznávají, zachránili. Navíc Octavia možná už ani nemá seriálu co nabídnout.“ Moje slova. Tak nějak jsem doufala, že Octavia umře… strašně mě tady naštvala a už mě fakt nebaví se na ni dívat. To samé platí o Clarke…

23.8.2018 | 18:35:07
Lord Denvil

Mezigalaktické cestování? No nad některými názory se člověk fakt pobaví… Hlavně nechápu nenávist k Oktavce – defakto ústřední a nejvíc propracované postavě… Ale což – nevadí… Každý to musí brát jinak. :) (kdyžtak o O. jsem toho napsal trochu víc v popisu postav)

31.10.2018 | 21:47:22

Během sedmé řady budeme doplňovat nové i staronové postavy. Proto je určitě nezapomeňte ohodnotit.

Deset věcí, které byste měli před koncem seriálu The 100 vědět

Konec se nevyhnutelně blíží. Ještě předtím než se podíváme na finální epizodu, pojďme se podívat na deset nejzajímavějších věcí o seriálu The 100, které jste možná do jeho konce netušili. A správný fanoušek by přeci o svém oblíbeném seriálu měl vědět co nejvíce. Zvlášť před jeho koncem.