Recenze první řady seriálu Zaklínač

Recenze první řady seriálu Zaklínač

22.12.2019 13:00

Jak je u Netflixu tradicí, tak i u Zaklínače jsme se dočkali všech epizod během jednoho dne. My máme samozřejmě již všechny epizody za sebou, a proto vám přinášíme naši recenzi. Co se nám na seriálu líbilo a nelíbilo? A hlavně, co na něj říkáte vy?

Knižní série Zaklínač patří bezpochyby mezi základní pilíře moderního fantasy, kterou se následně inspirují další tvůrci. Není se proto čemu divit, že po skončení úspěšné Hry o trůny sáhl Netflix právě po příběhu o bělovlasém lovci monster, aby po ukončeném projektu od HBO nasytil hladové diváky. Do první série tedy tvůrci zařadili první dvě knihy, které jsou povídkové. Čím je zřejmě pouze tato řada vesměs specifická je užití tří dějových linií, jež se navíc ani neodehrávají ve stejnou dobu. Něčeho podobného jsme se v minulosti dočkali třeba u takového Westworldu, ale tam to mělo na rozdíl od Zaklínače naprosto jiný smysl.

Z počátku jsme si mysleli, že je toto rozkouskování zajímavé, ale po posledních dvou epizodách nám to nakonec přišlo naprosto zbytečné. U Yennefer bychom to ještě pochopili, jelikož její příběh se z velké části odehrává dávno před celou hlavní linií, ale linku s Ciri si tvůrci klidně mohli nechat do posledních dvou epizod, kdy by postava mohla dostat více prostoru než ty ostatní. Takhle byl její příběh v některých dílech nezáživný a navíc jsme pak mnoho scén viděli znovu i v sedmém díle, akorát z trošku jiného pohledu.

Henry je přesně takovým Geraltem, jakého známe z knih a her.

Co se týče obsazení, musíme rozhodně pochválit Geralta v podání Henryho Cavilla, kterého jsme si pochvalovali už od jeho řečí o tom, že by si postavu rád zahrál. Jde vidět, že postavu hodně studoval a inspiroval se i hrami od CD Projektu, ale to samozřejmě nevadí, když postavu zpracovali tak přesně a ikonicky. Perfektní byl rovněž výběr herce Marigolda, jímž je Joey Batey. Není divu, že tvůrci už dlouhou dobu před seriálem říkali, že to on je hrdinou seriálu, jelikož se jeho ztvárnění vážně povedlo.

Výborně zvolili samozřejmě také představitelku Ciri, ale musíme říct, že u Yennefer se rozhodně sekli. Nebo je to vina scénáře? Jde vidět, že je Anya Chalotra schopná herečka, ale postavu Yennefer zahrála rozhodně jinak, než jsme zvyklí. Jelikož se nám tvůrci rozhodli už na začátek ukázat její minulost, tak divák už od počátku vnímá tuto postavu jen jako raněnou bytost, která chce najít své místo ve světě. Takhle jsme však postavu Yen měli začít vidět až později, kdy se v ději začínala ostatním otevírat. Postava tak před námi nemá žádné tajemství, které by ji polidštilo v budoucnu, ale v lepším světle ji vnímáme už od samotného počátku.

Zvrat s Myšilovem se podle nás vůbec nepovedl.

Stejně tak nebudeme moci komentovat ani postavy Cahira a Fringilly, jež vnímáme od počátku jen jako záporné postavy. Uvidíme, třeba jejich přerod zpracují v následujících řadách tvůrci opravdu bravurně, ale zatím jsou to akorát čistí padouši bez nějaké hlubší osobnosti. Když už jsme zmínili postavu Cahira, určitě se musíme vyjádřit i k jeho dějové lince s dopplerem a Myšilovem. Tady jde vidět, že tvůrci potřebovali linku Ciri nějak natáhnout, tak ze scény odstranili jednu důležitou postavu, která se později objevuje v románech, a nahradili ji specifickým monstrem. Tato linka však skončila dříve, než začala a co se týče dopplera, tak místo komické podoby sáhli maskéři radši po více děsivé, aby tato příšera mohla být prostě zlá.

Za nepovedené bychom označili rovněž i finále, kde všichni od Soddenu čekali rozhodně více. Navíc setkání Geralta s Ciri postrádá jakékoliv emoce, jelikož se postavy nikdy předtím nesetkaly a linku s Brokilonem si tak prošlo akorát samotné Lvíče z Cintry. Co se týče uvěřitelnosti světa, měli tvůrci sáhnout rozhodně po více středověkých kostýmech, jelikož tyhle byly modernější a seriál samozřejmě trpí i syndromem „špinavé lůzy“, kdy všichni nosí hnědé oblečení a jsou špinaví od ucha k uchu. Zcela nesmyslné tak následně byly pasáže s Ciri, kdy se mezi spodinou pohybuje v modrém plášti a nikomu to nepřijde divné, i když si tuto barvu kvůli její ceně mohli dovolit jen ti nejbohatší.

Hlavně nenápadně, Ciri, hlavně nenápadně.

Celou atmosféru ale samozřejmě ruší i zapojení afroamerickým herců, proti nimž samozřejmě nic nemáme, ale celé „slovanské prostředí“ prostě zabíjí. Specificky měly působit Zerrikánky doprovázející Borche, ale kvůli většímu přítomnosti černochů tak vyčnívají maximálně svým oděvem. Ve výsledku tu ale nemáme pouze černochy v řadách lidí, ale i elfů a trpaslíků, protože proč ne. Chvílemi nám bohužel slovanská nepřišla ani samotná hudba, přičemž Geraltova hlavní znělka je prostě otřesná. Takový mix orientální a elektronické hudby k němu prostě nesedí. Naneštěstí nemá seriál ani jeden zapamatovatelný motiv, který by člověku mohl utkvět v hlavě, tak snad se skladatelé překonají u příští série.

Když to vezmeme kolem a kolem, seriál dopadl rozhodně lépe, než jsme čekali, ale k dokonalosti to má pořád daleko. Původně jsme si říkali, že by mohl být srovnatelný s první řadou Hry o trůny, ale poslední dva díly a nepovedeně natažená linka s Ciri celé hodnocení prostě snížily. V čemž však seriál proti Trůnům rozhodně vede, jsou bojové scény s mečem, kdy je choreografie na opravdu vysoké úrovni. Zaklínač je určitě nadprůměrný seriál, který ale náročného diváka plně neuspokojí.

Hodnocení: 70 %

Jít na The Witcher | Jít na Edna