Recenze: Jak u nás bodovala první řada?

Recenze: Jak u nás bodovala první řada?

19.12.2016 16:14

Máme za sebou celou první řadu seriálu Van Helsing, proto je načase, abychom se vyjádřili, jak se nám celá řada líbila. Splnila ženská lovkyně upírů očekávání, nebo stanice Syfy šlápla úplně vedle? Přečtěte si naší recenzi a povězte nám, co si myslíte o seriálu.

Seriál Van Helsing mapuje příběh Vanessy, která se po třech letech probouzí z kómatu a zjišťuje, že svět se za ty tři roky změnil – na pomyslném trůnu nyní sedí upíři, kteří zotročili lidskou rasu. Slaboučký Odboj se snaží s nimi bojovat, ale zoufale potřebuje zbraň, které se upíři bojí. A tou je právě Vanessa.

Příběh nezní vůbec špatně, největším problémem ale je, že tvůrci s ním nedokážou pořádně pracovat. V seriálu se vyskytují zajímaví pradávní upíři, kteří vedou komunitu upírů a lidí. Bohužel Dmitri, Julius či Rebecca nedostávají příliš prostoru a prakticky se v seriálu objevují pouze v jedné kraťoučké scéně za epizodu, což je dost málo.

Jejich scény vždy stály za to a pokaždé jsme se dozvěděli něco nového o komunitě, způsobu žití upírů, jejich zvycích. Ve třinácti epizodách ale tyto postavy prakticky nedostávaly žádný prostor a pozornost se soustředila na malou skupinku v nemocnici. V té vyčnívá například voják Axel Miller, který si je vědom výjimečnosti Vanessy a vidí ji jako naději pro budoucnost lidstva.

(Vanessa a Axel – dva tahouni seriálu. Foto: Syfy)

V seriálu je celá řada vedlejších postav. A když říkáme vedlejších, opravdu už více vedlejší být nemohou. Ať už budeme mluvit o Samovi, Mohamedovi, Johnovi, doktorce, Fleshovi či Brendanovi, za celou řadu téměř žádná z těchto postav nedostala prostor k nějakému zajímavému rozvoji a v podstatě po celé první řadě o nich nic nevíme.

Maličko z této skupiny vyčnívá Mohamed, jehož dějová linka začala být zajímavá ve chvíli, kdy zradil Vanessu a chtěl zachránit svou sestru Sheemu. Bohužel tato dějová linka byla odhalena až v předposlední epizodě He's Coming. Podobně tomu bylo i u Sama. Je těžké si za celou řadu vybudovat k postavám nějaký vztah, když jsme se o nich v průběhu sezóny prakticky nic nedozvěděli.

A u hlavních postav to nebylo o moc lepší. Axel je sice sympaťák, ale jednalo se o přímočarou postavu, která měla v seriálu jasně definovaný začátek a konec. Samotná Vanessa sice párkrát v epizodách zazářila, ale její schopnosti a původ nám byly odhaleny až v samotném závěru řady, kdy už bylo pozdě. Všechny tyto výtky podkopávají nohy seriálu, ale stále to neznamená, že seriál nestálo za to sledovat.

(Jednou z nejlepších epizod byl díl For Me, kdy upíři zaútočili na nemocnici. Foto: Syfy)

Co se naopak velice povedlo, byly záhady v podobě utajovaného vraha uvnitř skupiny. Tvůrci nás drželi celou řadu v napětí, kdo by mohl být oním vrahem a každou epizodu jsme dostávali nové indície. Jakmile jsme si už mysleli, že vrahem by mohla být ona postava, v další epizodě nás tvůrci opět svedli ze stopy, a nenápadně ukázali prstem na někoho jiného.

Co se také velice podařilo, byla nečekaná úmrtí hlavních a vedlejších postav. Když bylo odhaleno, že Vanessa dokáže proměnit upíra zpět v člověka, už nás napadalo, že v seriálu prakticky nikdo nemůže umřít. A ono to bylo přesně naopak. Přibližně uprostřed řady prakticky každou epizodu umírala nějaká postava, čímž se seriál stával napínavější a napínavější.

Jednotlivé epizody se poměrně pěkně sledovaly a seriál neměl vyloženě špatný díl. V lepším rozletu mu spíše bránily jednotlivé postavy a jejich prokreslení, malý výskyt pradávných upírů a nevyužitý potenciál hlavní postavy Vanessy. Seriál rozhodně není tak špatný, jak se o něm v komentářích na tuzemských i zahraničních webech mluví, ale kvůli pár negativním bodům, které jsou popsáné výše, je to tak průměr s odřenýma ušima. Snad se to u druhé řady zlepší.

Hodnocení: 60%

Jít na Van Helsing | Jít na Edna