Vikings (Vikingové)
94/100 - 952×

Vikings(Vikingové)

Seriál z tvrdého a tuhého prostředí, z doby Vikingů, kteří byli nemilosrdnými bojovníky. Příběh sleduje dění legendárního Ragnara Lothbroka a jeho rodiny, který bojuje s nástrahami tvrdých severských podmínek.

Kanada | 2013 | Ukončeno
6 sezón | History, Amazon | 43 minut
Akční, Historický, Válečný
Alexander Ludwig (starší Bjorn Železný), Jordan Patrick Smith (starší Ubbe), Marco Ilsø (starší Hvitserk), Katheryn Winnick (Lagertha), Gustaf Skarsgård (Floki), Alex Høgh Andersen (starší Ivar Bezkostý), Georgia Hirst (Torvi), Peter Franzén (Harald Krásnovlas), Travis Fimmel (Ragnar Lothbrok), Clive Standen (Rollo Lothbrok), Jennie Jacques (Judith), John Kavanagh (Prorok), Moe Dunford (Aethelwulf), Alyssa Sutherland (Aslaug), Linus Roache (Ecbert)

Recenze knihy Vikingové – Nájezdy synů

Recenze knihy Vikingové – Nájezdy synů

Vikingové – Nájezdy synů jsou druhým dílem série od Lasseho Holma a už během prvních dnů prodeje se pyšní štítkem bestseller. Uspokojí ale i náročné čtenáře?

11 0
17.10.2019

Recenzi napsali redaktoři z Knihy Dobrovský, kde můžete knihu i zakoupit.

Lasse Holm je tu zpět s druhým dílem trilogie o Rolfu Rapkæftovi a výpravách Lodbrokových synů raného vikinského období.

Stejně jako v případě prvního dílu se i tentokrát jedná o propracovaný historický román s velkým množstvím detailů. Kniha skýtá věrohodný obraz vikinské kultury a kromě přesvědčivého líčení nájezdů a rabování přesvědčivě vykresluje jednotlivé postavy, které tak působí naprosto autenticky.

Rolf Rapkæft a Lodbrokovi synové Sigurd, Halfdan a Bjørn jsou na výpravě v oblasti Středozemního moře. Rabují, plení a zažívají vítězství na franském pobřeží, nicméně Maurové/muslimové jim dále na jihu dají pořádně zabrat. Vikingští bojovníci se ženou za slávou a kořistí a velet houfu dobyvačných válečníků lačnících po plenění a rabování není snadné. Současně začíná na lodi docházet k tajemným úmrtím a členové posádky si brzy uvědomí, že je mezi nimi vrah. Tato záhada vystavuje Rolfa zkoušce. On sám však i tak zažívá nejrůznější strádání a soužení – mnich Jarvis v něm probudí výčitky svědomí, přátelství s Hasteinem utrpí trhliny a nevlastní sestra Bella požaduje, aby za ni vyřídil jednu nepříjemnou záležitost.

Z toho, co bylo řečeno, vyplývá, že Lasse Holm ve druhém díle sleduje velké množství zápletek, odboček a dějů, z nichž dokáže ztvárnit jeden velký, celistvý příběh.

Při vikingských nájezdech a rabování se příběh zaměřuje především na Rolfovy šermířské souboje, ale Lasse Holm se při líčení drancování a plenění zčásti věnuje i měnícímu se pohledu Rolfa Rapkæfta na vikingy, jenž kolísá mezi pobouřením a fascinací. Tak je tomu například ve scéně, kdy Rolf vidí, jak se žena s dítětem v náručí vrhá na útěku před vikingy do moře a ve vodě pak zoufale pátrá po svém dítěti, zatímco vikingové se jí pobaveně posmívají. Nejsilnější stránkou románu je bezpochyby způsob, jakým Lasse Holm vykresluje jednotlivé charaktery. Postavy tak působí nadmíru důvěryhodně a charaktery a jejich vzájemná dilemata a myšlenky jsou vylíčeny opravdově a aktuálně.

Jak bylo řečeno, Rolf Rapkæft prožívá zápas s vlastním svědomím. Současně se v románu objevují záblesky názorů starého vzpomínajícího Rolfa, které fungují neuvěřitelně dobře, i když se chvílemi může zdát, že jeho váhání a nerozhodnost se točí v kruhu a je tu jen proto, aby se oddálil čas konečného střetnutí, jež nutně musí v závěrečném díle přijít.

Nutno podotknout, že stejně jako v prvním dílu jsou i ve druhém svazku nejzdařileji vykresleny portréty vedlejších postav. Tři Lodbrokovi synové vystupují ze zkarikovaných archetypů a dostává se jim mnohem více odstínů a nuancí. Nejpůsobivější je postava Belly. Jde o velice zdařilý portrét ženy, jež vzala osud do svých rukou a bojuje vlastní zápas o přežití v cizím světě ovládaném muži. Lasse Holm obecně zkoumá nejzásadnější rys člověka, a to jeho vůli přežít. Zkoumá, co všechno je člověk ochoten udělat a co všechno tenkrát musel být ochoten udělat. Příkladem je muslimský chlapec z ulice Khalid s jeho schopností přizpůsobit se novým okolnostem. Zajímavý je ovšem i příběh zmučeného kněze, který navzdory tomu, že působí jako světec, okamžitě využívá vlastní nepřátele k vykonání krevní msty a podtrhuje schopnost Lasse Holma vcítit se do tehdejší mentality.

Knize předcházely důkladné rešerše, a jestliže se člověk chce o tomto období něco dovědět, najde zde nepřeberné množství materiálu. Nicméně je třeba konstatovat, že román se primárně obrací k publiku, jež se o vikingy, ságy a severskou mytologii již zajímá. Pokud člověku taková tematika nic neříká nebo pokud o tomto období nic neví, možná se mu odkazů na historii a ságy dostane až příliš mnoho. Ale pro znalé je tu mnoho drobných detailů – například zapojení rodiny Medicejů v podobě možného, byť „vymyšleného“ předka této významné dynastie.

Kriminální zápletka románem bohužel neprochází jako hlavní nit tak, jak tomu bylo v předešlém dílu, a působí poněkud nuceně v tom smyslu, že se vše naplno rozvine na posledních 40 až 50 stranách knihy.

Román, který plně dostojí kvalitě svého předchůdce, je v žánru historických románů mistrovským dílem. Lasse Holm umně propojil křesťany, uctívače Ásů a muslimy v nádherné mozaice, jež se dotýká historie, hodnot, rozdílů a společných rysů těchto náboženství. Tím nejlepším je pak schopnost Lasseho Holma vytvořit autentický obraz doby. Dosahuje toho samozřejmě především díky svým nesmírným historickým vědomostem, ale i díky své schopnosti vcítit se do tehdejší mentality a vytvářet věrohodné charaktery.

Zdroj: History, Amazon