Recenze: Napoleon

Recenze: Napoleon

Ridley Scott natočil životopisný snímek o nejslavnějším francouzském císaři Napoleonu Bonapartovi, který konečně dorazil do českých kin. Dostali jsme epické drama hodné Oscarů nebo rutinní záležitost bez špetky originality?

5 2
23.11.2023

Ambiciózní historický epos dlouhý 154 minut odstartuje slušným tempem, ale postupně ztrácí rychlost k vrcholnému finále rýpáním do Napoleonova osobního života a jeho vztahu s první manželkou Josefínou, na čemž je děj z velké části postaven. Celý snímek mapuje přes dvacet let jeho života, kdy dojde na důležité milníky a vítězství. Skáče se z jedné události do druhé, a než se nadějete, jste o pět let dál v příběhu. A možná právě kvůli kratší stopáži film trpí a Ridley Scott proto připravuje 270 minutovou verzi pro Apple TV+.

Pastva pro oči i uši

Vytknout musíme tedy zkratkovitost a plytkost děje, který se nikde zbytečně nezdržuje a některým událostem nedává dostatečný důraz, jenž by si zasloužily. Film ale vyzdvihuje do výšin naprosto jedinečné audiovizuální zpracování, které vás uchvátí a vtáhne natolik, že budete mít pocit, že bitvy a vojáky běžící proti sobě sledujete zpovzdálí. Kamera a scenérie jsou spektakulární a sledování bitvy z ptačí perspektivy, na kterou krátce taky došlo, je něco, co kinematografi­i chybí.

(Joaquin Phoenix jako Napoleon Bonaparte, Foto: Apple TV+)

Ačkoli jsou souboje mezi vojáky masivní a tvůrci se nezdráhají brutálních scén, chybí jim jakási gradace. Bitev je hned několik ale, až na závěrečnou, všechny proběhnou bez jakéhokoli pořádného vyvrcholení a trvají pouze krátce. Ona závěrečná bitva je ze všech nejdelší, ale opět u ní chybí vzkvétající napětí a jakýsi pocit osudovosti, kterou Napoleon Bonaparte zřejmě při svém posledním usednutí na koně zažíval. Vizuálně působí epicky, ale potřebovala by pocukrovat.

(Masivní, vizuálně neskutečné bitvy, kterým chybí napětí, Foto: Apple TV+)

Jak už to tak bývá, i zde silným aspektem je hudba, která v některých částech sedí dokonale, jindy kazí atmosféru a scénám dává jiný nádech, než by měly mít. Tu ale dokážou vynahradit herecké výkony Joaquina Phoenixe, u kterého je cítit zranitelnost, a Vanessy Kirby, která je v roli manželky Josefíny úchvatná.

(Vanessa Kirby jako manželka Josefína, Foto: AppleTV+)

Resumé

Vynecháme-li i pár historických nepřesností, ve výsledku je Napoleon od Ridleyho Scotta poctivou řemeslnou prací, která vás vtáhne svým audiovizuálním zpracováním, scenériemi a hereckými výkony. Ale přes to všechno snímku chybí vzkvétající napětí a prostor pro vykreslení některých událostí. A možná právě to přinese plánovaný režisérský sestřih.

Hodnocení: 65 %