Star Trek: Picard
86/100 - 76×

Star Trek: Picard

Seriál se odehrává osmnáct let poté, co se Jean-Luc Picard naposledy objevil ve filmu Star trek: Nemesis. Picard je hluboce zasažen zničením Romula. Bývalý kapitán již ale není osobou, kterou býval. Za ty léta se změnil a dohnala ho jeho temná minulost. Sám se ale musí vzchopit, protože vesmír s ním neskončil a bere ho na další nebezpečné dobrodružství.

USA | 2020 | Ukončeno
3 sezóny | CBS All Access | 50 minut
Akční, Mysteriózní, Sci-fi
Patrick Stewart (Jean-Luc Picard), Alison Pill (Agnes Jurati), Evan Evagora (Elnor), Michelle Hurd (Raffi Musiker), Santiago Cabrera (Cristóbal Rios), Isa Briones (Soji Asha), Harry Treadaway (Narek), Peyton List (Narissa Rizzo), Tamlyn Tomita (Oh), Jeri Ryan (Sedmá z devíti)

Recenze první řady seriálu Star Trek: Picard

Od finále uběhla už nějaká doba a většina fanoušků si určitě udělala čas, aby se podívala na finálovou jízdu admirála Picarda. Nyní máme tedy za sebou všech deset epizod a můžeme konečně bilancovat. Jak se povedl další výlet do světa Star Treku? Přináší něco nového?

7 2
6.4.2020

Po dvou řadách Discovery, které bezesporu zaznamenaly veliký úspěch, přesto otřásly fanouškovskou základnou, tady máme další seriál, který snad ještě více útočí na srdce zarytých fandů. Tvůrci vrací do hry legendárního Jeana-Luca Picarda, u kterého nám slíbili, že se vydáme na zcela nová dobrodružství a nebudou se oprašovat ta stará.

Splnili tvůrci svůj slib? Tak částečně. Seriál o Picardovi je bezesporu diametrálně jiný než předchozí Star Trek seriály, nutno podotknout, že tvůrci se nám přesto v každé epizodě snaží připomenout nějaký starý příběh či postavu, abychom nezapomněli, že jsme stále v onom světě. Ještě před uvedením první řady tvůrci slibovali, že rozhodně nemáme čekat v každé epizodě cameo nějakého starého známého.

Jak to dopadlo ve finále? Stejně jsme se starých známých dočkali a pokud to nebylo každou epizodu, tak alespoň ob epizodu. Z toho také vyplývá, že toto nové dobrodružství je spíše pro staré fandy, kteří se ve světě Star Treku dobře orientují a ke starým postavám mají již pevně vybudovaný vztah. Pro nového diváka ale celá řada epizod může být jen klasickým výplňovým příběhem, který by se dal i přeskočit.

(Hlavní záporné duo není špatné, ale dostalo málo prostoru pro interakci s těmi hodnými. Foto: CBS All Access)

Třeba taková epizoda Nepenthe nepřináší nic nového, pouze vrací do hry starého Williama Rikera, aby si fanoušci zavzpomínali a hlavně zabrečeli. A bohužel podobných scén je v celém seriálu hned několik. Nový fanoušek, nebo i ten starý, který si nepamatuje původní seriál (už je to přeci jenom nějaká doba, co se vysílal), ovšem bude považovat tyto scény a epizody za trochu zbytečné. Místo toho by se tvůrci měli věnovat novým postavám.

A zde se dostáváme k dalšímu kamenu úrazu. Nové postavy nejsou dostatečně zajímavé a pokud ano, tak nedostanou tolik prostoru. Například takový Elnor má skvělé entrée, ale jeho účast v dalších epizodách (a i význam) značně stagnuje. Něco podobného lze zaznamenat i u hlavního záporáka Nareka, který z posledních epizod až nápadně zmizel.

Najdou se samozřejmě i světlé výjimky. Jednou z nich je především rozporuplný kapitán Cristóbal Rios, který dokáže vzbudit alespoň špetku zájmu, ke slovu se ovšem taktéž dostane až ve druhé polovině řady. Hlavní slovo si tak bere nestárnoucí Picard, jeho staří známí a sem tam nějaká nová postava. Seriál má určitě rozmanité obsazení, zde se tvůrci snažili, jen by to chtělo si s postavami více pohrát, mezinárodní (a barevné) obsazení samo o sobě není zárukou kvality.

(A vítězem ankety o nejhorší postavu se stává doktorka Agnes Jurati. Foto: CBS All Access)

A co samotný děj? Ten není vůbec špatný. Tvůrci sice přišli s ohranou zápletkou, kterou známe z jiných filmů a seriálů, ale lze jim to odpustit. Tématika syntetiků a jejich pravý cíl byly odhalovány postupně každou epizodu, takže jsme se každý díl něco nového dozvěděli a vše nakonec zapadlo do celkové skládačky. Možná trochu zklame úplné finále, které je až moc pohádkové a zčistajasna a trochu násilně uzavírá hned několik dějových linek naráz.

Trochu mi to připomínalo finále první řady Discovery, která se do té doby jevila opravdu skvostně, ale ve finále se konflikt s Klingony vyřešil mávnutím kouzelného proutku. Jak to celé hodnotit? Mohlo to dopadnout rozhodně lépe, ale dle mého názoru i o dost hůře. Dost mi to svým stylem připomínalo seriál Heroes: Reborn, kdy tvůrci také slibovali, že půjde především o nový příběh a nové postavy, ale nakonec se vše točilo okolo těch starých.

Seriál Star Trek: Picard rozhodně není špatným počinem, ale je tuctově průměrný. Chybí mu zajímavější postavy a možná trochu propracovanější děj. Kolem Picarda je nutné mít několik zajímavých a podpůrných charakterů, které utáhnou epizody, přece jenom se nemůže celá tíha seriálu nechávat na devětasedmdesá­tiletém Patricku Stewartovi.

Hodnocení: 70%

Jak hodnotíte seriál vy? A těšíte se na druhou řadu?

Diskuze /21

Aki.Lee

Přesně jak se rozvíjí květina nebo rozbaluje dárek, z divného očekávání a spíš nemastného rozjezdu jsem ale dostal pokračování toho nejlepšího, co bylo v ST, zakončení STNG a filmů, nesplaceného mezi Picardem a Datem, a bylo to naprosto kulervoucí, na konci jsem nemohl ani dýchat, natož brečet, a ten poslední díl byl prakticky nejlepší věc ze Star Treku, co jsem za ty roky viděl, a že jsem všechno viděl už mnohokrát, protože jsem původní fan :-), přesně toto patří do ST seriálu, jedním slovem „hloubka“ (nefunkční Disco nepočítám). Škoda jen nepokračování filmů, to byl alternativní restart, rozjetý ad absurdum. A po zabití SW (což trochu napravuje Favreau v Mandovi) a přesunu MCU na moje pomyslné první místo, obrovská vzpruha. Fénix vstal z popela.

5.4.2020 | 0:09:08
Milano33

Plne sa stotožnujem s číselným hodnotením 70 %.

6.4.2020 | 15:30:09
Milano33

Na druhú sezónu sa samozrejme teším, len by ma zaujímalo, kedy asi by sme ju mali očakávať. Kvôli aktuálnej situácii nepredpokladám, že vyjde rovnako ako tá prvá, na začiatku roka v tých prvých mesiacoch 2021, asi skôr predpokladám, že koniec roka 2021, možno začiatok roka 2022, to sa mi zdá omnoho reálnejšie, takže nás čaká naozaj dlhé čakanie.

6.4.2020 | 15:34:17
ori

Ako niekto kto nevidel TNG ale má aké také povedomie o tom vesmíre to hodnotím priemerne, nebolo to zlé ale ani nič extra, také Discovery ma bavilo viac. Viem že napr. Riker bol v TNG jednou z hlavných postáv a keďže je ten herec stále sympaťák, tá epizóda o ňom mi vôbec nevadila. Zápletka aj ukončenie klasické klišé, ale nič iné som ani nečakal. Postavy dosť nezaujímavé, resp. nevyužité. Ja by som dal 50%

6.4.2020 | 15:52:18
surky3

shrnutí v pár slovech: vzestup a pád. Začátek skvělej ale pak to šlo postupně do kopru. To se navíc netýká jenom seriálu ale i postav. Například Dahj v první epizodě super ale postupně to bylo horší a horší. Na konci byla Soji úplně nevýraznou postavou.

6.4.2020 | 17:06:41
Railbot

Srajda. 30%. Ztotožňuji se. https://www.youtube.com/watch?…

6.4.2020 | 18:03:42
b2z

První tři díly SUPER … a pak už se začaly vršit camea … mrtvolky starých postav, které bezvýznamně pošlou na onen svět … technické a kontinuální nesmysly … odkazy na TNG či VOY, které byly trapně naroubované … polovina postav během děje ztratila význam … stálé protisvětlo, osvětlené plochy a odlesky, které nedávaly smysl … stovky lodí vyskočí z warpu, pokecaj nesmysly a zase skočí zpátky do warpu … jediný duševní rozměr zde představuje odkaz na TNG seriál a film Nemesis v cíleném a nízkém útoku na sentiment … a z Picarda je android … really? … myslím, že scénáristé mají slušně řečeno velké rezervy

6.4.2020 | 18:22:28
Rik

Příliš mnoho sentimentality a děj byl zpomalený,jako starý Picard. Přitom první epizoda a skvělý až filmový look mně tak navnadili,že jsem očekával událost roku. Nakonec zklamání a souhlas s resumé recenzenta-průměrný seriál.

6.4.2020 | 18:45:24
Elian44

Za mňa ako dlhoročného fanúšika 90%. Ale uznávam, že novým divákom, ktorí nepoznajú alebo veľmi málo poznajú pôvodnú TNG asi tie spomienkové epizódy veľa nedali a súhlasím aj s názorom, že nové postavy ako kapitán Rios mohli dostať viac priestoru. Škoda že tak jednoducho odbavili borgov.

6.4.2020 | 19:00:39
Kruppe1010

Emo slunickarska sracka.Prvni dil me navnadil,u dalsich jsem dokonce usnul.Ale musel jsem se dodivat,abych mohl napsat prvni vetu.

6.4.2020 | 19:34:43
shraddha

Je dobré si pustit pro srovnání první a poslední díl. První díl byl bomba…a poslední se jim fakt nepovedl, měli radši nechat Picarda umřít. Zbytečný seriál. I to proklínané Discovery bylo aspoň zajímavé a občas i napínavé. Tohle byla fakt nuda.

6.4.2020 | 20:48:40
percival2

Hele, já teda nevím, ale můj sedmdesátiletý otec, který před 20 lety hltal Novou generaci a 20 let předtím na rakouské televizi původní Star Trek, byl naprosto nadšený a díval se i s titulky. Možná proto, že konečně dávali SciFi, kde se mohl ztotožnit s hlavním hrdinou ;-) No a já se díval taky kvůli nostalgii a z tohohle pohledu mi to připadalo super.

6.4.2020 | 22:29:49
Liborias

V Picardovi bylo hodně věcí, které drnkali na tu správnou nostalgickou notu ve mně. První polovina byla zdlouhavá a rozjezd pomalý, konec zase možná trochu uspěchaný. Temná atmosféra Federace v na pokraji hodnotové krize, hezky odráží problémy dnešního světa, takže Star Trek dělá to, co vždy dělal a dělat měl, klade otázky staví zrcadlo a nenabízí snadné odpovědi. Pár prvků, jako vesmírné orchideje bylo vyloženě přitažených za vlasy. Celkově se mi to ale líbilo. Bylo tam pár věcí, které mi vadily, ale zdaleka ne tolik jako v příšerném seriálu Discovery. Chápu že současné generaci diváků, kteří jsou ze školy řádně poučeni, jaké hodnoty se jim mají líbit, se Discovery asi líbilo, pro mě to ale byl vrchol úpadku a plazení se v bahně korektnosti, ve snaze zavděčit se úplně všem, kromě nenáviděné genderové skupiny specifického fenotypu, která ovšem tvoří většinu fanoušků původních seriálů.

6.4.2020 | 23:54:24
kazihorka

Já teda nesouhlasím a po dlouhé době je to seriál, u kterého snesu i „citové“ scény. Není jich moc a je pravda, že seriál hodně navazuje na novou generaci, ovšem počítám, že moc diváků, který by neviděli alespoň některé původní epizody se dívat nebude. Za mě 90 %.

7.4.2020 | 7:44:14
JohnLuther

Osobne by som dal seriálu minimálne 85%.

7.4.2020 | 11:51:40
captain

Zírám a koprním, krom snad dvou příspěvků, co se tady zas vede za rádoby odbornou debatu a naprosto nesmyslná hodnocení… Srovnávat Picarda s Disco Trisco?! Ale prosím vás, nebýt kapitánů Lorcy a Pika, ani se žádná nekonala! Kdo zná svět TNG, DS9 a VOY včetně filmů, knih, komiksů a her, musel s něčím takovýho počítat. A za mě, se to teda, podařilo na výbornou, případně na jedna minus. Těším se na další řadu! Budu se opakovat, ale jak tam skočil kapitán Riker a prohlásil, přece nebudu zahradničit a pizzařit, když ty tu, JL, máš takovou zábavu… A Sedmá? Zase zachraňujete galaxii, JL… Tak to vídim na 130% jako Šternberk!

#19 Boudiccaw
7.4.2020 | 19:42:22
Kaylee

Odpovědi na vaše otázky.

9.4.2020 | 9:51:54
W.Dux

Také nestačím zírat, co jsou schopni lidé zkritizovat a jsem velice šťastný, že jsou tu i zastánci tohoto seriálu. Já jsem kromě originální (první série) viděl vše a jsem skalním fandou Star Treku, i když ne zrovna J.L.Picarda (mám oblíbenější kapitány), ale musím říct, že série byla velice povedená a dal bych určitě 90%. Sedmý díl s Rikerem a Troi byl naopak pro mě super a Sedmou z devíti nepohrdnu nikdy. Vůbec mi nevadí, že se tvůrci vrací ke starým postavám, však o nich přece Star Trek je.

#20 surky3
10.4.2020 | 14:42:17
Boudiccaw

#16 captain: jj 130% by mohlo stačit :)

11.4.2020 | 8:28:20
surky3

#18 W.Dux: Já se zas divím že lidem stačí pár návratů a dávají tomu 90–100%. Sry ale konec série nemohl být nejspíš horší. I kdyby přišel Q, lusknul prsty a všechno vyřešil, tak by to bylo asi lepší než to co jsme dostali. Ta kouzelná hůlka to bylo docela k smíchu :D . Jak byla Dahj skvělá v prvním díle tak Soji hlavně ke konci dost bída atd… „Nostalgie“ prostě nestačí. Dnes jsou hranice pro úspěch nastavené úplně jinak než před 20+ lety. Přitom to začalo tak dobře, takže nechápu proč to skončilo tak blbě. Ale to samé i když ne v takové míře se vlastně stalo i na konci první série Discovery. Ten proslov Michael byl naprosto k smíchu. Každopádně Discovery jsem sjel před nedávnem a musím říct, že je daleko lepší než Picard (když se podívám na celou sérii/série).

#21 Shakki
12.4.2020 | 7:02:52
Shakki

#20 surky3: Jsem si jistý že tohle jsi říkal i o Enterprise, které bylo považované za odpad a nyní lidi na serii začínají měnit názor, včetně mě. Osobně Picard i Discovery jsou tak nějak na stejné lodi, nic hrozného, nic úžasného. CBS prostě mělo mrtvou značku a tak si řeklo, že budou protitrampovští a nalepí na to značku Star treku aby se to lépe prodávalo. Žádný ze scénaristů nezáleží na scifi a už vůbec ne na Star treku jako takovém a aby se neřeklo, v každé epizodě narvou tolik easter eggů aby když nic člověk si připradal sentimentálně, že to stále patří do Star treku. Takže je to takové zvláštní, na jednu stranu CBS jednoznačně o scifi, nebo Star trek nestojí, na druhé straně nic lukrativnějšího na svém kanálu momentálně nemá a těžko se tohoto bude zbavovat, když inkasují nejen za sledování serií, ale i za knihy, hračky, a další upomínkové předměty s licencí Star treku. Otázka je zda nové vedení půjde stále touhle „we hate everyting“ cestou, nebo předloží divákům jinačí kvalitní produkci, která bude odlišná, ale hodná jména Star trek.

28.4.2020 | 13:41:47

Picardem nic končit nebude, herci z Nové Generace prý teprve začínají

Stará parta se dá opět dohromady, aby se rozloučila v závěru seriálu Star Trek: Picard. Návrat to měl být původně jednorázový, ale stará posádka v sobě najde dost sil, aby pokračovala. A zřejmě studio nebude proti. Herci nyní naznačují, že se bude pokračovat i po seriálu.

Co nabídne závěrečná řada Picarda navíc oproti seriálu Nová Generace

Už zítra nás čeká premiéra třetí řady seriálu Star Trek: Picard. Nevrací se ovšem jen náš oblíbený Jean-Luc, ale i většina posádky Nové Generace. Bude se hrát na nostalgii a naše city, přesto by seriál měl mít něco navíc. A to prý má. Stewart nyní vysvětlil co.