Prométheus - recenze jako osobní dopis

Další dojmy z projekce Prométhea jsou tady. Tentokrát velmi osobní, ve formě otevřeného dopisu režisérovi Prométhea.

0 0
7.6.2012

Ahoj Ridley,

Tady Tomáš. Dlouho jsme se neviděli. Pamatuješ si na mě?

Jsem tvůj největší fanda.

Vetřelec je můj nejobíibenější film, který si natočil. Víš, že jsem se narodil jen tři dny před premiérou prvního Vetřelce? To není náhoda. Jsem také velkým fandou všech ostatních Vetřelců, ale nikdy bych si samozřejmě nedovolil pochybovat, že první díl od tebe je nejlepší. Když jsem se před třemi lety dozvěděl, že to budeš právě ty, kdo dostane na starosti pokračování Vetřelce, byl jsem radostí bez sebe. Ty – kdo před 33 lety celou ságu začal. Tomu říkám návrat, kam se hrabe George Lucas!

Navíc, když jsi oznámil, že víc než jen opakovat další vetřeleckou vyvražďovačku chceš prozkoumat původ vetřelce a spojit to dohromady s původem lidstva, to byla potom zpráva! Už žádné experimenty s predátory, prostě vetřelec jak se patří. Začal jsem se opravdu moc těšit.

A to byly přede mnou teprve ty první trailery, ty neskutečně precizní záhadné trailery, které jsem si pouštěl pořád dokola a zkoušel jsem v v prvních záběrech zkoumat o čem film asi bude. Pak přišly ty povedená virální videa – opravdu si chtěl budovat ten svět ve všech detailech. Paráda! No a pak konečně přišel Den D a Hodina H a já konečně mohl začít s tebou další vesmírnou výpravu.

Ach jo, Ridley, proč si mi to udělal?

Víš, Prométheus není špatný film. Jen je to úplně jiný film, než jsem chtěl vidět. Ne že bych chtěl za každou cenu vidět vetřelce, vlastně jsem moc rád, že film prakticky vůbec není o nich. A jsem moc rád, že ses rozhodl soustředit se na tu neznámou mimozemskou rasu a vcelku rozumně ignorovat, co si o nich myslí komiksoví autoři, kteří už jejich návaznost na vetřelce dávno vysvětlili. Ono nechat pobíhat po plátně slony ve skafandrech by nebylo moc pěkné.

Ale co mě nepotěšilo, že ses za každou cenu snažíš udělat z Prométhea nějaké hlubší filozofické dílo. Proč řešit nějaké velké otázky, co je Bůh, zda nás stvořil k obrazu svému a zda když my tvoříme androidy, jsme vlastně také Bohy? Takové filmy točil naposledy Stanley Kubrick a museli k nim přibalovat knížky, aby je někdo pochopil.

Víš, od tebe čekám, že vezmeš vesmírnou loď, pošleš jí do vesmíru a necháš ji, aby v ní strašilo. Já vím, je to hrozně laciné, ale funguje to. Jsi přeci komerční režisér, točíš film za 160 miliónů dolarů, tak proč si chceš uspokojit nějaké hlubší ambice? Podívej se jaký měl Vetřelec – ale čert to vem – i třeba Avatar – jednoduchý příběh a jaká to byla jízda. Jsi mistr filmového napětí, nikdo nedokáže budovat tak hutnou atmosféru jako ty, tak proč nemohl být Prométheus celý film jako jeho prvních třicet minut?

A hlavně chci, aby to mělo jasný začátek a jasný konec.

To nechci moc, ne? Když ses rozhodl prozkoumat vesmír Vetřelce a samotné vetřelce do nich prakticky neobsadit, je to v pořádku. Ale my čekáme, že tyhle dva příběhy se nějak spojí. Nechápu, proč sis nechával zadní vrátka pro nějaká pokračování a Prométheus se musí odehrávat na jiné planetě, s jiným vrakem a s jinými piloty než bylo vidět v jedničce Vetřelce. Proč to nemohlo být mnohem víc provázané a logicky uspořádané? Takhle lidi akorát zmateš.

Já vím, není to tvoje chyba. Ty si scénář nepsal. Psal ho ten člověk, který šest dělal seriál Ztraceni. No a viděl si jak ten seriál skončil? Šest let nás lákal na něco extra, šest let nám tvořil krásnou mytologii a pak nám nabídl akorát divnou scénu v kostele, zatímco největší tajemství zůstaly zahalené. Víš, měl jsem ten seriál fakt moc rád, ale když jsem ho dokoukal, cítil jsem se velmi podobně jako když jsem dokoukal Prométhea. Zklamaný, plný nezodpovězených otázek a nenaplněných očekávání.

A nesnaž se mi prosím nakecat, že nejdůležitější jsou postavy a jejich jednání, víra či takové ty kecy. Jsem moc rád, že sis do role androida vybral Michaela Fassbendera, hraje báječně. Jsem moc rád, že si navlékl Charlize Theron do těsné uniformy. Taky jsem rád, že si naučil Švédku Noomi Rapace mluvit pěkně anglicky. Tady dobrý.

Ale já chci vědět, co jsi tím chtěl říct!

Víš, asi bych víc než nějaké flashbacky ocenil buď víc akce nebo víc vysvětlování. Copak Ripley byla úžasná tím, že bychom museli znát celé její dětství? Ne, jen moc dobře věděla, kdy vzít do ruky plamenomet a kdy utišit malou holku. Prosté, milý Ridley.

A upřímně ze všeho nejvíc chci vědět, jestli teda jsou mimozemšťané dobří nebo zlí, zda měli nějaký záměr, proč na Zemi umístili koordináty planety, která jim ani nepatřila, odkud vlastně jsou a proč vlastně dělali všechno to, co se tak poté zvrhlo. Bojovali snad s někým? Ach jo, vidíš samé otázky…

Asi je dobře, že jsem těsně před promítáním po té úžasné marketingové kampani četl pár negativních recenzí. Protože jinak bych byl – slušně řešeno – nasraný. Takhle jsem jen rozpačitý. Čekal jsem velkolepý dárek, nádherně zabalený, na první pohled tajemný, ale uvnitř dobře známý. A co jsem dostal? Nedodělek.

Nesváděj to prosím, že na Blu-rayi v režisérské verzi to bude jasnější nebo že vznikne pokračování, když film bude úspěšný. Takových „když“ už filmová historie zažila.

Pamatuj si Ridley, že my filmoví diváci jsme jako děti. Můžeš nás navznazovat, pokoušet, ale musíš s námi jednat na rovinu. A navíc – dokážeme být velmi, velmi nespokojení, když nedostaneme to, co jsme chtěli.

Hodnocení: 60%

Diskuze /25

Radmila67

Tak fantastickou recenzi jsem ještě nečetla, ten dopis šel přímo z mé duše, díky ti za něj.

7.6.2012 | 21:46:21
shehezerada

Místo, aby recenzni pláč pisatele (opravdu velmi zdařilý) na rameni mistra Scotta zapůsobil spíš odrazujícím dojmem, je to v mém případě, přesně naopak. Vzbudil ve mě obrovskou zvědavost, zejména po zmínce o filosofických otázkách. Ty totiž ve Vetřelčích sériích (které miluji stejně jako zmiňovaný smuteční pisatel) a jim podobných odvozeninách jaksi nejsou vůbec k mání. Ony nejsou k mání defacto ani v jiných filmech obdobného charakteru, jelikož v nich se chce, aby co možná nejjednodušším a nejefektnějším způsobem diváka pobavily. Takže mistře Scotte, pokud ses vydal trošku jiným směrem, který nutí tu tunu diváků přemýšlet jinak, než „zabije-nezabije“, „sežere-nesežere“ atd.., tak Ti tleskám už předem a na film se opravdu těším. A nenech si zkazit tvůrčí náladu případným nepochopením vetřelčích fanoušků, věřím, že těch, kteří budou chtít u filmu i přemýšlet, bude nakonec přeci jen většina.

7.6.2012 | 23:04:08
ssgt.Jíra

slyšeli jste slovo boží.. :) jenže bohužel Prometheus pokládá desítky nových otázek, žel odpověď nepřichází ani na jednu.. a to mě na tom mrzí asi nejvíc..

ssgt.Jíra
7.6.2012 | 23:09:14
Hurley

Tohle celý téma okolo nevysvětlených otázek je strašně zajímavý. Mě to totiž naopak přišlo naprosto famózní.

Až se s Thomasem znova někdy potkáme, na téma Prometheus to asi bude hodně dlouhá rozprava. :)

7.6.2012 | 23:15:46
ssgt.Jíra

já jsem čekal odpovědi na to na co čekám už 33let, odkud jsou, proč jsou, kde se vzali a proč jsou takový jaký jsou.. tad je sice hokuspokus náznak vysvětlení, ale je tak nešikovnej, že vlastně nan nic neodpovídá a navíc přináší jen další a další otázky..???? když nekdo položí otázku čeká odpovědˇ, ale nesnáším odpovědi ve stylu otázky.. tohle jsem už nesnášel jako malý dítě :(

ssgt.Jíra
7.6.2012 | 23:50:57
Hurley

(možné spoilery)

ssgt.Jíra: Já ten film hlavně nechápal jako nějaký rozřešení nejpalčivějších otázek, to si IMHO Ridley nechá na další díly (ano, je mi jasný, že na tenhle argument jste s Thomasem alergičtí :).

Já Promethea chápal jako příběh vyprávěnej čistě z úhlu pohledu lidský posádky. Oni tam sice přiletěli za svým cílem, chtějí znát otázky na svý odpovědi, jenže na to jim Tvůrci z vysoka kašlou a maj zjevně svých starostí nad hlavu.

Abych to tak nějak hezky shrnul prostřednictvím jedné populární meme: "- Why did you make us?

• Because FUCK YOU, that´s why."

A klidně mě za to ukřižujte, ale právě kvůli tomhule přístupu se mi Prometheus tak líbil.

7.6.2012 | 23:57:18
shehezerada

Inu, milý Jíro, takový už je život… Na některé otázky se odpověď nabídne sama, na některé se čeká celý život a některé nejsou zodpovězeny nikdy. Chápu to tak, že naše civilizace některé otázky ani neumí vytvořit, natož si na ně odpovědět jelikož prostě ještě nedozrála… Takže fázi, kdy je otázka aspoň vnuknuta nebo vytvořena, bych brala jako dobrý začátek k přemýšlení a cestě vpřed. Navíc, to, co je nezodpovězeno a tudíž ukryto tajemstvím, mě osobně láká mnohem víc, než cesta vyšperkovaná na každé „proč“ pohotovým „protože“

7.6.2012 | 23:59:13
ssgt.Jíra

není ale základním prvkem a předpokladem otázky dostat na ni odpověď?! ;) ani hurleyemu a ani shehezerádě jejich názor neberu, ale já mam naprosto opačný.. tak jak čtu recenze.. pro někoho odpad a nej zklamání, pro jiné nej film všech dob.. u mě je tak napůl cesty mezi oběma.. rozhodně to ale není nej film a ani odpad! jen nenabízí to, co od toho PRAVOVĚRNÝ fanoušek vetřelců čekal ony zmiňované ODPOVĚDI.. a ty jsem chtěl i já.. o další otázky jsem vskutku nestál.. a nevím proč do všeho musí amíci míchat boha.. WTF?! ps: jo a Hurley jiná možnost než natočit prometheus 2 už ani není možná!!!!!

ssgt.Jíra
8.6.2012 | 0:13:23
Wrai

Directors cut nebude.

8.6.2012 | 14:55:40
ssgt.Jíra

pokud nebude tak to pak ale nedává smysl, to snad ani tak špatně sestříhaný nikdo do světa nemohl pustit, vždyť tam očividně schází několik scén :(

ssgt.Jíra
8.6.2012 | 15:09:16
Wrai

scény budú v bonusoch na dvd a blu-ray.

8.6.2012 | 15:19:30
ssgt.Jíra

jde o to zda zakomponované přímov ději nebo jen jako čistý bonus, to si to zas člověk pak bude muset poslepovat dohromady a udělat si vlastní DC..

ssgt.Jíra
8.6.2012 | 15:21:51
Wrai

Keby boli v samotnom deji tak je Directors cut.

8.6.2012 | 15:23:10
ssgt.Jíra

jen mě ještě napadlo.. proč zrovinka asi tak před 2tis lety nás chtěli SJ vyhladit? napadá mě že v tu dobu lidi zabili bohova syna ježíše, nemusel to bejt fousatej blonďák jak je všude prezentovanej, třeba to mohl být šedivej velkej SJ a biblická PANA marie.. bez styku otěhotněla, co když.. ;) jedna kapka sem jjedna kapka tam :) napadlo vás to samé? na každym šprochu pravdy trochu.. ;) jaký jiný trest pro lidi za vraždu syna by si tak bůh měl vybrat?

ssgt.Jíra
8.6.2012 | 15:25:17
Wrai

A nebol by to trochu prísny trest? Vyhladiť ľudstvo kvôli tomu, že pár jedincov zabilo Ježiša? Čo iné civilizácie, ktoré za to nemohli? … Myslím, že vyspelá rasa by to takto neposudzovala. Skôr si myslím, že sme nevydarení experiment, videli akí sme agresívni, za aké maličkosti vedieme vojny, akí režim civilizácie zaviedli(otroctvo, diktátorstvo).. nezávisle na sebe… a pochopili, že sa to nezmení, tak sa to rozhodli ukončiť.

9.6.2012 | 11:16:20
Hurley

No tohle mi jako zas až tak velká záhada nepřišla. Mě teda z toho filmu přišlo naprosto zjevný, že (SPOILER) <fint color=„#000000“>sme byli vypěstovaní, aby si na nás ozkoušeli účinky těch svejch biologickejch zbraní (/SPOILER). Nebo mi snad uniklo něco, co by tomuhle odporovalo?

9.6.2012 | 18:17:02
Wrai

Len to… že prečo by nás(staroveké civilizácie) potom navštevovali, učili(tie jaskynné maľby) a prečo by ľudstvu hovorili o sústave kde sa nachádza LV-223. Takže očividne sa snami kamarátili, ale zrazu ich strihlo a chceli nás vyhladiť

9.6.2012 | 19:08:14
Hurley

Ano, řekli lidstvu o LV-223, jenže když oni tam dorazili, co tam našli? Hm… že by velký skladiště zničujících biologických zbraní? :)

9.6.2012 | 19:52:03
Hurley

(Ale kdyžtak bych se s tímhle tématem přesunul do fóra. Tady spíš hrozí, že si to tu přečte někdo, kdo film ještě neviděl.)

9.6.2012 | 19:52:52
Wrai

Ako vieš? Prvé maľby boli z roku 35 000 B.C., že by tam mali toľko tisícročí arzenál?… a stavieb tam bolo minimálne 5, čo ak len vošli do tej nesprávnej?

9.6.2012 | 21:51:24
shehezerada

Téma „vypěstování“ lidí, které dává na frak Darwinově teorii, bylo např.i ve fimu Mise na Mars, tam ale stvořitelé nehodlali lidstvo vyhubit, jak jsem pochopila ze zdejších posledních diskuzí k Prometheovi. Film jsem sice ještě neviděla, to mě čeká zítra v imaxu ve 3D (už dlouho jsem se na žádný film tak netěšila, naposledy snad na Avatar) Zpět ale k té otázce vypěstování… Ono když si to vezmete, kolik vzácných náhod v naprosto přesném poměru je zapotřebí ke vzniku života, tak si jeden div neukroutí hlavu, že se zrovna něco takového událo na jedné malé planetě sluneční soustavy. Tohle bude asi věčná otázka pro lidstvo, takže chápu, že mnozí z nás očekávají, že se aspoň pan Ridley slituje a nějakou tu jednoznačnou odpověď nám na tohle téma naservíruje. Kdo ví…možná to udělá v Prometheovi 2, nebo 3…nebo… sloučí Promethea do dalších variací Vetřelce a Predátora (no fuj, docela zrůdná představa :) )

9.6.2012 | 23:21:36
aclay

mě by zajímalo pár věcí. film jsem viděl, nezklamal a mám ho za hodně nej film od Ridleyho.

1. mě s děje filmu vůbe nevyplývá, že by šlo o nějaké biologické zbraně…to je dle mě jen mylná interpretace některých fanoušků a i některých samotných postav z filmu. Mě to přišlo jasně jako schránky určené k zažehávání života na planetáh jako třeba na začátku na Zemi.
  2. kde se stále bere ta touha některých diskutujících to zařadit do série Vetřelců? Však jasně zaznělo od samotného režiséra že to tak není a navíc to z filmu zcela jasně vyplývá.

Jedinou spojnicí je, že vedlejší produktem těchto tvůrců je také postavička Vetřelce a ta C kosmická loď, která si prostě zahrála roli ve filmu Alien, nic více.

10.6.2012 | 13:47:44
Hurley

10.6.2012 | 14:15:48
shehezerada

Prometheus: viděla jsem a pochopila jsem… že to byl unikátní zážitek nejen proto, že se uskutečnil v imaxu a 3D, ale hlavně proto, že to bylo mistrovské dílo. Tímto hodnocením mohu za posledních 10 let označit pouze dva filmy a dva režiséry: Avatar a Prometheus a Camerona a Scotta. Tudíž nechápu zdejší rozpaky recenzentů, ať si kdo chce, co chce říká, Prométheus, co do zpracování, hereckého obsazení, triků a dramatičnosti splnil a vlastně i předčil očekávání v archaické návaznosti na Vetřelce. Kdo se díval pozorně, nemohl si nevšimnout propracovaných detailů více či méně se dotýkajících původního zpracování Scottova Vetřelce. Docela by mě zajímalo, zda po vytvoření Vetřelce nelechtala Scotta někde v podvědomí touha se k tomuto tématu v blízké či vzdálené budoucnosti vrátit. Stejně jako tajně doufám, že tak za dva až pět let si tento zážitek „zopakuji“ v podání Promethea 2. A že nebyly zodpovězeny všechny otázky kolem Vetřelčí ságy, mě vážně netrápí. To zásadní jsem se dozvěděla a nezbývá, než Vám ostatním popřát stejně úžasnou podívanou, jakou jsem měla já. Pzn: Jste-li v Praze, či blízkém okolí, nenechte si ujít tuto podívanou v imaxu v 3D, fakt to stojí za to.

10.6.2012 | 17:13:42
Ricci

Já s tímhle „dopisem“ vcelku souhlasím, moje pocity byly a jsou podobné. Zkoušel jsem se nějak dopídit možných řešení různých nesrovnalostí z filmu tak, aby to logicky nějak sedělo a moc se mi to nedaří. POZOR SPOILER!!!

Co mě napadlo je jedna věc, která by mohla některé věci narovnat: co když ti alabastroví fešáci ve skutečnosti nejsou topu rasou, která nás stvořila, ale jen jedním z jejích produktů? Takoví otroci co se na povel rozkládají na jiných planetách na prvočinitele, aby je geneticky „oseli“ a aby pro ně vyráběli tu srajdu v „nábojích“? Každopádně tam zůstává spousta blbostí a nejasností, proč tatáž věc jednoho rozloží za půl minuty, z druhého udělá fotříka hlavonožce a ze třetího vraždící monstrum? Proč jednou rozleptá během vteřiny odolný kryt skafandru a pak na prstu androida září jak neškodný olejíček? Tohle mě štve, tyhle nelogičnosti, díky kterým je z Promethea film kategorie B. A krásné efekty to nespraví… BTW: kamera v tomto filmu nic moc…

13.6.2012 | 9:24:11

Vetřelec online