Doctor Who (Pán času)
94/100 - 456×

Doctor Who(Pán času)

Britské sci-fi o cestování v čase pomocí modré policejní budky, jehož historie sahá až do šedesátých let minulého století. Seriál Doctor Who byl nedílnou součástí britské kultury druhé poloviny 20. století a nyní baví i zcela novou generací fanoušků sci-fi, fantasy, dramatu i originálního britského humoru.

VB | 2005 | Pauza
vysílání
14 sezón | AXN Sci-fi, BBC One | 45 minut
žánr
Dobrodružný, Drama, Sci-fi
hrají
Peter Capaldi (Dvanáctý Doktor), Jenna Coleman (Clara Oswald), Matt Smith (Jedenáctý Doktor), Karen Gillan (Amy Pond), Arthur Darvill (Rory Williams), Neve McIntosh (Madam Vastra), Dan Starkey (Strax), David Tennant (Desátý Doktor), Freema Agyeman (Martha Jones), Catherine Tate (Donna Noble), John Simm (Vládce (obnovené série)), Alex Kingston (River Song), Christopher Eccleston (Devátý Doktor), Billie Piper (Rose Tyler), John Barrowman (Jack Harkness)

Steven Moffat si z nás zase dělá...

Steven Moffat si z nás zase dělá...

Scenárista a showrunner seriálu Doctor Who Steven Moffat se opět rozhodl zamotat všem whovianům hlavy, když se v rozhovoru pro magazín Radio Times rozpovídal o Doktorově regeneračním cyklu. Co pěkného jsme se tedy od Stevena dozvěděli?

0 0
10.12.2013

V našem souhrnném mytologickém článku k epizodě The Day of the Doctor jsme si psali, že základní životní cyklus Pána času obsahuje dvanáct regenerací a tedy že po třinácté inkarnaci už Pán času dále nezregeneruje a definitivně zemře (i když ho lze pořád navrátit k životu, ale to už odbočujeme).

Rovněž jsme si říkali, že pokud do životního cyklu Doktora započteme i inkarnaci válečného Doktora, je pak tento Doktor Doktorem devátým, devátý je desátým a tak dále. Jinými slovy podle tohoto principu by nastávající Doktor Petera Capaldiho měl být Doktorem třináctým a tudíž posledním ze svého základního životního cyklu (co si počít dál, to jest otázka zase jiná).

Abychom to ale neměli tak jednoduché, Steven Moffat se nově nechal slyšet, že do Doktorova regeneračního cyklu se počítá nejen válečný Doktor, ale i metakrize desátého Doktora z epizody Journey's End, ve které Doktor přemostil svůj regenerační proces do své náhradní ruky. Podle této logiky (respektive „logiky“) pak jedenáctý Doktor není dvanáctý, ale vlastně hned třináctý!

Moffat pro Radio Times konkrétně řekl:

Zjistíme, že Matt Smith je ve skutečnosti třináctý Doktor, přestože všichni víme, že Páni času mohou regenerovat pouze dvanáctkrát. Limit dvanácti regenerací je klíčovou součástí mytologie Doctora Who. Science fiction je především o pravidlech. A ty nemůžete porušovat, kdy se vám zachce. Takže pokud už se Doktor nemůže znovu změnit, co Peter Capaldi dělá ve vánočním speciálu?

I když pomineme celou onu nejprovokativnější pasáž o tom, jak „pravidla science fiction nejdou jen tak porušovat“, i tak je celý tenhle Moffatův příspěvek bez pardónu na facku.

Byl rozhodně skvělý nápad přijít do seriálu s válečným Doktorem, který originálně zamotal s klasickým doktorským číslováním. Počítat jako samostatnou regeneraci i metakrizi z finále čtvrté série je ale neuvěřitelně zbytečné a samoúčelné.

Proč tohle ale Steven Moffat udělal? Zjevně si chce na otázku, kde vezme Doktor nové životy, kterou jsme si kladli už po výročním speciálu, šup šup honem honem odpovědět už ve speciálu vánočním, kvůli čemuž přichází s onou berličkou Desítkovy metakrize.

Jak ale tento vývoj vnímáte vy? Je pro vás akceptování metakrize za vyplýtvanou regeneraci přijatelné, nebo to, stejně jako já, vnímáte jako obří samoúčelné haló? Napište nám do komentářů.

Zdroj: AXN Sci-fi, BBC One

Diskuze /38

Glutaeus Maximus

Já si stojím za tím, že vznik metakrize by se jako vyplýtvání regenerace počítat měl. Došlo přeci jen ke spotřebování regenerační energie. I když souhlasím s tím, že to je zbytečné plýtvání…

10.12.2013 | 11:14:18
marecek8

Podľa mňa by sa to malo počítať, ale príde mi divné, že odrazu toto oznamuje. Viem, že donedávna ani Moffat netušil, že nejaký War Doctor existuje (kto vie kedy to vymyslel :D), ale ak by takéto niečo naznačili v seriáli už skôr a nielen tak, že veď počítajte, hneď by to znelo menej pritiahnuté za vlasy. Každopádne, teším sa na to a som zvedavý, ako sa s tým popasuje. Bojím sa ale, že 60 minut na to celé nebude stačiť. Samozrejme, nehovorím, že by to mal naťahovať ako RTD v End of Time, ale také dve epizódy, aj po tých 50 minút by boli lepšie. Predsa, bude tam aj kopa monštier a takisto veľa otázok, ktoré musia zodpovedať… Ale veď uvidíme, možno to bude dobré aj takto. :)

#31 Fan
10.12.2013 | 11:27:38
Duroleus

V tom prípade len nechápem, čo malo znamenať, keď v špecialy zahlásili.. že sa objavili všetci 13ti doktory

#4 marecek8 #11 alexis
10.12.2013 | 11:32:46
marecek8

#3 Duroleus: To sedí, pretože oni netušia, že nejaký Meta-crisis Doctor vznikol a ani netušia, že Capaldi je už nad počet (teda 14. inkarnácia) a podľa všetkého z nového počtu regenerácii. Bolo tam proste 13 Doctorov a napriek tomu, že my vieme, že ich bude viac ako 13, na Gallifrey to nemajú ako vedieť, preto povedali, že všetkých 13. Myslia si proste, že viac ich byť nemôže. No očividne hej. :D

10.12.2013 | 11:54:30
jahha

A tímto se krásně vyhneme Valeyardovi protože víme že ten bude někde mezi 12tou a poslední což může být 102455618 rege­nerace.

10.12.2013 | 13:05:32
Scorpio1337

Tohle by vysvětlovalo, proč místem posledního odpočinku doktora je Trenzalor. … Ve speciálu vyplýtvá 12 regenerací, takže teoreticky tam dojde k jeho konečné smrti. Pak nějakou timey-wimey thing se objeví již 14. Doktor a směle se pokračuje dál dalších 50 let.

#7 Faremir
10.12.2013 | 13:28:28
Faremir

#6 Scorpio1337: Ještě ani nebylo řečeno že k 14. (Capaldimu) doktorovi dojde klasickou regenerací, pokud se nemýlím. Takže by mohlo figurovat nějaké wiblywobly něco a třeba nastat něco jako … že doktor z časoprostoru nasaje energii na dalších 40 regenerací. Takže tímto pdporuji tvou teorii. :D

10.12.2013 | 15:57:43
Magenta

To je prostě klasický Moffat no – něco řekne, aby si z toho všichni sedli na zadek a pak obdivovali jeho „genialitu“. Bohužel, tohle jeho chování už je trochu ohrané a otravné.

10.12.2013 | 17:25:40
skiwe

Vždy se počítalo s tím že Gallyfrei je zničená.Najednou ji zamrazil a někde schoval.Co kdyby to narušilo časové „osy“ a nějakým přičiněním by měl další regenerace.Bylo by to dobré.Protože Capaldim to prostě skončit nemůže.

10.12.2013 | 18:05:20
alexis

Obří samoúčelný haló. Hlavně – jestli to skutečně je poslední inkarnace – tak se sakra mělo s tou informací lépe pracovat, využít pro dramatické situace, cituplné a kdovíčehovšehoplné scény, zkrátka udělat z toho pořádné dráma. Metakrizového Doktora jsem jako právoplatnou regeneraci nebrala, ale jestli to Moffat potvrdil, tak to tak je a nic se s tím nenadělá. Je to ale promrhaná obrovská šance na vývoj postavy. A myslím, že Matt by byl ten správný herec na ztvárnění Doktora, který se už tak úplně nevrhá vstříc nebezpečí, protože ví, že mu už další život nezbývá. Ve svých nejlepších chvílích měl v sobě takovou tichou odhodlanost a zároveň fatalistickou odevzdanost. Škoda.

10.12.2013 | 18:15:22
alexis

#3 Duroleus: To byla neklamná známka Moffatovi geniality:-)

10.12.2013 | 18:31:43
victimer

Je to plýtvání a Moffat si usnadňuje práci. Jenom mě zajímá kde se psalo, respektive potvrdilo, že metakrize je ona „ztracená“ regenerace? To, že Matt je 13. inkarnací už jsem slyšel, ale to s tou metakrizí mě dost překvapilo…

10.12.2013 | 18:44:26
Kling109

Pokud si vzpomínám tak když v díle The Impossible Astronaut Doctor umíral, tak normálně započal regenerovat a hlavu si stim nelámal :D. Takže kdyby měl být Matt poslední a ve speciálu by se teprve mělo vyřešit jak získá nové regenerace, tak se trochu vloudila někam chybička.

#27 tendor
10.12.2013 | 19:04:33
Erichan

Co se Moffata a těchhle jeho „úžasných“ nápadů a výmyslů z poslední doby týče, tak musím souhlasit s názorem, který už nějakou dobu zaznívá na tumblr. Pan Moffat vymýšlí nové a nové kličky a samoúčelné hovadinky, aby se nemusel vyrovnat s tvrdou realitou světa, jako je např. definitivní smrt kohokoli. Výroční speciál se mi vůbec nelíbil a nebýt Johna Hurta, hodně rychle bych ho vymazala z paměti.

#15 alexis
10.12.2013 | 19:37:55
alexis

#14 Erichan: Moje řeč.

10.12.2013 | 20:04:22
selenne

tak jedna z teorií je, že River Doktorovi při jeho záchraně (6×08) dala všechny své zbylé regenerace, proto tu může být i další regenerace v podobě Capaldiho. Jinak na to, že jsem měla Moffatovu 5. sérii ráda, 6. a 7. série se prostě veze ve velkém, samoúčelném stylu. Už to ztrácí své kouzlo a fanoušci zase ztrácí s Moffatem trpělivost :(

čestný člen redakce
10.12.2013 | 20:19:31
iliris

Ech, tahle aféra okolo Moffatových kliček mi přijde stejná jako Rudá svatba ve Hře o trůny, autor udělá něco, co se fanouškům nelíbí a hned je ukamenován.

Nevím jaká byla nálada fanoušků za RTD, protože jsem tehdy DW ještě nesledoval, ale vaše reakce mi přijdou přehnané. Už jsem to říkal hodněkrát a řeknu to znovu, RTD nebyl o nic lepší než Moffat. Moffatův Doktor má svůj příběh, jde odněkud někam, kdežto v 1.-4. sérii jen tak pobíhal kolem a zachraňoval svět.
Že se postavy nemusí vyrovnávat se svými rozhodnutími a všechno končí šťastně? A bylo to za RTD jinak? Všichni přežili, kapitán Jack umírá jak na běžícím páse stejně jako Rory a Rose dokonce žije šťastně s polidštěným doktorem v alternativní realitě.
Pro mě bude Moffat vždy lepší scénárista než RTD, alespoň co se DW týče, protože já chci Doktora s charakterem a duší, ne náhodného kolemjdoucího co zachraňuje svět.

#18 alexis
10.12.2013 | 20:53:02
alexis

#17 iliris: To bych neřekla. Naopak se mi zdá, že RTD musel Doktor činit závažnější rozhodnutí, než za vlády Moffata. Za RTD tam těch špatných konců bylo docela dost, kromě mnou už zmiňovaného otce Rose namátkou třeba letuška v Midnight, skoro všechny postavy v Love & Monsters, Donna (připadá mi hrozné zažít tak úžasné věci, a pak si nepamatovat ani ň). Pompeje, Vody Marsu, nezdá se mi, že se by takové díly objevovaly v Moffatově éře – s čestnou vyjímkou Vincent a Doktor.

Doktor Tennantům i Ecclestonův se mi zdáli i tak nějak víc zainteresovaní v řešených situacích. Třeba si nemyslím, že by se desátý Doktor jen tak klidně vzdal hledání dítěte Amy a Roryho. I když – on člověk mluví o Doktorovi, ale vlastně se jedné o scénáristu.

No a že by osud Rose byl nějak šťastný – mě se to spíš zdá hrozně kruté jí tam s tím polodoktorem nechat. Nemusela zůstávat v tom světě, nepatřila tam. Doktor jí tak trochu využil jako chůvu pro svoje divočejší já.

#19 iliris #20 iliris #21 marecek8
10.12.2013 | 21:21:13
iliris

#18 alexis: Pf, obávám se, že to asi stejně nakonec zůstane na vlastní preferenci a jak si příběhy Doktora a jeho společníků vyložíme, někomu přijde lepší RTD a někomu Moffat. Mě vlastně štve jenom to, že všichni tak strašně nadávají Moffata, když RTD vlastně dělal úplně to samé, až na to, že v jiném stylu.

10.12.2013 | 21:35:56
iliris

#18 alexis: A k těm šťastným koncům. Amy s Rorym zaseklí v minulosti, to taky není zrovna šťastný konec, skoro to samé co Doktor a Rose, zaseklí někde, kam se Doktor nedostane. A k tomu River, obětovat se za Doktora, který ji ještě ani nezná, a potom žít ve virtuální realitě. Clara dvakrát umře před Doktorovýma očima a ještě víckrát kdy o to neviděl. Všichni žijí (teda River asi moc ne), ale nejšťastnější to není.

10.12.2013 | 21:52:39
marecek8

#18 alexis: Téma Moffat vs. RTD je nekonečná a nemá zmysel… :D Len si to chcem pripomenúť, 11. Doktor sa vzdal hľadania Melody? Tak ja som to pochopil tak, že ju naozaj hľadal, no Amy a Rory ho prilákali späť na Zem a kým stihol pokračovať, zistil, že Melody bola v podstate po celý čas so svojimi rodičmi. A keby sa aj potom vydal hľadať ju reálne ako dieťa… zmenil by tým vlastne Amyinu a Roryho minulosť a dokonca svoju minulosť aj budúcnosť… a… no proste timey-wimey ala Moffat.

#23 alexis #24 alexis
10.12.2013 | 22:10:59
Tabashi

Mě se za RTD líbila mnohem víc ta atmosféra kolem. Mělo to jinej náboj. Bylo to částečně Doktorem, částečně scénáristou -je fakt, že tam to bylo o zachraňování světa, ale mě to kupodivu nevadilo, přestože v jakémkoliv jiném případě bych na to asi nadávala, u Moffata to ale má charakter samoúčelnosti, jak už bylo řečeno výše. Je to imho trochu přeplácaný… a taky Doktor, no, to už je taky námět pro další diskuzi, nicméně Smith mi nikdy nebyl tak sympatickej, jako Tennant, a to přesto, že herec je to fakt dobrej a jeho Doktor má styl :) Prostě je to zase o něčem jiným a abych byla upřímná, Moffat mi začíná lézt pěkně na nervy… souhlasím s tím, co tady kdysi dávno někde jinde kdosi říkal – Moffat by měl předat žezlo zase dál.

10.12.2013 | 22:27:59
alexis

#21 marecek8: Jo jo, nemá to smysl, protože oblíbenost či neoblíbenost určitého scénáristy je vždycky o osobním vkusu a ten se objektivně posoudit nedá. Původně jsme se tady bavili o počtu regenerací, a ono se to vždycky nějak vymkne a začne se posuzovat směřování seriálu jako takové. Fakt je, že ono jedno rozhodnutí neexistuje samo o sobě, a kdyby to byla jediná věc, která mi na Moffatově éře vadila, tak bych to tolik neprožívala. Iliris – na RTD ke konci prý taky nenechávali niť suchou. Je fakt, že Amy a Rory nakonec moc dobře nedopadli. Zrovna ta epizoda měla spoustu logických nesmyslů, ale poukazovat na ně v případě Angles take Manhatan je příliš laciné:-).

10.12.2013 | 23:05:46
alexis

#21 marecek8: On jí vůbec nehledal, našel Amy a pak dospělá River řekla, že ona je ta malá Melody, a to bylo všechno. To, že jí řád Ticha podroboval bůhvíjakým praktikám, díky kterým skončila jako malá ztracená holčička ve skafandru v Americe, bylo každému jedno. Asi jsem přecitlivělá, ale tak nějak jsem proti trápení dětí.

10.12.2013 | 23:10:08
dzordzie

Ja mám len jednu otázku. Pokiaľ Smith má byť 13. doktor, tak prečo potom spomínali „pád jedenáctého“?? hmm??

#26 alexis
10.12.2013 | 23:18:39
alexis

#25 dzordzie: No, dívej se, pravidla jsou ve sci-fi důležitá a jejich porušování není jen tak:-)

10.12.2013 | 23:34:51
tendor

#13 Kling109: Az na tu malickost, ze doktor byl na plazi uvnitr teselecta, takze ta „regenerace“ pro show mohla probihat i kdyby uz zadne dalsi zivoty nemel.

Jinak bych se taky priklanel k tomu, ze nejspis ma dobito co se energie tyce od River a nebo holt bude muset stihnout ve specialu zprovoznit Gallifrey a ostatni time lordi ho zachrani.

#28 ElektronickyOtisk
10.12.2013 | 23:50:33
ElektronickyOtisk

#27 tendor: Výborně, díky! Dlouho jsem přemýšlel, jak je sakra možné tvrdit, že je Smith poslední, když se normálně regeneroval. Vnímal jsem to jako jednu z děr v Moffatových plánech. A ty jsi to krásně pro mě odhalil. Nejednalo se o Doctora, ale to teselectu a byla to jen show. Co se mě týče, přijde mi, že Moffat uklízí bordel po RTD. Nesmyslné vyhlazení Pánů Času zvráceno. Podivuhodná WTF regenerace Tennanta do Tennanta konečně divákům jednoznačně vysvětlena jako nomrální regenerace, plus Moffat jednoznačně nastoluje pravidlo, že je rozdíl mezi inkarnací a číslováním Doctorů. Tennant je pořád desátý, jen vyplácal dva životy. Hurt se nepočítá do počtu Doctorů, protože je War Doctor. Smith je tak 11. Doctor a 13. inkarnace. A Alexis: Doctor Melody hledal, pusť si ty díly znova. Jen když pak zjistí, že vyrůstala celou dobu u Amy a Roryho, asi nemělo moc cenu jí jim sebrat a pak zase vrátit. Nebo by to šlo, ale taky riskoval, že by přišel o River takovou, jakou jí znal. Skutečně mi přijde, že 99% fanoušků nesnášejících Moffata se prostě jen nekoukají pořádně a pozorně. Nebo by stačilo se trochu zamyslet. Já sem třeba fakt rád, že Doctor Who není přímočará love estráda jako za časů RTD. (Ale long live RTD za to že Doctora přivedl zpět a za podle mě opravdu velice zdařilý storyarc 3. série)

#30 Dragon94
11.12.2013 | 12:58:57
Dragon94

Nechcou se mi číst všechny vaše komentáře takže pardon jestli to sem někdo psal… Ale proč teda Matt regeneroval u jezera Silencio, když ho sejmul astronaout ?

11.12.2013 | 13:02:05
Dragon94

#28 ElektronickyOtisk: Aha jasně takže se to tu už řešilo pardon … jen mám pauzu na oběd a neměl jsem čas si to přečíst…tak jsem spěchal .. a tohle .. nakonec jsem se ale přemluvil k tomu, abych si přečetl pár komentářů… :/ No to je fuk… každopádně ikdyž je to Teselecta… proč regeneroval .. vždyť River nebo ostatní museli vědět, že je to Doctorovo poslední tělo… a stejně .. jak dokázal Matt v „Angels of Manhatan“ vyléčit regenerační energií Riverinu ruku (jak si ji zlomila když ji držel ten anděl).

#32 ElektronickyOtisk
11.12.2013 | 13:06:33
Fan

#2 marecek8: Ja len „malú technickú“ – Moffat vedel už DÁVNO, že DW existuje – veľakrát v rozhovoroch spomenul, že „na Doctorovi Who vyrastal“ a že vždy veľmi túžil stať sa jedným zo scenáristov seriálu. A k tým inkarnáciám a koľko ich Doctor má, podľa mňa by sa to nemalo brať ako „vedná disciplína“, je predsa na autoroch, kam seriál povedú, (na divákoch zase, ako to prijmú), pre mňa je na DW čarovné práve to, že VŠETKO je možné. Koľkokrát sa spomínali „pevné body v čase, ktoré nemožno prepísať“ – a je tu The Day of the Doctor" (úžasný!!!) a prepísať ide aj zničenie Galifrei – a nie je to úžasné, že to otvára možnosť ďalším skvelým dobrodružstvám v ktovie koľkých ďalších sériách?

#35 marecek8
11.12.2013 | 14:24:50
ElektronickyOtisk

#30 Dragon94: Vědět to nemohli, protože War Doctor byl v tu dobu utajený a nikdo z nich nebyl přítomný dvojí regeneraci desátého Doctora. Navíc to nebylo divadlo pro ně, ale pro Silence. To že River léčil regenerační sílou je dobrý postřeh. Uvidíme po vývoji vánočního dílu. Je možné, že jeho poslední inkarnace má nějakou zbytkovou, kterou se třeba nedokáže proměnit do nového Doctora, ale může ještě vyléčit nějaká lehčí zranění. Tyhle teorie bych si ale nechal až po vánocích.

11.12.2013 | 14:31:44
Fan

a ešte niečo – z tejto diskusie sa mi zdá, že máte väčšiu radosť z toho „nachytať autora na hruškách“ (hoci aké hrušky, veď je to sci-fi, nie realita), ako zo sledovania úžasného seriálu. Sorry, ale tak mi to pripadá…

11.12.2013 | 14:51:21
kinimodkilhu

Přemýšlel někdo nad tím, proč Clara při vstupu do Doctorova „života“ v jeho hrobce na Trenzalore neviděla následující Doctorovi regenerace? A sama Doctora označila za 11. s tím že víc tváří neviděla!

11.12.2013 | 18:38:03
marecek8

#31 Fan: teraz neviem či si robíš srandu, alebo to len nechápem. Hovoril som, že ktovie kedy vlastne vymyslel zápletku s War Doctorom, nič viac so seriálom ako takým. O.o Možno len fakt nerozumiem alebo ty si mňa nepochopil, neviem. :D

#36 Fan
11.12.2013 | 21:34:12
Fan

#35 marecek8: Srandu si určite nerobím. Len sme si nerozumeli. Už sa radšej nebudem miešať do odborných debát :-).

12.12.2013 | 12:59:53
iNstinkt-

Vy to prostě nechápete Doctor Who je nejzamotanější seriál na světě. V tomhle seriálu nemůžete klást otázky protože na ně není odpověď. On buď prostě zapomíná co napsal předtím nebo to ignoruje. A když se z toho snaží vymotat, je v tom ještě víc zamotanej. Už by si fakt měl najít nějakej team, kterej mu to bude kontrolovat.

17.12.2013 | 17:04:57
lilith23

Ja by som celkom privítala keby Matt bol posledným Doctorom a s Cappaldim začal nejaký nový cyklus alebo čo. Ale nebudem sa do toho miešať. Takže žiadne rozoberanie, Moffat aj tak príde s niečím originálnym. Už neraz prevrátil Doctorovu históriu hore nohami, ale vždy z toho vykorčuloval zázračným spôsobom. Ja len dúfam že z vianočnej epky budem taká nadšená ako z výročného špeciálu.

17.12.2013 | 17:06:55
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

Nepřehlédněte

BBC oznámilo představitele čtrnáctého Doktora

BBC oznámilo představitele čtrnáctého Doktora

V nedělních odpoledních hodinách stanice BBC oznámila hvězdné jméno, které po Jodie Whittaker převezme roli Pána času.

Doktor who?





 

Reklama

Momentka

Momentka

Narozeniny

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů








Reklama