X-Men
89/100 - 49×

X-Men

X-Meni jsou jedním z posledních komiksů tzv. Stříbrné éry komiksu. Jednu z nejznámějších týmovek světa vytvořil tehdy editor a spisovatel Stan Lee a kreslíř Jack Kirby. Na filmovém plátně se objevili v roce 2000 pod režisérským vedením Bryana Singera.

USA | | Ukončeno
Akční, Komiksový, Sci-fi
Ed Skrein (Ajax), Ben Foster (Angel), Zoë Kravitz (Angel Salvadore), Oscar Isaac (Apocalypse), Jason Flemyng (Azazel), Terry Crews (Bedlam), Nicholas Hoult (Beast), Kevin Durand (Blob), Peter Dinklage (Bolivar Trask), Dominic Monaghan (Bolt), Josh Brolin (Cable), Stephen Merchant (Caliban), Dania Ramirez (Callisto), Daniel Cudmore (Colossus), James Marsden (Cyclops)

Recenze X-Men: Apocalypse

Recenze X-Men: Apocalypse

X-Meni čelí jedné ze svých největších hrozeb – pradávnému mutantovi Apokalypsovi, který usoudil, že lidstvo sešlo z cesty a je potřeba všechno a všechny zničit. Má film s ohranou zápletkou ze všech komiksových filmů stále co nabídnout?

12 8
24.5.2016

Bryan Singer, který přivedl X-Meny na filmová plátna poprvé v roce 2000, se přiznal, že sám sebe rád překonává. Už při premiéře Budoucí minulosti prohlásil, že se jedná o největší setkání všech X-Menů, které jsme potkali ve filmech, a jejich crossover se dá přirovnat ke konkurenčním Avengers. U Apocalypse zase sliboval, že ta největší bitva nás teprve čeká. Je tomu skutečně tak?

Apocalypse je vůbec prvním mutantem, který byl uctíván ve starodávném Egyptě. Při rituálu, kdy mu bylo nabídnuto nové tělo a on tak mohl získat další nadpřirozenou schopnost do svého arzenálu, je ovšem zrazen svými nejbližšími a pohřben hluboko do země k věčnému spánku. V současnosti ho jeho dávní uctívači probudí a mutant si uvědomuje, že lidstvo sešlo z cesty a rozhodne se je vyhubit. Postavit se mu můžou pouze rozpadlí a nesjednocení X-Meni.

Zápletka filmu je jednoduchá a přímočará, s čímž koresponduje motivace a opodstatnění hlavního záporáka. Ať už jsme v X-Menech viděli jakéhokoliv padoucha, vždy jeho motivy byly propracované – ať hovoříme o Magnetovi, Strykerovi či dokonce i o Sebastianu Shawovi, ty všechny byla radost sledovat. Apocalypse s sebou přináší ohrané dialogy, o kterých máte pocit, že už jste to někde jednou (a možná i víckrát) slyšeli.

(Nová parta X-Menů. Zdroj: Empire)

Poctivý komiksový fanda si určitě nenechává ujít seriály typu Agents of S.H.I.E.L.D. či Arrow, kde jsme se letos setkali s hlavními padouchy, kteří rovněž chtěli zničit svět a celé epizody se nesly v krkolomných dialozích, kdy je nutné vybudovat lepší svět pro budoucí zítřky, vše zničit a z popela lidstva vzejdou noví a silní jedinci. X-Men: Apocalypse se bohužel od těchto seriálů neliší a prakticky přehrává stále to samé dokola a recykluje známé pasáže, které slýcháme v poslední době na každém kroku.

K destrukci světa si Apocalypse vybral čtyři nápomocníky, kteří ovšem také nedostávají příliš prostoru a slouží ve filmu z toho důvodu, aby se vůbec X-Meni měli s kým porvat. Mladou Storm si užijeme na plátně pouze chvíli, Angel je nevýrazný a o Psylocke bych si na plátně ani nevšiml, kdyby v každé scéně neukazovala svůj výstřih. Samotné jejich verbování je zcela bez nápadu a všichni tři jmenovaní se na stranu padoucha přidají lehce a až příliš okatě.

Samotnou kapitolu tak dostává pouze Magneto, který žije v ústraní a má dokonce i svou rodinu. Bohužel už od první scény tušíte, jak celá jeho dějová linka skončí, takže zde vás nemá co překvapit. Navíc něco podobného jsme již viděli v X-Men Origins: Wolverine. Samotný Magneto je asi to nejslabší na filmu. Vždy nám byl představován jako postava s vůdcovskými schopnostmi, se kterým se nedá manipulovat. V současném filmu je ale pouhým pěšákem, který poslouchá rozkazy někoho, koho vlastně ani nezná.

(Noví mutanti jsou to nejlepší na filmu. Foto: Empire)

Kdy je tedy film zábavný? Paradoxně když není na plátně ani jediná záporná postava a my máme možnost se podívat do Xavierovy školy. Noví studenti se povedli, každý dostal rovnoměrný čas na plátně a všichni jsou ve svých rolích skvělí. Ať už hovoříme o Cyclopsovi, Jean či Nightcrawlerovi. Prakticky celý film je o nich a jejich učení ovládat své schopnosti.

Beast a Mystique spíš už hrají druhé housle a pomalu přenechávají štafetu mladším hercům. Působí jako zkušení mentoři, ke kterým studenti vzhlíží. Samostatnou kapitolu uzavírá Quicksilver, který je absolutně tou nejzábavnější postavou ve filmu. Myslel jsem, že už nic nedokáže překonat jeho běžící scénu v Budoucí minulosti, ale zde Singer překonal sám sebe. Quicksilver je tím nejlepším na celém filmu a zcela o hlavu převyšuje svého dvojníka v Avengers: Age of Ultron.

X-Men: Apocalypse má být vyvrcholením trilogie, kterou začala První třída. Jak ale ve filmu řekla Jean Greyová: nejhorší je vždycky třetí film. A měla pravdu. Tato památná věta se tak stala parodií sama na sebe. Kdyby byl film do kin uveden před čtyřmi lety, asi bych dal lepší hodnocení. Bohužel dnešní komiksová scéna je přeplněná záporáky, kteří chtějí zničit svět a nemají pro to pořádný důvod. Příště bude potřeba více kreativity a nápadů. Mladí herci a jejich postavy dokázaly, že X-Meni stále mají co nabídnout, jen bude potřeba vymyslet odvážnější příběh, který nebude mapovat ohraná komiksová klišé.

Hodnocení: 65 %

A jaké je vaše hodnocení filmu? Nezapomeňte, že hodnotit můžete i vy a to v profilu filmu. Uvidíme, jak si povede film oproti ostatním.

Diskuze /25

Nickname1

Tak zaprvé nedával bych k sobě Agenty a Arrowa. V Agentech Hive je mnohem propracovanější a vlastně vše dává větší smysl než v Arrowovi, ikdyž finále mohlo být lepší. Jinak s tím hodnocením musím souhlasit, nemělo to čím zaujmout, asi nejhorší scénou byla ta nakonci, když Xavier nebyl schopen porazit Apocalypse a Jean mu byla schopná jít pomoci až po 7 minutách, co křičel její jméno.

24.5.2016 | 16:43:47
mops

ahjo co na tom quicksilverovi všichni máte, ja jsem strašný fanoušek marvel komiksu ale disney tím svým všechno musí být vtipné, barevné, slaďoučké tak strašně štve. Strašně mě mrzí, že všechno musí být z větší částí humor, i padouši, kteří mají vzbuzovat respekt si dávají fórky viz. ultron. Před chvíli jsem si četl, že režisér thor ragnarok chce aby film byl pojat s humorem jako strážci galaxie, nebudu lhát, rozbrečel jsem se nad mým nejoblíbenějším thorem…už nechci vtípky, chci vážný příběh..

#4 Blackhand47XD
24.5.2016 | 16:50:40

Na YT to je, docela dobrá scéna. Nebo koukněte na tohle :D https://www.youtube.com/watch?…

24.5.2016 | 16:57:39
Blackhand47XD

#2 mops: Nepleť Disneyho a Fox filmy dohromady.

#5 mops
24.5.2016 | 17:03:19
mops

#4 Blackhand47XD: máš pravdu, x meni jsou více dětinské

#11 Golradir
24.5.2016 | 17:45:49

no hned po Archangelovi kterej byl ale absolutně zbytečná postava mi přišel Quicksilver neskutečně laciná postava, Singer si řekl že minule to fungovalo tak ted to snad bude fungovat zase tak tu scénu udělal dvakrát delší a vlastně uplně stejnou…jako on tam Apo vypálil atomovky a najednou Sweet dreams a QS celou atmosféru zabil…Líbilo se mi že Apocalypse skutečně ukázal svou sílu a neměl jen blbé kecy jako Ultron kterej by se od něj mohl učit jak se ničí planeta, byl skutečně mocný…moc se mi líbil mentální souboj Xaviera a Apo a že měl opravdu tuhý kořínek…jsem rád že ho neporazili nějak klišoidně a tupě ale že to byla Avatar Phoenix která normálně porazí i Living Tribunala takže dobrý…humor byl celkem fajn ale prostě už to nebylo o postavách a jejich vývoji ale o akci a efektech, škoda,asi největším progresem prošel MAgneto ale to jeho neustále přebíhání a přemýšlení mezi dobrem a zlem už mě nebaví, Singer nenatočil prostě X-menovku ale marvelovku, škoda, pořád to ale není nejhorší, mně se to líbilo více než BvS…Apocalypse jako padouch se mi moc líbil, sice nevypadal jako v komiksu ale prostě byl fakt mocnej (i když v komiksech je mnohem silnější) a celkem dobře ukázanej a to je to co třeba MCU neumí, jeho motivaci jsem chápal a věřil jsem mu to, akorát je škoda že jednou rozkládá lidi na atomy a pak na to asi zapomněl na tuhle schopnost…co se týká Horsmen tak tam snad kromě Storm a Magneto byly tragičtí, Psylocke absolutně nulový zájem, je sice Olivia Munn pěkná ale to je všechno, Singer neumí bojové sekvence a její boj s Beastem byl tragický, o Angelovi ani nemluvim, to je tragédie jako svině, Nightcrawler mě bavil a stejně tak se mi celkem líbil Scott a Jean, i když Scott by měl být podle předlohy starší ale nevadí.....Mystique mi vadila asi nejvíc, její neustálé blití medu (hlavně konec) mě fakt štval, a to nemluvim o tom že ta kráva Lawrence si vyplakala že nechce být modrá a tak jsme na ní pořád museli čumět.....

konec to zabil, to klišé kdy si zlí uvědomí že by měli být hodní, to už jsme viděli stokrát, to mě zklamalo, naopak vyobrazení Phoenix mi udělalo velkou radost…

POtitulková scéna? konečně se do Xmenovského světa dostává Mister Sinister…takže budoucnost bude asi ve znamení Sinistera a Phoenix za mě celkem spokojenost

24.5.2016 | 18:04:41

Quicksilvera mám radši z MCU, u Foxu z něj udělali Flashe, je mnohem rychlejší než by měl být

24.5.2016 | 18:05:37
deadpool

quick silver dokaze taky behat rychlosti svetla Flash je ale jeste mnohokrat rychlejsi .

24.5.2016 | 18:51:55

no asi 6 mach…to je rychlejší než rychlost světla? já ted nevim…nikdy jsem nečetl o tom že by byl rychlý jako světlo…tady prostě byl jako Flash, takhle rychlý není ani v komiksech

24.5.2016 | 20:12:51
Bane

Za mě 60 %. Obrovské zklamání.

24.5.2016 | 21:33:25
Golradir

#5 mops: Nepřehnal jsi to s nějakýma práškama? Tohle zdravý člověk nemůže myslet vážně…

24.5.2016 | 23:19:30
Xavik

Paradoxně mně Apocalypse přišel jako nejlepší padouch (Magneta nepočítám, ten pro mě nikdy nebyl tím „pravým“ padouchem), který se v X-Menech objevil. Překonal i mého oblíbeného Sebastiana Shawa z První třídy. Jeho dějová linka „zničení světa“ pro mě byla ta nejoriginálnější a sám Oscar Isaac ho po tom fiasku ve Star Wars (za což nemohl) sehrál naprosto skvěle. :)

Nicméně na filmu oceňuji hlavně to, jaká byla jeho propagace. V první polovině letošního roku nás čekali tři velký komiksovky (Captain America, Batman v. Superman a X-Men). K X-Menům mi přišla propagace (hlavně trailery) odfláklá a myslím, že to tomu hodně pomohlo. Kupodivu jsem se na X-Meny těšil nejméně, ale nakonec jsem byl z nich uchvácen. To o zbylých dvou komiksových velkofilmech nemůžu říct…

#13 Ratemus
admin
24.5.2016 | 23:47:00

#12 Xavik: tak to s tebou sopuhlasím, Apo se mi taky moc líbil a přišel mi nejlepší padouch za posledních pár let u komiksových filmů, já ho srovnávám hodně s Ultronem z A2 protože ten taky chtěl zničit a znovu postavit svět ale jen fňukal a kecal a neukázal svou sílu…prostě to na co si netroufnou v Marvelu tak udělají v X-menech a to se mi líbilo a taky že Apo prostě tu sílu fakt ukázal, občas byl i celkem démonický a hlavně mi přišlo že film je v některých scénách celkem slušné R......

25.5.2016 | 7:44:13

100 chutí, 100 názorů. Mně prostě Apocalypse nesedl, opravdu při monologu typu: Musím zničit svět za účelem vytvoření světlejších zítřků, lidstvo padne atd. obracím oči v sloup, protože tohle fakt slyšíme každý film, každou epizodou úplně všude. A už je to zkratka ohraný, trapný a hlavně dost nudný.

Superzáporáky s neomezenou silou moc nemusím. Stejně tak destrukce světa, které také vidíme v každém filmu až až. Asi to bude znít divně, ale já mám radši propracované postavy, které dokáží potrápit hrdiny skrz svůj rozum (Lex Luthor, Zemo apod.). Proto asi nyní víc tíhnu k padouchovi, kterému jde jen o kontrolování čtvrti v New Yorku, než bohovi, který mění svět na prací prášek…

#15 Ratemus
25.5.2016 | 8:30:12

#14 tom99: s tím souhlasím, typů padouchů je více, Zemo ani Luthor ale nechtějí zničit svět a jsou propracovaní a taky se jim to povedlo a byli výborně ukázaní…ale Apo Ultron, Malekith, ti chtějí zničit svět a tim pádem očekávám že nám to taky ukážou a Apo to ukázal dobře i když jeho motivace byla klišoidní a je to jen prostě další tupej padouch co chce zničit svět, ale ukázali to dobře…samozřejmě, Zemo je pro mě jeden z nejlepších padouchů MCU kterýho zatím ukázali, on třeba ten Magneto je taky skvělý, jeho motivacím věřím a je to takový komorní padouch, ale at už si sakra vybere stranu protože tohle už bylo po několikáté kdy se rozhoduje.....jsem moc zvědavý na Sinistera jak ho ukážou, na toho se fakt moc těším

25.5.2016 | 10:17:50
fanta2pomeranc

Za mě bohužel nejhorší x-men film. Horší než Poslední vzdor, a to už je co říci. Ještě to více vyznělo po tom, jak moc dobrá a zábavná byla Budoucí minulost. Přehnaně dlouhé, chvílemi nudné. Ani ten Quicksilver mě nebavil tak, jak bych si přála. Bohužel. Je mi to líto, protože Xavier je můj nejoblíbenější charakter napříč komiksovými vesmíry… Ale tenhle film? Fakt ne… :(

25.5.2016 | 11:45:21
kinimodkilhu

mám dotaz… v potitulkové scéně hrál Alan Rickman, nebo mu byl jen neskutečně podobný???

#25 natan
25.5.2016 | 12:53:02

nehrál, ten je už nějaký čas mrtvý, ale rozhodně to nebyl on…byl to jeden z těch politiků co se tam objevili v průběhu filmu

#19 kinimodkilhu
25.5.2016 | 13:26:54
kinimodkilhu

#18 Ratemus: to že je herec mrtvý mu nezabrání hrát v nějakém filmu… a teď to myslím trochu jinak než jak to asi vyznělo… s délkou postprodukce dnešních AAA trikovejch filmů to není vůbec nemožné… Rickman zemřel až letos v lednu a zahrál si i v Alence za zrcadlem, která v kinech ještě ani neměla premieru

25.5.2016 | 13:46:46

no myslim že tam by byly velký problémy s právy a možná žaloba kdyby udělali jen tak zemřelého herce ve filmu ale pokud film natočil zemřel a až potom byla premiera to není nic špatného, nicméně v tom filmu to nebyl Rickman

25.5.2016 | 15:12:01
Chochi

Môj článok o potitulkovej scéne http://www.comicbox.eu/…-apocalypse/

25.5.2016 | 20:25:18

co já vím, tak na Sinistera nestačili ani X-meni, ale ti nestačí pořádně ani na Juggernauta…na Sinistera se moc těším, je to prostě asi nejtajemnější padouch MArvelu

25.5.2016 | 20:39:25
Brilliant

Erik a Charles mají obrovský poteniál, bohužel byl v tomhle filmu naprosto ignorován… :) Štve mě přeplácání Erikovy dějové linky (holokaust, ztráta rodiny…to už je moc), opakování Quicksilverovi scény z druhého dílu (jen v jiném prostředí) a neprobádání jeho spojení s Erikem… :) myslím, že my fanoušci odpustíme kdeco, taky nemůžu říct, že bych byla radši aby ten film nebyl (čím víc x-men, tím líp :D)m ale přiznejme si…nejslabší článek.. :) Na to kolik, srdceryvných údalostí se tam stalo (smrt Erikovy rodiny, smrt Havoca, aj.), tak to bylo naprosto emocionálně chladné, kdežto First class bylo emocionálně fakt uvěřitelné a záživné.. :) :) A ještě bych dodala, že víc mě apocalypse zkalamal tím, že začátek filmu byl faktfantastický, exotické záběry, polsko, takové..x-menovské.. :)

31.5.2016 | 20:36:20
natan

Super, jenom to s nasledovníkama apokalypsi. Nebyly tři, ale čtyři.

3.6.2016 | 17:31:39
natan

#17 kinimodkilhu: Nevím. Možná jo, protože scéna mohla být natočená před jeho smrtí, ale nemyslím si.

3.6.2016 | 17:39:47

Bude Thing poslední posilou Deadpoola 3 z foxovských komiksových filmů?

Ryan Reynolds se ničím netají a osud třetího filmu vsadil na mnohovesmír. Ano, ten mnohovesmír, který se nejednomu fanouškovi začíná malinko zajídat. Ale u Reynoldse máme naději, že tentokrát vše bude provedeno správně, přirozeně a opodstatněně. Nyní tu máme další možnou posilu.

New Mutants

Název: New Mutants
Premiéra: 26. 8. 2020