90/100 - 317×

Westworld

Temná odysea o začátcích umělé inteligence z produkce HBO a J. J. Abramse. Seriál je založen na filmové předloze z roku 1973, kterou tvůrce Jonathan Nolan přepracoval do modernější seriálové podoby.

USA | 2016 | Ukončeno
4 sezóny | HBO | 60 minut
Akční, Sci-fi, Western
Evan Rachel Wood (Dolores Abernathy), Jeffrey Wright (Bernard Lowe), Ed Harris (Muž v černém), Thandie Newton (Maeve Millay), Aaron Paul (Caleb Nichols), James Marsden (Teddy Flood), Jimmi Simpson (William), Evan Rachel Wood (Christina), Aurora Perrineau (Frankie), Tessa Thompson (Charlotte Hale), Rodrigo Santoro (Hector Escaton), Simon Quarterman (Lee Sizemore), Luke Hemsworth (Ashley Stubbs), Angela Sarafyan (Clementine Pennyfeather), Ben Barnes (Logan)

Recenze Westworldu: Firefly nové generace?

Nejspíše nejlepší novinka jak celého roku, tak i této seriálové sezóny odstartovala na začátku měsíce na HBO. Čím je Westworld výjimečný a proč se na něj dívat? To se dozvíte v našich recenzích.

24 3
22.10.2016
TheDarkKnight

@TheDarkKnight

Třetího října jsme se dočkali premiéry nejočekávanější novinky roku od HBO – Westworldu. Ten vypráví o budoucnosti, v níž existuje zábavní westernový park. Do něho se jezdí bavit boháči  bez zjevných následků. Přisluhují jim zde totiž jen roboti s umělou inteligencí, a s těmi si mohou dělat, co se jim jen zlíbí. „Člověk si nemůže hrát na Boha bez zapletení se s Ďáblem.“ A tak se brzy děj celého seriálu mění z utopické vidiny budoucnosti do díla pojednávajícího dystopicky o budoucnosti hříchu, lidstva a umělé inteligence. A to více než věrně.

Osmnáctého října, tedy patnáct dní po premiéře seriálu, informoval Respekt ve svém Denním menu o nové teorii přírodovědce a futurologa Jamese Lovelocka. Ten tvrdí, že problémem nebude v budoucnu globální oteplování, ale rozvoj umělé inteligence. Nechápejte to špatně – Lovelock věří, že je globální oteplování velkým problémem, tvrdí ale, že dříve než nás ovlivní ve větší míře, bude světu vládnout umělá inteligence, která bude na tu naši inteligenci pohlížet jako my dnes kupříkladu na sekvoje.

S momentem, kdy se toto začne dít a jak se s tím lidstvo vypořádá, přichází právě i samotný Westworld. Problém zkoumá ze všech možných úhlů pohledu – očima tvůrců umělé inteligence, lidí z vnějšku a především pak samotných robotů.

Pohled robotů na realitu navíc tvůrci Jonathan Nolan a Lisa Joy doplňují o existenciální zamyšlení. Jak sami říkají, kladou si zde otázku, kdy se z něčeho neživého stane vnímající bytost. Tuto ideu vyjadřují za prvé obrazově. „Vizuální zamyšlení“ znázorňuje asi nejvýstižněji opakující se motiv tvoření těl robotů uchycených tak, aby se podobaly da Vinciho Vitruviovi – dokonalému ztvárnění anatomie člověka vyjadřujícímu mimo jiné uvědomění si sebe sama. To je koneckonců pro renesanci, v níž Leonardo da Vinci tvořil, typické.

Myšlenku „bytí“ rozvíjejí tvůrci za druhé (a pochopitelně) formou monologů a dialogů jak robotů, tak i tvůrce toho všeho dr. dr. Roberta Forda. Kouzlo jeho monologům dodává představitel postavy Anthony Hopkins. Ten už tak zajímavé myšlenky dokáže prodat i divákovi, jenž se přišel podívat jen na dobré sci-fi bez hlubšího významu. To je ostatně asi nejsilnější stránka celého seriálu. Dokáže filosofické myšlenky o bytí člověka, jeho vnímání reality a hříchu a zamyšlení o budoucnosti lidstva a naší společnosti podat způsobem, který musí zaujmout snad každého.

Třeba i ty, kteří skutečně hledají ve Westworldu jen dobrou směs Matrixu, klasických westernů, Ex Machiny a Já, robot nebo třeba jen ""Firefly„:se­ries:134 nové generace“. Vidět v tom jen dobrý sci-fi western je nicméně ochuzování se o skutečný zážitek. Žádné z uznávaných audiovizuálních děl totiž nepředstavuje sebelákavější vidinu budoucnosti a technologie bez hlubšího zamyšlení.

Dívat se jen slepě do budoucnosti bez špetky sebereflexe z nás udělá jen sekvoje nebo otroky vyspělejší inteligence. Je čas nebýt slepí jako majitelé westernového parku, ale začít se zamýšlet nad svou realitou jako to dělají roboti uvnitř parku. A především – sledovat Westworld.

@Kuppi

Scénářů, kdy lidstvo vytvořilo dokonalou umělou inteligenci, která je nakonec předčila, jsme již slyšeli a hlavně viděli několikrát. Sci-fi thriller Westworld na stanici HBO si však s tímto nápadem pohrává velmi sofistikovaně a s logickým základem. A hlavní postavy seriálu si začínají uvědomovat, že hrát si na bohy a ovládat něco, čemu sami možná nerozumí, může vést k fatálním následkům.

Přes to, kolik věcí se ve Westworldu děje (a teprve bude dít), úvodní epizoda to dokázala jednoduše a pochopitelně vysvětlit. Každá postava dostává svůj příběh. Roboti, jejichž žádné rozhodnutí není jejich vlastní, až vám je přijde líto. Jejich tvůrci, zaměstnanci zábavního parku, kteří se starají o ty nejmenší detaily, aby uspokojili touhy návštěvníků, ale i kapsy akcionářů společnosti. A nakonec jednotlivci z 21. století, kteří si zaplatí za výlet do minulosti s cílem zažít časy divokého západu.

I když se nový sci-fi seriál ubírá trochu jinší cestou než jeho stejnojmenná filmová předloha z roku 1973, fanoušci filmů a knih Michaela Crichtona mohou být spokojeni s tím, jak si s jeho námětem pohrála trojice producentů Abrams, Joy a Nolan.

Své úkoly si hvězdné herecké obsazení plní na výbornou. Počínaje dobrosrdečnou Dolores v podání Evan Rachel Wood, přes mysteriózního pistolníka v černém Eda Harrise, kterému je role prostě šitá na míru, až po otravného Brita vedoucího oddělení příběhů, jehož jsem osobně nenáviděl hned po první vyslovené větě. Vizuální efekty, ať už divokého západu nebo vnitřku laboratoří jsou zpracovány velmi dobře a do rytmu hraje kvalitní soundtrack od známého skladatele Ramina Djawadiho (Game of Thrones, Person of Interest).

Americká stanice prostě trefila se svým novým projektem do černého a po skvělém úvodu vás nutí dokoukat celou sérii. A pokud se vám zalíbí, tak hned rovnou další. Manželé a tvůrci v jednom už totiž pracují na druhé sezóně.

OHODNOTIT SERIÁL

Diskuze /20

Trifi

Ale jo, námětem i vizuálem je to áčková záležitost, která má potenciál na mnoho sezón. Jenom mi strašně chybí vysvětlení samotného principu výroby robotů, vlastně vůbec vidíme de facto jenom finální výtvory a tak nemůžeme domýšlet, jaký mají potenciál a čeho jsou vlastně schopni. Ale věřím, že na to brzy dojde. A Anthony Hopkins září možná až moc, krade si pro sebe scény takovým způsobem, že to odvádí pozornost od děje… :)

22.10.2016 | 21:32:15
Smrtihlav

Tak já stále nevím. Orgasmus, jako média a Edňáci jsem rozhodně nezažil. Už jsem viděl druhý díl a pociťuji trochu nudu a mám problém se vyznat v ději. Při druhém dílu jsem dokonce i na chvíli usnul, což vypovídá o tom, že mě to fakt moc nebere. Uvidíme, co třetí díl, to bývá chvilka pravdy.

22.10.2016 | 21:57:59
sedlo03

3 díly a každej o ždibec horší než ten předchozí. Potenciál obrovskej, ale teda já jsem zatím mírně zklamanej.

#14 felisr
22.10.2016 | 22:08:05
Roy

Westerny mám rád, ale zatím docela nuda, nic mě nenutí netrpělivě vyhlížet další díl a jednotlivé postavy si taky moje sympatie nijak zvlášť nezískaly. Když western tak Hell on Wheels a když robot tak Ethan z Extantu.

22.10.2016 | 22:59:47
barahir

Hodně odvážná anotace po třech dílech a v roce, kdy tu máme mj. Stranger Things.

#6 TheDarkKnight #8 Tomi Lee Morpheus
22.10.2016 | 23:22:02
TheDarkKnight

#5 barahir: Proto to „nejspíš“ a Stranger Things mi přijde skvělý, ale ne tak přelomový (a nic jinýho mi už tak dobrý asi nepřijde). ;)

TheDarkKnight
22.10.2016 | 23:40:20
téčko171

Bratři Nolanovi jsou známí tím, že skrz děj prezentují především nějakou myšlenku. Chtějí, aby se divák zamyslel nad nějakým hlubším společenským či filozofickým tématem a příběh je jen takový prostředek, který ho má k té myšlence dovést. Proto se může leckomu zdát, že se to někdy táhne, ale právě v takové chvíli tvůrce příběh „přibržďuje“ a dává divákovi prostor, aby se zamyslel. Já si třeba po druhou epizodu ani nevšiml, že by se nic nedělo, protože jsem celou dobu bojoval se spoustou myšlenek. Jak bych se na takovém místě zachoval já, jak by se na takovém místě choval normální člověk? Co na takovém místě znamená morálka? Je to jen nevinná hra, po jejímž skončení se vrátíme zpět do skutečného světa jako by nic bez ohledu na to, co jsme tam prožili a napáchali? Přijal bych vědomí, že jsou to jen stroje, čili je jedno, jaké hovadiny bych jim prováděl, nebo bych se i přesto choval jako ve skutečném světě, protože i oni jsou tak blízko skutečnému, že prostě budu mít zábrany? Jak by mě tohle všechno ovlivnilo? Tyhle a spousty dalších otázek si člověk kladl právě díky postavám Williama a Logana a jejich cestě parkem, od výběru oblečení a vybavení, po aktivity v městečku. Děj to sice nijak zvlášť neposunulo, ale sledováním těch dvou a jejich chování jsem z toho dílu měl nakonec mnohem víc, než kdyby tam přijeli a dělali bůhví co. O tom to je.

22.10.2016 | 23:40:26
Tomi Lee Morpheus

#5 barahir: to nude asi tým, že do toho naliali kooopec $ a tak jediná šanca ako nezbankrotovať, je to do nemoty propagovať, a dúfať že 100 krát opakovaná lež, sa stane skutočnosťou, a možno serial je len velká reklama na skutočný WW, lebo dnes je to už takmer technicky a softwérovo možné naozaj urobiť,)

22.10.2016 | 23:40:41
Pumask

Prvé dva diely ma vôbec nenadchli, až po 3 časti ma to konečne začína baviť. Možno to je spôsobené psychologickým efektom zo strany propagácie seriálu aby som čakal niečo naozaj bombové. Určite to budem sledovať ďalej.

23.10.2016 | 9:52:57
lukforce

Nevim, já se stotožňuji s téčkem :) Zatim jsem nenašel chvíli se nudit. Naopak ve mě furt koluje spousta otázek a děj seriálu mě furt drží napjatého, jak to vše dopadne :) navíc jsem milovník těhletěch existenčních příběhů ala Já, Robot, Ex Machina, R.U.R, atd. :) + Hopkins je fakt libovej a zhostil se role výborně. Zatim 5/5 a solidní konkurent Stranger Things, který si mě ani nezískal nečim extra, ale spíš tim, že jako hororovej seroš neměl stupidní příběh a dokázal se prodat :)

23.10.2016 | 19:39:27
David32

Naprostá ale naprostá kravina tohle HBO slušně zeslonilo

23.10.2016 | 19:45:11
levopotak

Jediné co má společného s Firefly je, že jsou oba Sci-Fi seriály a jeden z nich má falešný Western. Už jsem přesycen hlubokými myšlenkami a není tam nic co bych nevěděl z jiných zdrojů. Nebudu hodnotit… dílů jsem viděl 2(a u toho asi i zůstanu) a serial ani není kompletní.

#13 Tomi Lee Morpheus
24.10.2016 | 4:43:29
Tomi Lee Morpheus

#12 levopotak: Firefly malo na konci pointu, a možno že ju má i toto, podla indícii, čo aspoň pre mna vyzerajú ako nepochopenie ako bude a ako funguje umela inteligencia, to možno nakoniec skončí ako 6 ZMYSEL;)

24.10.2016 | 22:34:20
felisr

#3 sedlo03: Souhlasím, jen já nejsem zklamaná mírně, ale víc než dost. Dva díly viděny se zájmem, třetí už bez nálady a čtvrtý jsem vzdala po pár minutách. Za mě hodnoceno 3 hvězdami z 5, a to s přemáháním.

27.10.2016 | 13:30:23
Martrix

Tolik negatvních ohlasů…počítám, že hlavně od těch, kteří tento žánr nemusí,ale nalákala je masivní propagace. Pro nás, kterým se líbí třeba Humans, Ex Machine, Ona…je WW jednoznačně lahůdka. A s Firefly to má společný opravdu jen ten western…koukal jsem na to rád, ale na Firefly stačilo zapojit 10% mozku…zbytek byl čiročirá zábava. Tady si asi málokdo troufne odhadnout, co se bude dít dál(Film jsem neviděl, knihu nečetl).

28.10.2016 | 14:41:18
elsadistico

Na základe reakcií som zhltol Stranger Things a nechápem porovnávanie … okrem iného ST išiel po fantastických troch dieloch prudko dole, od štvrtého dielu pravidelne servírovaná omáčka aj nadstavovaná kaša s háčikom v posledných minútach. A posledný diel ma rozhodne nenechal vzdychajúceho blahom. Pointa hodne slabá. Radšej pozvoľný rozjazd ála Westworld ale kvalitne vypointovaný. Proste vnútorná logika musí pasovať a nie ohýbať podľa potreby.

#18 oskarka
28.10.2016 | 22:34:20
oskarka

Já si nemůžu pomoci, ale vůbec mě to nebaví. Očekávala jsem od toho hodně, ale je to tak nudné! Ono dost vypovídá už to, když tvůrci předem seriál avizují jako něco, co bude stejně dobré jako Temný případ 1, ale přitom úplně jiné – no, to se kluci trochu přecenili.

2.11.2016 | 0:52:44
oskarka

#16 elsadistico: To jsme asi každý viděl nějaký jiný seriál – já ST hodnotím nejmíň 90 %, tento seriál má očekávání nejen splnil, ale překonal – a tam nikdo z tvůrců předem netlačil na pilu, nevolal jak na pouti „uvidíte, co jste ještě neviděli“…

2.11.2016 | 0:57:20
Liandr

Tohle propagaci ani nepotřebuje. Vždyť je to o nás, vracíme se sem, na tenhle svět, do tohodle zábavního parku, kde někteří nevybočí z předepsaných rolích, ať už si připadají sebesvobodněji a sebechytřeji, někteří se tu dokonce zaseknou, jiní si začnou něco uvědomovat. Minimálně to, že je nám posíláná zpráva, „je na čase udělat změnu v tom, jak svět a sebe vnímáme“. Kdybyste s jistotou věděli, že se sem jednou vrátíte, zahrát si nějakou roli, že existuje reinkarnace a že jsou tu ti, kteří si hrají na bohy, nebo jimi třeba skutečně jsou, že je za tím vším ten neviditelný hybatel, kdy nemáte jistotu, zda jste ve své roli jen součástí daného scénáře a nakolik vědomě, že vám tímhle vším někdo posílá zprávu, probuďte se… to vy jste ta inteligence, která má projít evolucí… Nenechalo by vás to chladné, a nenechal by vás chladné ani tenhle seriál. Je to příběh o probouzení se ze zajetých vzorců a zautomatizovaného chování, jehož jsem svědkem dnes a denně a sám se při něm nachytávám… Děkuji za tento „seriál“.

20.11.2016 | 19:36:24
Liandr

Pro ty, co touží jen vypnout a dobře se bavit, tenhle seriál určitě není… vyžaduje vědomé zapojení se do příběhu. Ostatně i v životě je to o tom samém. Někteří touží jen po tom, aby si nemuseli uvědomovat realitu. Touží zůstat vyplí.

20.11.2016 | 19:44:15

Čtvrtá série

Westworld údajně stojí HBO miliony i po zrušení seriálu

Měsíce poté, co HBO zrušilo seriál Westworld, musí platforma za seriál stále platit miliony dolarů. Tvůrci Jonathan Nolan a Lisa Joy původně plánovali seriál uzavřít pátou sérií. Westworld byl však v listopadu 2022 překvapivě zrušen, což znamená, že 5. série se na HBO nedočkáme.

Časová osa

Velký průvodce časovými liniemi Westworldu

Druhá série Westworldu je za námi a my už máme jasno v tom, kdy se ta která dějová linie odehrává. V následujícím článku najdete podrobný přehled všech zásadních událostí z první a druhé řady, jak šly chronologicky za sebou.

Úvodní znělka ke třetí řadě