Recenze: Bod obnovy

Recenze: Bod obnovy

Český kyberpunk od českých tvůrců je něco, u čeho většina lidí asi ani nečekala, že by mohlo vzniknout. Po mnoha letech tak i v našich končinách vznikl film v tomto stále populárnější žánru. Je vůbec šance, aby Češi natočili sci-fi biják, který se vyrovná zahraniční tvorbě? To si přečtete v naší recenzi.

11 3
20.9.2023

Česká kinematografie již léta bojuje s tím, že kromě komedií, biografických filmů a dramat z období totality tu toho moc jiného nevzniká. Během Comic Conu jsme zde měli kupříkladu předpremiéru hororu Krvavý Johann!, který konečně sliboval něco nového, a nyní jsme dostali dokonce také kyberpunkovou kriminálku odehrávající se v Praze roku 2041. Pokud pomineme krátkometrážní filmy, je Bod obnovy prvotinou režiséra Roberta Hloze, kdy za vznik podobného kousku musíme poděkovat také producentovi Janu Kallistovi.

Už od prvního záběru si budete říkat, že něco takového u nás přece natočit nemohli, jelikož je celý audiovizuál na úplně jiné úrovni. Pochopitelně i díky žánru můžeme vidět jistou inspiraci v Blade Runnerovi nebo videoherní sérii Deus Ex, kde se dokonce díl Mankin Divided ve futuristické Praze z větší části odehrával. Sami tvůrci se touto inspirací netají a právě Praha ve videoherním Deus Exu také stála za myšlenkou udělat z toho něco většího a po našem.

Svět futuristické Prahy kombinuje naše brutalistické stavby s těmi moderními ze zahraničí, kdy je všechno stylizované způsobem, jak by se naše hlavní město skutečně mohlo v budoucnu vyvíjet. Památkáři pochopitelně nové stavby nepovolí… tak se ty původní začaly rozrůstat směrem nahoru s tím, že musely zůstat v původním stylu. Vypiplaný je pak také design aut nebo různých gadgetů. O efekty se jinak postaralo malinké české studio Magic Lab, které dělá VFX také pro Hollywoodské giganty.

Nyní k obsazení. Chvílemi jsem přemýšlel, zda bylo záměrem, aby představitelka hlavní postavy Em v podání Andrey Mohylové vypadala jako Scarlett Johansson, jelikož tam ta podoba opravdu je. S jejím hereckým výkonem jsem neměl absolutně žádný problém a vůbec by mi nevadilo, kdyby z toho tvůrci udělali sérii. Andree následně asistují Matěj Hádek, Václav Neužil ml. nebo Karel Dobrý, kteří jsou ve svých rolích uvěřitelní a herci ukazují, že tyhle žánrovky u nás rozhodně místo mají.

Na výběru lokací si dali tvůrci opravdu záležet.

Co se příběhu a scénáře týče, zde je to o stupínek horší, ale nemůžu říct, že by to bylo něco, co nedává smysl. Spíše by se dalo říct, že se tvůrci rozhodli hrát na jistotu a vzali známější schéma, aby s žánrem sci-fi vůbec nějak odstartovali. Příběh je tak poměrně předvídatelný, zvlášť pokud tenhle typ kriminálek znáte a máte ho nakoukaný. Už během pár minut budete mít víceméně jasné, kdo jakou roli ve filmu sehraje, ale to nebrání tomu, abyste si jej užili.

Zápletka je tedy jednoduchá: v blízké budoucnosti budeme mít technologii, která nám umožní zálohovat si vzpomínky. Pokud zemřete, vaše tělo zregenerují a vzpomínky do těla nahrají. Svalová paměť však potřebuje, aby byly vzpomínky staré maximálně 48 hodin, jinak nastávají komplikace. A co se v takovém světě stane, pokud někdo o zálohu vzpomínek přijde a zemře doopravdy?

Audiovizuálem se film skutečně blíží zahraniční tvorbě.

Sami tvůrci se k tomu opět vyjádřili tak, že jelikož jsme nejvíc ateistická země v Evropě, tak je u nás pravděpodobně největší šance, že by zde taková technologie mohla odstartovat. Pro Čechy je tak bod obnovy technologickým prvenstvím a následně se tento způsob oživení dostal do světa. Ostatní technologie jsou pak něco, co jsme v jiných sci-fi pochopitelně viděli, ať už to jsou například hologramy. Všechno je do světa ale zakomponováno organicky a worldbuilding je něco, co se tvůrcům neskutečně povedlo.

Abych tvůrce kromě schematického příběhu pokáral i za něco jiného, tak jsou to úvodní titulky, které nás mají uvést do světa. Film je audiovizuální médium… to je tak složité udělat voiceover? Kupříkladu začátek filmu Tron Legacy díky tomu funguje například naprosto skvěle. Na tenhle typ expozice si lidé možná zvykli u Star Wars, kde jsou přilétající titulky typické, ale jinak je čtení v úvodu filmu, který je má nabudit, obvykle irituje. Proti průletu kamery jinak nic nemám, jen měli tvůrci radši sáhnout spíše po mluveném vypravěči.

Režisérovi pochopitelně přeji, aby se svým „experimentem“ prorazil a ukázal, že Češi podobné žánrovky zvládnou. A pokud jste o filmu dosud neslyšeli nebo jste jenom nebyli rozhodnutí, zda do kina zavítat, tak film s čistým svědomím doporučuji. Původně jsem chtěl dát kvůli scénáři malinko nižší hodnocení, ale audiovizuál a celkový pocit z filmu mě nakonec přesvědčily o tom, že českému kyberpunku dám nějaké ty body navíc.