Drama, Historický
Brie Larson (Elizabeth Zott),

Recenze knižní předlohy: Lekce chemie upozorňují na palčivý problém žen v 50. letech

Na obrazovky se dostal seriál Lekce chemie. Jedná se o zfilmovanou knihu Bonnie Garmus o důležitosti feminismu nejen v 50. letech, která je skvělá.

1 1
18.10.2023

Elizabeth Zottová je mladá, nekonvenční chemička. Bohužel má tu smůlu, že žije na konci 50. let v USA. Musí se tak potýkat s misogynií, sexismem, zkostnatělými názory či patriarchátem nejen ve vědě, ale i v osobním životě. Když jednou dostane nabídku vařit v kuchařské show, využije ji, protože co jiného je vaření než chemie? Ovšem dokáže opustit svůj sen o kariéře vědkyně?

Lekce chemie jsou skvěle vystavěným příběhem o snaze najít sebe sama a své místo na zemi ve složitých podmínkách, kdy místo toho, aby vám všichni pomáhali, spíš vám házejí klacky pod nohy. A nejedná se jen o muže. Postavám fandíte, i když víte, že je šťastný konec nečeká. Příběh je totiž vyprávěn ve dvou časových rovinách, takže tak trochu tušíte, co se stane. Nevíte ovšem jak. Kniha vás tak udržuje v neustálém napětí. Bonnie Garmus ve své knize Lekce chemie dokázala skvěle popsat problémy, kterým v padesátých letech ženy čelily. S Elizabeth bojujete o každý drobný posun v její kariéře a říkáte si, že ta nenávist ze strany jejích mužských kolegů snad ani není možná. Bohužel tehdy byla taková doba. Žena byla odsouzena jen k roli domácí paničky. Pokud měla vyšší ambice, byla podezřelá. A při sledování veřejné debaty i musím říci, že i nyní existují lidé, které by ženy rádi viděli jen u plotny. Člověk se tak musí ptát, jestli jsme se za těch 70. let vlastně někam posunuli.

Takže ač jsou Lekce chemie románem oddechovým, nutí vás přemýšlet. A zamyšlení to rozhodně není příjemné. Kdo si myslí, že podobným problémům (i když v mnohem menším měřítku) dnes už ženy nečelí, nikdy nebyl žena. Stále se to děje a stále je proti tomu potřeba bojovat. Kromě feminismu, který na vás dýchá z každé strany, naleznete v knize i další, neméně důležitá témata, jako je sexuální zneužívání, předsudky, domácí násilí, nevíra v boha či nevíra v sebe sama. V Lekcích chemie je tak pro každého něco. Rozhodně se při čtení nudit nebudete.

Za mě 5/5.

NEČTĚTE TO, POKUD: ve vás už samotné slovo feminismus vzbuzuje pocity nevolnosti.