Alien(Vetřelec)

Mimozemská rasa, se kterou si není radno zahrávat. Smrtelně nebezpečná ve všech svých formách. Ale lidé jsou nepoučitelní a v kultovní sérii filmů, komiksů nebo i videoher ji pořád provokují…

USA | 1979
| 120 minut
Akční, Hororový, Sci-fi
Sigourney Weaver (Ellen Ripley),

Zatímco první Vetřelec byl strašidelným gotickým hororem, ve druhém dílu se naplno rozezní zbraně. Akční virtuoz James Cameron rozehrál napínavé akční inferno, kde na malou skupinkou vojáku neustále útočí desítky a desítky vetřelců.

0 0
1.11.2004

K Vetřelcům se režisér James Cameron dostal díky svému husarskému kousku v Terminátorovi, kde dokázal s minimálními prostředky a originálním námětem vytvořit jeden z novodobých sci-fi klenotů. Ve Vetřelcích musel navázat na práci Ridleyho Scotta, ale nezdá se, že by mu to nějak překáželo. Svojí oblibu ve vojenské tématice a přímočarém příběhu zasadil (jako scénárista) do vetřeleckého světa hladce a bez problémů. Věděl, že nebude moci soupeřit s nervydrásajícím napětím, které Scott v jedničce prezentoval a také, že musí přijít s něčím novým. Nakonec toho přinesl nového až až.

V náladovém úvodu nejprve skládá poctu prvnímu Vetřelci – od pomalých zlověstných záběrů v záchranném modulu (vtípek s robotem) až po noční můru Ripley – v těchto minutách by Vetřelci bez problémů zapadli do atmosféry prvního dílu. Ale se souhlasem Ripley cestovat na LV-426 se nálada láme, nervózní střih a hudbu nahrazuje přímočará vojenská akce. Dochází dokonce k velkému uvolnění a častému vtipkování, jak se později ukáže, Cameron tím vytváří půdu pro pozdější polarizaci. Projeví se to hlavně ve vystřižených scénách – Ripley ztratila dceru, proto taková pozdější fixace na Newt, hláškář Hudson má nejdříve plnou pusu frajeřiny, aby po prvním útoku vetřelců zaplul do škatulky posery.

V jistém směru jsou Vetřelci přesnou kopií prvního dílu – místem střetu jsou opět uzavřené chodby odkud je těžké utéct, ventilace slouží jako cesty pro Vetřelce, Ripley se zpočátku drží v pozadí a ve finále je vetřelec opět vysát do vesmíru. Ale svojí formou je pokračování na hony vzdálené hororové atmosféře jedničky – tam kde Scott pracoval s napětím a vetřelce ukazoval co nejméně, nechává Cameron propuknout zbraně a vetřelce se nebojí ukázat v celých desítkách.

Ovšem stísněná atmosféra pokračuje, možná ještě o něco dusnější. Cameron nasazuje po prvním útoku rychlé tempo postupně se stupňující až do dvojitého závěru, kde je nejdříve pod časovým tlakem nutné uletět ze základny až po závěrečný souboj „kráska vs zvíře“. Cameronova fascinace silnými hrdinkami zde dosahuje vrcholu – Ripley (Sigourney Weaver) je v jeho podání silnou a rozhodnou osobností – zvládá vést mariňáky i navázat téměř mateřský vztah s nalezenou Newt. Ostatní postavy zůstávají v ústraní, více než Cameronův oblíbený herec Michael Biehn dostává prostor hláškař Hudson, jehož řeči výrazně odlehčují celý film.

Cameronova posedlost dokonalou prezentací vojenské techniky se projevuje ve velmi přesné a autentické výpravě, kde každá zbraň, každé vozidlo, každý pohyb má svůj účel a předobraz v realitě. Zároveň však ukazuje, jak je výcvik mariňáků ve srovnání s jednoduchou zvířecí taktikou vetřelců nedostačující. Cameron má vojáky rád, ale ve Vetřelcích ho více fascinují monstra, jak je vidět nejen v prezentované kvantitě, ale i v rozvíjení systému jejich uvažování (včelí úl) a především v existenci hlavní královny, kterou si Cameron dokonce sám designově navrhl.

Není pochyb o tom, že co do kvality se pokračování přinejmenším prvnímu Vetřelci vyrovnalo, obecně je ceněno jako jeden z mála takto pozitivních příkladů. Nelze říct, že Vetřelci jsou lepší, jsou především jiní – hlavně žánrem – a především jako pokračování logicky nemohou disponovat takovou metodou překvapení jako díl první. Ale přinesli nejen nové dobrodružství, ale především novou formou a nové objevy, čímž výrazně celou ságu obohatili. Právě množství nových nápadů po všech směrech pomáhá se vyrovnat Vetřelci, což je něco co další dvě pokračování už nedokázala.

Hodnocení: 100%

Další hodnocení

Rotten Tomatoes (rozcestník na anglicky psané recenze) – 100%