Alien(Vetřelec)

Mimozemská rasa, se kterou si není radno zahrávat. Smrtelně nebezpečná ve všech svých formách. Ale lidé jsou nepoučitelní a v kultovní sérii filmů, komiksů nebo i videoher ji pořád provokují…

USA | 1979
| 120 minut
Akční, Hororový, Sci-fi
Sigourney Weaver (Ellen Ripley),

Třetí díl Vetřelce pokračoval v nastolené linii – co díl, to úplně jiný přístup. Debutující režisér zvolil návrat k neviděné hrůze ze Scottova Vetřelce, přidal však těžce depresivní tón a zobrazil Ripley jako zlomenou osobu bez naděje.

0 0
1.11.2004

Mezi prvním a třetím díle lze nalézt mnoho společných bodů. Režisér David Fincher měl za sebou stejně jako Ridley Scott mnohaletou praxi v reklamním průmyslu. Vizuální cit, kde aranžmá záběrů je věnována stejná pozornost jako hercům, se projevil u obou režisérů v jednoznačné identifikaci jejich stylů na první pohled. Fincher se také po bojové akci Jamese Camerona v druhém dílu vrací ke komornějšímu souboji jednoho vetřelce proti všem a snaží se samotné monstrum ukazovat opět co nejméně. Dlouhé chodby vězení na Fury se stávají stejně nebezpečnými jako dlouhé koridory na Nostromu. Společným znakem pro všechny díly Vetřelce je to, že Ripley není od začátku velitelskou osobou – do této pozice se dostává vlastně nedobrovolně, o to více ale v následném souboji se vrhá do nebezpečí.

Tím veškerá podobnost s předchůdci končí, jinak si Fincher zvolil odlišný přístup. Už od prvních minut se nese vzduchem naprostá deprese, která dává tušit, že pro Ripley cesta z vězeňské planety nevede. Pomalé tmavé obrazy kreslí neradostnou atmosféru obrovské věznice, kde se její obyvatelé ztrácejí. Apatická nálada, občas proložená modlitbou, tento dojem ještě umocňuje a ani drsná povaha odsouzených neproniká kromě jediné výjimky (pokus o znásilnění) není tím pravým symbolem odjištěného granátu.

Vzrušení do příběhu přináší opět až starý známý nepřítel, který se na planetu dostal spolu s Ripley a jak se později ukáže, hned ve dvojí podobě. Zatímco průvodními znaky přítomnosti dospělého jedince jsou první oběti, nedůvěra, strach a posléze odhodlání nezvaného hosta zničit, nenarozený vetřelec se dlouho ukrývá a nedává o sobě vědět. Teprve ve fantastické scéně, kdy se dva věční rivalové setkávají tváři v tvář (a Ripley přežije, aniž by zprvu věděla proč), se na první pohled okoukaná linie láme a přináší zásadní zvrat nejen do vývoje dílu, ale celé ságy.

Stejně jako v mnoha dalších fázích, ani zde Fincher nenechává na pochybách, že veškerý boj je praktický marný. Na planetě nejsou žádné zbraně, které by pomohlo v boji proti dospělému jedinci, ani dostatečné lékařské vybavení pro operaci nenarozeného. A pokud existuje naděje z venku, je to jen nechvalně známá společnost, jejíž zájmy jsou od počátku série zcela jasné – prioritou je vetřelec, vše ostatní je zbytečné.

Fincher se také pouští do ostrého souboje s Cameronovými zavedenými charaktery. Newt, Hicks a de facto i Bishop jsou mimo hru a propracovaný, téměř mateřský vztah mezi Ripley a Newt v druhém díle získává téměř ironický opak – nenarozený vetřelec se stává novým „potomkem“ Ripley. Její zlomená psychika a čistě pragmatické jednání, kde není ani stopa po emocích (vztah s doktorem) je na hony odlišné od silné Ripley, jež jsme znali z dřívejška. Zatímco její postava byla předtím víceméně jednorozměrná a nedalo se pochybovat o tom, jak nakonec s vetřelci naloží, Fincher rozehrává psychologickou hru, kde Ripley je už z neustálého boje znechucená a jak sama prohlašuje při hledání vetřelce „jsi se mnou tak dlouho, že už si nepamatuji, co bylo předtím“.

Propracované vykreslení postav (nejen Ripley, ale i ostatních věznů) ale zůstává skryto pod výrazným vizuálním stylem a dusnou atmosférou znemožňující se soustředit na cokoliv dalšího – tato rovina je odkryta až po několikerém shlédnutí v kontextu všech dílů.

Klidný, téměř neakční ráz s méně efektními záběry, je v mnoha směrech čitelnější ve speciální edici, která je rekonstrukcí původního Fincherova střihu před tím, že od natáčení odešel a závěrečnou verzi dali dohromady producenti. Důraz na další prokreslení a mnoho nových inovací (vylíhnutí z krávy, chycení vetřelce, více druhů chestbursterů) je opomíjenou stránkou tohoto dílu, od kterého bylo očekáváno bezchybné navázání na poetiku prvních dvou dílů. To, že se vydal film vydal jiným, nezvyklým směrem, by mělo být bráno jako plus a patřičně doceněno.

Hodnocení: 80%

Další hodnocení

Rotten Tomatoes (rozcestník na anglicky psané recenze) – 35%