Alien(Vetřelec)

Mimozemská rasa, se kterou si není radno zahrávat. Smrtelně nebezpečná ve všech svých formách. Ale lidé jsou nepoučitelní a v kultovní sérii filmů, komiksů nebo i videoher ji pořád provokují…

USA | 1979
| 120 minut
Akční, Hororový, Sci-fi
Sigourney Weaver (Ellen Ripley),

Už to vypadalo, že po smrti Ripley dostane vetřelec možnost se na filmovém plátně ukázat jako soupeř někoho jiného (mluvilo se nejčastěji o Predátorovi), Sigourney Weaver se nakonec přeci jen rozhodla vrátit ke své nejslavnější postavě.

0 0
1.11.2004

Čtvrtý Vetřelec je často považován za nejslabší část série. Částečně neoprávněně – unikátní vizuální styl, který se opět vydává stejně jako jeho předchůdci neprozkoumanou cestou a je zajímavým krokem do míst, kam se ještě Vetřelec nevydal. Částečně oprávněně – pod slupkou poutavého obrazu a rychlého tempa se skrývá zatím nejslabší dějová kostra z celé kvadrilogie a závěrečné vyúčtování je vyloženě odbyté.

Přivést Ripley zpět umožnilo v té době hollywoodská móda mezi scénáři – klonování. Překvapivě s postupem času, tak jak se klonování pomalu ale jistě stává součástí i naší skutečnosti, přestává být tahle masivní scénáristická berle trnem v oku a lze jí bez problémů ve stručném úvodu zkousnout. Genetické experimentování zároveň přineslo mnoho možností, jak promíchat člověka a vetřelce.

V případě Ripley je to na první pohled zajímavý tah – ta samá osoba, co vždy byla symbolem boje proti vetřelcům, najednou v sobě nosí některé jejich vlastnosti. Zároveň se ovšem stává téměř superhrdinkou a dosavadní lidský rozměr patrný ze všech předchozích dílů, je najednou pryč. Ačkoli PR materiály popisovaly její postavu jako nejistou (na čí stranu se přidá) – od prvních záběrů je jasné, že Ripley kope stále za stejný tým.

Mnohem hůře dopadl nový druh vetřelce – kříženec obou ras působí směšně. Z jeho čistokrevných předchůdců šel nefalšovaný strach, novorozeně budí spíše odpor a nejistotu. Jeho zoufalý křik v závěrečné scéně likvidace dokonce vyvolává jisté slitování. V každém díle byla příprava na tuto fázi nervovým drajvem, zde je poslední vetřelec zlikvidován jaksi mimoděk a bez velké námahy.

Lépe se režisér Jean-Pierre Jeunet popral s dalšími klasickými vetřeleckými znaky. Především nekonečné chodby vesmírné armádní lodi Auriga musí vyvolat příjemné vzpomínky na klaustrofobické Nostromo, kde si nejste jistí, za kterým rohem na vás vybafne výsuvná čelist. Výtvarníci odvedli precizní práci, nejenže dokázali vytvořit neokoukané dlouhé koridory, přidali navíc ještě několik dalších zajímavých lokací.

Předčasným vrcholem filmu je tak celá pasáž pod vodou – vzduchu málo, před vámi zaplavená kuchyň, nahoře nečekaná past s vejci a za vámi mrštní vetřelci – zmenšující se skupinka, jejíž vedení se opět tak trochu nedobrovolně ujímá Ripley – je najednou skutečně ohroženým druhem a ne bezrozměrnými frajery z bouchačkami a suchými hláškami.

Nic proti suchým hláškám a frajerům – některé charaktery dokáží vybojovat stejné sympatie jako nekorunovaná královna Ripley. Především Ron Perlman je jako Johner jejím příhodným protějškem. Bavíme se samozřejmě o nové Ripley, pryč je zlomená žena, která přežila své dítě a stěžuje si, že ve svém životě nezažila nic jiného než vetřelce. Klon s pořadovým číslem je též těžce hláškující postavou, jež mezi vesmírné piráty zapadne stejně dobře jako mezi mariňáky ve dvojce či vězně ve trojce. Nejslabším článkem nové sestavy je tak Winona Ryder, teenagerská hvězdička byla zcela chybně obsazena a mezi ošlehanými charaktery působí její jemná tvářička jako pěst na oko.

Ve výsledku tak snaha tvůrců o lehce úchylný a cynický styl vyzněla vcelku chvályhodně – Vetřelci byla vstříknuta životodárná voda slibující naději, že na zdánlivě obehraném tématu je stále co vymýšlet. Škoda jen, že nezbylo také trochu fantazie na trochu hlubší prokreslení a obohacení vetřeleckého vesmíru, tedy často opomíjeného faktoru určujícího při podrobnějším rozboru místo v pomyslném žebříčku kvality dílů. Vetřelec: Vzkříšení tak z mého posledu v něm zaujímá zatím poslední, čtvrtou příčku.

Hodnocení: 70%

Další hodnocení

Rotten Tomatoes (rozcestník na anglicky psané recenze) – 54%