Martin Freeman (Dr. John Watson), Andrew Scott (James Moriarty), Louise Brealey (Molly Hooper), Mark Gatiss (Mycroft Holmes), Benedict Cumberbatch (Sherlock Holmes), Lara Pulver (Irene Adler),

Recenze první série [100 %]

Recenze první série [100 %]

Nejznámější detektiv světa se vrací…

0 0
9.10.2010

Podzimní seriálová sezóna jede na plné obrátky, až člověk neví, kam dřív skočit. Spousta už známých pořadů se vrátila v nových sériích, o seriálech zbrusu nových ani nemluvě. Přes to všechno je tu však i jeden seriál, který, sic jeho první série skončila už před pár měsíci a v seznamu nových amerických tahounů byste ho hledali asi marně, by vaší pozornosti jistě neměl uniknout.

Oním seriálem je britský Sherlock, který si na BBC o letních prázdninách odbyl premiéru své první řady sestávající se ze tří devadesátiminu­tových epizod. Napadá-li vás však při těchto ingrediencích recept na viktoriánskou detektivní podívanou z pera sira Arthura Conana Doylea, můžete si rovnou najít chuť. Tento Sherlock Holmes totiž přichází řešit zločiny do jednadvacátého století, aby všem těm CSI drsňákům ze zaoceánských kriminálek ukázal, jak se to má dělat.

Sherlock vychází z hlav dvou scénáristů: Marka Gatisse (který si zde střihl i vedlejší roli Holmesova bratra Mycrofta) a Stevena Moffata, dnes známého především jako hlavního scénáristy nových sérií britského sci-fi fenoménu Doctor Who. Přestože Moffat s Gatissem Holmese netradičně převedli do dnešních dob (sic Moffat s tím už má menší praxi díky své tři roky staré minisérii Jekyll), seriál Sherlock má ke svým literárním kořenům překvapivě daleko blíž, než většina klasických filmových adaptací.

Podobně jako v loňském dobrodružném blockbusteru Guey Ritchieho, kde světoznámého detektiva sehrál bohémský Robert Downey Jr., i seriálový Sherlock zobrazuje hlavního hrdinu daleko mladšího než na co jsme byli zvyklí (role dokonale ušitá na míru pro čtyřiatřicetiletého Benedicta Cumberbatche) a zároveň po vzoru filmu vyzdvihuje i ony aspekty literární předlohy, které se do filmového média dříve probojovávaly jen zřídka. Přestože tak na boxování a píchání kokainu (na rozdíl od filmu) ještě nedošlo, i zde si Sherlock už stihl zašermovat, z nudy střílet do zdi či v márnici bičovat mrtvoly.

Sherlock má za sebou, jak už jsem zmínil, tři epizody. V první se s Holmesem, skrze jeho věrného společníka doktora Watsona (v podání „kanclovského“ Martina Freemana) setkáváme hezky podle norem, které kdysi zadal sám původní autor, v té druhé pak řešíme případ už zcela podle představ seriálových scénáristů. Epizoda třetí nám nakonec nabízí strhující dramatickou jízdu, která vrcholí největším cliffhangerem poslední doby…

Zdroj: BBC One