Fringe (Hranice nemožného)
91/100 - 144×

Fringe(Hranice nemožného)

Věříte v nadpřirozeno? Zajímají vás okrajové vědy? Zkoumáte paranormální aktivity? Všechny člověkem nepochopené jevy mezi nebem a zemí lze v angličtině souhrnně označit také jako fringe. A společně se speciálním vyšetřovacím týmem FBI můžete i vy některým záhadám tohoto i jiných světů přijít na kloub.

USA | 2008 | Ukončeno
vysílání
5 sezón | FOX | 44 minut
žánr
Akční, Mysteriózní, Sci-fi
hrají
Jasika Nicole (Astrid Farnsworth), Kirk Acevedo (Charlie Francis), John Noble (Dr. Walter Bishop), Blair Brown (Nina Sharp), Anna Torv (Olivia Dunham), Joshua Jackson (Peter Bishop), Lance Reddick (Phillip Broyles)

Speciální postřehy z epizod: Co přineslo finále třetí řady?

Speciální postřehy z epizod: Co přineslo finále třetí řady?

Na finální tři epizody aktuální řady seriálu Fringe jsme se prozatím dívali pouze optikou čistých spekulací, se kterými jsme žonglovali ještě před samotným odvysíláním jednotlivých dílů. Jak ale na dosavadní mytologii seriálu Fringe nahlížíme nyní, když už máme všechny tři epizody za sebou?

0 0
30.6.2011

Následující text se ponese v podobném smyslu, jako předcházející speciální postřehy z epizod. Nebudu se zde tedy zabývat každou ze tří finálních dílů zvlášť, ale naopak si zde rozepíši jednotlivé klíčové pojmy a vše nové, co jsme se o nich (ne)dozvěděli.

Sam Weiss

Předposlední epizoda třetí série s názvem The Last Sam Weiss toho o této tajuplné postavě poodhalila poměrně dost, což je ale nakonec možná i trochu škoda. Sam Weiss sám o sobě totiž nakonec není až tak nadpřirozeného rázu, jak nám bylo vtloukáno. Možná že sice je „starší než vypadá“, jak jednou prozradil Olivii, události finále třetí řady se však k tomuto faktu buď opomněly vrátit, nebo tato věta měla znamenat čistě jen to, že Sam používá velmi kvalitní pleťový krém.

Zde je nám naopak sděleno především to, že Sam Waiss je posledním zástupcem rodu, který střežil informace o takzvaných Prvních lidech, a z nichž všichni nosili stejné jméno. Náš Sam je tak již sedmým Samem Weissem, a právě první Sam Weiss, tedy prapraprapradědeček toho stávajícího, byl tím, kdo objevil rukopis Prvních lidí, zatímco Samové třetí a čtvrtý zasvětili život hledání chybějících částí rukopisu a Sam Weiss pátý (sedmého dědeček) sepsal knihy o Prvních lidech, které v současnosti schraňovala Nina a Peterův kamarád z antikvariátu.

Můžeme tak předpokládat, že Sam Weiss sám o sobě žádné zvláštní schopnosti nemá a i jeho možná úloha „za oponou“ dění je minimální, a vše, co ví, ví jednoduše jen díky tomu, že si to načetl v knihách svých předků. Jistě se nám však dostane více odpovědí, pokud se se Samem v seriálu ještě setkáme.

První lidé

Zásadního odhalení okolo Prvních lidí se nám dostává v závěru finální epizody třetí řady. Do té doby nám bylo ze všech stran celkem logicky vysvětlováno, že První lidé byli zástupci prastaré civilizace, jež se na Zemi vyvinula ještě před Homo sapiens. Nyní se však dozvídáme, že První lidé jsou jen jakýsi obchvat využívající cestování časem, a ve skutečnosti se jedná o současné lidstvo, konkrétně tedy Waltera, který by měl součásti stroje, o kterém se původně myslelo, že ho První lidé před miliony lety ukryli na všemožných koutech Země, naopak pošle časem zpět právě do této tak vzdálené minulosti.

Vtip je však v tom, že chápat První lidi právě takto jsme měli možnost až v samotném závěru epizody The Day We Died, a celý tento koncept by se ještě měl odkrývat v následující sérii. Jenže ani tím si nemůžeme být jistí! Celý onen závěr finální epizody je totiž natolik nečekaný a události, které k němu vedly, natolik skryté, že zde existuje buď možnost, že se v další sérii skutečně ještě vrátíme do (alternativní) budoucnosti – tzn. se opět dočkáme šedých úvodních titulků, kde budeme sledovat Walterovy postupy při sestavení/získání stroje a jeho následnému zaslání do minulosti, nebo budou všechny tyto události přeskočeny, a to ostatně mimo jiné proto, že tato budoucnost by měla být anulována, respektive by se měla odštěpit v alternativní realitu, a my budeme v další sérii sledovat pouze její následky. Tedy svět bez Petera Bishopa.

Pozorovatelé

Není zase až tak velkým překvapením, že o Pozorovatelích jsme se opět nedozvěděli prakticky nic, a celkově zde fungovali jen jako poslední hřebíček do zabušení závěrečné pointy. Ve finálním dialogu Septembera a Decembera se například vracíme do epizody Firefly, která fungovala jako jakýsi experiment, bude-li Walter ochoten obětovat Petera k účelu, který je zřejmě hlavním důvodem jeho existence.

Nyní už víme, že tímto Peterovým údělem tedy bylo vstoupit do stroje. Stále ale nevíme, co z toho vyplývá. Ve scénách z budoucnosti nám bylo pouze nastíněno, že Peterovo splynutí se strojem změnilo celý svět, a že mimo jiné i urychlilo rozpad obou realit. Zároveň ale víme i to, že poté, co se Peter vrátil z budoucnosti zpět do doby, kdy do stroje vstoupil, namísto onoho „začátku apokalypsy“ Peter z ničeho nic zmizel. A nejen to. Nyní si ho navíc nikdo nepamatuje, a Peter Bishop jako by nikdy neexistoval.

Cestování časem

Abychom byli alespoň částečně schopni tento jev pochopit, musíme si nejdřív uvědomit, jak v seriálu Fringe cestování časem vůbec funguje. Už díky Pozorovatelům (či například i epizodě White Tulip) víme, že cestování časem je zde skutečně možné, a že čas lze přepisovat (což se právě oni snaží zjevně hlídat).

Řekněme tedy, že Peterovo vstoupení do stroje a následná apokalypsa roku 2026, kterou jsme sledovali v poslední epizodě, je přímý, ničím nenarušený časový tok. Ten se totiž naruší až tehdy, když Peterova mysl cestuje zpátky časem do doby, kdy do stroje vstoupil. Poté pak Peter mizí a čas se přepisuje. Právě až čtvrtá řada nám však ukáže, zda-li byla ona budoucnost roku 2026 kompletně anulována (když byl změněn čin, který k ní vedl), nebo jestli se oddělila od naší časové linie jako jedna z možných alternativních realit, a tuto budoucnost budeme v seriálu ještě sledovat, tedy jak Walter poslal Petera zpátky časem a co z toho vzešlo.

Hlavní otázkou celého finále třetí řady však zůstává, proč Peter najednou neexistuje a jakoby ani nikdy neexistoval, a jak by to vůbec mohlo být v plánu Pozorovatelů. Zatím ale bohužel nemáme absolutně žádný aparát, jak si toto vysvětlit.

Nelze totiž přijmout pouze onen holý fakt, že Peter prostě není, protože to by samo o sobě vedlo k řadě časových paradoxů. Pokud by například Peter nikdy neexistoval, Walter by ho nikdy nemusel unést z alternativní reality, tato realita by se nezačala hroutit a Walter by se pravděpodobně ani nedostal do konfrontace z Walternatem, a tak dále, a tak dále…

Jste-li z různých „zákonitostí“ cestování časem lehce zmatení, snad by vám mohl pomoci něco osvětlit tento obsáhlý článek, který jsem svého času napsal v rámci filmové série Terminátor, a ve kterém mimo jiné vysvětluji jednotlivé funkční principy cestování časem.

Zdroj: FOX

Diskuze /8

Alisch

„Ve finálním dialogu Septembera a Decembera se například vracíme do epizody Firefly, která fungovala jako jakýsi experiment, bude-li Walter ochoten obětovat Petera k účelu, který je zřejmě hlavním důvodem jeho existence.“ … prosím o přeložení jmen pozorovatelů. Tahá mě to za (d)uši. Nejsou to klasická civilní jména a nemají je pro nic za nic. Vsadím boty, že později se budou jejich jména využívat v souvislosti s jejich pravým smyslem. Stačí vzpomenout na Pátka:)

čestný člen redakce
1.7.2011 | 9:07:39
Clear

Sorry, ale tohle jsem si prosadila, že se to překládat nebude. To bys rovnou mohla napsat Petr Biskup. Zbytek bude opraven a odteď se to překládat nebude.

1.7.2011 | 9:20:42
Alisch

Nezlob se, ale srovnáváš hrušky s jablky. Peter Bishop je čistě civilní obyčejné jméno, stejně jako moje. Ale Pozorovatelé mají jména jednotná, podle měsíců – to nebude náhoda, že? Překlady se trochu zabývám a tímhle se zabíjí obrovský potenciál těch jmen. Časem se na to bude narážet a překladatelé budou dělat co? Vysvětlovat to jak truhlové v závorkách? Srovnávání jejich jmen s Peterovým opravdu není na místě.

čestný člen redakce
1.7.2011 | 9:38:19
Araziel

Alish: Nesouhlasim, Christian Shepard v Lost se take neprekladal i kdyz na vyznam jeho jmena byla v poslednim dilu narazka. Navic si preklad dalsi serie beru pod palec ja, aby nedochazelo k tomu, jako v s03, ze ze nektere titulky byly ok a jine staly slusne receno za starou belu… A pokud jde o me, jmena pozorovatelu se prekladat nebudou.

1.7.2011 | 9:53:00
Alisch

Achjo, zase se ale srovnává naprosto civilně znějící jméno. V tom případě je to fakt na vás, ale okrádáte se o docela elegantní tah v překladu.

Btw. pokud ta narážka byla mířena i na moje části, ráda si poslechnu konkrétní kritiku. Klidně i po mailu ať tu nespamujeme.

čestný člen redakce
1.7.2011 | 10:08:07
Araziel

S tim zase nesouhlasim ja… Podle me to neni pohadka O dvanacti mesickach (nebo je? :-) Myslim, ze elegance pripadneho vysvetleni se da dosahnout naopak lepe pres anglicky original (nehlede na to, ze napr. ve slovenstine neni preklad ani potreba). Btw: Netusim, kdo ktere casti prekladal, takze muzu tezko kritizovat adresne. Ale napr. 318 – Bloodline je jednim z dilu, ktery jsem mel na mysli…

1.7.2011 | 10:36:46
Petur

Já souhlasím s Alisch. Pozorovatelé budou mít v seriálu ještě hodně velkou roli a to, že se jmenují, jak se jmenují, určitě není náhoda a bude se s tím do budoucna počítat.

1.7.2011 | 14:18:10
Hurley

Kdyby to byl nějakej pán, co má v občance napsaný Michael September, ani neceknu, ale tohle nejsou normální jména, spíš přezdívky. Proto se taky například v Amerických bozích překládali Stín a Středa, v Robinsonu Cruso Pátek a já nevim kdo kde ještě…

Je to ale samozřejmě na vás, víc už se k tomu vyjadřovat nebudu. Jen mě možná krapet mrzí, že veškerá diskuze k postřehům se zadrhla zrovna na tomhle.

čestný člen redakce
16.7.2011 | 15:48:50
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

Reklama

Nejoblíbenější postavy

Momentka

Momentka

Narozeniny herců

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů








Reklama