Harry Potter
93/100 - 57×

Harry Potter

Harry Potter, který celý svůj život vyrůstal u nudných Dursleyů, zjišťuje, že je slavný čaroděj, kterého zná celý kouzelnický svět. Harry za sebou nechává svět mudlů a vydává se do školy čar a kouzel v Bradavicích, kde čelí své nelítostné minulosti. Zjišťuje pravdu o smrti svých rodičů a dozvídá se o tajemném Vy-víte-kom.

VB | 2001 | Vysílá se
9 sezón | | 120 minut
Dobrodružný, Drama, Fantasy
Daniel Radcliffe (Harry Potter), Emma Watson (Hermiona Grangerová), Rupert Grint (Ron Weasley), Michael Gambon (starší Albus Brumbál), Ralph Fiennes (Tom Raddle), Robbie Coltrane (Rubeus Hagrid), Alan Rickman (Severus Snape), Eddie Redmayne (Mlok Scamander), Jude Law (mladší Albus Brumbál), Johnny Depp (první Gellert Grindelwald), Mads Mikkelsen (druhý Gellert Grindelwald), Ezra Miller (Credence Holokost), Maggie Smith (Minerva McGonagallová), Tom Felton (Draco Malfoy), Gary Oldman (Sirius Black)

Recenze filmu Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství

Film Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství je konečně v kinech a názory na film se různí. Dobrá zpráva je, že série konečně dostala nějaký řád a směr, takže určité zlepšení tu určitě je. Každá postava má své místo v příběhu. Stačí to ale divákům, kteří mají stále v paměti Harryho Pottera?

5 1
19.4.2022

Následující recenze obsahuje spoilery z poslední třetiny filmu, pakliže jste tedy film neviděli, vraťte se ke článku až později.

Jelikož od posledního filmu uplynuly čtyři roky, těsně před návštěvou kina jsme si dali povinné opáčko dvou předchozích filmů. Jednička byla podařená oddechovka a jako jednorázovka film funguje skvěle. Sice zápletka okolo Credence nebyla úplně dokonalá a ničení ulic New Yorku černým kouřemZtracených nikterak zábavná, ale film stále drží pohromadě.

Pak přišel druhý díl plný různých odkazů na svět Harryho Pottera. A i když film působí bohatěji, dějově je prázdný až na pár vzácných momentů. Od třetího dílu jsme tedy neměli velká očekávání a ani přehnané první ohlasy v nás nevzbudily větší zájem. Na druhou stranu si film nezaslouží tolik nenávisti, kolik se mu dostává všude jinde na internetu. Rozhodně to není špatný film a pravdivě je označován za nejlepší film celé série.

Steve Kloves jako scénárista rozhodně pomohl. Konečně tu máme celistvý příběh a každá postava dostane svůj příběhový oblouk, který je něčím zajímavý. Nutno podotknout, že film lépe funguje v úvodu. Čím více se blížíme konci, je to o malinko horší, nicméně se nejedná o kdovíjakou katastrofu. Série stojí na silným Brumbálovi, který se chová stejně tajemně a nelogicky jako v případě Potterovské série.

(Ano, kolem této maličké věci se vše točí. Foto: Warner Brothers)

Moc vám toho neřekne, spíše pouze naznačí a následně doufá, že to uděláte. On je de facto hlavní postavou celé série, protože bohužel Mlok Scamander ani po třetím díle nepůsobí jako někdo, s kým by se běžný divák dokázal ztotožnit. Postava to není špatná, ale není schopná udržet celou sérii na svých bedrech. A tak buďme rádi za Brumbála a Gellerta Grindelwalda, protože jejich vztah je asi tím nejzajímavějším na celé sérii.

Výměna Johnnyho Deppa rozhodně bolí, nicméně on nikdy nebyl hlavním problémem série. A o Madsu Mikkelsenovi se dá říci to samé. Zachráncem ale taktéž není. Poměrně zajímavý a stravitelný příběh dostane Queenie a Jacob. Tina Goldsteinová se objeví pouze na jednu dvě scény, ale ty jsou poměrně dost silné, takže za kapesníky se rozhodně stydět nemusíte.

S novými postavami je to malinko těžké. Asi nejvýraznější je profesorka Lally z Bradavic, která dokázala pobavit. Se zbytkem už je to podstatně horší – nevýrazné, nepotřebné, zaměnitelné postavy, které nedokážou úplně zaujmout. Výrazným zlepšením oproti předchozímu dílu je ale příběh, který má nějaký řád a víte moc dobře, o co jde. Celý film má výrazně silný politický podtext, ve kterém lze vidět určitou paralelu k dnešnímu světu. A je úplně jedno, zda si místo Grindelwalda představíte Andreje Babiše, Donalda Trumpa či jakéhokoliv jiného politika ze západního i východního světa, který nemá úplně čisté svědomí, ale zoufale touží po moci. V tomto směru je film skvělý.

V čem je ale tedy opět problém? Ten tkví v závěrečné třetině, kde se Rowlingová a Kloves zkrátka nedokázali utrhnout ze řetězu. Chtělo malinko zariskovat, nechat volby vyhrát někoho jiného a zájem o sérii by byl razantně jiný. Jelikož se ale oba scénáristi vydali cestou klasického klišé a happyendem, tak celkově třetí film opět působí zbytečně. I když se v něm něco děje, tak poslední půlhodinka posílá celý snímek do kopru. Jsme opět na stejném místě jako ve dvojce a nikam jsme se nepohnuli.

(Kouzelnické souboje jsou stále zvláštní. Foto: Warner Brothers)

Představte si, že by Grindelwald vyhrál volby a měl moc nad kouzelnickým světem. Brumbál, Mlok a ostatní jeho odpůrci by se museli vydat na útěk, zatímco Grindelwald by vládl železnou rukou a mohl odstartovat svou kouzelnickou válku, která by nejspíše zapříčinila začátek 2. Světové války tak, aby se mudlové povraždili mezi sebou. Byl by to geniální tah, u kterého by se dalo těšit na další díl. Místo toho ovšem neustále přešlapujeme na místě, což je velká škoda.

Název Fantastická zvířata má ale opět opodstatnění. Jsou tu důležitá zvířata, která nás provází po celou dobu filmu a mají zásadní vliv na příběh. Tady je cítit zkušenost a vyzrálost Stevea Klovese, který přinesl do scénáře klid a řád. Jen ten konec se nepovedl. Závěrem lze říci, že Brumbálova tajemství jsou nejlepším filmem série. Film drží pohromadě, poodhalí důležité věci i ze světa Harryho Pottera a dokáže pobavit.

Určitá pachuť ale v ústech neustále převládá a to kvůli tomu, že děj se nikam neposunul a přešlapuje se neustále na místě. Snímek si ale hate rozhodně nezaslouží. Naopak bychom celému filmu přáli finanční úspěch a rádi bychom viděli zbývající dva díly. Rowlingová se od minulého dílu značně poučila a řádně zlepšila. Pevně věříme, že právě ten další díl by mohl přinést ještě lepší zlepšení, což by vedlo ke grandióznímu finále, které nám všem vytře zrak.

Hodnocení: 70%

A jak se film líbil vám?

Recenze – Fantastická zvířata a kde je najít