Game of Thrones (Hra o trůny)
95/100 - 2 310×

Game of Thrones(Hra o trůny)

Fantasy seriál o intrikách, magii a zradách. Západozemí a Východní země nejsou zeměmi, ve kterých by chtěl někdo žít, na každém rohu totiž číhá nebezpečí, která vás může ihned připravit o život.

USA | 2011 | Ukončeno
vysílání
8 sezón | HBO | 60 minut
žánr
Dobrodružný, Fantasy, Historický
hrají
Peter Dinklage (Tyrion Lannister), Lena Headey (Cersei Lannister), Emilia Clarke (Daenerys Targaryen), Kit Harington (Jon Sníh), Maisie Williams (Arya Stark), Sophie Turner (Sansa Stark), Nikolaj Coster-Waldau (Jaime Lannister), Iain Glen (Jorah Mormont), John Bradley (Samwell Tarly), Alfie Allen (Theon Greyjoy), Conleth Hill (Varys), Gwendoline Christie (Brienne z Tarthu), Liam Cunningham (Davos Mořský), Aidan Gillen (Petyr Baeliš), Isaac Hempstead Wright (Brandon Stark)

Rudá pustina

Rudá pustina

Nelítostná poušť, v níž zemřel khal Drogo, se může zdát poměrně nezajímavou. Opak je ale pravdou. Byla to vždy jen poušť? Co všechno se v ní ukrývá? Je tam doopravdy i stará kostra obrovského draka?

9 0
25.8.2023

Rudá pustina zvaná také někdy rudé země je region v jižním Essosu, kde se rozkládá mezi Dothrackým mořem, pohořím Kosti, Letním mořem a Lhazarem, respektive Zálivem otrokářů. Při pouhém pohledu se to nezdá, ale je obrovská, trvá dva týdny ji přejet, jenže to málokdo zkouší, protože je zkrátka nepřátelskou zemí.

Krajina

Je to prázdná a nemilosrdná poušť. Kamenitá, tedy mnohem nelítostnější a nebezpečnější než písečná poušť, protože jsou tam nízké kamenité kopce, pusté, větrem bičované pláně vyprahlé půdy, kamenů, písku a červené hlíny, a suchá říční koryta. Je to zkrátka zatracená pustina, žádné vlnící se písečné duny, odtud její jméno. Život je tam proto vzácný. Téměř tam neprší, voda tam stojí jen v mělkých loužích, je hořká a zahnívající, a není tam téměř žádný zdroj potravy. Ze zvířat přežívají jen drobní členovci a hmyz, roste tam ďáblotráva, trsy tuhé hnědé trávy, která potřebuje jen minimum vody, pár dalších druhů rostlin s ostrými, tuhými trny, a vzácně sukovité, zakrslé stromy.

Kromě toho v Rudé pustině leží už jen prastaré ruiny. Minimálně některé z nich jsou pozůstatky kolonií Qaathů, které zničili Dothrakové. Ty poukazují na to, že to býval příjemnější a obývaný region, ale i qaathské kolonie vznikaly už v době, kdy se měnil v poušť, tudíž to bývaly spíše oázy přežívající jen díky rozsáhlým zavlažovacím systémům. A také je tam kostra obrovského draka.

Jediným opravdu výrazným krajinným prvkem v Rudé pustině je pohoří Kosti, jehož úpatí tvoří její východní hranici. Je to obrovité pohoří v centrálním Essosu, nejvyšší ve známém světě, přírodní bariéra mezi západním Essosem a Dálným východem. Táhne se po celé délce kontinentu, tedy 2414 km od Chvějivého po Letní/Nefritové moře (zhruba mezi ním a Qarthem je jejich hranice), na šířku dosahuje 483 km, je pojmenované po ostatcích těch, kteří ho nedokázali přejít. Je nehostinné, ale i tak jsou v něm řeky, kaňony, jeskyně a podzemní moře, u nichž žijí některé neznámé kmeny divochů. V části u Rudé pustiny konkrétně jde o jižní polovinu pohoří zvanou Suché kosti, obrušované písečnými bouřemi z Rudé pustiny, které je vytvarovaly do zvláštních tvarů.

Skrz toto pohoří vede několik cest, některé i do Rudé pustiny. Třeba Hedvábná cesta zhruba na hranici mezi Dothrackým mořem a Rudou pustinou. Vede od Zálivu otrokářů, pravděpodobně od Meereenu, severně od řeky Skahazadhan a do města Veas Jini, kde se spojuje s Kamenitou cestou ze severu a překračuje Kosti. Ovšem stejným směrem z Meereenu vede ještě jedna cesta, pouze z druhé, jižní strany Skahazadhanu, kde překračuje Lhazar a míří do města Adakhakileki, než se také dostane do Vaes Jini, a nebylo přesně označeno, která z nich je ta Hedvábná. A Písečná cesta vede skrz krátký jihovýchodní cíp Rudé pustiny z Qarthu přes průsmyk v Suchých kostech, odkud pokračuje do Yi Ti.

Kromě toho je v mapách vyznačeno i několik cest spojujících přímo místa v Rudé pustině. Z cesty po jižní straně Skahazadhanu, tedy možná Hedvábné, se oddělují dvě cesty na jih skrz Lhazar. Jedna vede z lhazarského města Hesh na jih a z ní se dá dostat do ruin Vaes Orvik a do ruin Vaes Shiroshi, druhá z lhazarského města Kosrak do ruin Vaes Tolorro. Poté jsou cestami spojeny vzájemně všechny jednotlivé qaathské ruiny a s nimi i dosud fungující města Qarth a Qarkash. Ty však nikdo nepoužívá. A nejjižněji je to pobřežní cesta z města Qarkash do Qarthu a kolem Kostí podél pobřeží do Yi Ti.

Vodstvo

V Rudé pustině nejsou známé žádné řeky. Na severovýchodní hranici pouze leží velké vnitrozemské slané moře Jedovaté moře pojmenované podle Dothraků, kteří mu tak říkají proto, že z něj koně nemůžou pít. Z jeho východních břehů se už zvedá úpatí Kostí, na jeho severní špičce leží město Adakhakileki a částečně se tak dá stále považovat za součást nynější Rudé pustiny.

Důležitější je vodní plocha na opačné straně. Letní moře, teplý, hluboký, modrý oceán sahající od jižního Západozemí až k městu Qarth. Omývá tak celé pobřeží Rudé pustiny a na jeho břehu stojí město Qarth, jeho přístavní kolonie Port Yhos a Qarkash a ruiny Vaes Orvik. A hlavně v něm je slavná Nefritová brána

Proti Qarthu totiž v Letním moři leží velký ostrov Velký Moraq a úzký průliv mezi Qarthem a ostrovem se zve Nefritová brána, která spojuje Letní moře a Nefritové moře za nimi. V ní leží ještě ostrov Qal, který si přivlastnil Qarth a z každé strany tam postavil opevněná přístavní města. Je tak hlavním obchodním uzlem mezi východem a západem.

Města

V první řadě je Rudá pustina poseta ruinami. Kolik přesně jich tam je a z jakých dob, se dá jen těžko zjistit. Ty známé jsou všechny qaathského původu, leží v jižní části Rudé pustiny a ruiny z nich udělali pravděpodobně Dothrakové.

Vaes Tolorro, Město kostí v dothračtině, jeho původní jméno není známo, je nejsevernější z rozpadlých měst, ale pojmenovala ho až Daenerys Targaryen, když se tam usadila po smrti khala Droga a rozpadu jeho khalasaru při své snaze dovést své zbývající lidi do bezpečí. Má velké bílé hradby, nyní popraskané, jsou tam věže a rozbité brány, tvoří ho labyrint úzkých, křivých uliček porostlých ďáblotrávou, s budovami blízko u sebe, holými drolícími se průčelími, bez oken, některé domy už spadly, další vypadají ohořele.

Jsou tam pozůstatky zpustošeného paláce před větrem bičovaným náměstím, na rozcestí šesti uliček tam stojí mramorový podstavec bez sochy, což naznačuje, že město vyplenili Dothrakové a sochu podle svého zvyku odvezli do Vaes Dothrak. A i další pozůstatky po původních obyvatelích – lebky nepohřbených, staré bronzové mince, sklo, kamenné džbány s uchy ve tvaru hadů.

V opuštěných, uzavřených zahradách nicméně dodnes rostou vinná réva, fíkovníky, broskvoně a další ovocné stromy, je tam dostatek trávy pro malé stádo koní, studny tam mají čistou studenou vodu. Díky tomu se tam Daenerys se svou skupinou mohla v knize na čas usadit při putování Rudou pustinou. Právě odtamtud vyrazili její pokrevní jezdci prozkoumat okolí a Jhoqo objevil Qarth, odkud se s ním vrátili Pyat Pree, Xaro Xhoan Daxos a Quaithe, kteří je odvedli do města. V seriálu Daenerys narazila rovnou na Qarth a Vaes Tolorro se neukázalo.

Vaes Shirosi, v dothračtině Město škorpionů, je menší než Vaes Tolorro, nezdá se úplně nepřívětivé, a také se tam ukrývají pozůstatky po původních obyvatelích. Jako třeba železný náramek ozdobený nebroušeným ohnivým opálem. Vaes Qosar, v dothračtině Město pavouků, byl původně zván Qolahn. A nejvýchodnější malý Vaes Orvik leží na pobřeží, Dothrakové mu začali říkat Město biče podle toho, kolik otroků odtud odvedli.

I přes tuto naprostou nehostinnost Rudé pustiny na jejích okrajích ale dosud existují používaná osídlení. Jedno z nich je Adakhakileki zhruba na hranici Rudé pustiny a Dothrackého moře na severní špičce Jedovatého moře u Kamenité cesty na úpatí Kostí. Jen není úplně jisté, jestli je pořád obývané, o jeho obyvatelích se ví jen velice málo, a jeho jméno také pochází z Dothračtiny. Poněkud zlověstně znamená Kanibalové.

Dalším, jediným centrem Rudé pustiny, je Qarth, prastaré přístavní město přezdívané Matka měst, v podstatě městský stát nebo, podle Qartéňanů „největší město, které kdy bylo nebo bude“, v oáze za Rudou pustinou na pobřeží Letního moře u Nefritové brány nedaleko Kostí. Před Dothraky, kdysi před Valyrijci a ostatními nepřáteli ho chrání nejen celá Rudá pustina, ale i poušť kolem něj přezdívaná Zahrada kostí podle toho, že když cestovateli zamítne přístup, je to pro něj prý rozsudek smrti, a neuvěřitelně silné trojité kamenné zdi vysoké 9, 12 a 15 metrů zdobené výjevy zvířat, války a erotiky.

Kromě toho město chrání městská stráž a silné námořnictvo, v jistém smyslu i společenstvo asasínů známé jako Lítostiví muži, kteří těsně předtím, než svou oběť zabijí, zašeptají „Je mi to líto“. A k exotické pověsti přispívají i čarodějové, kteří mají ve městě své nejvyšší představitele Neumírající v ústředí – Domě Neumírajících, jinak známém jako Palác prachu (v seriálu kulatá věž bez vchodu, v knize dlouhá, zakroucená a nízká zřícenina bez věží a oken v háji stromů s černou kůrou a modrými listy, z nichž se vyrábí psychedelické víno Stín večera).

Ostatní budovy ve městě jsou obvykle v odstínech růžové, fialové a okrové, mají nejrůznější ozdoby z různých materiálů a drahých kamenů, ulice jsou tam lemované bronzovými sochami, jsou tam fontány vytesané do tvarů fantastických zvířat. V jedné z pasáží stojí sochy místních hrdinů v nadživotní velikosti na sloupech z bílého a zeleného mramoru, jinde stojí budova, jejíž stropní mřížoví tvoří domov tisícovce vesele zbarvených ptáků, terasovité zdi nad stánky na tržišti jsou vždy pokryté květinami. Oblíbeným místem je tam i Ghaenská zahrada nebo Pamětní chrám, kde musí učinit tradiční oběť každý, kdo si přeje mluvit s Čistokrevnými.

To je vládnoucí třída, společenstvo potomků původních králů Qarthu zasedající v Sále tisíce trůnů, kteří se musí vypořádávat se třemi nejmocnějšími městskými skupinami – Prastarým cechem kořenářů, Turmalínovým bratrstvem a Třinácti. V seriálu však městu rovnou vládla rada šlechticů a obchodníků známých jako Třináct, která byla založena na shodě, ale bylo možné, aby jeden člen prosadil vlastní rozhodnutí dovoláním se staré krvavé přísahy „sumai“, a ne všichni z nich byli členy zřejmě nepolitické skupiny Čistokrevných.

A zcela zásadní místo Qarthu je nepochybně přístav, jeden z největších na světě. Je krytý a plný barev. Má přístavní mola rozdělená pro lodě různých skupin obchodníků a na konci mola vyhrazená pro zaoceánské lodě, přičemž i samotné lodě obchodníků s kořením z Qarthu mohou být velké jako paláce. A samozřejmě jako správný přístav nabízí i vinárny, nevěstince, herní doupata, skladiště a chrámy různých bohů, neboť se v něm scházejí lidé všech vyznání i pozic. Tam se snadno dá sehnat lecjaké nelegální zboží a mezi to legální, nekradené, v Qarthu často patří šafrán, silně kořeněné likéry, hedvábí, koření a sloni.

Kromě území samotného města má však Qarth vliv i na své okolí, v podstatě na celé pobřeží Rudé pustiny. Nejen prostřednictvím vlastního přístavu, ale také prostřednictvím kolonií Port Yhos a Qarkash západně od Qarthu, a opevněných přístavních měst na ostrově Qal v Nefritové bráně.

Lidé

Mezi jediné známé trvalé obyvatele Rudé pustiny, ať už v současnosti nebo v době, než se z ní pustina stala, se dají počítat pouze Qaathové. Starý národ z jihovýchodních Travin v centrálním Essosu, nyní jihovýchodní hranice Dothrackého moře, který z tohoto svého původního domova emigroval dál na jih do oblasti nynější Rudé pustiny, než zcela vymřel kromě posledních potomků Qaathů, obyvatel města Qarth. Není o nich známo moc, jen jim Dothrakové také říkají Mléční lidé, protože byli a jsou bledí, obvykle vysocí a prý mají v žilách mléko. Navíc se Qarth po kolapsů Qaathů ocitl z pevniny v izolaci, zaměřil se na moře, a je tak těžké říct, do jaké míry tamější kultura odpovídá starým Qaathům a do jaké přejala prvky z dalších.

Sami se rozhodně mají za Qaathy. Tvrdí, že jsou nejstarší civilizací, Qarth je podle nich matkou civilizace a měst, ale to je v takovém podání nemožné. Neví se totiž, kdy se v Travinách objevili, ale Qarth postavili až po vyhnání z Travin, tudíž existovaly města a národy před nimi.

Nicméně pokud lze usoudit na Qaathy podle dnešních Qarthéňanů, byli a jsou hrdí, rafinovaní, velmi zdvořilí navenek. Velký důraz kladou na způsoby, společenskost, mezi něž například patří považovat plačtivost ve vypjatých situacích za znak civilizovanosti. A na status. Je pro ně zásadní, jak působí. Ve všech oblastech, včetně jimi specificky vnímané sexuality a erotiky, která je tam otevřenou součástí života. Podle toho se také odívají. Ve lnu, aksamitu a tygřích kožešinách, ženy nosí róby s odhaleným prsem, muži operlené hedvábné suknice, děti často pobíhají nahé, jen pomalované a ve zlatých sandálech. V seriálu k tomu muži nosí i vesty pokryté extravagantním zlatým vyšíváním a klenoty, ženy si barví vlasy, zdobí se zlatými doplňky ve tvaru hmyzu. A bohatí Qarthéňané si někdy zasazují klenoty i do nosu.

Podobně stylově a bohatě přistupují i k dopravě. Můžou se po městě nechat nosit, ale když už jezdí, tak na velbloudech v sedlech vykládaných rubíny a granáty s pokrývkami obarvenými do stovky různých barev. A válečníci tam mají šupinovou měděnou zbroj a přilby s rypáky, měděnými kly a s dlouhými černými hedvábnými chocholkami.

Specifické mají i zvyky. Například po svatbě si muž i žena ponechávají každý svůj majetek, ale ve svatební den může ženich požádat o jakoukoli věc z majetku nevěsty a naopak a tato žádost nesmí být odepřena. Je to prý důkaz vzájemné oddanosti.

Jen v otrokářství se bez problémů shodnou s velkou částí Essosu. V Qarthu ho považují za vitální součást kultury, jeden ze zásadních atributů civilizace. Podle qarthénské filozofie, kdyby se všichni muži museli vrtat v hlíně pro jídlo, nikdo z nich by nezvedl pohled ke hvězdám, kdyby se každý musel rozlámat pro postavení chatrče, nikdo by nevztyčil chrámy k uctění bohů, a pro to, aby někteří lidé mohli být slavní a velcí, jiní musí být zotročeni.

Historie

Na začátku bývala Rudá pustina úrodnější region. Není známo, zda ho někdo obýval. Přišli do něj až před mnoha staletími Qaathové, kteří se dostávali do potyček se svými severními sousedy Sarnory, a ti je vytlačovali na jih. Jenže to už začal region vysychat a stávala se z něj poušť. Mezi mistry existuje teorie, že nepravidelná období jara, léta, podzimu a zimy trvající celé roky postupně způsobila zadržování velkého množství mořské vody na pólech v ledu, hladina klesla a mnohá území se vysušila a zpustla. Nové kolonie a městské státy Qaathů tak přežívaly hlavně díky rozvoji zavlažovacích systémů.

Qarthéňané pak tvrdí, že Qarth je rodiště civilizace, ale z tohoto důvodu je na místě skepticismus. Je to poslední z přežívajících městských států založených Qaathy na útěku z Travin, tedy nemůže být nejstarší, když před ním existovali minimálně Sarnorové, kteří Qaathy vyhnali. Právě o Sarnorech se mnozí domnívají, že by mohli být jedněmi z prvních civilizací, ale oni sami tvrdí, že jsou nástupci ještě starší civilizace. Zkrátka ať už ta první byla jakákoli, i kdyby jí náhodou byli Qaathové v Travinách, kteří by skutečně mohli pocházet už z úsvitu věků, na jejich počátku nestál Qarth.

Odhadnout lze jen, že v dávné minulosti Qaathům mohli vládnout králové a královny, protože právě králové a královny kdysi vládli Qarthu. Nyní mu vládnou jejich potomci, šlechtická vrstva zvaná Čistokrevní. A občas se Qarth dostal pod vliv cizích mocností. Třeba Jar Han, osmý Mořský zelený císař Yi Ti od Qarthu vybíral tribut.

Nicméně Qaathové se snažili v roztahující se Rudé pustině přežít, zakládali kolonie dál a dál na jih až k Letnímu moři, a i tak nejspíš hrozil jejich naprostý kolaps, protože poušť se neustále zvětšovala a podmínky v ní se stále horšily. Až vše urychlila událost, která znamenala kolaps pro mnoho míst hlavně v centrálním Essosu, zkáza Valyrie a následné století krve plné bojů, jak v západním a centrálním Essosu zmizela moc a autorita udržující pořádek. Umožnila nejen boje mezi dosavadními koloniemi a regiony Valyrie, ale i masivní migraci Dothraků, kteří se už nebáli vyjet dál než na občasné nájezdy z úpatí Kostí.

Někteří se totiž rozhodli prozkoumat i Rudou pustinu a zničili tam zbývající města kromě Qaarthu, kam nikdy nedosáhli. Některé zdroje mluví o tom, že kvůli masivním trojitým hradbám, ale spíš kvůli obrovské vzdálenosti, jakou by Dothrakové museli zdolat skrz vyprahlou poušť. Další vydrancovaná místa jako Vaes Orvik, Vaes Qosar, Vaes Shirosi a další město, které až o několik století později dostalo jméno Vaes Tolorro, jsou sice stejně jako Qarth v jižní Rudé pustině, ale Qarth stojí rozhodně nejdál, je potřeba k němu překonat největší úsek pouště a cesta tam a zpátky by pro národ závislý na koních znamenala zbytečné ztráty a nejistotu.

Na druhou stranu, i když to drtivou většinu regionu připravilo o veškeré zbytky života, Qarthu to pomohlo. Přišel o všechen pozemní obchod s výjimkou pobřežní cesty na východ do Yi Ti. A tak byl nucen soustředit se na moře. Čistokrevní rychle vybudovali krásnou zdobenou flotilu a ovládli Nefritovou bránu, úžinu mezi Qarthem a Velkým Moraqem, a ostrov Qal, kde postavili opevněné přístavy na západní a východní špičce. Valyrijské flotily byly pryč, Volantis se tehdy zabýval snahou dobýt západní Essos, což vyústilo v jeho ponižující porážku a neschopnost vést další velkou válku, a Ghiskarci, nejbližší sousedé Rudé pustiny, se vrhli na obnovu své samostatnosti a na převzetí obchodu s otroky v Zálivu otrokářů. Tak vlastně nezbyl nikdo, kdo by Qarthu bránil zcela převzít kontrolu nad přímou námořní trasou mezi západem a východem pro každého, kdo nechce riskovat přeplouvání celého Letního moře na opačný konec Velkého Moraqu a proplouvání mezi ním a nebezpečným divokým Sothoryosem. Tedy uvalili na lodě a zámořský obchod vysoká cla a Qarth díky tomu ohromně zbohatl.

Zároveň ale qarthénská kontrola trasy znamenala poměrně bezpečný obchod pro každého, kdo si proplutí mohl dovolit, jako třeba pro lorda Corlyse Velaryona. To byl první Západozemec, kdo Nefritovou branou proplul, vrátil se pak do Qarthu s nákladem zlata, koupil si tam dvacet dalších lodí a přivezl domů tolik vzácného zboží, že se jeho rod na čas stal nejbohatším v Západozemí.

Nepřekvapivě se proto Rudá pustina objevila přes svou nehostinnost i v sáze. Poté, co khalasar khala Droga plenil Lhazar a Drogo utržil své osudové zranění, projížděl severní okraj Rudé pustiny. Tam nemocný Drogo zemřel a jeho khalasar se rozpadl, zatímco se Daenerys Targaryen na Drogově pohřební hranici vylíhli draci.

Daenerys potom následovala rudou kometu skrz pustinu se zbytky khalasaru (v seriálu zvolila tuto cestu, aby se vyhnula konkurenčním Dothrakům). O mnoho lidí přišla, v seriálu o svého koně, o Rakhara, kterého popravili cizí Dothrakové, v knize o svou blízkou služebnou Doreah, až nakonec v knize našla opuštěné trosky města, pojmenovala je Vaes Tolorro a odtamtud poslala své pokrevní jezdce najít další směr. Rakharo našel jen kosti draka, ale Jhogo se vrátil s expedicí z Qarthu, jež ji do města doprovodila. Zatímco v seriálu přešla Rudou pustinu přímo ke Qarthu.

V seriálu pak na Qarth zcela zapomněla, jakmile ho zase opustila a nechala Qarthéňana Xara Xhoana Daxose, jenž ji u sebe ubytoval a následně se ji pokusil využít k převratu a získání moci, zemřít. V knize se však Qarth připojil k městu Yunkai, jakmile dobyla Záliv otrokářů a snažila se tam zakázat otroctví. Xaro (v knize stále žije, protože proti Daenerys v Qarthu nijak neútočil) dorazil do Meereenu, aby ji varoval o nadcházející válce Yunkai proti ní a prosil ji, aby oblast opustila, k čemuž jí věnoval třináct lodí, ale Daenerys odmítla. Krátce poté byl Qarth prvním městem z aliance, které vyhlásilo Daenerys válku. Zahájilo námořní blokádu v zálivu, odstřihlo obchod, vyhnalo třetinu rybářských lodí a zabralo další třetinu. Brzy na to se k flotile Qarthu připojily flotily z Tolose a Nového Ghisu a i některé meereenské válečné veslice a obchodní galéry. Jak situace dopadne a co si z ní Qarth odnese, je ale do dokončení knih nejisté.

Foto: HBO

Diskuze /0

Zatím žádné komentáře… Buď první!
Ale k tomu se musíš registrovat nebo se !

Konec Game of Thrones

Seriál Game of Thrones odstartoval svou existenci na jaře roku 2011 a skončil na jaře roku 2019. Byl tu s námi dlouhých osm let, ale vše musí jednou dojít na svůj konec. Pokud chcete seriál podpořit a zároveň ukázat, jak vás bavil, tak jej ohodnoťte. Můžete také ohodnotit jednotlivé postavy a epizody

Prequel

Hra o trůny je sice u konce, ale to neznamená, že se do Západozemí už nikdy nepodíváme. Stanice HBO totiž objednala nový seriál, ve kterém se zaměří na dračí rod Targaryenů. 

Reklama

Nejoblíbenější postavy

Narozeniny

Hlídejte si nás

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů








Reklama