Osm možných důvodů, proč je Black Panther v kinech tak úspěšný

Osm možných důvodů, proč je Black Panther v kinech tak úspěšný

Disney zažívá v kinech s filmem Black Panther žně, snímek každým dnem sbírá cenné miliony dolarů. Zatímco studio si mne ruce a diváci chodí z kina spokojení, my jsme se pokusili zamyslet, proč je právě Black Panther takovým hitem. Co vše za tím nejspíše stojí?

22 2
28.2.2018

1. První pořádný film s černým hrdinou

Za posledních deset let jsme si již zvykli, že se v průběhu každého roku dočkáme hned několika komiksových filmů. Jenže když budeme upřímní, v hlavní roli je většinou běloch. Afroameričani sice kostýmy také oblékají a ve filmech jsou hojně zastoupeni, ale většinou jde o vedlejší postavy. Pokud máme být spravedliví (a objektivní), výrazného afroamerického hrdiny jsme se dočkali právě až s příchodem Black Panthera. Není tedy divu, že afroamerická část obyvatelstva je patřičně nadšená a chce vidět někoho ze svého středu v akci. A v hlavní roli.

2. Film vykresluje Afriku v jiném světle

Filmů z Afriky jsme se v průběhu let dočkali hned několik (Krvavý diamant, Hotel Rwanda apod.), ale když se nad nimi pořádně zamyslíme, většinou v nás vzbuzují negativní emoce, protože zobrazují zaostalost, chudobu, gangy, nemoci apod. Jenže Afrika je také o něčem jiném. Ne že bychom chtěli popírat výše zmíněné příklady, ale v Africe jsou i místa, kde je vše v pořádku a nikdo o nich neví (nebo nechce vědět). Wakanda je sice smyšlená země, ale pokud má něco reprezentovat, tak je to jednoznačně lepší postavení celého kontinentu v očích společnosti. A to jde filmu Black Panther výborně.

(Film se opírá o skvělé obsazení. Foto: Disney)

3. Výborná marketingová kampaň

Kevin Feige a studio Disney zkrátka umí film prodat, ještě než jde vůbec do kin. Postava Black Panthera se stala oblíbenou ještě dříve, než dorazil do kin samostatný film. T'Challa byl skvěle představen v Občanské válce, kde si většina diváků našla k charakteru svou cestu. Black Panther zde stál uprostřed konfliktu mezi Iron Manem a Captainem Americou. Šlo s ním soucítit, když ztratil svého otce během atentátu ve Vídni. Navíc první trailer na Infinity War byl z velké části situován právě ve Wakandě. Pokud existovalo pár takových, kteří na film o T'Challovi nechtěli jít, trailer na Avengers jim dokázal, že Wakanda bude v crossoveru velice důležitá a samostatný film s T'Challou by neměli vynechat.

4. Film řeší aktuální témata ve společnosti

Na politiku má každý druhý jiný názor. Proto řešit jakákoliv politické problémy je ve filmech vždy obtížné. Tvůrci se tak s fanoušky automaticky vydávají na tenký led a snímku hrozí, že diváci budou rozděleni na dva tábory – jedni se s názory budou ztotožňovat, druzí budou nadávat, že film je nekorektní a propaguje jeden určitý názor politické skupiny. Black Panther ale dokázal něco nevšedního – řešit aktuální dění a naznačit současné problémy lidstva, aniž by upřednostňoval určitou skupinu či stranil jednomu konkrétnímu názoru. Vyváženost a neutrálnost se nese celým filmem.

5. Protože na Marvel se lidi naučili chodit

Když se podíváte na tržby filmů MCU v čase, zjistíte, že výnosy studia stále rostou. Jsou filmy stále lepší? To je těžké zhodnotit. Snímky si určitě drží svou patřičnou kvalitu, ale tržby jdou stále nahoru. Vždyť za poslední rok se všechny filmy dokázaly dostat přes 800 milionovou hranici. A to se určitě povede i Black Pantherovi, což svědčí pouze o jednom. Diváci se naučili do kina na filmy MCU chodit, protože v nich vidí jistotu – dostanou v kinech to, co od návštěvy kina očekávají. Před pěti šesti lety na komiksové filmy chodili především nerdi a fanoušci, nyní na ně chodí i celé rodiny a hlavně se nejedná o zábavu čistě jen pro muže. V kinosálech v průběhu let přibyla i spousta žen, které filmy baví. Dříve mohla mít některá část lidí problém ve společnosti přiznat, že se jim líbí například ve čtyřiceti letech film se Spider-Manem. Dnes se za tento názor nemusí nikdo stydět.

(Lupita Nyong'o si zahrála T'Challovu lásku. Foto: Disney)

6. Film vzbuzuje ve společnosti naději

Pochmurnost, temnost, deprese. Nic takového ve filmu nenalezneme. Komiksové filmy mají vzbuzovat naději (alespoň jejich závěrečná část by neměla v divákovi nechávat hořkosladké pocity). Když odejdeme z kina, všichni bychom měli mít z jakéhokoliv komiksového filmu dobrý pocit. Vždyť superhrdinové mají představovat to nejlepší, co ve společnosti existuje. A to Black Panther zvládá na jedničku. Film vám dává pocit, že svět není tak špatné místo, jak se na první pohled může zdát. Vždy se dá vše vyřešit, různí lidé spolu dokážou žít.

7. Jedná se o něco nového a neokoukaného

Proč minulý rok uspěla Wonder Woman? Protože šlo o první výrazný komiksový film s ženskou hrdinkou. Na film do kina nechodili jen příznivci komiksů, ale i ženy, které zkrátka na podobný film roky čekaly. Proto byl film úspěšný i po čtyřech pěti týdnech v kinech, protože na trhu v tu dobu (a i v minulosti) nic obdobného nebylo. A to samé platí i pro Black Panthera. Afrika, zvyky, tradice, specifická hudba, postavení černochů ve společnosti – na to vše určitá část obyvatelstva čekala. A na tržbách je to vidět.

8. Diváci se nenechají oblbnout

Společnost a kinematografie se mění. V průběhu let pochopitelně přibývá filmů, kde ženy, národnostní menšiny a představitelé různých ras hrají ve filmech stále důležitější roli. Jedno ale vždy musí ve filmech zůstat zachováno – postavy nesmí být ploché a musí mít ve filmu jasnou úlohu. Chytrý divák se nikdy nenechá napálit. Pokud je nám ve snímku cokoliv násilně vnucováno, aniž by to mělo patřičný důvod, divákovi se to pochopitelně nelíbí. A takových snímků je hned několik (pro korektnost nebudeme žádný uvádět). S klidným svědomím lze ale říci, že Black Panther takový není, protože podává poctivý pohled na aktuální problémy a celkovou společnost ve světě.

Co podle vás stojí za úspěchem Black Panthera?

Diskuze /38

percival2

Možná pětka, zbytek je hodně naivní.

#5 Fery95
28.2.2018 | 19:03:44
JuRas

Nějak mi unikli 3 díly Blada…

#3 Blackhand47XD
28.2.2018 | 19:26:15
Blackhand47XD

#2 JuRas: Tak Blade není přímo superhrdina, ne každá Marvel postava spadá do této kategorie.

#10 NIGHTMARE022
webmaster
28.2.2018 | 19:38:51
Madao

Hned první věta je rasistická…,,1­. První pořádný film s černým hrdinou'' V rámci standardů zbožných, demokratických, tolerantních a vlastně celkově svatých amerických bojovníků za vše co je dobré, je přece nemožné, aby něco, jako barva pleti hlavního protagonisty mělo na něco vliv. Hlavního protagonistu nepochybně vybírali s rouškou přes oči, protože není možné, aby v tomto multikulturním ráji bylo něco jako ,,černá role pro černého herce ve filmu zaměřeném na černé diváky''.
Blacklightning je jen error, omylem jsou v celém seriálu jen 2 běloši, čirou náhodou záporáci a děj se omylem odehrává v americe… V takovém Preacherovi taky jen náhodou nahradili jednu ze 3 protagonistů, kde ženská byla v předloze bílá blondýna a stala se z ní černoška…omylem.

Tak doufám, že se shodneme, že v americe žádný rasismus neexistuje a proto není možné, aby barva kůže měla jakkýkoliv efekt na to, kolik si tento film vydělal/vydělá.

#7 Avari73 #12 johnsmith182
28.2.2018 | 19:48:58
Fery95

#1 percival2: přesně! podle mne film je na očíh jen z toho důvudu že je to marvel a pak že fiilm je o Afroameriča­nech…jeden z nejvíce přeceňovaných fílmů všech dob…

#6 percival2
28.2.2018 | 19:56:09
percival2

#5 Fery95: Tož bať, říkám to od začátku, pro mne je to rasistický film.

Je to natočeno podle komiksu, díky kterému bylo zabito docela dost bělochů, protože se naráz vyrojilo spousta ukřivděných černých panterů, kteří chtěli něco řešit.

Dnes se to projevuje třeba tak, že je vyhrožováno bílým recenzentům na Rotten Tomatoes, když nedají filmu plný počet bodů. Jak nazvat tohle?

Jak se mi má jako bílému heterosexuálovi, který může za všechno zlo světa, líbit film, kterého hlavní vlastností je, že nadřazuje černou rasu?

Byl jsem na tom jen proto, že je to Marvelovka a nechtěl jsem si nechat ujít příběh, který už měl před tímhle filmem 17 mnohem lepších filmů a pokud chci pochopit ten devatenáctý, do kina musím. Kopa lidí se tu těší na třetí Avengers a tak šli i na tento. A tady se dočtu, že na to chodí jen proto, že je to multikulturní a moderní film v sedmi bodech z osmi.

Houby, příběhem to byla jen taková předělávka Cesty do Ameriky a postavami? Zaujaly asi dvě, velice dobře hrál Andy Serkis, dokázal, že umí i hrát a nejen se ksichtit v potečkované zelené kombinéze. A pak byla docela příjemná ozdoba filmu Letitia Wright (znám ji ze série Humans).

Zklamala mne honička v Číně, která byl kupodivu lépe sestříhaná v ukázkách, ve filmu to bylo divné. Nezklamal Marvel, zase pozabíjel oba záporáky.

Těším se, že MCU přeskočí do další fáze a z tohoto filmu zůstane jen do dalších dvou filmů Boseman (většinou smlouva na tři filmy) stejně jako z protivného Asgardu zůstal jen Thor ;-)

#17 makishek
28.2.2018 | 20:17:15
Avari73

#4 Madao: Jj, a těch příkladů je. Kehinde Willey, černý homosexuální malíř (jak příznačné), který se proslavil portrétem Baracka Obamy, namaloval obrazy, na nichž černé ženy drží hlavy dekapitovaných bílých žen. Prý se inspiroval klasickými evropskými vyobrazeními biblických příběhů od Caravaggiho a Gentileschiho, ale rozhodl se vykreslit Juditu jako černou a Holoferne jako bílou ženu. Sám k tomu řekl: „Je to trochu hra na "zabíjení bělochů“. Multikulturní rasismus se definitivně odkopal. Co bude teď? Organizované pogromy na bělochy? https://www.telegraph.co.uk/…icted-black/

Krásná to Afrika. https://stredoevropan.cz/…-pudy-bilym/

https://stredoevropan.cz/…e-pokracuje/ https://stredoevropan.cz/…ilych-matek/ https://stredoevropan.cz/…i-bile-lidi/

Afrika ve BP je obyčejná smyšlená pohádka pro oblbování sluníček a afričanů. Museli si Wakandu vymyslet, protože pravda bolí.

#8 percival2
28.2.2018 | 20:24:02
percival2

#7 Avari73: Nevím, jestli ti tu skousnou toho středoevropana. Je to rozumné čtení, ale přece jen, ten článek je takový sluníčkový :-D

28.2.2018 | 20:32:48
Historic

Kdyby byl Will Smith mrtvý, tak se po přečtení prvního důvodu obrací v hrobě :-D

Pár dalších důvodů:

  • V lednu a na začátku února zrovna premiéry nebyly nic extra, hlad po filmovém zážitku byl o to větší.
  • Marvel se nedržel zpátky a nasolil do toho podstatně víc peněz, než obvykle jeho originy dostávají. Zatímco takový Ant-Man měl rozpočet 135 mil. a Doctor Strange 165 mil., Black Panther dostal z fleku 200 a bylo to na plátně znát.
  • Je to zatraceně dobrý film :-D
webmaster
28.2.2018 | 21:14:02
NIGHTMARE022

#3 Blackhand47XD: Blade je superhrdina

#22 BaVaN
28.2.2018 | 22:19:58
Holldir

1,3,4,6,7,8..­....toto jsou body na které bych mohl hned z fleku vyjmenovat nejeden film

  1. Nebudeme mluvit jen a pouze o marvel filmech a o komiksových tématech poněvadž filmy komiksů jsou jen ze dvou míst a to je DC a Marvel a když uděláš výběr jen z těchto dvou pozic tak ano je to první pořádný film s takovýmto hrdinou, ale mimo komiksy to není ani zdaleka první dobrý film s takovýmto hrdinou. Výše zmíněný Blade, Matrix, MIB, filmy s Rockem.....
  2. Ano to je asi pravda a hádal bych, že budu souhlasit až to uvidím.
  3. Marketing? každý film se slavným hercem má třetinu peněz v marketingu hlavně když jde o pokračování
  4. Takové jistě jsou také ačkoliv jich neznám moc poněvadž se na takového obvykle moc nedívám. A ty které znám si radši nedovolím uvádět když si nejsem jistý tímto tématem
  5. Trochu diskutabilní…chodím do kina snad od svých deseti let a nemůžu říct, že by lidi chodili jen na marvel filmy. Na většině marvel filmů jsem byl v kině a nikdy jsem tam neviděl jen nerdy…viděl jsem v kině serie shreka, madagaskar, avatar, piráti z karibiku a nikdy jsem tam neviděl jen děti a nerdy. Vždy tam bylo i dost dospělých. Samozřejmě můj táta vždy mluvil o těchto filmech jako o horrorech kde sou modrý opice který by jeho v mládí děsily ve snech :D
  6. Naděje? Ukaž mi jediný film který končí jinak než Happy endem? Jediný který bych takhle nazval je asi Ctihodný občan u kterého bych řekl, že skončil tragicky a špatným koncem, ale to bude asi jen můj názor
  7. No takovýchto filmů vyjmenuji klidně taky hned několik. Poněvadž jsem fanda originality
  8. Toto se už týká otázky zda je sníměk kvalitní nebo ne. A kvalitních filmů v tomto směru najde každý jistě víc
#19 Lex Luthor
28.2.2018 | 22:58:53
johnsmith182

#4 Madao: Proboha co je to za blbost, kteří 2 běloši v Black Lightning jsou záporáci?

#13 Dragon94
28.2.2018 | 23:32:55
Dragon94

#12 johnsmith182: Asi myslí Tobiase a tu jeho čubu. Pravděpodobně se se sledováním nedostal tak daleko, aby viděl Evelyn.

#16 totti
1.3.2018 | 6:12:50
odrand

Já si spíš myslim že to sklidilo takovej úspěch také kvůli tomu že se jedná o poslední film před infinity war

1.3.2018 | 9:08:40
Erzik

Zajímavý článek, byť asi trochu subjektivní. Podle mě jsou důvody vysoké návštěvnosti více prozaické:

  • Téměř nulová konkurence v kinech
  • Blížící se Infinity War
  • Hodně povedený marketing a celkově velký hype

Osobně se mi film líbil, nemusím na něj určitě znovu do kina jako jsem často na jiné marvelovky šel, ale beru jej jako plnohodnotnou součást MCU, zapadá do děje, rozšiřuje jej a bude se na něj navazovat, to je prostě něco, co se Marvelu daří a naopak DCU na to doplácí (můj názor).

#18 Perthak
redaktor
1.3.2018 | 9:24:41
totti

#13 Dragon94: Zabudol si ešte na Gambiho.

Vždy keď tu vidím článok x dôvodov, prečo… tak viem, že sa dobre zasmejem. Nesklamali ste.

1.3.2018 | 9:28:17
makishek

#6 percival2: chudáci bílí heterosexuálové, proti kterým je šířeno tolik nenávisti! :D ty voleee..

#26 percival2
1.3.2018 | 9:37:05
Perthak

#15 Erzik: presne tak to vidim i ja, sel jsem na to protoze je to cast pribehu, stejne v kine momentalne nic jinyho nedavaji a kdyz se na polich wakandy ma strhnout bitka Infinity War, nemohl jsem to vynechat. Ale za me osobne jeden z nejslabsich filmu z MCU, mozna uplne nejslabsi

1.3.2018 | 10:22:54
Lex Luthor

Black Panther byl pro mě super film dobře zapadá do děje MCU. Je to černošský film, takže zde bude hodně černochů. Zvládli to lépe, než v Lukeu Cageovi a Black Lightningovi. Tam se černoši taky chovají jako rasisté, kteří nesnášejí bělochy. Black Panther díky bohu za agenta CIA, který hrál v Civil War vedlejší spíše zápornou roli se v Black Pantherovi předvedl dobře.
#11 Holldir: Koukni se na některé hororové filmy ty většinou končí špatně.

#36 Holldir
1.3.2018 | 10:32:40
Shanib

Po prvním bodě jsem si hned řekla – a co Hancock? Chudák, nějak se na něj zapomnělo. Pak tu máme taky Deadshota (no jo, opět Will Smith), který sice není tak úplně superhrdina v pravém smyslu a je zda jako člen týmu, ale nedá mi to se o něm nezmínit. O seriálových hrdinech psát nebudu, protože předpokládám že byly myšleny filmy.

S 5. bodem souhlasím a u ostatních se pouze usmívám.

#25 tom99
1.3.2018 | 10:58:38
Kometa

Deadshot hrdina?Děláš si kozy? :D

1.3.2018 | 12:13:47
BaVaN

#10 NIGHTMARE022: Není Superhrdina ale Anti-Hrdina :D

1.3.2018 | 14:43:00
BaVaN

A inak za podľa mňa bol film dosť dobrý a jeden z najlepších MCU filmov. Režisér filmu nechcel aby tento film bol rasistický ale veľa ľudí si o tomto filme myslí svoje a myslia si že je rasistický a takých ľudí som našiel aj tu. Nič proti viem že je to váš názor ale Režisér proste nechcel aby bol fiml rasistický.

1.3.2018 | 14:46:13
Billy the Kid

souhlasím se všemi, hodně lidi se na to naučilo chodit, ale hlavně opravdu ukázal zase film něco nového, a i ze zbytkem souhlasím :) ,a že jen kvůli bodu 5 je total hovadina :)

1.3.2018 | 14:47:59
tom99

#20 Shanib: Bodem 1 jsem měl na mysli pouze komiksové filmy od Marvelu. Mezi těmi černošskými hrdiny je Black Panther opravdu nejvýraznější. Blade není až tak hrdina a Lukea Cage máme jen v seriálu. Povedených filmů s černochy je rozhodně hned několik, ale zrovna Hancockem bych se tady neoháněl. Počkat, co to bylo? Jo, už vím, ten béčkový film s Willem Smithem, na který jsem radši rychle zapomněl…

webmaster
1.3.2018 | 15:38:33
percival2

#17 makishek: No, jakkoliv je to od Marvelu, tahle kultura mne uráží. Kdybych chtěl napsat čím, byl bych sprostý a zase by mne tu vypnuli. Pokud se někdy objevím jako Percival3, tak se to někomu povedlo ze mne podobnou recenzí dostat :-D

#27 BaVaN
1.3.2018 | 15:56:26
BaVaN

#26 percival2: Nemám nič proti tebe a nechcem sa tu hádať ale ja mám taký pocit že ty tu vravíš že tento film je niečo ako rasistycký film a ty sám si pritom rasista keď vravíš takéto veci :D

#28 percival2
1.3.2018 | 16:14:04
percival2

#27 BaVaN: Prošel jsem si všechno, co jsem tu napsal a nemáš pravdu. Pokud se někdo chová rasisticky a já mu řeknu, že je rasista, tak jsem rasista? No taky se tu nechci hádat, tak se jen zeptám, protože mne nenapadá jiný relevantní důvod pro tvé zvrácené názory: Probohy, ve které neziskovce děláš?

#29 BaVaN
1.3.2018 | 19:31:34
BaVaN

#28 percival2: Ty si vravel že ťa tá kultúra uráža a tak neviem či myslíš kultúru v Black Pantherovy alebo niekde inde :D A to by bolo trošku maličko rasistické ak si to myslel v tom filme :D

1.3.2018 | 19:55:16
percival2

Že mne uráží film o nadřazenosti rasy? Tebe ne?

#31 BaVaN
1.3.2018 | 19:57:56
BaVaN

#30 percival2: Nie… To by potom znamenalo že každý film kde sú hlavnými postavamy Biely je rasistický… Alebo že je o nadriadenosti rasy :D

#34 percival2
1.3.2018 | 20:47:26
Moor8

Krom bodu 5 se jedná o jediný důvod. Jsou tam černoši. Černí na to jsou, aby ukázali solidaritu a nandali to těm bílí a někteří bílí na to jdou, aby ukázali, jak jsou tolerantní a multikulturně uvědomělí. Což je obrovský průser, protože příběh a logika budou ustopovat do pozadí a hlavním cílem bude plnit pseudohumanis­tické kvóty.

1.3.2018 | 21:00:48
Moor8

Jo a ještě jedna věc. Asgard udělali multietnický, proč ne wacandu?

#37 Kometa
1.3.2018 | 21:04:44
percival2

#31 BaVaN: Probohy, já nehodnotím, co je ve filmu, ale jak je prezentovaný tvůrci, herci, médii, kritiky. Četl jsi, jak je prezentovaný? Četl jsi tady těch sedm bodů? Teda kromě pětky, ta jediná zní normálně. slyšel jsi, co za hnutí vzniklo, když poprvé vydali ten komiks?

No a film, kde hrají bílí a je rasistický? Cokoliv z Druhé světové?

Jak píše Moor8, proč nebylo ve Wakandě víc ras jak v Asgardu? Asgarďané jsou jiný druh a jsou mezi nimi různé rasy. Temní elfové byli někteří běloši a někteří černoši. Snad jen rasa Kree nebyla světle a tmavě modrá.

#35 BaVaN
1.3.2018 | 21:37:21
BaVaN

#34 percival2: Ty si asi komiksy moc nečítal… No nič ja sa tu nechcem hádať

2.3.2018 | 13:45:51
Holldir

#19 Lex Luthor: Jako jo pravda vzpomínám si na několik takových…ale pořád nemůžeš tvrdit, že jich je hodně…90% filmů končí happyendem takže tohle asi nebude důvod kvality filmu :D

3.3.2018 | 15:20:48
Kometa

#33 Moor8: Třeba proto,že Asgard není odříznuté od okolí? :D

4.3.2018 | 20:50:19
Revoemag

já vidím 2 důvody. 5 a to, že je to poslední film, před IW a lidi už jsou na to naladěni, plus chtějí vidět vše z MCU před touto řežbou. Takže to dát 2 mesice pred IW jim vyslo

8.3.2018 | 10:34:27
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

Nejlepší postavy: Marvels

Reklama

Zajímavosti

Colman Domingo přiznal kontakt s Marvelem, ale o Kangovi neřekl ani slovo

Colman Domingo přiznal kontakt s Marvelem, ale o Kangovi neřekl ani slovo

Nejenže čekáme na nového Kanga, ale taktéž očekáváme odhalení jeho úlohy v širším MCU. Kang má projít určitou změnou a zřejmě se to neobejde bez osekání jeho příběhu. Alespoň takto se o tom v zákulisí hovoří. Budou mít tedy hvězdy stále o tuto roli zájem? Domingo se konečně vyjádřil.

Marvel Cinematic Universe

PRVNÍ FÁZE

 

DRUHÁ FÁZE

 

TŘETÍ FÁZE

 

ČTVRTÁ FÁZE

 

PÁTÁ FÁZE

Galerie

Galerie

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů








Reklama