Nová loď, nová mise. Příběh první důstojnice Michael Burnhamové, sloužící na hvězdné lodi U.S.S. Discovery, odehrávající se deset let před érou slavného kapitána Kirka a jeho pětileté mise.

USA | 2017 | Pauza
3 sezóny | CBS All Access | 43 minut
VOD
SkyShowtime
Akční, Dobrodružný, Sci-fi
Sonequa Martin-Green (Michael Burnham), James Frain (Sarek), Michelle Yeoh (Philippa Georgiou), Doug Jones (Saru), Jason Isaacs (Gabriel Lorca), Anthony Rapp (Paul Stamets), Shazad Latif (Ash Tyler), Wilson Cruz (Hugh Culber), Mary Wiseman (Sylvia Tilly), Jayne Brook (Katrina Cornwell), Mary Chieffo (L'Rell), Shazad Latif (Voq), Mia Kirshner (Amanda Grayson), Emily Coutts (Keyla Detmer), Anson Mount (Christopher Pike)

Recenze závěrečné řady seriálu Star Trek: Discovery

Poslední řada to má již definitivně za sebou a my samozřejmě nechyběli u toho. Dali jsme všem fanouškům i hejtrům dostatek času, aby se podívali na poslední sezónu a zhodnocení naleznete uvnitř článku. Zlepšil se seriál oproti předchozím řadám, nebo kroužíme neustále v kruhu?

6 0
10.6.2024

V průběhu předchozích let jsme vydávali rok co rok převážně negativní recenze, neboť seriál si o to svou (ne)kvalitou přímo říkal. Sem tam jsme v průběhu řad vydávali i průběžná hodnocení, od kterých jsme letos upustili, neboť jsme se nechtěli příliš opakovat. Tvůrci ale před poslední sezónou hlásili návrat ke kořenům a celkovému zlepšení. Tak dočkali jsme se toho?

Bez jakýkoliv výčitek lze konstatovat, že tvůrci si kritiku vzali k srdci a závěrečná řada je minimálně o dva stupně kvalitnější než ty dvě předchozí. Konečně Alex Kurtzman pochopil, že bude lepší se plně soustředit na Michael Burnham a Clevelanda Bookera, zatímco ostatní postavy náležitě upozadil. U nich se stejně již vyčerpal jakýkoliv zajímavý příběhový oblouk či osobnostní vývoj, tudíž poslední řada je především o Michael a jeho vztahu k Bookerovi, dá se říci dvou nejzajímavějších postavách, které ještě mají co nabídnout.

A to byl bezesporu chytrý tah. I jednotlivé epizody se i po produkční stránce (lokace, kostýmy, scénář) dočkaly velkých obměn, tudíž seriál působí hned živějším dojmem. Celková zápletka okolo Předchůdců nebyla vůbec špatná a nabízela klasickou úroveň Star Trek seriálů z minulosti. V tomto ohledu tak není na co naříkat. Celá řada tíhla stoprocentně k lepšímu, návrat ke kořenům to ale stále není, neboť první dvě řady, především ta první, byla stále na míle lépe zpracovanou.

(Recenze závěrečné řady seriálu Star Trek: Discovery. Foto: Disney+)

Změna to je sice vítaná, ale přišla na jednu stranu pozdě. Ta pachuť v ústech po předchozích řadách je tak silná, že v mnohých ohledech je obtížné brát seriál ještě vážně. Kdybychom si to měli přirovnat k něčemu z reálného života, tak je to asi jako když se vám partner omluví za ohavnou věc, kterou udělal, vy omluvu akceptujete, všímáte si u partnera jiného chování, ale už se nedokážete oprostit od toho, co se stalo v minulosti.

I když tedy tvůrci odvedli slušnou práci, v mezičase bylo napácháno tolik škody, že chuť sledovat seriál se postupně vytrácela. A i když to celkově nebylo špatný, každý díl jsme již odpočítávali zbylé minuty a počet zbývajících epizod do úplného konce. Znovu jsme se neobešli bez posuvníku rychlosti především v první polovině řady. Na rychlost 2× i tak ale sledujete jeden díl půl hodiny, což je i tak velké utrpení.

Svůj vlastní odstavec si ovšem zaslouží i závěrečná epizoda. Tudíž budeme končit pozitivně. Jelikož se seriál odehrává v budoucnosti, propojení s určitými elementy a postavami z prvních dvou řad (Spock apod.) nebylo možné. I tak ale konec byl důstojný a pěkně uzavřel dějovou linku okolo posádky Discovery. Závěrečná rozlučka všech postav i s lodí byla dojemná a v tomto ohledu Alex Kurtzman odvedl výbornou práci. Poslední díl je bez výčitek na plný počet bodů, ale ten zbytek je i po značném zlepšení spíše podprůměrem. A v neposlední řadě je to seriál, ke kterému se již nikdy nechceme vracet a rozhodně nám chybět nebude.

Hodnocení: 45%