The Walking Dead (Živí mrtví)
92/100 - 1 118×

The Walking Dead(Živí mrtví)

Epidemie změnila drtivou většinu lidstva ve věčně hladové zombie. Malé skupiny přeživších se snaží najít mezi ruinami nový život, nebo si alespoň udržet ten nynější. Do tohoto světa se z kómy probouzí nicnetušící bývalý zástupce šerifa Rick Grimes. Jak dlouho asi může přežít?

USA | 2010 | Ukončeno
11 sezón | AMC | 43 minut
Akční, Hororový, Katastrofický
Norman Reedus (Daryl Dixon), Melissa McBride (Carol Peletier), Andrew Lincoln (Rick Grimes), Lauren Cohan (Maggie Greene), Christian Serratos (Rosita Espinosa), Danai Gurira (Michonne Hawthorne), Cailey Fleming (Judith Grimes), Josh McDermitt (Eugene Porter), Chandler Riggs (Carl Grimes), Seth Gilliam (Gabriel Stokes), Ross Marquand (Aaron), Steven Yeun (Glenn Rhee), Jeffrey Dean Morgan (Negan Smith), Alanna Masterson (Tara Chambler), Cooper Andrews (Jerry)

Recenze knihy The Art of the Walking Dead Universe

Nedávno vyšla první kniha zaměřená na seriálový univerz The Walking Dead, která se zaobírá obrazovými materiály, plakáty, návrhy a kresbami ze všech tří seriálů z univerzu Živých mrtvých. Stojí za to si ji koupit?

8 0
10.12.2021

Nejdříve si musíme ujasnit, o čem kniha je. Netýká se samotného příběhu, tudíž to není nějaká encyklopedie seriálů. Není tam přehled postav, epizod ani něčeho podobného. Kniha je zaměřena na zákulisí seriálu, návrhy plakátů, nákresy některých scén, jednotlivých komunit a jiných natáčecích lokací, vzhledů hlavních hrdinů a podobně. A hlavně je to artbook, tedy kniha zaměřená primárně na obrazový materiál. Neočekávejte od ní tedy mnoho textu, i když jsou v ní samozřejmě různé popisy k fotografiím a doprovodný text se zajímavostmi.

Jako první zaujme obálka, která je skutečně povedená. Uvnitř vás pak čeká spousta podobně krásných obrázků, na které je radost pohledět. Nejdříve jsou na řadě zajímavosti z natáčení a podrobné návrhy některých scén z první epizody jako příchod Ricka do Atlanty. V téhle kapitole jsou také zahrnuti chodci, bohužel jim není věnováno tolik prostoru, jak by si to zasloužili, což je velké mínus.

(Obálka rozhodně zaujme na první pohled.)

Druhá kapitola je věnovaná výstroji některých postav, tedy oblečení a zbraním. Jmenovitě se jedná o Ricka, Michonne, Negana, Carol, Daryla, Merlea, Alfu a Betu. Také se můžete podívat na návrh brnění vojáků Občanské republiky, ale vojáci Společenství v knize chybí, stejně jako další významné postavy, které by si svůj profil zajisté zasloužili, třeba Maggie.

Kromě toho jsou tu také podrobné nákresy nejhlavnějších míst, ve kterých se seriály odehrávaly: věznice, Alexandrie, Hilltop, Království, Smetiště, Přímořsko, loď Abigail nebo Altheino vojenské vozidlo. Opět ale není zahrnuto vše, chybí třeba Svatyně. Tato část knihy je rozhodne nejzajímavější.

Třetí kapitola je docela nezajímavá, jedná se o různé nápisy a slogany, které jsme mohli vidět nasprejované na zdech, plotech a dalších místech.

(Různé návrhy Merleho protézy.)

Čtvrtá část knihy je bezpochyby ta nejkrásnější. Jedná se o přehled všech plakátů a propagačních materiálů pro všechny tři seriály. Naleznete tu také některé návrhy, které nebyly nikdy zveřejněny na internetu a jsou tu publikovány úplně poprvé. Za zmínku určitě stojí velký přehled nádherných plakátů pro sedmou řadu The Walking Dead, u kterých je opravdu škoda, že nikdy nebyly zveřejněny.

Protože seriály pořád vycházejí, nejsou tu obsaženy nejnovější řady, tedy jedenáctá série The Walking Dead, sedmá série Fear the Walking Dead ani druhá řada World Beyondu. Nicméně na konci knihy je nápis „pokračování příště“, tudíž očekáváme, že za několik let se dočkáme druhého dílu, ve kterém budou zahrnuty také tyto a další série, spolu s novými připravovanými seriály a doufejme i filmy.

Nakonec následuje přehled vybraných kreseb od různých autorů a poté biografie lidí, kterým vděčíme za naše tři seriály ze světa Živých mrtvých.

(Návrh a mapa Alexandrie.)

Po přečtení knihy zůstanete ohromeni nad tím, kolik úsilí a smyslu pro detail je do seriálu vloženo. V seriálu jsou obsaženy hodiny a hodiny mravenčí práce, aby bylo dosaženo nejlepšího dojmu. Často se jedná o věci, které se nakonec do seriálu ani nedostanou, nebo se jenom mihnou a divák je vůbec nezaregistruje, nicméně hercům to alespoň pomáhá vžít se do svých rolí.

Kupříkladu to, že všechny svícny ve vzpomínkové místnosti v Terminu nebyly jenom tak nakoupeny v železářství, ale byly ručně vyrobeny produkčním týmem, a když je někdo během delší přestávky v natáčení ukradl a prodal do sběru, vyrobili si nové.

Nebo třeba Smetiště: z hygienických důvodů nebylo možné použít skutečný odpad ani skutečnou skládku, a tak muselo být všechno vyrobeno. Všechny „pytle s odpadky“ byly ve skutečnosti naplněny oblečením z Armády spásy, všechen „odpad“ musel být z měkkých materiálů, aby se nikdo nezranil, a vše muselo být také zajištěno, aby nedošlo k sesuvu.

(Návrhy plakátu pro devátou sérii. Nakonec byl zvolen ten vrchní.)

Co se týče mínusů knihy, určitě musíme zmínit neúplnost. Spousta věcí nám tam chybí, a také tam nenaleznete nejnovější série, doufáme ale, že tohle bude vyřešeno v pokračování knihy. Také nám vadí, že chodcům bylo věnováno jenom minimum prostoru. A cena je také trochu vysoká (1 500 Kč/40 €), když uvážíme, že kniha není až tak velká (240 stran) a obsáhlá, jak jsme doufali. Třeba podobná kniha The Art of Game of Thrones má za jenom o málo větší cenu dvakrát tolik stran.

A také není pravděpodobné, že bychom se někdy dočkali českého překladu, jak už ale bylo zmíněno, v knize není moc textu, takže na přečtení není komplikovaná. Jde však o skutečně krásný doplněk vaší knihovny, obzvláště pokud jste skalním fanouškem The Walking Dead.

Naše hodnocení: 70 %