The Witcher (Zaklínač)
83/100 - 366×

The Witcher(Zaklínač)

Seriál Zaklínač zpracovává příběh osudu a rodiny. Geralt z Rivie, samotářský lovec příšer, usilovně hledá své místo ve světě, ve kterém jsou lidé často zkaženější než samotné příšery. Ale když ho osud zavede k mocné čarodějce a mladé princezně s nebezpečným tajemstvím, tak všichni tři musí společně přijít na to, jak přežít na místě, kde se právě nachází.

USA | 2019 | Pauza
5 sezón | Netflix | 60 minut
Dobrodružný, Drama, Fantasy
Henry Cavill (Geralt z Rivie), Freya Allan (Ciri z Cintry), Anya Chalotra (Yennefer z Vengerbergu), Eamon Farren (Cahir), Mimi Ndiweni (Fringilla Vigo), MyAnna Buring (Tissaia de Vries), Wilson Radjou-Pujalte (Dara), Joey Batey (Marigold), Anna Shaffer (Triss Ranuncul), Tom Canton (Filavandrel), Mecia Simson (Francesca Findabair), Royce Pierreson (Istredd), Mahesh Jadu (Vilgefortz z Roggeveenu), Graham McTavish (Sigismund Dijkstra), Bart Edwards (Duny z Maechtu)

Recenze druhé části třetí řady Zaklínače

Finále třetí řady Zaklínače máme za sebou, kdy si tvůrci připravili nelehký úkol zpracovat více než polovinu knihy v menším množství epizod. Z Thannedu se tak přesouváme i na poušť Korath nebo do Brokilonu, kde hrdiny Zaklínače čekají nové útrapy. Jak poslední díly vlastně dopadly?

12 3
29.7.2023

Když tvůrci slibovali, že se bude třetí řada Zaklínače ze všech sérií nejvíce blížit knihám, vzbudilo to u fanoušků nadšení. Prvních pět epizod, o nichž jsme již recenzi psali, však tuto skutečnost nenaplnilo a vyvstala otázka, jak moc velké zklamání máme nebo nemáme čekat i od posledních tří dílů. Ty se ve výsledku sice nesou v duchu celé série a pochopitelně pracují i s novými linkami, které v knihách nebyly, ale minimálně tyto tři díly se předloze jakžtakž blíží.

Pokud znáte knihy a orientujete se v ději, víte, že prvních pět epizod zadaptovalo tři kapitoly a zbylé čtyři musely tvůrci zpracovat v kratší stopáži, takže zkratkovitost a vynechání některých věcí, za které byl Netflix kritizován již dříve, se opět dostavily. Začíná to pochopitelně nesmyslným cliffhangerem, který se vyřeší jednoduše, protože Geralt nikdy v žádném ohrožení nebyl. Nastává zpracování dramatické čtvrté kapitoly, v níž se řeší zrada mezi mágy a čaroději a velký vnitřní konflikt, do kterého se připletlo ještě několik dalších stran. Byť se zde tvůrci snaží napojit i některé vlastní linky, tak to nedává úplně smysl a kupříkladu změna povahy Cahira je doslova z minuty na minutu.

Rience se nakonec také dočkal předčasného konce.

Šestý díl jinak můžeme označit také jako jatka, jelikož zde dojde k úmrtí většího množství postav… které v knihách pochopitelně nezemřely. U postav čarodějů to smysl dává, smrt Filavandrela však byla udělána způsobem, že to lince Francescy vůbec nepomáhá. Největší výsměch byla ale smrt Rienceho, z něhož si tvůrci udělali fackovacího panáka a odstranili jej jenom proto, aby pak nemuseli mít v dalších sériích vícero poskoků.

Když se podíváme na postavy, které na věčnost odejít měly, Tissaiu se tvůrci pochopitelně rozhodli více dramatizovat. Její vztah s Yennefer byl pro ně důležitý, takže to vzali také touto cestou. Vražda Vizimira ale působí strašně nesmyslně. Předloha sice popisuje, jakým způsobem byla provedena, ale zakomponování Radovida coby bratra všechno mění a snižuje to všemu hodnotu.

Korath nepatřil k nejzáživnějším pasážím z knih, ale tvůrci si s kapitolou pohrát dokázali.

Akce na Thannedu ale nepůsobila nejlépe, kdy šlo vidět, že tvůrci nad ničím nepřemýšleli a akorát poslepovali různé prvky dohromady. Po Thannedu se přesouváme dějem do pouště, kdy nikdo asi nečekal, že tuhle táhlou kapitolu tvůrci skutečně zpracují stejně úmorným způsobem i v seriálu. Ciri tak putuje pouští a zažívá halucinace, kdy si zde pochopitelně ale některé věci přidaly a muselo dojít i na souboj s obří příšerou, aby se neřeklo, že je to jen nudné putování.

Kapitoly pět a sedm si tak tvůrci nechali pro poslední díl, který je pomalejší a snaží se zpracovat ty nejdůležitější části, zatímco zbytek skončil pochopitelně v koši. Jak nám již bylo naznačeno, na scéně se objevuje i falešná Ciri, která má oproti knize upravený příběh. Víceméně celou linku s Emhyrem si tvůrci předělali, aby nemuseli řešit pokus o incest, kdy na jednu stranu je to pochopitelné, ale taky se připravili o spoustu zajímavých pletich.

Eithné je další postavou, která byla přeobsazena.

Na scéně se jinak konečně objevila Milva, která jako oblíbená hrdinka z knih zatím nepůsobí. Eithné se jinak dočkala přeobsazení, kdy si navíc pohráli i s maskou, aby působila více jako prastará lesní dryáda, za což si Netflix zaslouží menší plus. Co se týče Vilgefortze, jeho znetvořený obličej tvůrci neuchopili úplně nejlépe a vidět jej stát po boku Emhyra nedává příliš smysl vzhledem k tomu, jak byly jeho činy v knihách dále popisovány.

Finální epizody byly určitě lepší než první polovina, ale zkratkovitost a změny v příběhu Zaklínači opět ublížily, kdy nyní můžeme jen čekat, jak to bude asi vypadat, když nám změnili hlavního představitele. Tvůrci navíc pravděpodobně budou chtít seriál ukončit ve dvou sériích, kdy musí zadaptovat tři knihy, které navíc počtem stran jenom rostly. Dalšímu osekávání se tedy asi nevyhneme.

Hodnocení 50 %

Diskuze /30

lego assassin

Mě už se nelíbila první série a dívám se nato, protože chci tu Freyu Allanovou do postele.

#2 m0rdred #3 Levascue
29.7.2023 | 12:19:46

#1 lego assassin: Prosímtě, takových holek je u náš habaděj, sám jsem měl takovou která vypadala skoro stejně :) Ale u TV ji nepotkáš… ani když to zhlídneš celý… Chce to někam vyrazit :)

#3 Levascue
29.7.2023 | 12:35:31
Levascue

#1 lego assassin: :D :D :D bože.

#2 m0rdred: Souhlasím, Frey naprosto tuctová holka, takových jsou mraky. Z Witcher castu je za mně nejhezčí představitelka Sabriny, nebo MyAnna Buring. Anna Shaffer je taky pěkná baba.

#4 Levascue #5 m0rdred #7 Svjatogor #8 Steve23x
29.7.2023 | 13:51:37
Levascue

#3 Levascue: *Frey je

29.7.2023 | 13:51:51

#3 Levascue: MyAnna Burin je kus krásný ženský :) Stejně jako Anna Shaffer. Ty se mi taky moc líbí… Sabrina už má moc naložíno, to není pro mě :)

#11 Levascue
29.7.2023 | 14:40:23
Svjatogor

Byl to hnus.

29.7.2023 | 18:25:26
Svjatogor

#3 Levascue: Team Yennefer! ;-)

#10 Levascue
29.7.2023 | 18:28:35
Steve23x

#3 Levascue: Souhlas, MyAnna Burin rajcovní šťabajzna, dokonce propůjčila svůj hlas postavě Anna Henrietta v DLC Blood and Wine pro Witcher 3 Wild Hunt.

#11 Levascue
29.7.2023 | 19:35:14
JK

Jo jo MyAnna Burin se mi hodně líbí a hned po ní je Anya Chalotra ;)

#11 Levascue
29.7.2023 | 19:53:38
Levascue

#7 Svjatogor: Team MyAnna! :D Jinak v knížkách i hrách samozřejmě nelze jinak než Yen :) Ale Yen si představuji trošku jinak než Chalotru… :D Jade Tailor by byla pro mě téměř ideální Yennefer :) – https://www.google.com/search?…

#18 JK
29.7.2023 | 20:32:03
Levascue

#5 m0rdred:
#8 Steve23x:
#9 JK: Yes! :) Tak koukám, že alespoň něco hezkého nám přinesl Netflix witcher :)

29.7.2023 | 20:33:50
Ted12

Za mě fajn věc. Sérii jsem si užil stejně tak, jako předchozí dvě. Až tedy na 7. díl.

29.7.2023 | 21:07:35
klokin

Pěkná recenze.

29.7.2023 | 23:13:51
Orea

Díky @Blackhand47XD za trefnou recenzi, které vypichuje přesně ty věci, co mi taky vadily. Ano, byly tam některé pasáže celkem podle knih, ale k tomu strašná spousta nesmyslů. A to, co bylo jakože podle knih, museli samozřejmě taky pozměnit. Hlavně že jsme si museli zase připomenut to otřesné monstrum z těl novicek a sledovat jejich pohřeb, ale co pohřeb Hen Gedymdeitha a ostatních mágů? V posledním díle pořád někdo fňukal a tekly potoky slz, to se nedalo. Yennefer si odskočila do Brokilonu vyléčit Geralta, kterej tam do té doby většinu času jen hloupě ležel. Souboj Ciri s potvorou v poušti byl komedie a zabíjení lidi bez mrk nutí oka je zklamání. Dalo by se dlouho pokračovat.

No a jedinej slušně vypadající chlap v seriálu je bohužel Duny :-D

30.7.2023 | 3:28:37
HugorKopec

Velmi dobrá recenze. Pokud seriál hodnotíme z pohledu co nejvěrnější knižní adaptace, tak je hodnocení 50 % odpovídající. Pokud se od knih odprostite a nebo jste je nečetli, bude pro vás hodnocení pravděpodobně vyšší. Příběh je poskládán z události z knih, které jsou často na sílu poskladany dohromady a slepeny lepidlem, které nestojí za nic. Nicméně nadávat na seriál naprosto kvůli všemu se stalo moderním. Stejně jak např. při vydání Cyberpunku. Uvidíme, jestli po odchodu Cavilla se už na to lidi doopravdy přestanou dívat, jak slibuji. Nebo se na to podívají, jen aby mohli dal hejtit, protože je to IN.

30.7.2023 | 13:00:30
Orea

Mně už to připadá trapné, neustále číst, že lidi píšou negativní recenze, protože nadávat je moderní a in. Jsou seriály, co mají výborné recenze. Tenhle nemá, protože tady prostě pro spoustu lidí není co chválit. Nehledě na předlohu existuje spousta objektivních důvodů, proč to není dobré.
Např. pokud se postavy přesouvají během mžiku přes půl mapy, nebo se objevují na místech, aniž by mohly vědět, že se hledaná osoba nachází zrovna tam, tak je to prostě problém. Plytké dialogy a špatné kostýmy taky spousta lidí neocení. Do očí bijící nesmysly, jako že Yennefer přijde Geralta do Brokilonu vyléčit, přestože už ho měla možnost léčit Triss – a Yen možná taky, když už předtím říkala, že Triss ho tam bere, takže se možná i viděli? A tak dále…
Pokud to nenáročným divákům nevadí, tak já jim to přeju a respektuju jejich názor. Ale ten respekt by měl být vzájemný.

#19 Lolamoon
30.7.2023 | 17:38:38
Lolamoon

Tiež súhlas s recenziou. Boj na Thanedde klasická ruvačka len aby bola veľká bitka, ale bez hlbky a využitia deja z kníh. A pritom v knihe to bolo zaujímavé. A mohli tam dať dobrú scénu, keď Keira Metz spadla na Geralta :D. Ale seriálové obsadenie by tak Geralta dorazilo…A ostatné ako tu bolo spomenuté, že scény aj dialógy z knihy, ale len tak pozliepane a kebyže som nečítala, tak neviem či by my to zmesel vždy dalo.

30.7.2023 | 17:42:44
JK

#10 Levascue: Eva Green jedině jako Yen !! ;)

#22 Levascue
30.7.2023 | 17:44:05
Lolamoon

#16 Orea: To s tým Geraltom v Brokilone ako tam len tak ležal bolo naozaj hlúpe. Nepochopila som. Stihol prísť Marigold, vykecával sa s Milvou a až potom ho prišli driády liečiť a nesôr sa ráčila Yennefer… Geralt sa ti nepáči? :D Ako ja som tiež po Emhyrovi pozerala, že ako dobre vyzerá a že on je dobre obsadená postava :D.

Inak neviem či som zle pozerala, ale nemali tam chybu, keď boli na pláži a Ciri mala ísť do veže a raz pláž bola až k veži a potom zas medzi ňou bolo more…

#20 Orea
30.7.2023 | 17:49:22
Orea

#19 Lolamoon: Já tu linku Ciri a pláž / plácek nad pláží vůbec nechápu :-D Takže ona byla napřed úplně mimo, ale když to vypuklo, tak jde do centra dění? Napřed šla hledat Geralta a Yennefer, ok. Pak se našli a dál pokračujou směrem k Thaneddu a moři – proč? Přijel za nima Cahir – jak je našel? Jak je tam našli ostatní a Vilgefortz? Kam jako čekali, že na tom člunu po moři doplujou? Ciri může utéct úplně kamkoliv, ale utíká směrem k věži – proč? Pak tam Geralta našla Triss – jak? :-D A pak tam leží jak tydýt s otevřenou ránou na noze :-D Absolutně to nedává smysl :-D

Geralt jako ani nee, no :-D Henry v civilu je hezkej chlap a působí dost jako sympaťák. Ale v seriálu ho válcuje Emhyr – samozřejmě když odhlédneme od jeho plánů.

#21 Lolamoon #23 Marty.m293
30.7.2023 | 18:11:36
Lolamoon

#20 Orea: Presne tak…A ja som si celý ten čas hovorila tie isté otázky. Mali Geralta a Yenn nechať vo vnútri (podľa knihy) a keď už tak by Ciri dobehla teda za nimi (mala strach tak šla za nimi ), hneď by to malo väčší zymsel aj akčnosť (Geralt by tam sekal útočnikov). Totálna zbytočnosť a s tým ten nezmysel. Čistá hlúposť.

Mne sa páči Geralt a za ním v tesnom závese teda Emhyr :D.

#24 Orea
30.7.2023 | 18:32:32
Levascue

#18 JK: Moc stará a moc vysoká, jinak ji mám jako herečku samozřejmě rád :)

30.7.2023 | 18:39:29
Orea

#21 Lolamoon: Jo, že? Tím by se to všechno vyřešilo…
Ještě ten elf ušel, co ho zabil Cahir :-D

#23 Marty.m293: :-D No jo, ale tadyti magiči neumí kouzlit, nic nepředvedli :-D

#28 Marty.m293
30.7.2023 | 19:32:51
Svjatogor

Mám naivní dotaz. Proč se vůbec pan Vilgefortz namáhal s učením nějaké hloupé blablabla magie, když je sám od sebe rychlejší, mrštnější, silnější a v souboji důvtipnější nez Zaklíknač??? A proč vůbec padla ona ikonická věta o odrazu a Měsíci, když bylo vůkol slunečné poledne??? Tím myslel backfire jednoho ze Znamení??? :-O :-O :-O

#26 Levascue
30.7.2023 | 20:00:23
Levascue

#25 Svjatogor: Neviděl jsem adaptaci Netflixu, vycházím tedy z knížek (což je kánon) – Vilgefortz není silnější, rychlejší, atd než Geralt. Samozřejmě se uměl sám o sobě slušně ohánět (než se stal mágem, živil se jako žoldák), hlavní jeho síla vychází právě z magie. Geralta v knihách sesekal díky magické holi, kterou zmaterizoval…světe div se, magií :D

#27 Levascue
30.7.2023 | 21:11:23
Levascue

#26 Levascue: *„jeho síla vychází hlavně“, to nahoře je trošku blbě formulované

30.7.2023 | 21:12:50
Marty.m293

#24 Orea: :D Tak potom už fakt nevím: ten seriál očividně popírá i to všeobecně nejuznávanější pravidlo fantasy. Jiný způsob, jak se o ní všechny postavy najednou dozvěděly a následně teleportovaly několik kilometrů až k Ciri mě už, ale prostě nenapadá.

#29 m0rdred
30.7.2023 | 21:19:19

#28 Marty.m293: V knihách je to nějak vysvětleno? Je fakt, že je to trochu divné… Ale mohli se od zvědů dozvědět, kam míří? :) Na Thaneddu ji našel jen ten Rience…