The Witcher (Zaklínač)
83/100 - 366×

The Witcher(Zaklínač)

Seriál Zaklínač zpracovává příběh osudu a rodiny. Geralt z Rivie, samotářský lovec příšer, usilovně hledá své místo ve světě, ve kterém jsou lidé často zkaženější než samotné příšery. Ale když ho osud zavede k mocné čarodějce a mladé princezně s nebezpečným tajemstvím, tak všichni tři musí společně přijít na to, jak přežít na místě, kde se právě nachází.

USA | 2019 | Pauza
5 sezón | Netflix | 60 minut
Dobrodružný, Drama, Fantasy
Henry Cavill (Geralt z Rivie), Freya Allan (Ciri z Cintry), Anya Chalotra (Yennefer z Vengerbergu), Eamon Farren (Cahir), Mimi Ndiweni (Fringilla Vigo), MyAnna Buring (Tissaia de Vries), Wilson Radjou-Pujalte (Dara), Joey Batey (Marigold), Anna Shaffer (Triss Ranuncul), Tom Canton (Filavandrel), Mecia Simson (Francesca Findabair), Royce Pierreson (Istredd), Mahesh Jadu (Vilgefortz z Roggeveenu), Graham McTavish (Sigismund Dijkstra), Bart Edwards (Duny z Maechtu)

Recenze první části třetí řady Zaklínače

Po rozporuplné druhé řadě Zaklínače jsme od tvůrců seriálu dostali slib, že ta třetí bude knihám nejvěrnější. V tuhle chvíli máme venku jenom prvních pět epizod, ale i tak jsme se pro vás rozhodli připravit recenzi. Podařilo se Netflixu splnit slib, kterým se zavázali?

12 2
30.6.2023

První řada Zaklínače fanoušky popudila nesmyslně poskládanými dějovými linkami a druhá zase velkými odklony od předlohy, kdy si tvůrci vymýšleli vlastní dějové linky, aby příběh natáhli. Nakonec jsme se dočkali slibu, že ze všech sérií bude ta třetí knihám nejvěrnější. Netflix navíc zvolil jinou strategii a Zaklínače rozdělil na dvě části. Jak se tedy třetí řada povedla?

Hned na začátek musíme zmínit, že onen slib o věrnosti předloze dodržen nebyl, jelikož Netflix opět pokračuje v osekávání často až filozofických pasáží a nahrazuje je zkratkovitými náhražkami, aby následně mohli pokračovat ve vymýšlení nových příběhů, kterými by ukázali, co dělají postavy, zatímco na ně v knize není zaměřený pohled. A tohle tvůrcům jednoduše nejde. Pokud chtějí ukazovat intrikaření a politiku jednotlivých stran Kontinentu, udělali by lépe, kdyby se předlohy skutečně drželi, protože tam takovéto scény najdete.

Opět došlo na vypůjčení prvků z povídek, tentokrát třeba v podobě Vespuly.

Pomalu až na sílu tak musí diváci sledovat, jak pokračují příběhy Fringilly Vigo, Cahira nebo Francescy Findabair a k nim si vymysleli opět nové postavy v podobě elfa Gallatina nebo prince Radovida, který je bratrem redanského krále Vizimira. Kupodivu si tvůrci také řekli, že když Yarpenovi v minulé sérii osekali scény na minimum, tentokrát mu je zase přidají, aby si vůbec nějaký vztah s Ciri mohl vybudovat. Z povídek se na scéně navíc objeví také Marigoldova milenka Vespula, kdy jejich slavnou scénu překlopili do trochu jiného kontextu.

Jednoduše lze říct, že fanoušci předlohy jsou tvůrcům již definitivně ukradení a cílí víceméně jenom na mainstreamového diváka, kterému se snaží vyjít vstříc vším možným. Pochopitelně přibylo soubojů s monstry, které v knize téměř nejsou, a například Marigold je nově pansexuál, což v knihách ani zdaleka nebylo naznačeno. A pokud jste přemýšleli nad tím, jestli Dijkstra a Filippa náhodou neprovozují BDSM, tak teď už to máte potvrzené.

Díky seriálu teď víme, že si Dijkstra rád okoření sexuální život.

Co se týče hned první epizody, ta nemá s knihami téměř nic společného a s její pomocí se snaží napravit alespoň nějaké chyby, aby následující zápletky mohly nějak fungovat. Vtipné je, že u minulé řady jsme se nemohli dočkat montáže s výcvikem Ciri, ale zde se naopak objevila montáž, jak Geralt, Yennefer a Ciri rozvíjí svůj rodinný vztah, smějí se a povídají si u večeří. Yennefer je pak během série jako vyměněná a omlouvá se pomalu za všechno, co každému provedla, skoro jako by se sami tvůrci snažili si to s fanoušky urovnat.

Právě onen první díl poslepoval prvky nebo jen zmínky hned z několika příběhů a podobně je na tom také čtvrtá epizoda, která je jenom velkou výplní mezi útěkem Ciri z druhé kapitoly a kouzelným banketem z té následující. Samotný banket jsem vždy v knihách považoval k tomu nejlepšímu, co Sapkowski napsal, ale tvůrci to zahodili do koše. Již před premiérou nám avizovali, že epizodu uchopili netradičně a je tomu skutečně tak, jelikož v ní vidíme celý banket pořád dokolečka, akorát z jiných perspektiv, kdy se nám pomalu a jistě skládá celý obraz. Jelikož v seriálu tvůrci navíc drží i postavy, které v knize nejsou, děj se vyvíjí úplně jinak a má spíše podobu heistu.

Slavný banket se ve velkém inspiroval heistovými filmy.

Kdybych měl ohodnotit technické aspekty seriálu, přijde mi, že seriál trpí stejně jako jiná dnešní tvorba vizuálními efekty. Na animátory, grafiky a další pracovníky, kteří se podílejí na magii nebo příšerách, je vyvíjen neskutečný tlak a místy to tak vypadá nehotově. Nejvíc jsem si toho všímal asi na prvním díle, kde kouzla působila opravdu uměle. Hudbu má třetí série o stupínek lepší, jelikož si půjčili kapelu Percival Schuttenbach, která pracovala i na videoherní sérii, a jde to poznat.

Prvních pět dílů třetí série zatím zpracovalo tři kapitoly a pár střípků z Času opovržení, kdy mě opravdu zajímá, jakými zkratkami doženou příběh druhého románu do konce. Po stránce scénáře i směřování celého seriálu je na tom ale třetí série zatím hůř než na předchozí a celkem se děsím toho, co si pro nás tvůrci přichystali na příští měsíc. Jestli je tohle podle tvůrců věrné adaptování díla, jak slibovali, nedivím se, že od projektu Henry Cavill odešel. A pokud jim kvůli tomu klesne sledovanost, budou si za to moct jedině oni sami.

Hodnocení 40 %